Σε κρίση ο νέος ΚΟΚ: Αφαίρεση διπλώματος έως και 7 χρόνια, στην «Π» ειδικοί και φορείς
Στην «Πελοπόννησος», Μαρκουίζος, Παναγιωτόπουλος και Γιαννιά για τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Με αυστηρές ποινές και πρόστιμα θα βρεθούν αντιμέτωποι, όσοι οδηγοί δεν συμμορφωθούν στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Το νέο κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, έως τις 24 Ιανουαρίου.
Πρώτη εκ των σημαντικών αλλαγών που προβλέπονται είναι η «προσωποποίηση» των ποινών στον οδηγό και όχι στο όχημα, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Ετσι, όσοι πιάνουν τιμόνι ελαφρά τη καρδία, θα πρέπει να γνωρίζουν πως εκτός του ότι θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, ελλοχεύει και ο κίνδυνος της αφαίρεσης διπλώματος έως και 7 έτη.
Δεύτερη τομή είναι απενοχοποίηση του οχήματος, αυτό σημαίνει πως δεν θα αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας εξαιτίας παράβασης του οδηγού, όπως γινόταν, και αυτό γιατί το όχημα μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγό.
Καινοτόμο χαρακτηρίζεται το μέτρο που αποσκοπεί στη μείωση τροχαίων και αφορά στη μείωση του ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών -γειτονιές- από τα 50χλμ./ώρα στα 30χλμ./ώρα.
Με βάση τον αναθεωρημένο ΚΟΚ, οι παραβάσεις χωρίζονται σε κατηγορίες επικινδυνότητας, αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ) και σε λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).
Αυστηρός είναι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στις περιπτώσεις επανάληψης των παραβάσεων. Εάν για παράδειγμα ένας οδηγός υποπέσει για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους σε συγκεκριμένες παραβάσεις, του επιβάλλονται αυξημένο διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ και «χάνει» το δίπλωμά του έως 180 ημέρες. Εάν υποπέσει και τρίτη φορά στις ίδιες παραβάσεις (π.χ. οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ) μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά χρόνια.
Προ των πυλών της εφαρμογής του νέου ΚΟΚ και οι Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, σύμβουλος οδικής ασφάλειας -γιος του οδηγού αγώνων Ιαβέρη-, ο Γιώργος Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αλλαγής Αχαΐας (ΣΕΟΚΑΑ) και η Ευσταθία Γιαννιά, πρώην διοικήτρια Τροχαίας Πατρών, αντιστράτηγος ε.α. της ΕΛΑΣ, απαντούν στην «Πελοπόννησο» για το εάν τα νέα μέτρα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και εάν τελικά οι οδηγοί στην Ελλάδα του 2025 «εκπαιδεύονται» μόνο υπό την απειλή προστίμων και ποινών.
Κ. Μαρκουΐζος: Επιθετικοί οδηγοί
Ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, μιλώντας στην «Π» δήλωσε: «Θεωρώ σωστό ότι τιμωρείται o οδηγός. Αυτή τη στιγμή είναι σε διαβούλευση το τι θα επικαιροποιηθεί, εάν αυτό εφαρμοστεί όπως πρέπει να εφαρμοστεί και όντως οι ποινές αρχίζουν να επηρεάζουν τον καθένα που βρίσκεται στον δρόμο. Τόσο την τσέπη του, όσο και τη δουλειά του εάν μείνει χωρίς δίπλωμα. Είναι σοβαρή ζημιά. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε όμως πως με τη συμπεριφορά μας μπορεί να “κλείσουμε” σπίτια, να σκοτώσουμε ανυποψίαστους, να τραυματιστούμε εμείς οι ίδιοι, να μείνουν άνθρωποι παραπληγικοί, ανάπηροι…»
Αναφορικά με τη μείωση ορίου ταχύτητας στα 30χλμ. στις γειτονιές ανέφερε: «Αυτομάτως, με το που τοποθετείς το όριο στο 30, σύμφωνα με συγκοινωνιολογικές μελέτες, πέφτει κατά 4-5% η μέση ταχύτητα. Είναι η μόνη ταχύτητα που κάποιος μπορεί να αντιδράσει σωστά σε ό,τι παρουσιαστεί, που οριακά μπορεί να σταματήσει το όχημά του, με τις πιθανότητες θανατηφόρου τροχαίου 10%. Εάν πηγαίνει με 50χλμ., και παραπάνω ,όπως οι περισσότεροι, με το που θα πεταχτεί κάτι δεν θα προλάβει ούτε καν να φρενάρει. Θα το χτυπήσει, θα το παρασύρει κάποια μέτρα και μετά θα φρενάρει, με πιθανότητες να το σκοτώσει 50%».
