Έλενα Αναστασίου: Η διδασκαλία απαιτεί βαθιά γνώση και πάθος
Η νηπιαγωγός, Ελενα Αναστασίου. Με όχημα τη συμμετοχή σε καινοτόμα ενδοσχολικά παιχνίδια και προγράμματα, εργάζεται με τους μικρούς μαθητές της γύρω από περιβαλλοντικά θέματα προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν, να αφυπνίσουν, να ενημερώσουν, αλλά και να κατανοήσουν καλύτερα -οι τελευταίοι- τη σημασία της αειφόρου ανάπτυξης.
Με πολυδιάστατη δράση και αμέριστη αγάπη για τα παιδιά, υπηρετεί την προσχολική εκπαίδευση επί 17συνεχή χρόνια, η νηπιαγωγός του 9ου Νηπιαγωγείου Πύργου, Ελενα Αναστασίου.
Με όχημα τη συμμετοχή σε καινοτόμα ενδοσχολικά παιχνίδια και προγράμματα, εργάζεται με τους μικρούς μαθητές της γύρω από περιβαλλοντικά θέματα προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν, να ενημερωθούν και να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία της αειφόρου ανάπτυξης για ένα πράσινο και βιώσιμο πλανήτη.
Παράλληλα μάχεται ενάντια σε ένα στατικό τρόπο εκμάθησης. Στο πλαίσιο του οράματος και του ανήσυχου πνεύματός της για ένα καλύτερο μέλλον πάνω στη γη, η ίδια και οι μαθητές της διακρίνονται με τη συμμετοχή τους σε πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς. Λαμβάνουν σημαντικές διακρίσεις σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο συμβάλλοντας στην παγκόσμια προσπάθεια προστασίας από τη ρύπανση και την αλλοίωση του οικοσυστήματος.
Εχει κερδίσει το βραβείο «Εκπαιδευτικός της Χρονιάς» ενώ ήταν ανάμεσα στα «Πρόσωπα της Χρονιάς» του 2021.
Αξιοσημείωτα είναι τα όσα μας επισημαίνει στη συνέντευξη που ακολουθεί, για το εκπαιδευτικό σύστημα, τις παθογένειες που το χαρακτηρίζουν και τις αλλαγές που εκτιμά ότι πρέπει να γίνουν.
Ποια η φιλοσοφία του εκπαιδευτικού προγράμματος «Save Our Future-17SDGs»; Πώς προέκυψε η ιδέα υλοποίησής του; Τι διαπραγματεύεται και τι μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από αυτό;
Μέσα από το καινοτόμο πρόγραμμα με τίτλο: «Save Our Future-17SDGs» σκοπός μου ήταν, όχι μόνο να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των 17 Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, αλλά και να ενημερώσουν την κοινωνία, ώστε να βάλουμε το λιθαράκι μας για να δημιουργήσουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ έναν καλύτερο και βιώσιμο πλανήτη… Η συνέχεια του προγράμματος αυτού ήταν το έργο με τίτλο: «Σώστε την πόλη μας… Σώστε το μέλλον μας…» που είχε ως αποτέλεσμα την διάκριση στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Bravo Schools 2022 ως η καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση στο Στόχο 11: «Βιώσιμες πόλεις και Κοινότητες». Με την ολοκλήρωση του προγράμματος δημιουργήσαμε μια μακέτα από ανακυκλώσιμα υλικά, με μια Βιώσιμη πόλη για όλους μας!
