Δυστύχημα Τέμπη: Αποκαλύψεις για τα αίτια της φονικής έκρηξης, τι έδειξε η έρευνα του Πανεπιστημίου της Γάνδης
Τα νέα στοιχεία που αναμένεται να περιλαμβάνει η έκθεση της Αρχής Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για την πρόκληση των εκρήξεων, την εξάπλωση της φωτιάς και τους 57 θανάτους.
Nέα στοιχεία σχετικά με τα αίτια της φονικής έκρηξης που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων παρουσιάζουν οι Βέλγοι επιστήμονες που ερευνούν την τραγωδία στα Τέμπη, με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο της Γάνδης. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε τουλάχιστον 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών, τα οποία ήταν κρυμμένα σε δεξαμενή διαστάσεων 1 x 2,5 μέτρων. Αυτά τα υγρά, πιθανότατα ξυλόλιο και τολουόλιο, είναι γνωστά για την ευκολία με την οποία προκαλούν εκρήξεις και φωτιές.
Το πρώτο βαγόνι της αμαξοστοιχίας, το οποίο ακολουθούσε τις μηχανές, φέρεται να μετέφερε αυτά τα επικίνδυνα υγρά χωρίς να έχουν δηλωθεί, γεγονός που ενδέχεται να εξηγεί τη σοβαρότητα της έκρηξης και την επακόλουθη φωτιά που προκάλεσε τον θάνατο 57 ανθρώπων. Οι Βέλγοι ερευνητές, χρησιμοποιώντας τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης, έχουν εξετάσει σε βάθος όλα τα διαθέσιμα δεδομένα, από βίντεο μέχρι δείγματα από το σημείο του δυστυχήματος, καταλήγοντας σε αυτά τα κρίσιμα συμπεράσματα.
Η έρευνα, που πραγματοποιείται εδώ και περίπου έναν χρόνο, αναμένεται να ενσωματωθεί στην τελική έκθεση του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), η οποία θα παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου. Η έκθεση θα περιλαμβάνει επίσης αποτελέσματα από άλλες διερευνήσεις, όπως τη μελέτη της συμπεριφοράς των καθισμάτων στα τρένα, η οποία ανατέθηκε σε γερμανικό ινστιτούτο και αναμένεται να αποκαλύψει εάν οι καθισμάτων συνέβαλαν στην εξάπλωση της φωτιάς.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι δύο αμαξοστοιχίες δεν συγκρούστηκαν μία φορά, αλλά τρεις, γεγονός που προσφέρει νέα στοιχεία για το πώς εξελίχθηκε το δυστύχημα. Παράλληλα, στην έκθεση αναμένονται αποκαλύψεις για τις σημαντικές παραλείψεις και αστοχίες στην αντιμετώπιση της τραγωδίας, καθώς η διαχείριση του συμβάντος ήταν ευθύνη της τοπικής Τροχαίας, ενώ η αρμόδια αρχή (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) είχε μόλις συσταθεί.
Στοιχεία-φωτιά στα χέρια των οικογενειών
Στοιχεία που οδηγούν στην ύπαρξη παράνομου φορτίου διαθέτει η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Υστερα από ενδελεχή επιστημονική έρευνα και οι πραγματογνώμονες των συγγενών των θυμάτων συμπεραίνουν ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομο φορτίο εύφλεκτων υδρογονανθράκων περίπου 3,5 τόνων!
Oπως αναφέρει στη Realnews καλά ενημερωμένη πηγή, «για τους επιστήμονες και όσους έχουν την κατάλληλη τεχνογνωσία, η ύπαρξη εύφλεκτου υλικού, που οδήγησε στην τεράστια πύρινη έκρηξη μετά τη σύγκρουση, θεωρείται αδιαμφισβήτητη». Οι αναλύσεις, μάλιστα, κατέδειξαν ότι το παράνομο υλικό ήταν φορτωμένο στην πρώτη πλατφόρμα της εμπορικής αμαξοστοιχίας, πίσω από τη δεύτερη μηχανή.
