Αχαΐα: Οι εκπτώσεις τελειώνουν με πεσμένο τζίρο κατά 50% – Τα άδεια ταμεία φέρνουν λουκέτα
Ορατός κίνδυνος λουκέτου για το 50% των επιχειρήσεων εμπορίου και εστίασης, λόγω των συσσωρευμένων χρεών από τους αβάστακτους λογαριασμούς ρεύματος
Κλίμα έντονης αβεβαιότητας και ανησυχίας επικρατεί στην αγορά της Πάτρας, καθώς το τέλος της περιόδου των καλοκαιρινών εκπτώσεων, βρίσκει τις περισσότερες επιχειρήσεις με μεγάλη πτώση τζίρου, σε σύγκριση με άλλες χρονιές.
Η εικόνα της έντονης κινητικότητας που επικρατεί στις τουριστικές περιοχές, ακόμα και στα αστικά κέντρα, δεν φέρνει και ανάλογα έσοδα για το λιανεμπόριο. Οι Πατρινοί καταναλωτές στη μεγάλη τους πλειοψηφία, φαίνεται πως φέτος προτίμησαν ολιγοήμερες διακοπές και καθημερινές εξόδους στη θάλασσα, με περιορισμόυς στο φαγητό και την διασκέδαση, ενώ τα ψώνια στα καταστήματα μπήκαν σε δεύτερη μοίρα.
Ειδικά τον Αύγουστο, η κίνηση στο εμπορικό κέντρο της Πάτρας περιορίζεται μόνο στις πρωινές ώρες, καθώς τα απογεύματα η πόλη αδειάζει από χιλιάδες κατοίκους που εγκαταλείπουν τον αστικό ιστό για να πάρουν μια ανάσα δροσιάς στις κοντινές παραλίες.
Τα πράγματα είναι ακόμα πιο τραγικά για τον κλάδο της διοργάνωσης κοινωνικών εκδηλώσεων. Ο επιχειρηματίας Ζώης Τζούδας που λειτουργεί τον γνωστό χώρο εκδηλώσεων «Επακρον», δήλωσε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ότι η άρση των περιορισμών από την περίοδο του κορονοϊού δεν συνοδεύτηκε και με ανάλογη αύξηση εσόδων για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Γάμοι και βαπτίσεις γίνονται, αλλά οι καλεσμένοι είναι λιγότεροι ή δεν εμφανίζονται στο τραπέζι, με αποτέλεσμα να γίνονται πολλές ακυρώσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Τζούδα, είναι ξεκάθαρο ότι ο κόσμος προσπαθεί πλέον να μειώσει έξοδα. Ετσι, ο μέσος αριθμός καλεσμένων σε ένα γαμήλιο τραπέζι έχει μειωθεί φέτος στα 200 – 250 άτομα, από 350 – 400 που ίσχυε παλαιότερα.
Το πιο τραγικό σύμφωνα με τον κ. Τζούδα, είναι τα τιμολόγια ρεύματος. «Δεχόμαστε έναν οικονομικό βιασμό» είπε χαρακτηριστικά, προβαίνοντας στην πρόβλεψη ότι μέσα στο χειμώνα το 50% των επιχειρήσεων εμπορίου και εστίασης θα αναγκαστεί να κλείσει, λόγω των συσσωρευμένων χρεών από τους αβάστακτους λογαριασμούς ρεύματος.
«Σας το υπογράφω και βάζω και στοίχημα όσο θέλετε», είπε ο γνωστός επιχειρηματίας, που επισήμανε ότι τα μέτρα ενίσχυσης που ανακοινώνει η κυβέρνηση δεν έχουν κανένα ουσιαστικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις και πως, αν δεν βρεθεί σύντομα μια λύση για την δραστική μείωση του ενεργειακού κόστους, οι μισές επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα λειτουργίας.
ΧΑΜΗΛΑ ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Στο σύνολο της αγοράς υπάρχουν κάποιες προσδοκίες για ανατροφοδότηση της ζήτησης ενόψει των εκδηλώσεων του Σεπτεμβρίου, καθώς πολλοί γάμοι και βαφτίσεις προγραμματίζονται παραδοσιακά μετά τον Αύγουστο, όταν «μαζεύονται» συγγενείς και φίλοι από τις διακοπές.
Ωστόσο, στην αγορά που τροφοδοτεί αυτές τις εκδηλώσεις καταγράφεται πτώση τζίρου 60%, καθώς οι εκδηλώσεις μειώνονται μαζί και ο αριθμός των καλεσμένων, γεγονός που συμπαρασύρει 20 επαγγέλματα.
