Μητσοτάκης: Ο γρίφος για το τρένο και η «Π» – Πώς τον ερμηνεύουν – Τι λένε οι δημοτικοί αρχηγοί  

Περιμένουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο για το τρένο στον Δήμο Πατρέων, αφού η φράση περί δύσκολης ευρωπαϊκής απεμπλοκής του τρένου που είπε ο Κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, δεν βοηθά για ασφαλή συμπεράσματα.

Μητσοτάκη

Ανησυχία έφερε στις τάξεις του Δήμου Πατρέων η απάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη σε ερώτηση της «Π» στη συνέντευξη Τύπου της ΔΕΘ σχετικά με το ζήτημα του τρένου. Ο πρωθυπουργός απέφυγε να δεσμευτεί για θετική εξέλιξη στο έργο και έκανε λόγο για «δύσκολη ευρωπαϊκή απεμπλοκή».

Των ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ και
ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Η απάντηση του Κ. Μητσοτάκη ήχησε σειρήνες συναγερμού στο Δημαρχείο, καθώς δεν απέδιδε με σαφήνεια αν έχει προκύψει κάποια άγνωστη εξέλιξη στην πορεία ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του έργου.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Η «Π» σε επικοινωνία που είχε με δημοτικούς παράγοντες διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει κάποια γνωστή προς αυτούς εξέλιξη. Απαντες στη Μαιζώνος έχουν μείνει στην τελευταία ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών από το καλοκαίρι, η οποία ανέφερε ότι ο φάκελος του έργου έχει λάβει υψηλή βαθμολογία και πως δεν εγκρίθηκε σε πρώτη φάση η χρηματοδότηση επειδή δόθηκε προτεραιότητα σε άλλα έργα μεγαλύτερης στρατηγικής σημασίας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Επίσης, στον Δήμο γνωρίζουν πως θα επανυποβληθεί ο φάκελος για έγκριση χρηματοδότησης εντός Σεπτεμβρίου με την απάντηση να αναμένεται να γίνει γνωστή έως τον Μάρτιο του 2023.

ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΙΕΣ

Ωστόσο, ο προβληματισμός από την απάντηση του πρωθυπουργού είναι έκδηλος, αφού δεν είναι συνηθισμένη τακτική ενός πρωθυπουργού να μη δεσμεύεται και να μην απαντά ξεκάθαρα για ένα έργο. Στη δημοτική αρχή αναζητώντας τι μπορεί να σημαίνει η φράση περί «δύσκολης ευρωπαϊκής απεμπλοκής» έχουν καταλήξει σε δύο ερμηνείες.

Στον Δήμο Πατρέων εικάζουν ότι ενδέχεται να μην έχουν ενημερωθεί για τελευταίες εξελίξεις από το υπουργείο Υποδομών μετά από επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Επιπλέον, η δεύτερη ερμηνεία που δίνουν από τον Δήμο είναι ο πρωθυπουργός να αναφέρθηκε στην απάντησή του στην προ μηνών μη έγκριση της χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οπως και να έχει, σύντομα θα υπάρξει επίσημη ενημέρωση, ενώ ας μην ξεχνάμε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έρθει στην πόλη όπως εκμυστηρεύτηκε στην «Π» το βράδυ της περασμένης Παρασκευής για «να πούμε πολλά». Στο παρελθόν, κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου είχαν τονίσει στην «Π» ότι ο πρωθυπουργός θα ασχοληθεί προσωπικά με την υπόθεση, όπως έκανε και με το ζήτημα της Πατρών-Πύργου.

Τέλος, υπάρχει και ένα τελευταίο σενάριο, το οποίο συγκεντρώνει τις λιγότερες πιθανότητες, που αναφέρει ότι ο Κ. Μητσοτάκης επιθυμεί να ανακοινώσει από την Πάτρα μια σειρά μεγάλων έργων και ορισμένοι εκτιμούν ότι θα ήθελε το τρένο να είναι μία από τις εκκρεμότητες που θα κλείσει.