Τι σας ενέπνευσε και ποιο ήταν το κίνητρο για το συγκεκριμένο πρόγραμμα του οποίου είχατε την επιμέλεια και επιστημονική ευθύνη για όλη τη σχολική περιφέρειά σας; Ποιος ο σκοπός και πού στοχεύει;
Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορμή στάθηκε μια βόλτα στη γειτονιά μας και το πλήθος σκουπιδιών που αντικρίσαμε, η παντελής έλλειψη ποδηλατοδρόμων, η μη ύπαρξη κάδων ανακύκλωσης – απορριμμάτων, η μη αξιοποίηση χώρων πρασίνου. Επιστρέφοντας στη σχολική μονάδα συζητήσαμε με τα παιδιά για το αν τους αρέσει η εικόνα αυτή που αντικρίζουμε καθημερινά στην πόλη μας… Οι μαθητές στην αρχή στάθηκαν περισσότερο στο πρόβλημα των σκουπιδιών που ταλανίζει την πόλη μας και τις προτεινόμενες λύσεις, όπως το τρίπτυχο μείωση – επαναχρησιμοποίηση – ανακύκλωση, ανακύκλωση πέρα από μπλε κάδους και τα οφέλη της ανακύκλωσης…
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αποτελεί βασικό παράγοντα στο χτίσιμο του χαρακτήρα ενός μαθητή. Μήπως η χρήση καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθόδων είναι μια «πολιτική μύησης» των παιδιών, ώστε να μαθαίνουν τα προβλήματα της καθημερινότητας και ειδικότερα τα προβλήματα που επιφέρει η κλιματική αλλαγή μέσα από δράσεις και καινοτόμα προγράμματα;
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολύ σημαντικός στη διαμόρφωση των ενεργών πολιτών του αύριο, οι οποίοι θα αναλάβουν δράση σε σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν… Προσωπικά, πάντα με ενδιέφερε η αλλαγή στον τρόπο μάθησης των παιδιών… Θεωρούσα και συνεχίζω μέχρι και σήμερα να πιστεύω ακράδαντα ότι η τυπική εκπαιδευτική πράξη παραμένει δίχως νόημα, εάν αυτή δεν συνοδεύεται από την ενεργή συμμετοχή των παιδιών… Ο δικός μου ρόλος ως εκπαιδευτικός είναι συνειδητά βοηθητικός και συνεργατικός περισσότερο, παρά καθοδηγητικός. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι μαθητές χρήζουν ανάγκης αναλυτικών οδηγιών, προτιμώ όμως τη μεθοδολογία «δοκιμής και λάθους» από τους μαθητές, παρά την άμεση διόρθωση των λαθών τους από εμένα. Η μεθοδολογία αυτή είναι, προφανώς, πολύ πιο απαιτητική, αλλά ταυτόχρονα και πιο ουσιαστική για τους μαθητές!…
Τα παιδιά ανταποκρίνονται ικανοποιητικά; Πώς είναι η μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία για το τελικό αποτέλεσμα;
Σημαντικό ρόλο παίζει η συνεργασία σχολείου – οικογένειας και τι αξίες αυτή πρεσβεύει.
Αυτό σημαίνει ότι η συνεργασία με τους γονείς συνίσταται στη διαρκή επαφή και ενημέρωση τους από το σχολείο, έτσι ώστε αυτοί να καταστούν πρόθυμοι και αρωγοί στην υλοποίηση των εκάστοτε καινοτόμων προγραμμάτων. Με άλλα λόγια μιλάμε για ένα ΑΝΟΙΧΤΟ σχολείο σε ΟΛΟΥΣ!!
Ως εκπαιδευτικός, τι είναι εκείνο που αναζητάτε στους μαθητές σας;
Ως εκπαιδευτικός αυτό που αναζητώ είναι οι μαθητές να έχουν άποψη και θάρρος να την εκφράζουν καθώς και να ακούν τις απόψεις των συνομηλίκων τους. Να προβληματίζονται, να αναλαμβάνουν ευθύνες, να οραματίζονται κάτι καλύτερο για τον εαυτό τους και να μην ανταποκρίνονται παθητικά σε αποφάσεις άλλων. Με άλλα λόγια να έχουν ικανότητες και αξίες που θα τους βοηθούν να διαπραγματεύονται και να σχεδιάζουν ατομικά και συλλογικά τους κοινωνικούς όρους της αειφορίας προσδιορίζοντας αυτόνομα το παρόν τους και επαγρυπνώντας για το μέλλον των γενεών που θα έρθουν.
