Ανυποχώρητη στάση για το υπόγειο τρένο, κριτική στα «καλά παιδιά» και επιμονή από Πελετίδη

Με επιθετικές διαθέσεις ο Δήμος θα επιμείνει για ικανοποίηση των αιτημάτων της πόλης

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΕΝΟΥ Ανυποχώρητη στάση για το υπόγειο τρένο

Απομακρύνεται ξανά το σενάριο για να αποκτήσει η Πάτρα υπογειοποιημένη διπλή ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή η Πάτρα από το Ρίο έως το νότιο λιμένα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απάντησε αρνητικά για χρηματοδότηση του έργου μέσω του μηχανισμού CEF II (Connecting Europe Facility II) για δεύτερη φορά και πλέον η νέα σιδηροδρομική γραμμή παραμένει χωρίς χρηματοδοτική ομπρέλα στο τελευταίο τμήμα της, κρατώντας την Πάτρα και το λιμάνι της ομήρους των εξελίξεων.

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο–Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ, με υπογειοποίηση σε μήκος περίπου 5,2 χλμ, από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα, με κατασκευή οκτώ στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε στο υπόγειο τμήμα.

Την απόρριψη της πρότασης χρηματοδότησης επιβεβαίωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, χωρίς όμως να διευκρινίζονται οι ακριβείς λόγοι.

Το ερώτημα πλέον είναι τι κάνουμε ως πόλη από εδώ και πέρα. Με ανακοίνωσή του ο Δήμος Πατρέων καλεί την «πόλη σε συναγερμό», κάνοντας ξεκάθαρο πως δεν υπάρχει καμία διάθεση υποχώρησης στα αιτήματα για πλήρη υπογειοποίηση, δημιουργία γραμμικού πάρκου και ταυτόχρονη λειτουργία του προαστιακού.

Μάλιστα, η δημοτική αρχή θεωρεί ότι τα έργα που εγκρίθηκαν «δείχνουν καθαρά ότι όταν εξυπηρετούνται συγκεκριμένες προτεραιότητες, π.χ. η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία, το χρήμα “ρέει”». Επιπλέον, με επιθετική ρητορική ο Δήμος αφήνει αιχμές για τοπικούς παράγοντες που «σε κάθε κρίσιμη στιγμή, ξεπετιούνται για να σπείρουν το σπόρο της αμφισβήτησης και της υποταγής».

Τονίζει στη συνέχεια η ανακοίνωση: «Αυτό είδαμε να κάνει η περιφερειακή αρχή της Δυτικής Ελλάδας, που μέσω παρεμβάσεων εκπροσώπων της δηλώνει “ανοιχτή” σε όλα τα ενδεχόμενα. Το ίδιο και τα “καλά παιδιά” της αντιπολίτευσης στο δημοτικό συμβούλιο, που είτε φανερά είτε με “άλλα λόγια να αγαπιόμαστε” επί της ουσίας επαναφέρουν το ζήτημα της επίγειας διέλευσης και της καταστροφής του παραλιακού μετώπου και του πολεοδομικού ιστού της πόλης μας».

Η «Πελοπόννησος» δε στάθηκε μόνο στην ανακοίνωση του Δήμου και ζήτησε δήλωση από τον δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη. «Εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας και συγκεντρώνουμε δυνάμεις» είπε αρχικά στην «Π» ο δήμαρχος, ουσιαστικά προαναγγέλλοντας νέες κινητοποιήσεις και αντιδράσεις. Συνέχισε: «Από το υπουργείο δεν έχουμε επίσημη πληροφόρηση, αλλά υπάρχει μια ενημέρωση για το θέμα και γνωρίζουμε την εξέλιξη. Αυτό που λέμε είναι ότι προχωρούμε με τους φορείς μας και το λαό. Θα συνεχίσουμε τον αγώνα για ένα δίκαιο αίτημα. Δεν υπάρχει Πατρινός που αγωνιά για το μέλλον των παιδιών του, που δε συμφωνεί με το αίτημα της πλήρους υπογειοποίησης. Δεν κάνουμε ούτε σπιθαμή πίσω για την υπογειοποίηση του τρένου, τη δημιουργία γραμμικού πάρκου και τη λειτουργία του προαστιακού. Με την ισχύ μας θα σκορπίσουμε τις δυνάμεις που για χρόνια ήταν, είναι και θα είναι προσκυνημένες στο σύστημα. Αυτούς που έχουν ως Θεό τα ατομικά τους κέρδη».

ΚΩΣΤΑΣ ΣΒΟΛΗΣ: «Είμαστε στο σημείο μηδέν»

Κώστας Σβόλης

«Διεκδικούμε ένα έργο φαραωνικό που συμπληρώνεται από ψεύδη της δημοτικής αρχής. Οταν ρώτησα το 2019 πόσο στοιχίζει η πλήρης υπογειοποίηση, η επίσημη απάντηση που έλαβα από τον τότε αντιδήμαρχο Εργων Χρήστο Κορδά στο δημοτικό συμβούλιο ήταν λιγότερα από 300 εκατ. ευρώ.

Αυτό αποδείχτηκε ψέμα καθώς το πρώτο αίτημα χρηματοδότησης που κατατέθηκε ήταν για περίπου 400 εκατ. ευρώ για 5 χιλιόμετρα υπογειοποιημένης γραμμής.

