Πελετίδης για το τρένο: Μερικοί παίζουν τον ρόλο του «λαγού» – Συνέντευξη στον Peloponnisos FM

Ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης παραχώρησε συνέντευξη στον Peloponnisos FM 104,1.

Πελετίδης

Τρένο, λιμάνι, Ινδοί και Πελετίδης. Εντονη είναι η συζήτηση που έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες με αφορμή την εκπαραθύρωση της Πάτρας από το επενδυτικό πλάνο της Ινδίας για τη δημιουργία ενός οικονομικού διαδρόμου με πέρασμα από σημεία της Ελλάδας.

Σε επαφές που έγιναν κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης αποκαλύφθηκε πως η Πάτρα έμεινε εκτός κούρσας στη μάχη διεκδίκησης του οικονομικού διαδρόμου, καθώς προτιμήθηκε να παραμείνουν εντός συζήτησης τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης επειδή διαθέτουν υποδομές όπως ο σιδηρόδρομος.

Εκτοτε προκλήθηκε από την «Πελοπόννησο» ένας δημόσιος διάλογος, με τοπικούς παράγοντες να υποστηρίζουν πως η επιμονή Πελετίδη για υπογειοποιημένη σιδηροδρομική γραμμή στερεί από την πόλη επενδυτικές ευκαιρίες.

Με αφορμή τα ανωτέρω, ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης παραχώρησε συνέντευξη στον Peloponnisos FM 104,1.

– Σας ασκήθηκε πολιτική πίεση για να βγείτε να πείτε τι θα κάνετε για το τρένο ή αν θα πάμε σε άλλη λύση. Διάβασα σε δηλώσεις σας πως δεν αντιλαμβάνεστε με τον ίδιο τρόπο τον όρο «ανάπτυξη», όπως άλλοι παράγοντες. Δεν νοιάζεστε αν οι Ινδοί θα έφερναν χρήματα για το Λιμάνι κι έμειναν εκτός λίστας επειδή δεν έχουμε τρένο;

«Κούφια λόγια. Πόσες φορές τα έχουμε ακούσει αυτά από το παρελθόν; Θα έρθουν επενδυτές από τα Εμιράτα ή από άλλα μέρη. Γιατί δεν έρχονται; Εμποδίζει κάποιος δήμαρχος; Οσοι κάνουν επενδύσεις στην πόλη ρώτησαν τον δήμαρχο; Για το εμπορικό κέντρο που γίνεται απέναντι από το νέο λιμάνι, πήρε κάποιος άδεια από τον δήμαρχο για να γίνει; Τα ξενοδοχεία που αλλάζουν χέρια ή χτίζονται, παίρνουν άδεια από τον δήμαρχο; Ποιο είναι το κριτήριο για να κάνεις μια επιχείρηση; Είναι το κέρδος. Οποιος εκτιμά ότι θα βγάλει κέρδος, προχωράει, αλλιώς δεν τα κάνει. Ολα τα άλλα είναι κουβέντα να γίνεται από όλους αυτούς που δεν έχουν προσφέρει τίποτα ή ό,τι προσέφεραν ήταν αρνητικό στην πορεία της πόλης».

– Διάβασα σε δήλωσή σας: «Δεν είναι η ανάπτυξη που θέλει η περιοχή να αναπτύξουν το εμπορευματικό τμήμα του λιμανιού οι Ινδοί». Εσείς την ανάπτυξη μέσα από ποιο εργαλείο θα τη θέλατε;

«Με έναν κεντρικό σχεδιασμό. Σήμερα κυριαρχούν στην Ελλάδα οι πολιτικοί που εφαρμόζουν τη λεγόμενη «ανάπτυξη». Γιατί δεν έχουμε αυτή την ανάπτυξη;Επομένως, σε έναν απογοητευμένο λαό έρχονται και λένε τις λύσεις πως φταίει κάποιος δήμαρχος που έβαλε ένα εμπόδιο, ενώ θα τρώγαμε με χρυσά κουτάλια. Η αιτία είναι πολύ βαθύτερη για να έχεις ανάπτυξη. Για την ανάπτυξη θα πρέπει να μπει μπροστά η παραγωγική δύναμη της χώρας σε επίπεδο γεωργίας, αλιείας, κτηνοτροφίας και να υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός στη μεταποίηση. Η χώρα μας είναι σε άλλο άναρχο σύστημα που όποιος έχει τη δύναμη κυριαρχεί και γίνεται συγκέντρωση πλούτου σε λίγα χέρια. Το βλέπουμε να γίνεται παντού, πέντε όμιλοι διαφεντεύουν τα πάντα. Ομως, αν δεν ικανοποιεί αυτό που εφαρμόζεται, το εμπόδιο ποιο είναι; Με κοινό νου ο κόσμος καταλαβαίνει ότι αυτά που λένε δεν πατάνε πουθενά και γι’ αυτό λένε πως ένας δήμαρχος έβαλε εμπόδια στους Ινδούς. Εμείς είμαστε αντίθετοι ακόμα και για να πουληθεί το λιμάνι και τα αεροδρόμιά μας. Εμείς θέλουμε να είναι δημόσια και να υπηρετούν τις ανάγκες της χώρας. Υπάρχει αυτός ο δρόμος. Η ανάπτυξη που λένε δεν είναι ανάπτυξη για όλους. Εμείς θέλουμε δουλειά για όλους, δουλειά με δικαιώματα. Η νέα γενιά να μπορεί να ζει καλύτερα από τους γονείς της».

