«Αυτή είναι η αλήθεια για τον Ζορμπά!»
Ο Λάκης Καρνέζης, μιλώντας στην «ΠτΚ», επισημαίνει ότι «ο Μίκης δεν άφησε κενά στη ζωή του. Ό,τι έκανε το έκανε ολοκληρωμένα!»
Ο Λάκης Καρνέζης αποτέλεσε με τον Κώστα Παπαδόπουλο το μόνιμο δίδυμο «μπουζουκιών» που ηχογράφησε σε δίσκους μετά την αποχώρηση του Χιώτη όλες τις ουρανομήκεις μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη και έπαιξε μαζί του, σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης!
Για πολλά χρόνια μάλιστα ο μεγάλος σολίστ του μπουζουκιού παραθέριζε τα καλοκαίρια στα Αραχωβίτικα, όπου διατηρούσε εξοχικό η πρώτη του γυναίκα, με την οποία είχε διατηρήσει καλές σχέσεις ακόμα και μετά το διαζύγιό τους.
Εδώ και πολλά χρόνια διαμένει στη Νορβηγία, όπου συνεχίζει να ασχολείται με το μεγάλο του πάθος, τη μουσική και το μπουζούκι.
Ο Λάκης Καρνέζης, μιλώντας στην «Π», θυμάται πώς ακριβώς κλήθηκε να παίξει μπουζούκι στον «Ζορμπά»:
Πριν τον «Ζορμπά» είχαμε φύγει με συμβόλαιο στην Αμερική με τον Κώστα Παπαδόπουλο. Ηταν 1963. Και ο Μίκης από τη στιγμή που εμείς φύγαμε, δεν έκανε συναυλίες παρά μόνο έκανε μουσική για θεατρικά έργα. Εκανε λοιπόν με τον Ιάκωβο Καμπανέλη την «Γειτονιά των Αγγέλων» και για τις ανάγκες του έργο έγραψε και το τραγούδι «Στρώσε το στρώμα σου για δυο». Σε αυτή την ηχογράφηση έπαιξε ο Γιώργος Ζαμπέτας.
Εγώ με τον Κώστα ήμασταν στην Αμερική όπου παραμείναμε μόνο 6 μήνες και γυρίσαμε, αν και είχαμε συμβόλαιο για ένα χρόνο. Δεν το αντέξαμε! Επρεπε να παίζουμε χωρίς διακοπή, από τις 9 το βράδυ, έως τις 4 το πρωί. Εδώ που τα λέμε βέβαια, δεν τα πήγαμε και πολύ καλά… Πάντως αν και είχαμε συμβόλαιο για ένα χρόνο, γυρίσαμε στην Ελλάδα.
Οταν λοιπόν γυρίσαμε πίσω, ήταν ήδη σουξέ το «Στρώσε το στρώμα σου για δυο», που το έπαιζε ο Ζαμπέτας και μου άρεσε πραγματικά τόσο πολύ η εισαγωγή αυτή που είχε βάλει ο Μίκης! Τόσο απλή, αλλά τόσο ωραία! Και το μάθαμε το τραγούδι και το παίζαμε μαζί με άλλα στη συνέχεια στις συναυλίες του Μίκη.
Και ο «Ζορμπάς» πώς προέκυψε;
Κάποια στιγμή, γίνεται το φιλμ ο «Ζορμπάς». Τότε ο Μίκης παίρνει το θέμα από το τραγούδι «Στρώσε το στρώμα σου για δυο» και έκανε αυτό που ακούσαμε όλοι μετά στην ταινία. Οπου παίζω εγώ και ο Κώστας Παπαδόπουλος, τα μπουζούκια που ακούτε! Δηλαδή, αν δεν είχαμε γυρίσει από την Αμερική εσπευσμένα, δεν θα είχαμε συμμετάσχει σε αυτή την ιστορική ηχογράφηση!