ΨΥΧΡΑΙΜΗ ΣΤΑΣΗ

Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη αντίδραση από τον Δήμο Πατρέων που προτιμά να κρατά ψύχραιμη και σταθερή στάση απέναντι στο θέμα, επιμένοντας στην πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής από το Ρίο. Πηγές της «Π» ανέφεραν ότι ενδεχομένως δεν θα εκδοθεί ανακοίνωση. Πάντως, την προηγούμενη εβδομάδα για μία ακόμα φορά ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης έδειξε πως αναμένεται να πάρει άμεσα μια σειρά πρωτοβουλιών προς υπεράσπιση της διεκδίκησης της πόλης, ενώ ξεκαθάρισε ότι αν ξεκινήσουν έργα που δεν προβλέπουν υπόγεια διέλευση τότε θα βρεθεί εκεί για να στείλει μήνυμα με δυναμικό τρόπο.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ ΩΣ ΜΕΤΡΟ ΠΙΕΣΗΣ ΚΑΙ ΔΕΣΜΕΥΣΗΣ

Την περασμένη εβδομάδα η «Π» με αναλυτικό ρεπορτάζ της είχε αποκαλύψει ότι θα πραγματοποιούνταν σύσκεψη στο Δημαρχείο για τις επόμενες κινήσεις γύρω από το ζήτημα του τρένου.

Στη σύσκεψη αποφασίστηκε ότι θα αρχίσουν άμεσα πολύμορφες παρεμβάσεις ανάδειξης του ζητήματος, τόσο στην τοπική κοινωνία όσο και πανελλαδικά. Επιπλέον, διαμορφώθηκε κείμενο, το οποίο θα αποσταλεί σε όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα και τις τοπικές τους οργανώσεις, ώστε να εκφράσουν γραπτώς τις θέσεις τους γύρω από τον τρόπο διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα.

Σύμφωνα με νέες πληροφορίες της «Π», η σχετική επιστολή αναμενόταν να σταλεί χθες το μεσημέρι, με τον Δήμο να θεωρεί ότι πρόκειται για μία στρατηγικής σημασίας κίνηση, η οποία θα ξεδιαλύνει το τοπίο για το τώρα αλλά και για το μέλλον.

Στη Μαιζώνος εκτιμούν ότι το ζήτημα της διέλευσης του τρένου από την Πάτρα είναι κυρίως πολιτικό και πως εφόσον υπάρχει η βούληση για υπόγεια διέλευση, τότε θα βρεθούν και τα χρήματα που απαιτούνται για το έργο.

Επιπλέον, στον Δήμο θέλουν να «μετρήσουν» με επίσημο τρόπο, μέσω της έγγραφης απάντησης των κομμάτων, ποιο είναι σύμμαχοι και ποιοι υποστηρίζουν άλλες απόψεις για τη διέλευση.

Με αυτόν τον τρόπο, πιστεύουν στο Δημαρχείο της Μαιζώνος ότι σε περίπτωση που ταχθούν επίσημα υπέρ της διεκδίκησης πλήρους υπογειοποίησης από το Ρίο, θα δεσμεύσουν τα κόμματα της σημερινής αντιπολίτευσης σε περίπτωση που στις επόμενες εκλογές γίνουν κυβέρνηση ή αποτελούν μέρος αυτής μέσω συνεργασίας.

Σε κάθε περίπτωση, η επιστολή στα κόμματα και τις τοπικές οργανώσεις αποτελεί την πρώτη αντίδραση της δημοτικής αρχής τη φετινή σεζόν.

Οι σειρήνες της Ευρώπης ηχούν απειλητικά!

Με… οικονομικό εκτροχιασμό κινδυνεύει, όπως φαίνεται, η νέα υπό κατασκευή και υπό χρηματοδότηση σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας! Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εκμυστηρεύτηκε στους απεσταλμένους της «Π» στη Θεσσαλονίκη, για τη ΔΕΘ, Δημήτρη Τριανταφυλλόπουλο και Απόστολο Αναστασόπουλο, ότι δεν βλέπει φως από την Ευρωπαϊκή Ενωση για την χρηματοδότηση του έργου με τον τρόπο που αυτό περιγράφεται στον επίσημο φάκελο που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών. {arx_4}

«Δεν μπορώ να δεσμευτώ για κάτι προς το παρόν…», είπε ευθέως ο κ. Μητσοτάκης στους συναδέλφους και πρόσθεσε κάτι ιδιαίτερα σημαντικό: «Δείχνει, πάντως, να ξέρετε, πολύ δύσκολη η ευρωπαϊκή απεμπλοκή μας από το έργο…».