– Ενιωσα ότι κάποιοι πάνε στην κατεύθυνση να αφήσουμε το αίτημα για πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής του τρένου και να πάμε σε μια ρεαλιστική λύση. Είστε διατεθειμένος να αλλάξετε την προσωπική σας άποψή και την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου;

«Ποτέ δεν πίστεψαν το θέμα της υπογειοποίησης, ακόμα και όταν συμφωνούσαν. Αλλά δεν μπορούσαν να πάνε κόντρα στον κοινό νου που λέει ότι είναι τρέλα να διχοτομείται η πόλη από ένα τρένο βαριάς κατασκευής. Το 2024 η επιστήμη είναι στο απόγειό της. Παντού η επιφάνεια παραδίδεται ως δημόσιος χώρος. Εμείς λέμε υπόγειο τρένο με γραμμικό πάρκο στην επιφάνειά του. Εμείς θέλουμε την Πάτρα όμορφη. Αυτοί που είναι αντίπαλοι δεν θέλουν τίποτα. Πώς θα είναι όμορφη; Με λόγια; Πρέπει να δώσουμε χαρακτηριστικά στην πόλη με παραλιακή ζώνη, γραμμικό πάρκο 10 χιλιομέτρων. Πού αλλού θα βρεις τέτοια πόλη; Και έρχονται και μας λένε δεν πειράζει να το κάνουμε επιφανειακά. Για τα κέρδη κάποιων να αλλάξουμε τον σχεδιασμό; Είναι σωστό και δίκαιο αυτό που ζητάμε».

– Σε ποια περίπτωση θα μπορούσατε να τα πάρετε πίσω;

«Δεν θα τα παίρναμε πίσω ποτέ! Οταν λες πως θα τα πάρεις πίσω, σημαίνει πως παραιτείται η πόλη σου να είναι μια πόλη. Πέρασαν 100 και χρόνια από τότε που λειτουργεί ο σιδηρόδρομος επιφανειακά. Σήμερα χρήματα και δυνατότητες κατασκευής υπάρχουν. Ομως, όταν οι τοπικές δυνάμεις είναι προσκυνημένες, τότε είναι οι τοπικοί αντίπαλοι. Αν ερχόντουσαν και έβαζαν το ζήτημα πως δεν θα γίνει διχοτόμηση στην Πάτρα, θα γινόταν κατανοητό στους κεντρικά δρώντες πως θα τιμωρηθούν στην Πάτρα αν πάρουν άλλη λύση. Στον οικονομικό σχεδιασμό, όταν η κυβέρνηση κάνει ιεράρχηση, είναι φυσικό να κάνει στην παραλιακή της Αττικής υπόγεια έργα, αφού εδώ δεν υπάρχει διεκδίκηση στο ύψος που πρέπει. Θα έρθει το θέμα γρήγορα στο προσκήνιο και θα τους καλέσουμε όλους να πάρουν θέση».

– Αντιλαμβάνομαι ότι δεν έχετε ακούσει από κυβερνητικά χείλη: «Όχι δήμαρχε, δεν θα γίνει αυτό που θες».

«Το αντίθετο έχω ακούσει και επίσημα. Εμείς δεν μιλάμε με κουτσομπολιό. Μερικοί παίζουν τον ρόλο του «λαγού» και τρέχουν πιο μπροστά από την κυβέρνηση. Αυτοί ήταν πάντοτε. Λένε τώρα «εντάξει δεν πειράζει, ας γίνει επιφανειακά» και δίνουν γραμμή στους κυβερνητικούς ‘αφού υπάρχουν και ντόπιες δυνάμεις και στρώνουν το έδαφος, ας πάμε κι εμείς να το πούμε’. Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει πει ότι τον Ιανουάριο του 2025 θα επαναφέρει το αίτημα χρηματοδότησης στην Ευρώπη. Επίσης η κυβέρνηση δεν έχει πει πώς βρήκε άρνηση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Βρήκε άρνηση στην ιεράρχηση επιλογής έργων. Μπήκαν σε προτεραιότητα τα έργα της Κεντρικής Ευρώπης για να υπηρετήσουν την οικονομία του πολέμου. Δεν έχει να κάνει με το ότι δεν είναι το έργο ώριμο ή αναγκαίο».