Πέθανε η κόρη του σπουδαίου Νικόλαου Ατζαρίτη – Πού θα καταλήξουν τα ανεκτίμητης αξίας έργα του Πατρινού καλλιτέχνη;
Ζητούμενο πλέον για την πόλη είναι πού θα καταλήξει ο τεράστιος καλλιτεχνικός «θησαυρός» του πατέρα της.
Πέθανε προχθές σε ηλικία 92 ετών και κηδεύεται σήμερα το μεσημέρι (ώρα 14:30) στο Καθολικό παρεκκλήσι του Α΄ Δημοτικού Νεκροταφείου Πατρών, η Λάουρα Ατζαρίτη – Γρηγοριάδου, θυγατέρα του μεγάλου πατρινού ζωγράφου, γλύπτη, χαράκτη, φωτογράφου και κινηματογραφιστή, Νικόλαου Ατζαρίτη.
Η εκλιπούσα ήταν παντρεμένη με τον αείμνηστο Ανδρέα Περιέ Γρηγοριάδη. Ηταν μια γυναίκα με ιδιαίτερο ταπεραμέντο και χαμηλού προφίλ, όπως ακριβώς και ο πατέρας της. Ζητούμενο πλέον για την πόλη είναι πού θα καταλήξει ο τεράστιος καλλιτεχνικός «θησαυρός» του πατέρα της. Ευχής έργο θα ήταν να επιστρέψει στη γενέθλια γη του καλλιτέχνη και να εμπλουτίσει τη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης…
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ
Ο Νικόλαος Ατζαρίτης γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13/11/1900 και πέθανε στην Αθήνα στις 10/1/1976. Ηταν γνωστός ζωγράφος, χαράκτης και γλύπτης. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα δίπλα στους καθηγητές Γεώργιο Ιακωβίδη, Γεώργιο Ροϊλό, Επαμεινώνδα Θωμόπουλο, Σπυρίδωνα Βικάτο και Παύλο Μαθιόπουλο. λαμβάνοντας συνεχείς υποτροφίες.
Ασχολήθηκε κυρίως με προσωπογραφίες και αγιογραφίες και λιγότερο με τοπία. Το εργαστήρι του στην Αθήνα βρισκόταν στην περιοχή του Σταθμού Λαρίσης, στην πλατεία του Αγ. Παύλου. Ανάμεσα στις επιβλητικές προσωπογραφίες που υπέγραψε, ξεχωρίζουν αυτές των Γεωργίου, Ιωάννου και Μπενιζέλου Ρούφου.
Εργα του κοσμούν την Καθολική εκκλησία του Αγ. Ανδρέα στην Πάτρα (πρόκειται για τις αγιογραφίες ο Αγιος Ανδρέας και η Σταύρωση του Χριστού), καθώς και άλλες αγιογραφίες στην εκκλησία του Αγ. Γερασίμου της Πάτρας. Ακόμη δύο σπουδαία έργα του περιλαμβάνονται και στη Δημοτική Πινακοθήκη της Πάτρας, δωρεά της κόρης του Λάουρας.
Μάλιστα, στο κλασικό έργο του γνωστού εκδοτικού οίκου Μέλισσα «Οι Ελληνες Ζωγράφοι» ο Νικόλαος Ατζαρίτης συγκαταλέγεται σε περίοπτη θέση με το βιογραφικό του και δύο μεγάλες έγχρωμες φωτογραφίες έργων του. Η μια μάλιστα, αφορά στην ολόσωμη παράσταση του ιδρυτή της εφημερίδας «Καθημερινή» Γεωργίου Βλάχου.
ΣΕΜΝΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΟΣ
Ενδεικτικό του προσηνούς χαρακτήρα του, είναι το άρθρο του λογοτέχνη Τάκη Δόξα στην Εφημερίδα «Ταχυδρόμος Πατρών» στις 27/1/1938, όπου επιγράφεται: «Νίκος Ατζαρίτης: Ενας αθόρυβος Πατρινός ζωγράφος». Εγραφε χαρακτηριστικά για αυτόν ο Δόξας: «Το μόνο λάθος που καταλογίζω στον καλλιτέχνη είναι η σιωπή που τηρεί κι η άστοχη επιμονή του να μην έχει διοργανώσει τόσα χρόνια μια έκθεση σε μια αθηναϊκή γκαλερί, όπου ασφαλώς θα πάρει τη θέση που του ανήκει».
