Αχαΐα: «Εκτροχιάστηκε» πάλι το τρένο, νέα παράταση για τον Οδοντωτό
Και νέα παράταση με… έργο ουδέν για τον Οδοντωτό. Στα λόγια και στα χαρτιά έμειναν τα αντιπλυμμυρικά έργα για την ασφαλή διέλευση του ιστορικού τρένου, στην Αχαΐα.
Εχουν περάσει 18 μήνες (Ιούλιος 2023) από τη δασική πυρκαγιά στα ορεινά του Διακοπτού και μέχρι σήμερα δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα τα απαραίτητα έργα ορεινής υδρονομίας, για την προστασία της γραμμής του Οδοντωτού και της παλαιάς εθνικής οδού Πατρών – Κορίνθου, από φερτά υλικά και πλημμυρικά φαινόμενα.
Αχαΐα: «Εκτροχιάστηκε» πάλι το τρένο, νέα παράταση για τον Οδοντωτό
Τον χειμώνα του 2023-24 η γραμμή του τουριστικού τρένου έκλεισε 4 φορές για διάστημα αρκετών μηνών, λόγω των φερτών υλικών από τις έντονες βροχοπτώσεις. Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετώπισε και η παλαιά εθνική οδός στον Ελαιώνα και τα Ζαχλωρίτικα, αλλά και η 22η επαρχιακή οδός προς Μαμουσιά. Από τότε, το φαινόμενο έχει υποχωρήσει, όμως κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει ότι δεν θα επανεμφανιστεί.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος, μετά από πολλές προσπάθειες, ενέκρινε τον Μάιο του 2024 κονδύλι ύψους 1,1 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση των έργων ορεινής υδρονομίας (κορμοπλέγματα, κορμοφράγματα), αλλά μέχρι σήμερα οι παρεμβάσεις δεν έχουν ξεκινήσει.
Οπως πληροφορείται η «Πελοπόννησος», το Δασαρχείο Αιγίου ζήτησε πριν από 15 ημέρες από τον Δήμο Αιγιάλειας, να εισηγηθεί παράταση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, η οποία έληγε στις 2 Φεβρουαρίου. Το αίτημα υποβλήθηκε και δόθηκε παράταση μέχρι τις 25 Ιουλίου, δηλαδή για έξι μήνες ακόμα. Για ποιο λόγο; Για να μπορέσουν να διεκπεραιωθούν τα έργα αποκατάστασης και αντιπλημμυρικής και αντιδιαβρωτικής προστασίας.
Η προκήρυξη του Δασαρχείου Αιγίου πήρε πρόσφατα την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση εργολαβίας για την εκτέλεση των αναγκαίων έργων. Και θα διερωτηθεί κανείς, γιατί χρειάστηκε να περάσουν 18 μήνες από την καταστροφή, μέχρι να φτάσουμε στην απευθείας ανάθεση της εργολαβίας;
Από το υπουργείο Περιβάλλοντος, η απάντηση που δίνεται είναι ότι η έγκριση της χρηματοδότησης δεν είναι παρά μόνο το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει, για να φτάσουμε μέχρι την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την ανάθεση της εργολαβίας. Και να φανταστεί κανείς ότι είμαστε σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης.
Φανταστείτε πόσος χρόνος απαιτείται για δημόσια έργα υπό κανονικές συνθήκες.
Ωστόσο, ακόμα κι αν προχωρούσε πιο γρήγορα η παρέμβαση του Δασαρχείου στα ορεινά του Διακοπτού, εάν δεν υπάρξει συντονισμός με τον ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ακόμα και με την Ολυμπία Οδό και την ΕΡΓΟΣΕ, για να υλοποιήσουν τις παρεμβάσεις που τους αναλογούν, ο κίνδυνος για τον Οδοντωτό και την Εθνική Οδό δεν θα εκλείψει.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναθέσει μια άλλη μελέτη για τη θωράκιση του φαραγγιού του Βουραϊκού από κατολισθήσεις και για την προστασία του Οδοντωτού. Η μελέτη έχει ανατεθεί στον καθηγητή Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Κουκουβέλα, ο οποίος έχει υποβάλλει μια έκθεση με τις παρεμβάσεις που απαιτούνται αλλά, «δει δη χρημάτων…» δεν μπορεί να γίνει τίποτα.
Η έκθεση του Πανεπιστημίου Πατρών συμπλήρωσε δύο ακόνη επιστημονικά πορίσματα, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Εθνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών που αξιολόγησε την κατάσταση στην περιοχή του Διακοπτού και εντόπισαν περίπου 20 σημεία κινδύνου όπου απαιτούνται έργα θωράκισης.
Δεν είναι όμως μόνο το φαράγγι. Υπάρχει ακόμα η παλιά εθνική οδός Πατρών–Κορίνθου που σε κάθε ισχυρή βροχόπτωση δέχεται φερτά υλικά και κλείνει προσωρινά.
Το Δασαρχείο Αιγίου έχει επισημάνει πως ότι κι αν κάνει στα ορεινά με έργα διευθέτησης των ομβρίων υδάτων, εάν δεν γίνουν παράλληλες παρεμβάσεις αντιπλημμυρικής θωράκισης στην εθνική οδό και στη γραμμή του τρένου, λύση δεν θα υπάρξει.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News