Οι συγχωνεύσεις προσθέτουν μεγαθήρια «μαγαζιά – σχολεία»

Η Κατερίνα Σίμου είναι αντιδήμαρχος Παιδείας Πατρέων.

Στο δημοτικό συμβούλιο συζητήθηκε η μεταφορά Ειδικοτήτων και Τομέων του 3ου Εσπερινού ΕΠΑΛ και του 4ου Ημερήσιου ΕΠΑΛ Πάτρας.

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Αχαΐας, με βάση την εισήγηση, προχωρά στην εφαρμογή των κατευθύνσεων του υπουργείου Παιδείας, με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κατάρτιση, συγχωνεύοντας -και καταργώντας επί της ουσίας- ΕΠΑΛ.

Το νομοσχέδιο προστέθηκε σε μια μεγάλη σειρά από απόπειρες κυβερνήσεων για την καλύτερη σύνδεση της ΕΕ-Κ με την αγορά εργασίας, υποβαθμίζοντας τα ΕΠΑΛ ακόμα περισσότερο.

Για το 3ο ΕΠΑΛ προτάθηκε, ουσιαστικά, το κλείσιμό του, με εκπαιδευτικούς και μαθητές να μην έχουν καμία ενημέρωση για συγχωνεύσεις και μεταφορά Ειδικοτήτων στο 9ο και 5ο ΕΠΑΛ και στο 1ο ΕΚ, στο Κουκούλι. Εξέλιξη, που προσωρινά έχει παγώσει, όμως είναι πολύ πιθανό να δρομολογηθεί στο άμεσο μέλλον.

Οι εγγραφές για το σχολικό έτος 2023-2024 ήταν 267, αποδεικνύοντας πως οι Τομείς του 3ου ΕΠΑΛ έχουν ικανό μαθητικό δυναμικό, ώστε να διατηρηθούν και ζήτηση, με την πλειοψηφία παιδιά λαϊκών οικογενειών και εργαζόμενων, ακόμα κι από χωριά Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου.

Στο 4ο ΕΠΑΛ έχουν ήδη αποκλειστεί Ειδικότητες (Διοίκησης και Οικονομίας, Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γεωπονίας-Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων-Ποτών) από το να μπορούν να δηλωθούν, διατηρώντας μόνο τον Ναυτιλίας, δρομολογώντας το κλείσιμό του.

Οι μαθητές των ΕΠΑΛ, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, ακούν εδώ και χρόνια για αλλαγές και αναβάθμιση στην ΕΕ-Κ, με εξαγγελίες απ’ όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις. Επιστέγασμα αυτών είναι το νομοσχέδιο για «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος», που τελικά θεσπίζει ξανά και ενισχύει την τζάμπα εργασία, με μαθητές να οδηγούνται στον κάθε επιχειρηματία, από τη Γ’ τάξη, με μισθό ψίχουλα.
Στο νομοσχέδιο βαφτίζονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (campus), η συγχώνευση Εργαστηριακών Κέντρων με ΕΠΑΛ και ΙΕΚ (στη Δυτική Ελλάδα 6), με τοποθέτηση μάνατζερ σε ρόλο διευθυντή και ειδικότητες, που θα διαμορφώνονται άναρχα, με βάση τις ανάγκες της αγοράς και οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματική ικανοποίηση μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών.

Πρόθεση, που μπαίνει εδώ σε εφαρμογή από τη ΔΕ Αχαΐας, είναι οι συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ, που έρχονται να προσθέσουν μεγαθήρια «μαγαζιά–σχολεία», με χιλιάδες μαθητές, χωρίς απαραίτητες υποδομές, εκπαιδευτικό προσωπικό και πρόβλεψη, ώστε να καλύπτονται μαθησιακές ανάγκες.

Ηδη η κατάσταση στο Ζαβλάνι και στο Κουκούλι είναι τραγική, αφού και τα δύο αριθμούν πάνω από 1.500 μαθητές το καθένα.

Οσοι φοιτούν ή ολοκληρώνουν τα ΕΠΑΛ δεν γίνεται να αντιμετωπίζονται ως φθηνό κι ευέλικτο εργατικό δυναμικό που μπαλώνει τρύπες στην αγορά εργασίας, χωρίς μισθό και ασφάλεια, ούτε οι εκπαιδευτικοί να προωθούνται σαν μάνατζερ της αγοράς, που σπρώχνουν μαθητές σε εφήμερες θέσεις για να καλύψουν τα κενά επιχειρηματιών, στο όνομα πρακτικών ή δήθεν εξειδίκευσης.

Η δημοτική αρχή στηρίζει το δικαίωμα των μαθητών των ΕΠΑΛ στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση με βάση τις σύγχρονες ανάγκες τους, για ολόπλευρη γνώση με βάση τις δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Οι όποιες αλλαγές στα προγράμματα των ΕΠΑΛ οφείλουν να λαμβάνουν υπ’ όψιν τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών να ακολουθήσουν την κατεύθυνση που θέλουν με βάση δυνατότητες και κλίσεις τους κι όχι με τις ανάγκες που ορίζονται από επιχειρηματικούς ομίλους, εφήμερες και προσωρινές. Κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους θα πρέπει να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, ενώ η απόκτηση πτυχίου να εξασφαλίζει το δικαίωμα στο επάγγελμα. Χωρίς εμπόδια, πιστοποιήσεις κι άλλα φίλτρα.

Είμαστε αρνητικοί στη μεταφορά Τομέων και Ειδικοτήτων του 4ου ΕΠΑΛ, που οδηγεί στο κλείσιμο και τη συγχώνευση.