Εκεί, όπου η Hellenic Train, με πρόσφατη ανακοίνωσή της, αναφέρει ότι υπήρχαν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες). Οι ειδικοί επιστήμονες της ΕΔΑΠΟ μελέτησαν καρέ-καρέ την εκδήλωση της πυρκαγιάς και των εκρήξεων, τις αυξομειώσεις στην έντασή της, το σχήμα και το χρώμα που πήρε η φωτιά, αλλά και το ύψος περίπου 80 μέτρα που έφτασε το πύρινο μανιτάρι. «Ολα αυτά, στα χέρια των ειδικών, αποτελούν κρίσιμα και επιστημονικά αδιαμφισβήτητα τεκμήρια που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι υπήρχαν εύφλεκτοι υδρογονάνθρακες», τονίζει η ίδια πηγή. Εφόσον τα στοιχεία επαληθευτούν, τότε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει αναβάθμιση της κατηγορίας που αφορά στελέχη της Hellenic Train. «Οι ευθύνες υπάρχουν ούτως ή άλλως για την ιδιοκτήτρια εταιρεία. Πέραν αυτού θα πρέπει να ανοίξει ένας κύκλος διερεύνησης λαθρεμπορίας. Οπότε η Δικαιοσύνη θα είναι υποχρεωμένη να υπεισέλθει στη διερεύνηση της λαθρεμπορίας και εκεί θα αρχίσουν να ψάχνονται όλα… Ποιος έστειλε το φορτίο, ποιος το παρέλαβε, για λογαριασμό ποιου έγινε η μεταφορά και άλλα», σημειώνει νομική πηγή.
Το γεγονός ότι για την έκρηξη δεν ευθύνονται τα έλαια σιλικόνης που υπήρχαν στα τρένα επιβεβαιώνεται και από μία ακόμα έκθεση τεχνικού σύμβουλου συγγενών των θυμάτων. Στην πραγματογνωμοσύνη του χημικού μηχανικού του ΑΠΘ, Μάρκου Χρυσού, αναφέρεται ότι, αντιθέτως, τα έλαια σιλικόνης χρησιμοποιούνται για λόγους ασφαλείας, καθώς είναι ανθεκτικά στη θερμοκρασία. «Πρέπει να τονιστεί ότι, παρά τη σωστή διαδικασία δειγματοληψίας, η οποία πραγματοποιήθηκε κατά ορθό τρόπο, διατηρούνται επιφυλάξεις για την ποιότητα των δειγμάτων. Τα δείγματα, προερχόμενα από τους τρεις μετασχηματιστές των μηχανών, βρισκόταν εκτεθειμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα (19 μηνών περίπου) σε καιρικά φαινόμενα», τονίζεται στη νέα πραγματογνωμοσύνη.
«Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι η ανάπτυξη ελαιών σιλικόνης για χρήση σε μετασχηματιστές υψηλής τάσης έγινε για να αποφευχθούν θέματα πυρκαγιών και άλλων σχετικών φαινομένων. Τα έλαια σιλικόνης είναι ανθεκτικά σε θερμοκρασία, ηλεκτρικές εκκενώσεις και γενικά είναι σχεδιασμένα για μείωση θεμάτων ασφάλειας που προϋπήρχαν με τη χρήση κλασικών ελαίων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των δοκιμών-πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν στα δύο εργαστήρια του Γενικού Χημείου του Κράτους, εκτιμώ υπεύθυνα ότι δεν είναι δυνατή η δημιουργία πυρόσφαιρας από τα έλαια σιλικόνης. Τονίζεται επίσης ότι, σύμφωνα με τις οπτικές μας παρατηρήσεις, δεν υπήρχε ουδεμία αποδόμηση των δειγμάτων λόγω κακής συντήρησης (αντικατάστασης αυτών συμφώνως του χρόνου λειτουργίας τους) αλλά και/ή λόγω θερμικής αποδόμησης κατόπιν εκθέσεως σε υψηλή θερμοκρασία (φωτιά)», σημειώνει ο πραγματογνώμων, κάνοντας και αυτός λόγο για υδρογονάνθρακες.
