Το θρίλερ του AYA1: Στρατιωτικά οχήματα σε κοντέινερ και μυστικές διαδρομές από Αστακό προς Λιβύη

Μια υπόθεση με έντονο γεωπολιτικό άρωμα και βαριά σκιές για πιθανή παραβίαση του εμπάργκο όπλων προς τη Λιβύη ξεδιπλώθηκε με αφετηρία τον Αστακό. Το πλοίο AYA1, με αναφορές για στρατιωτικό φορτίο προς τον Χαφτάρ και χειρισμό με πλήρη μυστικότητα από τις ελληνικές Αρχές και το ΝΑΤΟ, αποπλέει τελικά για τη Μισράτα, αφήνοντας πίσω του ερωτήματα χωρίς απαντήσεις.

Το θρίλερ του AYA1: Στρατιωτικά οχήματα σε κοντέινερ και μυστικές διαδρομές από Αστακό προς Λιβύη

Ένα ναυτικό θρίλερ με πολλές προεκτάσεις και άγνωστες παραμέτρους εκτυλίχθηκε στα τέλη Ιουλίου, όταν το φορτηγό πλοίο AYA1, το οποίο μετέφερε 350 κοντέινερ, αναχώρησε από τον Αστακό με προορισμό τη Λιβύη. Οι πληροφορίες που ήθελαν το πλοίο να μεταφέρει στρατιωτικά οχήματα τύπου τζιπ, ενδεχομένως με προορισμό τις δυνάμεις του στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ στην Ανατολική Λιβύη, φέρεται να επιβεβαιώθηκαν.

Η υπόθεση διαχειρίστηκε με πλήρη μυστικότητα από τα υπουργεία Άμυνας και Εξωτερικών, υπό την εποπτεία του Μεγάρου Μαξίμου, ενώ ενημερώθηκαν διακριτικά το ΝΑΤΟ και οι μυστικές υπηρεσίες. Το AYA1, σημαίας Παναμά, ιδιοκτησίας της εταιρείας UDS SHIPPING SERVICES ΕΠΕ και υπό διαχείριση της Al Fooz Al Qadem Shipping LLC, είχε ξεκινήσει το ταξίδι του από την Ινδία, κάνοντας ενδιάμεση στάση στο Ντουμπάι και διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Η ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ειρήνη» που έχει ως αποστολή την επιτήρηση του εμπάργκο όπλων προς τη Λιβύη, εντόπισε το πλοίο και αρχικά το ακινητοποίησε μέσω ολλανδικής φρεγάτας. Στη συνέχεια, τον έλεγχο ανέλαβε το ιταλικό πολεμικό σκάφος ITS Morosini, το οποίο το συνόδευσε μέχρι το λιμάνι του Αστακού, όπου κατέπλευσε στις 27 Ιουλίου.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα, η υπόθεση θεωρήθηκε ιδιαιτέρως ευαίσθητη και χειρίστηκε με περιορισμένη εμπλοκή των τοπικών Αρχών. Επισήμως, τα κοντέινερ εμφανίζονταν να περιέχουν καλλυντικά, τσιγάρα και ηλεκτρικές συσκευές, όμως κατά τον πολύωρο έλεγχο, φαίνεται να εντοπίστηκαν στρατιωτικά οχήματα μεγάλου μεγέθους.

Παρά τον εντοπισμό των οχημάτων, δεν ζητήθηκε συνδρομή από το Λιμενικό και δεν υπήρξε επίσημη αναφορά για την παρέμβαση των ελληνικών Αρχών. Στις 30 Ιουλίου, το ITS Morosini απέπλευσε και το AYA1 ακολούθησε στις 31 Ιουλίου με προορισμό τη Μισράτα στη βορειοδυτική Λιβύη, όπου έφτασε στις 4 Αυγούστου.

Μέχρι σήμερα, παραμένει αδιευκρίνιστο ποιο ήταν το πλήρες φορτίο του πλοίου, ποια η εμπλοκή ή γνώση της Ελλάδας στην αποστολή και ποιοι διπλωματικοί χειρισμοί προηγήθηκαν ή ακολούθησαν. Το μόνο βέβαιο είναι πως πρόκειται για υπόθεση με πολλές αποχρώσεις, η οποία αγγίζει ευαίσθητα διεθνή ζητήματα ασφάλειας, εμπιστευτικότητας και στρατηγικών ισορροπιών στη Μεσόγειο.

Πηγή: newsbomb.gr