Ο Ατζαρίτης υπήρξε στενός φίλος με τον μεγάλο θεατράνθρωπο Αιμίλιο Βεάκη, ενώ επίσης τεράστια ήταν η συνεισφορά του και στο Πατρινό Καρναβάλι, ως πρωτοπόρος κατασκευαστής ρηξικέλευθων αρμάτων. Το 1964 κατασκεύασε μακέτα για τον κλασσικό Μαραθώνιο, για την οποία λαμβάνει τιμητική διάκριση από το εξωτερικό.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΥ ΚΑΗΚΕ
Όπως σημειώνει στην «Π», ο πατρινός ιστοριοδίφης και συλλέκτης Σάκης Κάπαρης, ο Ατζαρίτης ήταν γνωστός για την αντιφασιστικές του απόψεις, γεγονός που κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον οδηγεί δέσμιο στις φυλακές από τις Ιταλικές κατοχικές δυνάμεις. Τότε ήταν που χάθηκε το τεράστιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό αρχείο που είχε δημιουργήσει, από το Πατρινό Καρναβάλι και άλλες εκδηλώσεις της πόλης. Οι Ιταλοί κάνουν «φύλλο και φτερό» το φωτογραφείο που διατηρούσε στο πάνω μέρος της πλ. Γεωργίου, αναζητώντας ενοχοποιητικά στοιχεία. Τα ατελείωτα χιλιόμετρα σελιλόιντ και οι φωτογραφικές πλάκες που βρίσκονται πεταμένα στο δρόμο, καίγονται τα βράδια από τα ανυποψίαστα παιδιά, κάνοντάς τα βορά στο παιχνίδι τους. Κάπως έτσι χάνεται ένα πολύτιμο ντοκουμέντο για την ιστορία της πόλης…
Ενδεικτικό και του φωτογραφικού του ταλέντου, είναι το γεγονός ότι υπήρξε για σειρά ετών επίσημος φωτογράφος των ανασκαφών της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Ειδικοί εξέφρασαν την άποψη, ότι η τελειότητα και η λεπτομέρεια των φωτογραφιών του, συγκρίνεται ισάξια ακόμα και με τα σημερινά προηγμένα τεχνικά μέσα!
ΝΙΚ. ΑΤΖΑΡΙΤΗΣ: Ο ΠΑΤΡΙΝΟΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ… ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΟ!
Εκτός όλων των άλλων, ο πολυσχιδής Πατρινός ήταν και μέγας φιλοτελιστής, επίτιμο μέλος της Φιλοτελικής Εταιρείας Αθηνών (ΦΕΑ) και σπουδαίος μελετητής του Ελληνικού γραμματοσήμου με ειδικότητα στα Μεγάλα Κεφάλια του Ερμή. Ο Νίκος Ατζαρίτης ήταν ο πρώτος και μοναδικός που έκανε την ανασύσταση του 20λέπτου της Μεγάλης Κεφαλής του Ερμή (150 τεμάχια) της έκδοσης του 1862/1867, την οποία το 2016 δώρισε η θυγατέρα του Λάουρα, προς τη Φιλοτελική Εταιρεία Αθηνών.
Το έτος 2004 η Φιλοτελική Εταιρεία Αθηνών κυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή τη μελέτη του Νίκου Ατζαρίτη για τη μεγάλη Κεφαλή του Ερμή, μελέτη που είχε δωρίσει στον αγαπημένο του Σύλλογο, τη ΦΕΑ.
Μετά τον το θάνατο του Νίκου Ατζαρίτη η Φιλοτελική Εταιρεία Αθηνών καθιέρωσε από το έτος 1978 την απονομή ετήσιου Βραβείου «Νικ. Ατζαρίτη» σε φιλοτελιστές-μέλη φιλοτελικών Σωματείων στη μνήμη του επιφανούς επιτίμου μέλους της, ειδικευμένου μελετητή της Μεγάλης Κεφαλής του Ερμή, για την καλύτερη φιλοτελική μελέτη-εργασία, που δημοσιεύθηκε κατά το προηγούμενο έτος.
Από το έτος 2000 το διοικητικό συμβούλιο της ΦΕΑ αποφάσισε, σε περίπτωση που δεν υπάρχει δημοσιευμένη κάποια φιλοτελική μελέτη, να απονέμεται το βραβείο σε φιλοτελιστή – μέλος φιλοτελικού σωματείου – για την προσφορά του στην ανάπτυξη, προαγωγή και διάδοση του φιλοτελισμού στη χώρας μας.
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αναγνωρίζοντας τη μεγάλη προσφορά του Νίκου Ατζαρίτη στον ελληνικό φιλοτελισμό τον συμπεριέλαβε στην αναμνηστική σειρά «Μορφές του Ελληνικού Φιλοτελισμού», που κυκλοφόρησε στις 16 Νοεμβρίου 2017.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News