Πάτρα: «Σιωπηλή» παραδοχή έλλειψης νομιμότητας – Κονδύλι 4 εκατ. ευρώ για τη μελέτη του παραλιακού μετώπου

Το αρχικό πλάνο εξαιρεί το τμήμα μετά τον Μώλο της Αγίου Νικολάου μέχρι και τον Λιμενοβραχίονα της Θεσσαλονίκης

Πάτρα

Θέση απέναντι στις εξελίξεις στο παλιό λιμάνι της Πάτρας σπεύδει να πάρει ο Δήμος, που αποφάσισε μόλις πριν 3 μέρες να προχωρήσει στην ανάθεση της οριστικής μελέτης για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου. Για τον σκοπό αυτό, η δημοτική επιτροπή ενέκρινε κονδύλι ύψους 4 εκατ. ευρώ από τα 12 που δέσμευσε πρόσφατα η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας από το ΕΣΠΑ, γι’ αυτό το μεγάλο έργο αστικής ανάπλασης.

Η κίνηση του Δήμου Πατρέων γίνεται μια μόλις εβδομάδα μετά την ανακοίνωση του ΟΛΠΑ περί έγκρισης χρηματοδότησης ύψους 12,4 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την κατασκευή της μαρίνας mega yacht, ενώ είχε προηγηθεί το ΤΑΙΠΕΔ στην εκπνοή του 2024, με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάθεση υπηρεσιών κρουαζιέρας σε επενδυτή.

Είναι ξεκάθαρο πως ο Δήμος Πατρέων αιφνιδιάστηκε από τις εξελίξεις και τώρα βλέπει να χάνεται για τα επόμενα 30 χρόνια τουλάχιστον, οποιαδήποτε προοπτική διεκδίκησης του κεντρικού τμήματος της παλιάς λιμενικής ζώνης, από τον μόλο Αγίου Νικολάου μέχρι και τον λιμενοβραχίονα της οδού Θεσσαλονίκης.

Αν προσπεράσουμε τους φραστικούς λεονταρισμούς που διατυπώθηκαν «για την τιμή των όπλων» εκ μέρους της δημοτικής αρχής, η παραδοχή αυτής της απώλειας αποτυπώνεται στα τεύχη δημοπράτησης της μελέτης ανάπλασης του παλιού λιμανιού, όπου αναφέρεται ρητώς ότι δεν θα συμπεριληφθεί το τμήμα του θαλάσσιου μετώπου στο οποίο υπάρχει ακόμα λιμενική δραστηριότητα (προβλήτα Αστιγγος και Θεσσαλονίκης).

Την ίδια στιγμή, στα τεύχη δημοπράτησης δεν βλέπουμε να εξαιρείται κατά τον ίδιο σαφή τρόπο και η λιμενολεκάνη που προορίζεται για τη μαρίνα mega yacht του ΟΛΠΑ και η οποία βρίσκεται ανάμεσα στον μόλο Αγίου Νικολάου και προβλήτα Αστιγγος.

Κατά συνέπεια, ο καθένας θα μπορούσε να υποθέσει ότι το τμήμα αυτό μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο μελέτης του Δήμου, αν και εγείρονται ερωτήματα, όπως:

  • Ο Δήμος Πατρέων μπορεί να εκπονεί πολεοδομικά και άλλα σχέδια, σε ιδιοκτησία άλλου, που εν προκειμένω είναι ο ΟΛΠΑ;
  •  Ο ΟΛΠΑ που προωθεί τον διαγωνισμό για τη μαρίνα mega yacht θα δεχθεί κάτι τέτοιο;

Η «Πελοπόννησος» έθεσε αυτά τα ερωτήματα:

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλο του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος, τόνισε πως η μελέτη ανάπλασης του θαλάσσιου μετώπου χρηματοδοτείται από το περιφερειακό ΕΣΠΑ, οι διαδικασίες του οποίου απαιτούν πλήρη νομιμότητα. Πρακτικά, αυτό που εννοεί είναι ότι ο Δήμος Πατρέων δεν γίνεται να υλοποιήσει έργο ανάπλασης, εάν σχεδιάσει σε ξένη ιδιοκτησία. Ωστόσο, προσπέρασε αυτό τον προβληματισμό, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι «δεν θα φτάσουμε εκεί. Προτιμώ να βλέπω τη θετική πλευρά ότι κάτι ξεκινά, μετά από τόσα χρόνια παραμέλησης για να το παραχωρηθέν τμήμα».

Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης, Κώστας Σβόλης, σε κάθε περίπτωση, εξέφρασε επιφυλάξεις επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί η δημοτική Αρχή να ξεκινά μια μελέτη ανάπλασης, εάν το Δημοτικό Συμβούλιο δεν έχει συναποφασίσει τουλάχιστον τις βασικές κατευθύνσεις της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου.