Θέατρο: Μια γυναίκα, 100 άντρες

Αυτή η ιδιαίτερη παράσταση, που δεν υπάρχει πριν από τη στιγμή της παρουσίασής της αλλά δημιουργείται κάθε φορά εξ αρχής, παράγοντας μια αλυσίδα σχέσεων και συναισθημάτων, στην ελληνική της εκδοχή, θα υποστηριχθεί με την κυρίαρχη παρουσία της εκλεκτής Στεφανίας Γουλιώτη

γυναίκα

Με σωρεία επαναλήψεων της περυσινής χρονιάς αναμένεται να αρχίσει η θεατρική σαιζόν 2023-24, στις οποίες σημαντικό μερίδιο κατέχουν τα έργα κλασικού ρεπερτορίου (Μολιέρος, Τσέχωφ, Μπρεχτ, Τέννεση Ουίλλιαμς, αλλά και διασκευασμένος Τολστόι, Ντοστογιέφσκι και Μέρι Σέλλεϋ) αλλά και αναγνώσεις έργων συγχρόνων συγγραφέων (των Τιάγκο Ροντρίγκες–«Χορός Εραστών», Suzie Miller–«Prima Facie», Μάρτιν Μακ Ντόνα–«Πουπουλένιος», Σάμιουελ Χάντερ–«Φάλαινα», Τόμας Βίντερμπεργκ–«Φέστεν»).

Αναμφίβολα όμως οι αναμονές και οι προβολείς συγκεντρώνονται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που ανοίγει τη νέα περίοδο, σε λιγότερο από ένα μήνα, με την ελληνική εκδοχή του έργου «The Second Woman» των Nat Randall και Anna Breckon, δύο ανερχόμενων θεατρικών δημιουργών από την Αυστραλία, που προκάλεσε αίσθηση διεθνώς (σε Σίδνεϋ, Λονδίνο, Αμστερνταμ, Βαρκελώνη, Ταϊβάν και Τορόντο), δοκιμάζοντας τις αντοχές σκηνής και πλατείας και προσκαλώντας σε μια θεατρική αγρυπνία.

Πρόκειται για ένα θεατρικό, κοινωνιολογικό και ψυχολογικό εγχείρημα 24ωρης διάρκειας, που δεν έχει την αφηγηματικότητα ενός κλασικού θεατρικού έργου, όπως εξηγούν οι ίδιοι οι δημιουργοί: «Αν και το σενάριο βασίζεται σε μια αφηγηματική κατάσταση -τη συνάντηση μιας γυναίκας με τον εραστή της- η δραματουργία της σκηνής εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πραγματική αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων, που δεν γνωρίζονται εκ των προτέρων».

Κεντρική μορφή της παράστασης-χάπενινγκ είναι η Βιρτζίνια στη διάρκεια μιας σκηνής με τον εραστή της Μόρτι που πραγματοποιείται μέσα σ’ ένα κουτί, με την κάμερα να καταγράφει σε πραγματικό χρόνο κάθε στιγμή της αλληλεπίδρασής τους. Σύμφωνα με τη σύλληψη και τη σκηνοθετική ματιά των δύο δημιουργών, η σκηνή επαναλαμβάνεται 100 φορές, κάθε φορά με καινούργιο-παρτενέρ για τη Βιρτζίνια, απαιτώντας από την ηθοποιό που την υποδύεται να είναι εξαιρετικά ευέλικτη ώστε να ανταποκριθεί με ταχύτατα αντανακλαστικά.

Με την πλοκή της βασικής σκηνής να παραμένει σταθερή αλλά με την εκτέλεσή της να διαφοροποιείται κάθε φορά, η δυναμική κάθε νέου ζευγαριού αλλάζει, παράγοντας όχι μόνο έκπληξη αλλά και αποκαλύπτοντας την πολυπλοκότητα των ανθρωπίνων σχέσεων, με έμφαση στην ανάδειξη των μηχανισμών της έμφυλης βίας και των ανδρικών προνομίων, που εύλογα πυροδοτούν την ατμόσφαιρα τόσο στη σκηνή όσο και στην πλατεία. Πέφτει έτσι το συναισθηματικό και πολιτικό βάρος στην παραστασιακή αποτελεσματικότητα του «The Second Woman» να καταδείξει τον τρόπο, με τον οποίο λειτουργεί η εξουσία στο επίπεδο της συναισθηματικής καθημερινότητας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Αυτή η ιδιαίτερη παράσταση, που δεν υπάρχει πριν από τη στιγμή της παρουσίασής της αλλά δημιουργείται κάθε φορά εξ αρχής, παράγοντας μια αλυσίδα σχέσεων και συναισθημάτων, στην ελληνική της εκδοχή, θα υποστηριχθεί με την κυρίαρχη παρουσία της εκλεκτής Στεφανίας Γουλιώτη, με παρτενέρ της που επιλέχτηκαν μετά από ανοιχτό διαδικτυακό κάλεσμα για να συμμετάσχουν και θα είναι όχι μόνο επαγγελματίες ή ερασιτέχνες ηθοποιοί αλλά και καθημερινοί άνθρωποι, διαφορετικής ηλικίας, ιθαγένειας και επαγγέλματος.

Στο κοινό του θεατρικού αυτού πειράματος επιφυλάσσεται μια σπάνια έως αδιανόητη για το θέατρο ελευθερία κινήσεων. «Μείνετε για 24 λεπτά ή για 24 ώρες, μπείτε μια φορά ή επιστρέψτε για μια ακόμα σκηνή», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι δημιουργοί του, «κάθε συνάντηση-τρυφερή ή βίαιη, αστεία ή συγκινητική – είναι μια εμπειρία που θέλεις να ξαναζήσεις». Προβλέπεται επίσης για τους θεατές ευχέρεια επιλογών: να παρακολουθήσουν μόνο τη σκηνή ή μόνο την οθόνη, να επιλέξουν ακόμα ανάμεσα στη φιλμαρισμένη και τη ζωντανή δράση.

Πάντες οι αγρυπνούντες προσέλθετε…!