«Σε κάθε περίπτωση θα μπορούσαμε να έχουμε υψηλή αναφλεξιμότητα των ελαίων σιλικόνης αν υπήρχε παρουσία εύφλεκτων υδρογονανθράκων αλλά, όπως αποδεικνύεται σύμφωνα με τα εκτελεσθέντα πειράματα, η παρουσία των εν λόγω πτητικών υδρογονανθράκων είναι σχεδόν μηδενική και δεν επηρεάζει σε καμία περίπτωση τις βασικές ιδιότητες του ελαίου σιλικόνης.… Σε κάθε όμως περίπτωση τονίζεται ότι τα πειραματικά δεδομένα δεν μπορούν να υποστηρίξουν πως η δημιουργία πυρόσφαιρας, πιδάκων φωτιάς και γενικότερα η συμπεριφορά φωτιάς που παρατηρείται στο βιντεοληπτικό υλικό, έχουν προκληθεί από το έλαιο σιλικόνης που βρισκόταν εντός των μετασχηματιστών των μηχανών. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουμε εύκολα λόγω της χαμηλής παρουσίας πτητικών υδρογονανθράκων, υψηλού σημείου αναφλεξιμότητας αλλά και ποσοτήτων ελαίου σιλικόνης που βρέθηκαν υπό μορφή λιμναζόντων υγρών, συμφώνως με φωτογραφικό υλικό, στο σημείο του δυστυχήματος…».
Στην τελική ευθεία για τη δίκη
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος μέχρι την ώρα που οι υπαίτιοι της τραγωδίας των Τεμπών με τους 57 νεκρούς θα καθίσουν στο εδώλιο. Η έρευνα του εφέτη ειδικού ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη μπαίνει, όπως όλα δείχνουν, στην τελική ευθεία, καθώς οι απολογίες των κατηγορουμένων αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος Φεβρουαρίου. Μέχρις στιγμής, ο αριθμός τους ξεπερνά τους 40. Μεταξύ αυτών, εκτός από τον «μοιραίο» σταθμάρχη και τον προϊστάμενό του, περιλαμβάνονται στελέχη του ΟΣΕ, οι 23 εμπλεκόμενοι στη σύμβαση 717, στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, καθώς και δύο υψηλόβαθμα στελέχη της Hellenic Train. Ενας εκ των δύο είναι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μαουρίτσι Καποτόρτο, για τον οποίο άνοιξε μόλις ένα ακόμη δικαστικό μέτωπο, καθώς καλείται να δώσει εξηγήσεις ως ύποπτος τέλεσης της αξιόποινης πράξης της ψευδούς κατάθεσης. Αιτία της κλήσης του είναι η «κατάθεσή» του πριν από περίπου έναν χρόνο ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για τα Τέμπη. Ο Μ. Καποτόρτο είχε καταφέρει τότε να εξοργίσει όλα τα μέλη της επιτροπής, καθώς δεν απάντησε επί της ουσίας σε καμία από τις ερωτήσεις που του έθεσαν. Μάλιστα, όταν του είπαν πως θα ζητήσουν από τον εισαγγελέα να ελεγχθεί για ψευδορκία, αρνήθηκε να υπογράψει την κατάθεσή του υποστηρίζοντας πως δεν καταλάβαινε τον μεταφραστή.
Η κρίσιμη έκθεση
Μέχρι να ολοκληρωθούν στο τέλος Φεβρουαρίου οι έως τώρα προγραμματισμένες απολογίες, ο ανακριτής θα έχει στα χέρια του και την πραγματογνωμοσύνη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Σύμφωνα με ξεχωριστές εκθέσεις από τους συμβούλους των οικογενειών, από 5 έως και 30 άτομα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά. Σε συμπληρωματική έκθεση του πραγματογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη, που κατατέθηκε στην Εισαγγελεία τον Ιανουάριο, 27 επιβάτες κάηκαν ζωντανοί. Ωστόσο, σημειώνεται πως η δημοσιοποίηση της λίστας με αυτά τα 27 ονόματα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των συγγενών. Πάντως, με τις έως τώρα πληροφορίες, και ο πραγματογνώμονας του ΕΜΠ, καθηγητής Δημήτρης Καρώνης, φαίνεται να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μια τέτοια έκρηξη δεν μπορεί να προκλήθηκε από το έλαιο σιλικόνης. Η εικόνα, βέβαια, όπως σημειώνουν νομικοί κύκλοι, θα μπορούσε να ήταν πιο ξεκάθαρη αν από την πρώτη στιγμή είχαν τηρηθεί τα πρωτόκολλα έρευνας. Που εν προκειμένω μάλλον αγνοήθηκαν. Οπως, για παράδειγμα, η αλλοίωση του σημείου που συνέβη το δυστύχημα.
