Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας για την Πατρών Πύργου: «Παραμένουν κρίσιμα ζητήματα προς επίλυση»

Ολοκλήρωση του Αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου: Ένα σημαντικό βήμα, αλλά παραμένουν κρίσιμα ζητήματα προς επίλυση

Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας για την Πατρών Πύργου: «Παραμένουν κρίσιμα ζητήματα προς επίλυση»

Η ανακοίνωση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας αναφέρει:

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας / Τμήμα Δυτικής Ελλάδας χαιρετίζει την πρόοδο που συντελείται στον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου, αναγνωρίζοντας την ολοκλήρωση του έργου ως ένα ουσιαστικό αναπτυξιακό επίτευγμα, αποτέλεσμα πολυετούς επιμονής, πολιτικής βούλησης, τεχνικής προσπάθειας και διεκδίκησης από τους τοπικούς φορείς.

Ωστόσο, με αφορμή την επικείμενη σύσκεψη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρίστου Δήμα, με Δημάρχους της περιοχής, το ΤΕΕ/ΤΔΕ οφείλει να υπογραμμίσει ότι η λειτουργική και στρατηγική ολοκλήρωση του έργου απαιτεί απαντήσεις και δεσμεύσεις σε τέσσερις (4) άξονες:

  1. Οδικός Άξονας Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα: Ημιτελές κρίσιμο τμήμα με υψηλή επικινδυνότητα

Η μη ολοκλήρωση της σύνδεσης Πύργου με Καλό Νερό και Τσακώνα συνιστά δομική υστέρηση για τη συνοχή του οδικού δικτύου της Δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου. Με την υπ’ αρ. 271/11-2-2025 επιστολή μας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνουμε ότι παρούσα χάραξη παρουσιάζει τεχνικές αστοχίες και υψηλό δείκτη επικινδυνότητας, με συχνά τροχαία και καταγεγραμμένα θανατηφόρα δυστυχήματα. Το ΤΕΕ/ΤΔΕ θεωρεί ότι ο οδικός άξονας Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα αποτελεί έργο υψηλής εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής σημασίας και ζητά:

  • την άμεση ένταξη του στο εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό μεταφορών,
  • την παρουσίαση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος μελετών και κατασκευής,
  • και τη διασφάλιση της χρηματοδότησης και περιβαλλοντικής ωριμότητας.

 

  1. Δίκαιη Πολιτική Διοδίων: Εξαιρέσεις και εκπτώσεις για τους μόνιμους κατοίκους

Η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου βασίζεται σε ένα μοντέλο χρηματοδότησης που περιλαμβάνει καταβολή διοδίων από τους χρήστες. Ωστόσο, σε περιοχές με έντονη τοπική κινητικότητα, η εφαρμογή ενιαίας χρέωσης πλήρους τιμής θα επιβαρύνει δυσανάλογα τους μόνιμους κατοίκους και τους εργαζόμενους που πραγματοποιούν καθημερινές μετακινήσεις. Το ΤΕΕ/ΤΔΕ επιμένει στην υιοθέτηση:

  • κλιμακωτής πολιτικής διοδίων για μόνιμους κατοίκους και επαγγελματίες,
  • ηλεκτρονικής κάρτας διέλευσης με ειδικό τιμολόγιο για περιοχές που τέμνονται από τον άξονα,
  • και αξιολόγηση κοινωνικών, οικονομικών και αναπτυξιακών παραμέτρων κατά τον καθορισμό του τέλους διοδίου.

 

  1. Συμπληρωματικά έργα: Υποδομές κρίσιμες για λειτουργικότητα και βιωσιμότητα

Η απρόσκοπτη και ασφαλής λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου προϋποθέτει την ολοκλήρωση όλων των συνοδών τεχνικών έργων. Το ΤΕΕ/ΤΔΕ ζητά επίσημη ενημέρωση και δέσμευση για:

  • την πορεία κατασκευής αντιπλημμυρικών έργων και συστημάτων απορροής. Σημειώνεται ότι κατά την τεχνική έκθεση των αρμοδίων αξιολογήθηκαν προέκυψαν, 14 κρίσιμης σημαντικότητας,59 σημαντικά 48 μέτριας σημαντικότητας, 22 διακριτής σημαντικότητας και 5 μικρής σημαντικότητας, σχετικά με την απορροή στις κατάντη περιοχές του Αυτοκινητοδρόμου.
  • την ολοκλήρωση παράπλευρων και βοηθητικών δρόμων για την ασφαλή διασύνδεση με το τοπικό οδικό δίκτυο,
  • και την πρόβλεψη για συντήρηση και διαχείριση των παραπάνω έργων με διαφάνεια και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
  1. Σύνδεση με ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Άραξο και αστικά κέντρα: Αναπτυξιακή αξιοποίηση του άξονα

Η επένδυση στον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου πρέπει να μεταφραστεί σε πραγματική αναπτυξιακή απόδοση. Αυτό προϋποθέτει την στρατηγική διασύνδεσή του με κρίσιμες υποδομές και περιοχές παραγωγικής δραστηριότητας. Το ΤΕΕ/ΤΔΕ στηρίζει σθεναρά τους αρμόδιους φορείς για :

  • την άμεση λειτουργική σύνδεση του άξονα με τη ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις και διακίνηση εμπορευμάτων,
  • τη σύνδεση με το Αεροδρόμιο Αράξου, ενισχύοντας τη διατροπική μετακίνηση,
  • και την βελτιστοποίηση προσβασιμότητας σε αστικά κέντρα και τουριστικούς πόλους με στοχευμένες οδικές παρεμβάσεις.

«Η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου αποτελεί μια ιστορική εξέλιξη για τη Δυτική Ελλάδα και ένα έργο που δικαιώνει τη συστηματική, μεθοδική και πολιτικά σταθερή προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τα τελευταία χρόνια. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδας αναγνωρίζει και επιβραβεύει αυτή την πορεία, η οποία ξεκλείδωσε ένα πολύπαθο έργο και το μετέτρεψε σε υποδομή, με απτό κοινωνικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα.

Ωστόσο, η επιτυχία ενός μεγάλου έργου δεν μετριέται μόνο με την κατασκευή του κύριου άξονα, αλλά και με το πώς αυτό ενσωματώνεται λειτουργικά, κοινωνικά και παραγωγικά στον τόπο. Υπάρχουν ακόμη κρίσιμα ζητήματα, όπως τα συνοδά έργα, η πολιτική διοδίων και οι στρατηγικές συνδέσεις με υποδομές και αστικά κέντρα, που δεν πρέπει να μείνουν πίσω όταν τα φώτα της δημοσιότητας σβήσουν.

Το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας, με τον θεσμικό του ρόλο ως τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας, θα συνεχίσει να στηρίζει ενεργά την πρόοδο, να συνεργάζεται θεσμικά με το Υπουργείο όποτε αυτό απαιτείται, αλλά και να διατυπώνει με τεκμηρίωση και ευθύνη τις θέσεις του, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης και δίκαιη αξιοποίηση του έργου από τους πολίτες και την περιφέρεια συνολικά». δήλωσε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βαγγέλης Καραχάλιος.