Βραβευτήκατε «Εκπαιδευτικός της Χρονιάς» το 2020. Αισθάνεστε δικαιωμένη και ηθικά ικανοποιημένη;
Η Τιμή είναι μεγάλη!!!… Και η δύναμη για να συνεχίσω ακόμη μεγαλύτερη!!!…
Αναγνωρίστηκε η προσφορά μου στην Εκπαίδευση, τα καινοτόμα προγράμματα, καθώς και οι διακρίσεις τόσο σε Εθνικό, όσο και Παγκόσμιο επίπεδο, καθώς κατάφεραν να εντυπωσιάσουν και να βρεθούν στο βάθρο των νικητών….! Η αναγνώριση για την προσφορά μου στην εκπαίδευση, με τιμά ιδιαίτερα!!… Για όσους δεν γνωρίζουν, πρόκειται για έναν διαγωνισμό που επιβραβεύει τις καλές πρακτικές στον χώρο της Εκπαίδευσης και καθιερώθηκε ο θεσμός αυτός για πρώτη χρονιά το 2020, έχοντας την πρόθεση να τιμήσει τους έλληνες και τις έλληνίδες εκπαιδευτικούς από κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, οι οποίοι μοχθούν καθημερινά, ώστε τα παιδιά μας να αγαπήσουν το σχολείο και τη μάθηση.
Τι προσόντα πρέπει να έχει κάποιος για να γίνει εκπαιδευτικός;
Ενα σημαντικό προσόν είναι η ταπεινοφροσύνη, καθώς προϋποθέτει αυτοπεποίθηση, θάρρος, αυτοσεβασμό και σεβασμό για τους άλλους. Να έχει εξαιρετική μεταδοτικότητα. Να έχει βαθιά γνώση και πάθος για το αντικείμενό του. Η γνώση ποτέ δεν σταματά για έναν εκπαιδευτικό. Να ξέρει να ακούει και να χρησιμοποιεί τις απόψεις των μαθητών του για να χτίσει την επικοινωνία μαζί τους. Να αναπτύσσει δυνατούς δεσμούς με τους μαθητές του. Να είναι φιλικός και προσιτός, ώστε τα παιδιά θα νιώθουν άνετα να ρωτούν και να αγαπήσουν τη γνώση. Να ενισχύει την ομαδικότητα. Να προετοιμάζει και οργανώνει το μάθημά του. Τέλος, να έχει υψηλές προσδοκίες από όλους, γνωρίζοντας ότι το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό!…
Ποιος ο ρόλος ενός εκπαιδευτικού;
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σταδιακά αλλάζει. Πιο συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός καλείται να είναι υποστηρικτικός, καθοδηγητικός, με το παράδειγμα του να εμπνέει τους μικρούς μαθητές. Ευρηματικός και ευέλικτος, ώστε να αναγνωρίζει και να αξιοποιεί όλες τις ικανότητες τους. Ο εκπαιδευτικός ηγείται δια του παραδείγματος, ως ένας άνθρωπος αξεδίψαστος για μάθηση, που διαρκώς αναζητά τρόπους για να διευρύνει τον γνωσιακό του ορίζοντα και που κρατάει ζωντανό το παιδί μέσα του, εκείνο που συνέχεια θέλει να ανακαλύπτει τον κόσμο και να αλλάζει μαζί του.
Γενικότερα, η σωστή παιδεία πώς βοηθά στο χτίσιμο ενός χαρακτήρα και στην εκπαίδευση ενός νέου;
Οταν προσπαθούμε να οικοδομήσουμε την προσωπικότητα του παιδιού μας, θα πρέπει να καταβάλλουμε τεράστια προσπάθεια για να αποτελέσουμε μόνο θετικά πρότυπα. Διδάσκονται από εμάς και επηρεάζονται από τις σκέψεις, τις αξίες και τα πιστεύω μας. Συμπερασματικά, το χτίσιμο ενός χαρακτήρα και η εκπαίδευση ενός νέου στηρίζονται στη σωστή παιδεία η οποία είναι αποτέλεσμα πολλών φορέων με πρωταρχικό την οικογένεια. Ακολουθούν το σχολείο, η ομάδα συνομηλίκων, τα ΜΜΕ, η εκκλησία, η πολιτεία κ.τ.λ.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News