Οι Αχαιοί θα πληρώνουν και τα «σκιώδη διόδια» του ΒΟΑΚ εκτός από αυτά της Πατρών – Πύργου

Για τις αστικές μετακινήσεις (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο) δεν θα επιβάλλονται διόδια, αλλά οι διελεύσεις αυτές θα καταγράφονται ώστε να πληρώνονται κι αυτές από το Δημόσιο, μέσω των «σκιωδών διοδίων».

Οι Αχαιοί θα πληρώνουν και τα «σκιώδη διόδια» του ΒΟΑΚ εκτός από αυτά της Πατρών – Πύργου

Σημαντικές αλλαγές φέρνει το νέο μοντέλο χρηματοδότησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), καθώς το έργο μπαίνει στην τελική του ευθεία. Αντί για τα παραδοσιακά διόδια, η κυβέρνηση επέλεξε να χρησιμοποιήσει τα λεγόμενα «σκιώδη διόδια», ένα σύστημα όπου οι οδηγοί δεν πληρώνουν άμεσα, αλλά το Δημόσιο καλύπτει το κόστος ανάλογα με την κίνηση. Έτσι, το τελικό κόστος επιβαρύνει όλους τους φορολογούμενους. Αν η κίνηση είναι μεγαλύτερη από τις προβλέψεις, το κόστος για το Δημόσιο θα αυξηθεί αντίστοιχα. Αντίθετα, αν η κίνηση είναι χαμηλή, το κράτος θα πληρώνει για έναν δρόμο που δεν αξιοποιείται όσο είχε σχεδιαστεί.

Για τις αστικές μετακινήσεις (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο) δεν θα επιβάλλονται διόδια, αλλά οι διελεύσεις αυτές θα καταγράφονται ώστε να πληρώνονται κι αυτές από το Δημόσιο, μέσω των «σκιωδών διοδίων».

Η ουσία; Μπορεί οι οδηγοί να μην πληρώνουν διόδια στο γκισέ, αλλά το κόστος καλύπτεται έμμεσα από όλους μας — μέσω φόρων και κρατικών επιδοτήσεων.

Να σημειωθεί ότι οι δήμαρχοι και φορείς της Κρήτης, πίεζαν για να μην μπουν καθόλου διόδια.

Στο μεταξύ, στον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου, το μοντέλο χρηματοδότησης προβλέπει καταβολή διοδίων από όλους τους χρήστες του νέου οδικού άξονα. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτεται, ο πρώτος σταθμός διοδίων θα δημιουργηθεί πριν την έξοδο της Κάτω Αχαΐας, ώστε να «συλλαμβάνει» και τους οδηγούς που θα θέλουν να κάνουν μια απλή αστική μετακίνηση.

Κατά μήκος του οδικού άξονα θα υπάρχουν δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων:
@ Στην Κάτω Αχαΐα με ζώνη χρέωσης το τμήμα Μιντιλόγλι – Κυλλήνη
@ Στα Χανάκια με ζώνη χρέωσης το τμήμα Κυλλήνη – Πύργος

Πλευρικά διόδια θα υπάρχουν και στους ανισόπεδους κόμβους Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας.
@ Ο πρώτος πλευρικός Σταθμός διοδίων αναπτύσσεται στους κλάδους εισόδου-εξόδου του ανισόπεδου κόμβου Κάτω Αχαΐας που βρίσκεται στη χιλιομετρική θέση 17+850, δηλαδή πριν τον σημερινό ισόπεδο κόμβο.

@ Ο δεύτερος πλευρικός Σταθμός διοδίων αναπτύσσεται στους κλάδους εισόδου-εξόδου του ανισόπεδου κόμβου Αμαλιάδας στη χιλιομετρική θέση 62+350 του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος.

Στην τροποποιημένη σύμβαση το κόστος είχε υπολογιστεί σε 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο με αναλογική χρέωση για ηλεκτρονικούς χρήστες. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η απλή διέλευση από την Πάτρα προς τον Πύργο θα κοστίζει για τα επιβατικά ΙΧ 4,8 ευρώ, ενώ μαζί με την επιστροφή και πάλι με απλή διέλευση το συνολικό κόστος θα είναι 9,6 ευρώ. Δεν έχει διευκρινιστεί εάν αυτές οι τιμές έχουν αναπροσαρμοστεί, λόγω του πληθωρισμού.