Τμήμα Ρίο – Πάτρα: Νέα δεδομένα για το τρένο από το υπουργείο

Προχωρά με γοργούς ρυθμούς η διαγωνιστική διαδικασία – Η υπογειοποίηση της γραμμής σε πρώτο πλάνο

Τμήμα

Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες του διαγωνισμού για τα έξι κομβικά σιδηροδρομικά έργα ύψους 4 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων είναι και η σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας.

Την περασμένη Πέμπτη η ΕΡΓΟΣΕ προσκάλεσε τους υποψήφιους αναδόχους που προεπιλέγησαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού να προσέλθουν στον Ανταγωνιστικό Διάλογο την ερχόμενη Τρίτη, 4 Οκτωβρίου, μια εξέλιξη που σηματοδοτεί την επίσημη έναρξη της επόμενης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα.

Κατά το στάδιο αυτό, θα διερευνηθούν οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι των έργων σε συνεργασία με τους υποψήφιους αναδόχους, με στόχο τον καθορισμό των βέλτιστων λύσεων για την επιτυχή υλοποίησή τους.

Το σχέδιο που συζητείται για την Πάτρα, προβλέπει υπογειοποίηση της γραμμής από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα και από εκεί διακλάδωση της γραμμής προς το νέο λιμάνι και προς τον Πύργο. Ωστόσο, η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο του κάθε έργου, ο οποίος θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία.

Μετά την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι υποψήφιοι ανάδοχοι θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές για τη σύναψη των συμβάσεων.

Το θέμα της χρηματοδότησης εκκρεμεί προς το παρόν, όμως, όλα τα δεδομένα και οι διαβεβαιώσεις των αρμοδίων παραγόντων δείχνουν ότι στις αρχές του 2023 θα υπάρχει ανάδοχος της εργολαβίας ύψους 477 εκατ. ευρώ.

Αυτό τόνισε και η γενική γραμματέας Υποδομών Μαρία-Ελλη Γεραρδή στην παρέμβαση που έκανε μέσω τηλεδιάσκεψης στη συνεδρίαση της Συμμαχίας για την Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα (ΣΕΑΔΕ), που συγκάλεσε την περασμένη Τετάρτη ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Ερευνας και Καινοτομίας Φωκίωνας Ζαΐμης.

ΤΙ ΕΙΠΕ Η ΓΕΡΑΡΔΗ

Η «Π» εξασφάλισε το κείμενο της παρέμβασης της κυρίας Γεραρδή, όπου ανακοινώνει πως το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα, θα έχει ανάδοχο στις αρχές του 2023. Το θέμα της χρηματοδότησης δεν διευκρινίζεται, καθώς εκκρεμεί νέο αίτημα προς τον μηχανισμό CEF (Connecting Facility Europe).

Η κυρία Γεραρδή ανέφερε τα εξής:

«Πάμε στο θέμα του τρένου, τώρα. Και πάλι εδώ έχουμε ένα παράδειγμα θριάμβου του λαϊκισμού, μιας ακατάσχετης και ανέξοδης προεκλογικής παροχολογίας που κατέληξε να γίνει ένας γόρδιος δεσμός για την πόλη.

Εμείς συζητήσαμε με την πόλη και τους φορείς της, δεχθήκαμε κομμάτι των προβληματισμών τους. Ετσι προχωρήσαμε με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου σε ένα νέο έργο ύψους 477 εκατ. € που θα συνδέσει τον λιμένα της Πάτρας με το Ρίο και θα αναβαθμίσει επί της ουσίας τις συνδυασμένες μεταφορές και την εμπορική δραστηριότητα στη περιοχή.

Ο διαγωνισμός έχει μπει ήδη στη Β Φάση του και στις αρχές του νέου έτους θα έχουμε τον νέο ανάδοχο.
Εχουμε αποδείξει πως ο,τι λέμε το εννοούμε. Προχωράμε σταθερά τον σχεδιασμό μας, λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής αλλά και την οικονομική πραγματικότητα που βιώνει η χώρα».

ΖΑΪΜΗΣ: Ο ΦΑΚΕΛΟΣ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Ο κ. Ζαΐμης που προήδρευσε στην επίμαχη συνεδρίαση του ΣΕΑΔΕ και εξέδωσε δελτίο Τύπου, όπου γίνεται αναφορά σε ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ, διευκρίνισε στην «Π» ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή από το Ρίο στην Πάτρα τελικά μπορεί να χρηματοδοτηθεί από άλλο ταμείο και εν μέρει από το ΕΣΠΑ. Ωστόσο, όπως τόνισε ο κ. Ζαΐμης, δεν είναι αυτό το μείζον θέμα, αλλά ότι το έργο προχωρά στη δεύτερη φάση του και σύντομα θα έχουμε ανάδοχο, καθώς ο φάκελος είναι ήδη στις Βρυξέλλες.

Σημειώνεται πως, μετά την απόρριψη του πρώτου αιτήματος της ΕΡΓΟΣΕ για χρηματοδότηση της υπογειοποίησης της γραμμής από τις τρέχουσες εγκρίσεις του CEF (Connecting Facility Europe), υπήρξε διαβεβαίωση εκ μέρους της εταιρείας για επανακατάθεση του φακέλου, ώστε να βρίσκεται στις εγκρίσεις του επόμενου έτους, καθώς οι διαδικασίες του διαγωνισμού προχωρούν κανονικά.