Επιπλέον, δεσμεύτηκε ο πρώην υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και εξήγγειλε ουσιαστικά το έργο της Πάτρας με τα βίντεο για 5 χλμ. υπόγειο τρένο στο συνέδριο της «Π» στην Achaia Clauss. Στέκομαι σε όλα αυτά, γιατί μιλούσαμε όλα τα χρόνια για ένα έργο που δεν είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση. Ηταν λάθος όλο αυτό και δημιουργεί μια αίσθηση αναξιοπιστίας στην κοινωνία.

Σήμερα είμαστε στο σημείο μηδέν. Το τρένο πρέπει να γίνει. Δυστυχώς, για το τρένο δεν αποφασίζει ούτε ο Πελετίδης, ούτε ο Σβόλης, ούτε ο Καραμανλής. Η Ευρώπη είναι αυτή που το χρηματοδοτεί και δίνει απαντήσεις. Αν μπορούν να βρεθούν χρήματα, καλώς να γίνει άμεσα γιατί το έχει ανάγκη η πόλη. Ομως, αν υποθέσουμε πως δεν υπάρχει χρηματοδότηση, τότε προφανώς πρέπει να αλλάξουμε στρατηγική. Δεν γίνεται να μην αποκτήσουμε τρένο. Είναι το χειρότερο σενάριο για την Πάτρα, αλλά πρέπει να δράσουμε».

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΪΒΑΛΗΣ: «Η πόλη δεν μπορεί να περιμένει»

Βασίλης Αϊβαλής

«Η νέα απόρριψη του αιτήματος υπογειοποίησης της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής από την πόλη της Πάτρας αποτελεί όνειδος για την περιοχή αλλά και την κυβέρνηση, η οποία έχει εδώ και καιρό δεσμευτεί για την έγκριση του εν λόγω έργου και μάλιστα από τα πιο επίσημα χείλη εκείνα του πρωθυπουργού, ο οποίος είχε δεσμευτεί προσωπικά ότι θα έβαζε πλάτη για την έγκρισή του.

Η πόλη δεν μπορεί να περιμένει για ακόμη μία φορά άλλα δύο – τρία χρόνια για νέα υποβολή στο CEF για πιθανή ένταξη. Ολοι θα πρέπει να ενημερωθούμε για το σχέδιο που υποβλήθηκε στην ΕΕ για χρηματοδότηση και κυρίως τους λόγους απόρριψής του.
Θα πρέπει ΑΜΕΣΑ να αναληφθεί πρωτοβουλία από τον ίδιο τον πρωθυπουργό να υπάρξει ένταξη χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση του έργου από την ΕΕ τηρώντας τις δεσμεύσεις του προς τον λαό της περιοχής.

Μια υπογειοποίηση η οποία θα πρέπει να είναι η μέγιστη δυνατή και σε καμία περίπτωση μικρότερη από τα 5,2 Km (από Κανελλοπούλου έως το Νέο Λιμάνι) που πέτυχε το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και η, εκτός των άλλων, παρούσα Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύτηκαν απέναντί στον Πατραϊκό λαό ότι θα υλοποιήσουν».

ΠΕΤΡΟΣ ΨΩΜΑΣ: «Πρέπει να λογικευτούμε»

«Η αναγκαιότητα έλευσης ενός σύγχρονου τρένου στις μέρες μας είναι αυτονόητη. Θα έπρεπε να έχει φτάσει ήδη στην πόλη και στο νέο λιμάνι της. Θα έπρεπε να έχει σχεδιαστεί και η συνέχιση της διαδρομής του προς ΒΙΠΕ, προς Αραξο, προς Ολυμπία.

Δυστυχώς αναθέσαμε την αποστολή της διαπραγμάτευσης σε έναν δήμαρχο δογματικό, συγκρουσιακό, μη Πατρινό. Και στο τέλος της αποτυχημένης του διεκδίκησης, μαθαίνουμε πως δεν χάθηκε μόνο μια δεκαετία, αλλά και κανά δυο ακόμα δεκαετίες μελλοντικές.

“Τι πρέπει να κάνουμε από δω και μπρος;” η πρώτη αυθόρμητη απάντηση είναι “να βάλουμε μυαλό”. Πρέπει να λογικευτούμε, να επιστρέψουμε στον ρεαλισμό, να ζητήσουμε πράγματα εφικτά.

Οφείλει, έστω τώρα, η δημοτική αρχή να συμμορφωθεί με τις εξελίξεις και να προσγειωθεί στην εποχή και στην πραγματικότητα. Ας ομολογήσουμε όλοι μαζί πως το μοντέλο “διεκδικώ για να διεκδικώ” απέτυχε. Και να ενεργοποιήσουμε άμεσα και ενωτικά το μόνο αποτελεσματικό μοντέλο “διεκδικώ για να πάρω”.

Τέλος, πριν ξεκινήσουμε τη νέα σταυροφορία οφείλουμε να είμαστε όλοι ειλικρινείς απέναντι στους δημότες, στην Πάτρα και στο -επαπειλούμενο, πλέον- μέλλον της: “Το θέλουμε πράγματι το τρένο;”. Εμείς στο σπιράλ απαντάμε ΝΑΙ, με κεφαλαία γράμματα. Για όλα όσα θα μας φέρει όταν φτάσει (έστω και αργά). Για όλα όσα στερούμαστε όσο δεν το έχουμε».