Το φαινόμενο επιβεβαιώνεται και από τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας Κωνσταντίνο Ζαφειρόπουλο που ασχολείται με το εμπόριο λευκών ειδών. Οπως είπε, πολλοί μελλόνυμφοι ζητούν από συγγενείς και φίλους να καταθέτουν «ζεστό» χρήμα στον τραπεζικό τους λογαριασμό, παρά να τους προσφέρουν κάποιο γαμήλιο δώρο.
Ο κ. Ζαφειρόπουλος τόνισε ότι και οι προσδοκίες από τις θερινές εκπτώσεις κινούνται χαμηλότερα, ενώ υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας για πολλές εμπορικές επιχειρήσεις ενόψει και των οικονομικών υποχρεώσεων του Σεπτεμβρίου.
Οι καταναλωτές, ακούγοντας ότι το ενεργειακό κόστος του χειμώνα θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο, έχουν φοβηθεί και αποθαρρύνονται από τις αγορές, παρά τις άκρως ελκυστικές τιμές στις εκπτώσεις των καταστημάτων. «Το μέλλον προβλέπεται ζοφερό» τόνισε ο πρόεδρος του ΕΕΣΠ.
Γ. ΒΑΓΕΝΑΣ: «ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ»
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Πελοποννήσου, ΝΔ Ελλάδος και Ιονίων Νήσων Γιώργος Βαγενάς, ανέφερε στην «Π» ότι η εικόνα στην αγορά της Πελοποννήσου έχει φέτος τρεις διαφορετικές όψεις. Στις μη τουριστικές περιοχές η πτώση του τζίρου των εμπορικών επιχειρήσεων φτάνει σε ποσοστό 45-50%, ενώ σε περιοχές με τουριστική κίνηση, οι απώλειες είναι μικρότερες και φτάνουν σε ποσοστό 25%-30%.
Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί η αγορά της Καλαμάτας, η οποία είναι μοναδική σε όλη την Πελοπόννησο, καθώς ο τουρισμός κυρίως από το εξωτερικό, τροφοδοτεί σημαντικά την οικονομία της πόλης και κυρίως το λιανεμπόριο.
Ο Γιώργος Βαγενάς σημείωσε ότι φέτος το καλοκαίρι μπορεί να επικρατεί σημαντική κινητικότητα και επισκεψιμότητα ακόμα και στα αστικά κέντρα, όμως δεν συνοδεύεται με αύξηση του τζίρου στα εμπορικά καταστήματα.
Αυτή η τάση οφείλεται στην αβεβαιότητα που επικρατεί στα νοικοκυριά, για το αν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κύμα ακρίβειας του προσεχούς χειμώνα. Ως εκ τούτου υπάρχει μεγάλη εγκράτεια στα έξοδα που προορίζονται για το λιανεμπόριο. Αυτό δείχνει αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες που λόγω των συνθηκών, μπορεί να αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά.
Γ. ΡΟΥΠΑΣ: ΣΕ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΑΠΟΧΗ ΟΙ ΠΑΤΡΙΝΟΙ
Οι φετινές θερινές εκπτώσεις επιβεβαιώνουν μια τάση αλλαγής στις καταναλωτικές συνήθειες, που προσαρμόζονται στα νέα επίπεδα του κόστους διαβίωσης και στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών.
Το μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας, Γιάννης Ρούπας που είναι έμπορος καλλυντικών και ειδών περιποίησης, δήλωσε στην «Π» ότι ο τζίρος των καταστημάτων κατά την διάρκεια των θερινών εκπτώσεων κατά γενική ομολογία δεν κινήθηκε στα επιθυμητά επίπεδα.
Το αυξημένο ενεργειακό κόστος, οι τιμές των καυσίμων, το κόστος στέγασης και οι ανατιμήσεις σε μια σειρά ειδών πρώτης ανάγκης, πιέζουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και συνεπώς τα οδηγούν σε καταναλωτική αποχή.
«Παρότι σύμφωνα και με τα στοιχεία της Στατιστικής Αρχής ο κλάδος του λιανικού εμπορίου είναι ο μόνος κλάδος που έχει το μικρότερο ποσοστό αύξησης τιμών, οι καταναλωτές στη μεγάλη τους πλειοψηφία, φαίνεται πως φέτος προτίμησαν ολιγοήμερες διακοπές και καθημερινές εξόδους στη θάλασσα, φαγητό και διασκέδαση, θέτοντας ως τελευταία επιλογή τις αγορές κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων.
Η αγορά της Πάτρας έχει ανάγκη από «ξένο χρήμα», έχει ανάγκη από ένα συντονισμένο σχέδιο προσέλκυσης τουριστών για να καλύψει την απώλεια του τζίρου από την εσωτερική κατανάλωση. Θα πρέπει να ακολουθήσουμε και εμείς το μοντέλο άλλων ελληνικών πόλεων, που αποτελούν κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς», τόνισε ο κ. Ρούπας.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News