Αυτό το άρον-άρον «μπάζωμα» και «ξεμπάζωμα» του χώρου, σύμφωνα με τους συγγενείς των θυμάτων, δεν ήταν «αθώο». Χαρακτηριστική είναι η αναφορά που κάνει ο τεχνικός τους σύμβουλος Β. Κοκοτσάκης στην επικαιροποιημένη έκθεσή του που κατέθεσε στον ανακριτή: «Η αλλοίωση του πεδίου ερευνών δεν ήταν συμπτωματική, αλλά ελεγχόμενη, ταχύτατη και σε μεγάλο βαθμό απολύτως σχεδιασμένη, αφού δεν υπήρξε ποτέ καταγραφή και περιγραφή των υλικών και πειστηρίων που μεταφέροντο».
Το συγκεκριμένο σκέλος της υπόθεσης, που αρχικά ήταν ξεχωριστό και στη συνέχεια συσχετίστηκε με την κύρια δικογραφία, διαχωρίστηκε και πάλι πριν από λίγες ημέρες από τον Δ. Μπακαΐμη προκειμένου να προσδιοριστεί άμεσα η δίκη, καθώς οι κατηγορίες που έχουν αποδοθεί στους τέσσερις εμπλεκομένους είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα και υπάρχει κίνδυνος παραγραφής. Τον τελευταίο λόγο για τον διαχωρισμό ή μη έχει το Δικαστικό Συμβούλιο που θα αποφανθεί με βούλευμά του.
Ο προσδιορισμός
Εφόσον, λοιπόν, δεν προκύψει ανάγκη για άλλες ανακριτικές ενέργειες και η έρευνα του ειδικού εφέτη ανακριτή ολοκληρωθεί τις επόμενες εβδομάδες, η έναρξη της δίκης μπορεί να προσδιοριστεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2025. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με πρόσφατες αλλαγές που έγιναν στον ποινικό κώδικα, η δικογραφία από τον ανακριτή θα διαβιβαστεί σε εισαγγελέα, ο οποίος θα συντάξει κατηγορητήρια και, με τη σύμφωνη γνώμη του προέδρου Εφετών, θα παραπέμψει την υπόθεση στο ακροατήριο.
Δεν απαιτείται δηλαδή βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου, για την έκδοση του οποίου, στην προκειμένη περίπτωση, λόγω και του όγκου της δικογραφίας, θα χρειάζονταν τουλάχιστον τέσσερις με πέντε μήνες. Σημαντικό επίσης είναι ότι γι’ αυτή την πολυπρόσωπη δίκη έχει ήδη βρεθεί και ετοιμαστεί στη Λάρισα η δικαστική αίθουσα. Δεν θα επαναληφθεί δηλαδή εκείνο που είχε συμβεί με τη δίκη της Χρυσής Αυγής, όταν επί μήνες δεν μπορούσε να γίνει ούτε μία συνεδρίαση, καθώς αναζητείτο κατάλληλη αίθουσα που να μπορεί να φιλοξενήσει τους δεκάδες κατηγορουμένους, τους δικηγόρους και το κοινό. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, ο συνεδριακός χώρος «Γαιόπολις» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας περιλαμβάνει την αίθουσα της δίκης για 50 και πλέον κατηγορουμένους και 250 δικηγόρους, αίθουσα δικαστών, ειδικό χώρο για αστυνομικούς, χώρο δικηγόρων, κέντρο Τύπου και συμπληρωματικό χώρο ακροατηρίου με παρακολούθηση της δίκης μέσω οθονών (όπως είχε γίνει και στη δίκη της «17 Νοέμβρη»), δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος. Επιπλέον, διαθέται νέο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, κλιματισμό, δίκτυα ψηφιακής υποδομής και εγκαταστάσεις ελέγχου.
Πηγή: enikos, RealNews
Διαβάστε επίσης
Νέος σεισμός «κούνησε» την Ανάφη
«Καμπανάκι» από Τούρκο καθηγητή για κίνδυνο ηφαιστειακής έκρηξης στη Σαντορίνη
Σεισμοί: Τα σημεία συγκέντρωσης πληθυσμού σε Σαντορίνη και Αμοργό
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News