Σοβαρές επισημάνσεις ειδικών στο συνέδριο της «Π»: Μείωση ευφυΐας των παιδιών λόγω διαδικτύου

Ακρως ανησυχητικές επισημάνσεις από τον ακαδημαϊκό Γεώργιο Χρούσο για την υγεία και τις αξίες του παιδιού. Εκρουσε καμπανάκι ανεξέλεγκτης χρήσης του ίντερνετ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. «Η μάθηση βασιζόταν στο παιχνίδι και τώρα στις οθόνες» ανέφερε, επισημαίνοντας την καταγραφή ελάττωσης του IQ και του γνωστικού επιπέδου.

Μείωση

Σοβαρότατες επισημάνσεις που αφορούν την καταγεγραμμένη ελάττωση του IQ, της ευφυΐας, όπως και της κοινωνικότητας των παιδιών λόγω της χρήσης του διαδικτύου, έγιναν στο πλαίσιο των εργασιών του 12ου Συνεδρίου Ανάπτυξης της εφημερίδας «Πελοπόννησος».

Μιλώντας, ο ομότιμος καθηγητής Παιδιατρικής και Ενδοκρινολογίας-ακαδημαϊκός-διευθυντής του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Υγείας Μητέρας, Παιδιού, και Ιατρικής Ακριβείας, επικεφαλής της Εδρας UNESCO Εφηβικής Υγείας και Ιατρικής Γεώργιος Χρούσος, στο πλαίσιο της συνεδρίας που συνδιοργανώθηκε με το πρόγραμμα «Υγεία Για Ολους» για την υγεία, τις αξίες του παιδιού, του αυριανού ενήλικα, έκρουσε το καμπανάκι της πρόωρης και ανεξέλεγκτης χρήσης του ίντερνετ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

«Μέχρι τώρα η μάθηση βασίζονταν στο παιχνίδι, τώρα βασίζεται στις οθόνες. Εχουμε τεράστια αλλαγή στον πολιτισμό μας» ανέφερε ο καθηγητής, εξηγώντας:

«Καταγράφουμε πλέον ελάττωση του IQ και του γνωστικού επιπέδου των παιδιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να μην μπορούν να μιλήσουν σωστά. Δεν μπορούν να επεξεργαστούν και εκλογικεύσουν τα όσα καταγράφουν, να λύσουν μία μαθηματική άσκηση, έχουν ελλειμματική προσοχή και ελαττωμένη κοινωνικότητα, καθώς δεν έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με τον άλλο, αλλά ζουν μέσα από την οθόνη. Ετσι παρατηρούμε μία κοινωνική ανωριμότητα που είναι δύο χρόνια πίσω στα παιδιά του διαδικτύου από τα παιδιά που δεν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο».

Ο καθηγητής Χρούσος τόνισε το άγχος και το στρες που βιώνουν τα παιδιά που γεννήθηκαν από το ’95 και μετά και συνέδεσαν τη ζωή τους με το διαδίκτυο. Παράλληλα υπογράμμισε ότι τα τρία βασικά χαρακτηριστικά της κοινωνίας σήμερα είναι τα αυξημένα ψυχικά προβλήματα σε παιδιά και ενήλικες, η αυξημένη συχνότητα περιστατικών βίας και οι μη αναμενόμενες χαρακτηριολογικές και πολιτισμικές αλλαγές.

Ως μέτωπο αντίστασης σε αυτές τις ραγδαίες και άκρως επικίνδυνες για το ανθρώπινο είδος αλλαγές, ο κ. Χρούσος πρότεινε επιγραμματικά «την απαγόρευση των έξυπνων τηλεφώνων στα σχολεία, κάτι που συμβαίνει ήδη στην Αμερική. Αύξηση των ευκαιριών κοινωνικοποίησης των παιδιών, όπως μεγαλύτερα διαλείμματα, ώστε να τους δίνεται η ευκαιρία να παίζουν και ώθηση των παιδιών στον αθλητισμό. Οσα παιδιά ασχολούνται με τα σπορ αναπτύσσονται νοητικά και συναισθηματικά.