Τι ήθελε να πει ο πρωθυπουργός με την τελευταία φράση του; Μάλλον απλό είναι: Οτι η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν πείθεται να χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, θεωρώντας πως είναι υπερβολικό το κόστος κατασκευής σε σχέση με το όφελος που θα αποδώσει. Γι’ αυτό είπε τη συγκεκριμένη φράση ο κ. Μητσοτάκης: Γιατί έμαθε ότι η ΕΕ απορρίπτει σε πρώτη φάση το φάκελο της Πάτρας, επειδή το κομμάτι της έξτρα υπογειοποίησης εκτοξεύει, κατά την Ενωση, το κόστος του έργου σε μεγάλα ύψη…

Η «Π» ζήτησε από τον εκπρόσωπο της δημοτικής αρχής, τον καθ’ ύλιν αρμόδιο επί του θέματος, και από 5 επικεφαλής δημοτικών παρατάξεων ν’ απαντήσουν στο ερώτημα:

Πώς ερμηνεύετε πρακτικά τη δήλωση του κ. Μητσοτάκη; Τι σημαίνει επί της ουσίας για το έργο;

Χρήστος Κορδάς (αντιδήμαρχος Εργων Υποδομής):

«Προφανώς εννοεί ο πρωθυπουργός, αν καταλαβαίνω καλά, ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση δεν θα δεχθεί να χρηματοδοτήσει το έργο έτσι όπως κατατέθηκε με τον πλήρη φάκελο. Καταρχάς, όπως γνωρίζουμε εμείς, δεν έχει απορριφθεί το αίτημά μας, απλώς δεν έχει συζητηθεί ακόμα αρμοδίως. Σε κάθε περίπτωση, όμως, και εφόσον ο πρωθυπουργός εννοούσε το οικονομικό σκέλος του έργου και το αν αυτό είναι εφικτό να εγκριθεί από την ΕΕ, νομίζω ότι δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζεται κάθε τέτοιο μεγάλο έργο ως ένας αλγόριθμος ή μια εξίσωση. Υπάρχουν παράμετροι που κρίνουν τη βιωσιμότητα κάθε έργου. Μ’ αυτή τη λογική, δηλαδή, δεν θα έπρεπε να είχε φτιαχτεί και η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, γιατί το κόστος ήταν τεράστιο και η απόσβεση θα γίνει μετά από πολλά χρόνια. Δεν είναι έτσι, όμως. Το τρένο στην Πάτρα, όπως το έχουμε σχεδιάσει, είναι ένα έργο που θα σημαδέψει για πολλές δεκαετίες την περιοχή».

Γρηγόρης Αλεξόπουλος (επικεφαλής Πρωτεύουσα Ξανά):

«Καταρχάς είναι θετικό που ασχολείται, όπως φαίνεται, ο ίδιος ο πρωθυπουργός με ένα θέμα που είναι μείζονος σημασίας για την περιοχή. Εφόσον όμως και ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών έχει αναγνωρίσει ότι ο φάκελος τον οποίο καταθέσαμε μπορεί να επανυποβληθεί με μερικώς βελτιωτικές προτάσεις, αν και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ασχοληθεί και το προωθήσει, θα έχουμε πιθανότατα ευτυχή κατάληξη και θα ξεπεραστεί ο όποιος σκόπελος της ΕΕ. Εμείς ως δημοτικό συμβούλιο έχουμε αποφασίσει περί υπογειοποίησης και θα μείνουμε αμετακίνητοι και αυτό θα το πούμε και στον κ. Μητσοτάκη όταν θα έρθει, όπως διαβάζουμε, στην Πάτρα τον Οκτώβριο. Δεν μπορούμε να υπαναχωρήσουμε».

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα Ενωμένη» Νίκος Παπαδημάτος είπε:

«Εξ αρχής γνωρίζαμε ότι επρόκειτο για κάτι πολύ δύσκολο. Είναι ένα κομβικό έργο για την περιοχή μας, αλλά στην ΕΕ υπολογίζουν όλα τα δεδομένα. Τεχνικά όλα γίνονται, αλλά εδώ μιλάμε όχι απλώς για υπόγειο τρένο, αλλά για υποθαλάσσιο. Δυστυχώς, δεν μπορούμε εμείς να βάλουμε τους όρους μας σε αυτούς που μας δίνουν ή που μας δανείζουν τα λεφτά. Αν, όμως, δεν γίνουμε ρεαλιστές και δεν τολμήσουμε να πάρουμε ρεαλιστικές αποφάσεις, κινδυνεύουμε να χάσουμε το παιχνίδι από το ραγδαία αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας αλλά και από την Καλαμάτα. Κι αν σκεφτούμε και τον Αστακό, όπου φτιάχνεται μεγάλη μαρίνα για εκατοντάδες σκάφη, ας αναλογιστούμε ποια μπορεί να ‘ναι η τύχη του λιμανιού της Πάτρας εφόσον επιμείνουμε σε έργο που είναι ανέφικτο. Θα κινδυνεύσει το λιμάνι μας να γίνει σε βάθος χρόνου καταφύγιο ψαροκάικων».