Εκεί βάλατε τη δική σας πινελιά στο «Ζορμπά; Αυτοσχεδιάσατε;
Εκεί μπορώ να πω, δουλέψαμε παρέα με τον Μίκη μέσα στο στούντιο. Μας έλεγε ο Μίκης πώς ακριβώς ήθελε να το παίξουμε. Ενα θέμα του είναι βασισμένο σε κρητική μελωδία, όλο το υπόλοιπο είναι σύνθεση του Μίκη. Εμείς αυτό που κάναμε ήταν ότι τα παίξαμε καλά και βγήκε αυτό το πράγμα που βγήκε. Γενικά κάποιες φορές, βάζαμε την πινελιά μας και αν ο Μίκης ή κάποιος άλλος συνθέτης δεν μίλαγαν τότε πέρναγαν και στους δίσκους. Ηταν μια σιωπηλή αποδοχή. Αν όμως αντιδρούσαν, τότε τα ξαναπαίζαμε από την αρχή, όπως ακριβώς τα ήθελαν.
Υπήρξε και μία φημολογία, ότι τάχα η εισαγωγή του «Ζορμπά» με το σόλο μπουζούκι, δεν ήταν του Θεοδωράκη, αλλά έμπνευση του Ζαμπέτα. Ποια είναι η αλήθεια;
Οχι σε καμία περίπτωση! Τα έχω ακούσει και εγώ αυτά, αλλά δεν ισχύουν. Οπως σας είπα, ο «Ζορμπάς» είναι βασισμένος στο τραγούδι «Στρώσε το στρώμα σου για δυο», στο οποίο πράγματι έπαιξε μπουζούκι ο Ζαμπέτας.
Αλλά σε καμία περίπτωση δεν είχε συνθετικό ρόλο, ήταν καθαρά εκτελεστής. Και πολύ καλός βέβαια, έπαιξε καταπληκτικά! Αλλά ολόκληρη η μουσική του «Ζορμπά», όπως και όλη η μουσική του θεατρικού
έργου του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Γειτονιά των Αγγέλων» το 1963, όπου ακουγόταν και το συγκεκριμένο τραγούδι, ήταν του Μίκη. Δεν υπάρχει αμφιβολία περί τούτου!
Πώς ακριβώς γνωριστήκατε με τον Μίκη;
Οταν άκουσα τα πρώτα έργα του Μίκη από το ραδιόφωνο, είπα αυτά θέλω να παίξω! Υπηρετούσα τότε τη θητεία μου στην αεροπορία, στα Χανιά. Επαιζε μπουζούκι ο μεγάλος Μανώλης Χιώτης και μαγεύτηκα!Οταν έφυγε ο Χιώτης για περιοδεία στην Αμερική και ο Μίκης έμεινε χωρίς μπουζούκι, ο Τάκης Λαμπρόπουλος της Κολούμπια μας σύστησε, εμένα και τον Κώστα Παπαδόπουλο στον Μίκη. Ο οποίος δεν μας ήξερε καν τότε.
Μας πήγε ο Λαμπρόπουλος για πρόβα σε ένα στούντιο μικρό που υπήρχε μέσα στα καταστήματα «Αφοι Λαμπρόπουλοι» στην οδό Λυκούργου. Αλλά χωρίς εμείς να ξέρουμε ποιον θα συναντήσουμε! Δεν μας το είπε, για να μην τρακαριστούμε από το άγχος. Αλλά επειδή εκεί ξέραμε ότι έκανε πρόβα μόνο ο Μίκης, εμείς καταλάβαμε ότι πρόκειται να μας ακούσει ο Θεοδωράκης. Οταν τον είδαμε νιώσαμε… δέος! Μας άρεσε πάρα πολύ και του γίναμε απαραίτητοι στη συνέχεια.
Γιατί υπήρχε η αγάπη γι αυτό που κάναμε. Δεν υπήρχε κίνητρο οικονομικό, δεν σκεφτόμαστε ότι πηγαίναμε για τα λεφτά.
Πώς θα χαρακτηρίζατε με λίγα λόγια τον Μίκη;
Ενας πολύ σπουδαίος μουσικός και άνθρωπος! Ο Μίκης δεν άφησε κενά στη ζωή του. Ο,τι έκανε το έκανε ολοκληρωμένα! Εγινε συνθέτης και μας έδωσε να καταλάβουμε ότι η σύνθεση είναι κάτι σπουδαίο, ασχολήθηκε με την πολιτική και εκεί μπήκε ολόκληρος! Γυρίσαμε όλο τον κόσμο μαζί του, έζησα μια καταπληκτική ζωή και αποκόμισα τεράστιες εμπειρίες, που δεν περίμενα ποτέ ότι θα είχα την τύχη αυτή…
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News