Καθοριστική είναι η σύνδεση του παιδιού με το βιβλίο. Είναι βασικό η μητέρα να διαβάζει δύο παιδικά βιβλία στο μωρό και το παιδί όταν το βάζει για ύπνο. Τέλος, τα κοινωνικά μέσα πρέπει να επιτρέπονται μετά την ηλικία των 16 ετών».

Μείωση

Γ. Χρούσος, Ελένη Σωτηροπούλου, Βασιλική Κολυπέρα, Δ. Βλαχάκης, Χρ. Γιαπιτζάκης, Γ. Δημητρίου

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ

Ο αναπληρωτής καθηγητής Γενετικής Χρήστος Γιαπιτζάκης, σε συνέχεια των επισημάνσεων του κ. Χρούσου, τόνισε ότι «όποιος έχει χρόνιο στρες είναι θέμα χρόνου πότε θα αποκτήσει τα λεγόμενα ψυχοσωματικά νοσήματα» και εξήγησε:

«Ο άνθρωπος είναι βιολογικό όν που σημαίνει ότι έχει συγκεκριμένες βιολογικές ανάγκες. Οσο δεν αλλάζουμε θα έχουμε την ίδια βιολογία, τις ίδιες βασικές ανάγκες και τις ίδιες βασικές αξίες. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε νέος που κοιτάζει το διαδίκτυο κι έχει όλη τη γνώση της ανθρωπότητας στο κινητό του χρειάζεται δύο πράγματα. Κριτική σκέψη για να επιλέγει ποιο είναι σωστό, ποιο είναι λάθος και καταστροφικό για τον ίδιο και αξίες».

Ο καθηγητής γενετικής εξήγησε με πολύ απλό τρόπο πώς «η κριτική σκέψη αναπτύσσεται με την παρατήρηση και με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης. Σε ό,τι αφορά τις ανθρωπιστικές αξίες ουσιαστικά μιλάμε για βιολογική ηθική, όπως την ανέπτυξαν οι αρχαίοι φιλόσοφοι».

Ο ίδιος, εστιάζοντας στο σκέλος της ανάπτυξης, υπογράμμισε ότι «όταν μιλάμε για ανάπτυξη εννοούμε να είναι βιώσιμη, ανθρώπινη και ωφέλιμη. Και ωφέλιμο είναι αυτό που αυξάνει την ευτυχία του ανθρώπου. Με το σύνθημα ”να χαμογελάς καθημερινά” δεν αντιμετωπίζεται το άγχος. Απαιτείται φιλοσοφική διαχείριση του στρες. Να καταλαβαίνουμε δηλαδή για ποιον λόγο πρέπει έχουμε τη θέση μας σε αυτόν κόσμο και να έχουμε ανθρωπιστικό τρόπο σκέψης. Να ζούμε την κάθε μας στιγμή και να την κάνουμε όσο πιο όμορφη γίνεται. Αυτό που ομορφαίνει τη ζωή μας είναι οι άνθρωποι, όχι τα χρήματα, τα ρούχα, τα αυτοκίνητα. Τα χρήματα είναι μέσο, η πολιτική είναι μέσον, η εξουσία είναι μέσο, η τέχνη, η επιστήμη είναι μέσον. Μέσον για να είμαστε ευτυχισμένοι. Ολα αυτά πρέπει να τα έχουμε υιοθετήσει εμείς οι ενήλικες στη ζωή μας και ακολούθως να τα μάθουμε στα παιδιά μας».

ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Ο αν. καθηγητής Γενετικής–αντιπρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης του ΕΟΦ Δημήτριος Βλαχάκης, υπογράμμισε την ανάγκη ανάπτυξης της φαντασίας. «Τα παιδιά στο παρελθόν μεγάλωναν με το παιχνίδι. Οταν διαβάζαμε ένα βιβλίο αφήναμε τη φαντασία μας να δουλεύει και να σχηματίζει εικόνες. Τα παιδιά σήμερα έχουν τα πάντα και με την παραμικρή λεπτομέρεια μπροστά στα μάτια τους. Η φαντασία δεν δουλεύει κι αυτό δεν μας πάει μπροστά σε τίποτα».

Η ΑΛΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στο ίδιο πάνελ η πρόεδρος–συντονίστρια του προγράμματος «Υγεία για Ολους», επιστημονική συνεργάτης της Α΄ πανεπιστημιακής κλινικής του ΕΚΠΑ Ελένη Σωτηροπούλου, παρουσίασε τα συγκλονιστικά ευρήματα από τις δράσεις του προγράμματος σε απομακρυσμένες περιοχές και σε καταυλισμούς Ρομά, που αφορούν τις συνθήκες διαβίωσης, τη σεξουαλική εκμετάλλευση των παιδιών, την έλλειψη πρόσβασης στα βασικά αγαθά. Την άλλη κοινωνία που όλοι τη γνωρίζουμε, αλλά δεν ενεργούμε γι’ αυτή. Μάλιστα υπογράμμισε τον ρόλο των τοπικών κοινωνιών. «Οπου αυτές έχουν ενεργοποιηθεί έχουμε σώσει ζωές» ανέφερε χαρακτηριστικά. Περιέγραψε τον καθοριστικό ρόλο του σχολείου και της ένταξης των παιδιών σε αθλητικές δραστηριότητες. Μάλιστα στη διάρκεια της συνεδρίας ανακοινώθηκε το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή στην περιοχή μας. Η κ. Σωτηροπούλου σε συνεργασία με τον διοικητή της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας πέτυχαν και ανακοίνωσαν στο συνέδριο την ένταξη από Σεπτέμβριο σε ομάδες του Προμηθέα ενός σημαντικού αριθμού παιδιών Ρομά.

Ενα πολύπλευρο και πλούσιο έργο στήριξης και ανάπτυξης των παιδιών έχει υλοποιήσει και συνεχίζει να υλοποιεί το Καραμανδάνειο. Η επισκέπτρια Υγείας-Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, MSc Διεθνής Ιατρική-Ιατρική Καταστροφών του Καραμανδανείου Βασιλική Κολυπέρα παρουσίασε μία σειρά από δράσεις που στόχο έχουν την προαγωγή υγείας στο σχολικό περιβάλλον, την πρόληψη και τη πρωτοβάθμια φροντίδας υγείας.

Η ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΤΟΥ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ

Τέλος, ο καθηγητής Παιδιατρικής και Νεογνολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής του ΠΓΝΠ Γαβριήλ Δημητρίου, σημείωσε ότι είναι πολύ δύσκολο να αποκόψεις τα παιδιά από το ίντερνετ.«Μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν σκευάσματα καταστολής της ντοπαμίνης για την απεξάρτηση από το ίντερνετ και την τηλεόραση. Επομένως απαιτείται ένα ισχυρό πλαίσιο πρόληψης αυτού του είδους εξάρτησης».

Ακολούθως σημείωσε ότι «θα πρέπει πάντα να έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα και να δούμε πόσο οι δράσεις αυτές που απευθύνονται στην κοινωνία και δη στα παιδιά έχουν αποτέλεσμα. Διατίθενται εκατομμύρια για προγράμματα καταπολέμησης της παχυσαρκίας, χωρίς όμως να έχουμε αποτελέσματα. Κι αυτό διότι δεν αρκεί να πεις στο παιδί ”μην το τρως αυτό” χωρίς να εξετάσεις όλες τις παραμέτρους. Δηλαδή την οικογένεια, την κοινωνία κ.ά. Πρέπει να καταγράψεις το πρόβλημα, ποια είναι η επίπτωση, τις παραμέτρους που το δημιουργούν και βάση αυτών των στοιχείων να κάνεις το σχέδιο παρέμβασης».