Τρένο: Από βορρά κίνδυνος για τη γραμμή της Πάτρας – Ποιος ο «ρόλος» της Ηγουμενίτσας
Τεχνοκράτες εκτιμούν ότι ενδεχομένως το τρένο να φτάσει μέχρι το Ρίο, και η επέκταση μέχρι την Πάτρα και το λιμάνι να εξυπηρετηθεί με επίγεια απλή γραμμή
Η αισιοδοξία της δημοτικής αρχής για δεδομένη χρηματοδότηση της υπογειοποίησης στη σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας είναι επισφαλής. Καμπανάκι χτυπούν άνθρωποι του τεχνικού κόσμου με τους οποίους μίλησε η «Π» μετά το μπαράζ των δηλώσεων δημάρχου και αντιπολιτευτικών παραγόντων την περασμένη εβδομάδα.
«Η χρηματοδότηση είναι υπό αίρεση» σύμφωνα με φράση που κατατέθηκε στην «Π» από έμπειρους τεχνοκράτες. Δεν είναι τόσο η τεχνική δυσκολία του έργου ή το κόστος του, γιατί αυτές είναι παράμετροι που μπορούν να υπερκεραστούν αν η υπογειοποίηση κριθεί αναπόφευκτη ή, έστω, θεμιτή. Ο κίνδυνος… έρχεται από τον βορρά, και συγκεκριμένα από τη διάθεση τεράστιων κονδυλίων που απορροφά ο βόρειος σιδηροδρομικός άξονας της χώρας, ο οποίος διανοίγει εμπορευματική δίοδο παράλληλα προς την Εγνατία, με κατεύθυνση την Ηγουμενίτσα. Τα έργα αυτά μπορεί να απειλήσουν την πιθανότητα να κριθεί επιλέξιμη η δαπάνη για υπόγεια διέλευση του τρένου στην Πάτρα.
Την ίδια στιγμή, ερωτηματικό αποτελεί ο νότιος σιδηροδρομικός άξονας. Οι κυβερνητικές δεσμεύσεις μιλούν για γραμμή ασύμβατη προς τις ανάγκες πρόσβασης του τρένου από τον νότο προς το λιμάνι της Πάτρας. Αυτό μειώνει τις πιθανότητες να δικαιολογηθεί η ανάπτυξη εμπορικού λιμένα στην πόλη. Ενα έργο που απαιτεί, επιπλέον, υποστήριξη με υποδομή εμπορευματικής εξυπηρέτησης.
Διαβάστε επίσης
«Αυτά είναι τα θέματα που έπρεπε να μας απασχολήσουν κατά την προεκλογική περίοδο. Αλλά εμείς μιλούσαμε για το Τικ-Τοκ» ήταν το καυστικό σχόλιο που συνόδευσε τις εκτιμήσεις. Γεγονός είναι ότι η υπογειοποίηση στην Πάτρα δεν έχει καν ακόμα μελετηθεί. Η προμελέτη Ζέκου, επί της οποίας είχε στηριχθεί ο σχεδιασμός Σπίρτζη, είχε εμπειρική βάση.
Αυτά δεν σημαίνουν ότι η Πάτρα δεν μπορεί να αντλήσει χρηματοδότηση για υπόγεια χάραξη. Εστω και με «επεξεργασία» των αριθμητικών τεκμηρίων μπορεί να υποστηριχθεί η βιωσιμότητα του έργου. Αλλά η πόλη μπορεί να «χτυπήσει» δύο πηγές χρηματοδότησης, διότι το έργο είναι αφενός μεταφορικό, αφετέρου πολεοδομικό, συνεπώς δικαιούται χρηματοδότησης από τα προγράμματα αναπλάσεων, «δεμένο» με την ευρύτερη ανάπλαση του θαλασσίου μετώπου, με την οποία έπρεπε να είχε συνδυαστεί εξ αρχής.
Θυμίζουμε ότι υπογειοποίηση εξασφάλισε το Αίγιο -πόλη 30.000 κατοίκων. Οι πηγές της «Π» εκτιμούν ότι η Πάτρα ζημιώθηκε από τα κονδύλια και τον χρόνο που απορρόφησαν τα έργα μέχρι και την Αιγιάλεια. Με αποτέλεσμα η ολοκλήρωση να απειλείται με ξηρασία.
Είναι γνωστό, πάντως, ότι το τρένο πρέπει να φτάσει στο νέο λιμάνι, γιατί θα ακυρωθεί η συνολική χρηματοδότηση του έργου του βόρειου άξονα της Πελοποννήσου σε αντίθετη κατεύθυνση. Τεχνοκράτες εκτιμούν ότι ενδεχομένως το τρένο να φτάσει μέχρι το Ρίο και η επέκταση μέχρι την Πάτρα και το λιμάνι να εξυπηρετηθεί με επίγεια απλή γραμμή.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News