Ο Γιώργος Ρώρος, επικεφαλής της Ωρας Πατρών, εκτιμά πως ο πρωθυπουργός αναζητά άλλοθι στην ΕΕ για να κρύψει την αδιαφορία της κυβέρνησης για το θέμα του τρένου: {arx_2}

«Το πρώτο σχόλιό μου είναι πως… όλα του γάμου δύσκολα κι η νύφη κάνει νάζια. Αυτό μου έρχεται πρώτο στο μυαλό ακούγοντας την φράση του κ. Μητσοτάκη. Και προσθέτω και κάτι ακόμα: Προφανώς η κυβέρνηση της ΝΔ δεν είδε το έργο ποτέ σοβαρά, δεν το αγκάλιασε ποτέ με θέρμη και ενδιαφέρον και γι’ αυτό από το 2013 όλα αυτά τα χρόνια δεν του έδωσε τη δέουσα σημασία. Πιστεύω ότι με την εναλλαγή εξουσίας, που τη θεωρώ βέβαιη, και την ανάληψη της κυέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ, το έργο θα προχωρήσει όπως πρέπει και το τρένο θα φτάσει ως την Τσακώνα, γιατί εκεί είναι ο προορισμός του».

Ο Νίκος Νικολόπουλος, επικεφαλής της Νέας Πάτρας, σχολίασε πικρόχολα για τον πρωθυπουργό:

«Γράψτε το όπως σας το λέω: ΔΕΘακάνει τίποτα ο κ. Μητσοτάκης απ’ όσα είπε. Όμως είναι ίσως η μόνη φορά που είπε αλήθεια. Απ’ όλα όσα είπε στη Θεσσαλονίκη, αυτό που μου λέτε πως είπε για το τρένο, είναι το μόνο αληθινό. Είπε ευθέως, με άλλα λόγια, πως δεν θα κάνει τίποτα. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να ξαναβγάλει δήμαρχο τον Πελετίδη. Να κάνει ό,τι μπορεί, δηλαδή, για να ξαναβγεί δήμαρχος ο Πελετίδης. Θα υποστηρίξει πάλι Πελετίδη, στηρίζοντας υποψήφιο για τον δήμο ένα πρόσωπο που σίγουρα δεν θα περάσει στον β΄ γύρο».

Ο επικεφαλής της παράταξης «σπιράλ» Πέτρος Ψωμάς κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και θεωρεί πως για μη χαθεί το τρένο, πρέπει η δημοτική αρχή ν’ αλλάξει ρότα:
«Στο θέμα της πλήρους υπογειοποίησης του τρένου είχαμε εξ αρχής εκφράσει τις επιφυλάξεις μας. Πριν τοποθετηθούμε δημόσια, μιλήσαμε με γνώστες και ειδικούς, μελετήσαμε ελληνικές και διεθνείς πρακτικές, προσέγγισαμε το ζήτημα μέσω βιβλιογραφίας και με κοινή λογική. Αν γνωρίζεις δε τις λεπτομέρειες που διέπουν τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις (ποσά, κριτήρια, προτεραιότητες, διαδικασίες κ.λπ.), μπορείς  να κρίνεις αν ένα έργο έχει ελπίδες να είναι επιλέξιμο και αν κατ’ επέκταση μπορεί να είναι βιώσιμο και λειτουργικό. Πρόσφατα το σπιράλ διατύπωσε την επικαιροποιημένη θέση του για το τρένο (και για τις τοπικές συγκοινωνίες γενικότερα), χωρίς περιστροφές, εξωραϊσμό και λαϊκισμούς. Δυστυχώς -και το λέω με όση σαφήνεια μπορώ- αν κάποιος δεν ήθελε να έρθει το τρένο στην Πάτρα, θα ζητούσε εμμονικά και επίμονα όσα ανεδαφικά και υπερφίαλα η απερχόμενη δημοτική αρχή ζητά. Στερούνται λογικής και επιχειρημάτων τα ζητούμενα. Κι έτσι η Πάτρα μένει δίχως τρένο επί δεκαετίες πια. Ας το διεκδικήσουμε ορθά, για να έρθει το συντομότερο. Σε Πάτρα, λιμάνι και Βιομηχανική κι ύστερα προς Αραξο, Ολυμπία και ακόμα παραπέρα».