«Αφηρημένους, επιθετικούς πολλές φορές και νευριασμένους» χαρακτηρίζει τους Ελληνες οδηγούς, επισημαίνοντας πως «κάνει ο καθένας ό,τι θέλει» και συμβουλεύει: «Την ώρα που ο οδηγός βάζει μπροστά τον κινητήρα πρέπει να συνειδητοποιεί πως το όχημα που οδηγεί εκείνη την ώρα μπορεί να γίνει “όπλο”».
Γ. Παναγιωτόπουλος: Αλλαγή νοοτροπίας
O πρόεδρος του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής Αχαΐας (ΣΕΟΚΑΑ) Γιώργος Παναγιωτόπουλος τόνισε στην «Π»: «Ο νόμος είναι νόμος, όποιος δεν τον τηρεί θα πρέπει να είναι έτοιμος να δεχθεί τις επιπτώσεις. Οι ποινές πρέπει να είναι βαριές. Δυστυχώς έχουμε αποδείξει πως δεν καταλαβαίνουμε αλλιώς στην Ελλάδα, ίσως έτσι σωθούν κάποιοι. Δεν με βρίσκει καθόλου αρνητικό η αυστηροποίηση των ποινών, αναγκαστικά πρέπει να γίνει. Και το πρόβλημα δεν είναι η αυστηροποίηση, αλλά εάν θα εφαρμοστούν οι ποινές. Δεν είναι δυνατόν να χάνουμε τόσο κόσμο κάθε χρόνο στον δρόμο.
Θα πρέπει όσοι δεν κατανοούν την επικινδυνότητα που έχει η οδήγηση χωρίς κράνος και ζώνη ασφαλείας, με ιλιγγιώδη ταχύτητα, με το να μιλάς στο κινητό ενώ οδηγείς, να συνετιστούν τουλάχιστον, υπό τον φόβο του προστίμου.
Δυστυχώς, και εγώ και οι συνάδελφοι, αυτό που διαπιστώνουμε καθημερινά στον δρόμο είναι εικόνες Ινδίας. Γονείς πάνω σε δίκυκλα, με τρία και τέσσερα παιδιά ‘’φορτωμένα’’ χωρίς κράνος, χωρίς τίποτα. Και δεν καταλαβαίνουν πως η εικόνα που περνούν στα παιδιά είναι ότι το μηχανάκι είναι ‘’πλάκα’’.
Πάνω απ’ όλα η οδηγική συμπεριφορά είναι θέμα νοοτροπίας. Πολλές φορές έρχονται μαθητές και μας λένε πως το κράνος το φοράνε μόνο για την εξέταση. Πάγιο αίτημα του κλάδου μας είναι η εκπαίδευση να ξεκινά από το σχολείο με μαθήματα οδικής παιδείας, ενώ θα πρέπει να υπάρχει συνεχής αστυνόμευση».
Ε. Γιαννιά: Συνεχής εκπαίδευση
Η αντιστράτηγος ε.α της Ελληνικής Αστυνομίας, Ευσταθία Γιαννιά έχοντας διατελέσει Διοικήτρια στο Τμήμα Τροχαίας Πατρών, επεσήμανε στην «Π»: «Εχοντας πολλά χρόνια εμπειρίας στην εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι ο νέος ΚΟΚ κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Οι αλλαγές που εισάγονται, όπως η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων βάσει της επικινδυνότητάς τους, η μείωση των ορίων ταχύτητας στις γειτονιές και η αυστηροποίηση των ποινών για επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, είναι αναγκαίες και, κατά την άποψή μου, έπρεπε να έχουν υιοθετηθεί εδώ και χρόνια.
Η εμπειρία μου έδειξε ότι η εστίαση των ποινών στον οδηγό, αντί στο όχημα είναι ουσιαστική, γιατί ενισχύει την ατομική υπευθυνότητα, που αποτελεί θεμέλιο για την οδική ασφάλεια. Παράλληλα και η αξιοποίηση τεχνολογικών μέσων, όπως η καταγραφή παραβάσεων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων, αποτελεί κρίσιμο βήμα για τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα των ελέγχων.
Πιστεύω απόλυτα, ότι οι αλλαγές αυτές πρέπει να συνοδευτούν από συνεχή εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών, γιατί οι κανόνες του ΚΟΚ δεν είναι απλά κάποιες διατάξεις, αλλά το μέσο για να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές. Ελπίζω, ο νέος Κώδικας να φέρει την απαιτούμενη αλλαγή νοοτροπίας, γιατί κάθε βελτίωση στον δρόμο σημαίνει λιγότερα ατυχήματα και περισσότερες ζωές που σώζονται».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News