Η «ναυμαχία» της Πάτρας ξεκινά – Αντικρουόμενα σχέδια Δήμου-ΤΑΙΠΕΔ – Απόψεις παραγόντων στην «Π»

«Ναυμαχία» για την Κρουαζιέρα στο παλιό Λιμάνι, μετά την αντίδραση της δημοτικής αρχής στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ. Στην «Π»: Μελάς, Σβόλης, Αϊβαλής, Ψωμάς, Αναστασόπουλος, Καραχάλιος, Κουνάβης.

Πάτρα

Η Πάτρα αλλάζει, αλλά μέχρι να αλλάξει αναμένεται να διαδραματιστούν μια σειρά από πολιτικές εξελίξεις και διαφωνίες σχετικά με το πως θα διαμορφωθεί το επίμαχο τμήμα από τον μόλο της Αγίου Νικολάου έως τη μαρίνα όπου σήμερα λειτουργεί εκεί ο εμπορικός λιμένας της πόλης.

Των ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ και ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

Η «Π» με τα δημοσιεύματά της έφερε στο φως της δημοσιότητας μια σειρά από εξελίξεις που θα δούμε να μετατρέπονται σε πράξεις εντός του 2025. Από τη μία οι εγκρίσεις χρηματοδοτήσεων και οι διαγωνισμοί για να αποδοθεί ο χώρος σε ιδιώτες και από την άλλη οι ενέργειες της δημοτικής αρχής για την εκπόνηση των οριστικών σχεδίων της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Πάτρας, όπου μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει προβλέψεις και για το επίμαχο σημείο.

Tο μεσημέρι της Παρασκευής πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο της Πάτρας η τελική σύσκεψη ανάμεσα σε στελέχη της δημοτικής αρχής και τα μέλη των ομάδων των μελετητών που θα εκπονήσουν τα σχέδια για το παραλιακό μέτωπο του μέλλοντος.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Π», αύριο, Τρίτη, αναμένεται να εγκρίνει η δημοτική επιτροπή την ανάθεση εκπόνησης της μελέτης, η οποία θα κοστίσει 3.923.807,74€ και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 540 ημερών.

Μάλιστα, ο αντιδήμαρχος Εργων Παναγιώτης Μελάς έχει κάνει γνωστό ότι το μεγάλο έργο θα χωριστεί σε τρία υπό έργα Αγίου Νικολάου έως Ιχθυόσκαλα, Φάρος έως νέο λιμάνι και μαρίνα έως Ελος Αγυιάς και μέσα στο 2025 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου υποέργου αφού θα είναι έτοιμη και η μελέτη για αυτό το κομμάτι.

Το σημαντικό είναι ότι εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για να ξεκινήσει η οριστική μελέτη και πλέον θα μπορούμε να μιλάμε για το έργο με υπαρκτό χρονοδιάγραμμα.

ΟΛΠΑ: Η Πάτρα βάζει ρότα για Μαρίνα Σούπερ Γιοτ

Σε πλήρη επιβεβαίωση του αποκλειστικού ρεπορτάζ της «Πελοποννήσου της Δευτέρας» 13 Ιανουαρίου, προχώρησε χθες ο ΟΛΠΑ, ανακοινώνοντας την έγκριση χρηματοδότησης 12,4 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την κατασκευή της μαρίνας mega yacht στο παλιό λιμάνι.

Σύμφωνα με τον ΟΛΠΑ το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων, δενδροφυτεύσεις, φωτοβολταϊκά συστήματα, αναβαθμισμένες παροχές εξυπηρέτησης και ολοκληρωμένα «έξυπνα» συστήματα υποστήριξης yachts

Το έργο φέρει την ονομασία «Patradise Mega Yacht Marina» και σύμφωνα με τον Οργανισμό, πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, το οποίο θα αναβαθμίσει την λιμενολεκάνη μεταξύ του μόλου Αγ. Νικολάου και του προβλήτα Αστιγγος, καθιστώντας το κέντρο της τρίτης μεγαλύτερης πόλης στην Ελλάδα σε κορυφαίο προορισμό για yachts στη Μεσόγειο.

Η «Patradise Mega Yacht Marina» σχεδιάστηκε με γνώμονα τη βιωσιμότητα και τη λειτουργικότητα, εστιάζοντας στην παροχή υποδομών υψηλών προδιαγραφών για τη φιλοξενία 212 μεγάλων yachts, καθώς και στην υποστήριξη των τουριστικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της περιοχής. Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων, δενδροφυτεύσεις, φωτοβολταϊκά συστήματα, αναβαθμισμένες παροχές εξυπηρέτησης και ολοκληρωμένα «έξυπνα» συστήματα υποστήριξης yachts, ενώ προωθεί την πράσινη ανάπτυξη με τη χρήση καινοτόμων και φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.

Η εξέλιξη ήρθε κατά κάποιο τρόπο και σε απάντηση προς τον Δήμο Πατρέων, που μέσω της «Π» σήκωσε τους τόνους της αντιπαράθεσης, προαναγγέλλοντας κινητοποιήσεις για να παρεμποδίσει όχι μόνο το έργο της μαρίνας, αλλά και τον διαγωνισμό ανάθεσης της κρουαζιέρας σε επενδυτές, στο παλιό λιμάνι.

Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα, με στόχο την ολοκλήρωσή του, εντός των επόμενων δύο ετών. Ο ΟΛΠΑ δεσμεύεται να προχωρήσει με συνέπεια και υπευθυνότητα, διασφαλίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Η μαρίνα mega yacht θα κατασκευαστεί στο παλιό λιμάνι της Πάτρας, μεταξύ του προβλήτα Αγίου Νικολάου και της προβλήτας Αστιγγος. Θα εκτείνεται σε 27.181 τετραγωνικά μέτρα, με ανώτατη δόμηση τα 5.308 τμ, εκ των οποίων τα 3.500 υφίστανται.

Στη νέα μαρίνα θα έχουν τη δυνατότητα να ελλιμενιστούν 212 σκάφη διαφόρων μεγεθών, ενώ προβλέπεται η δημιουργία 50 νέων επιχειρήσεων και τουλάχιστον 300 άμεσων και 1200 έμμεσων θέσεων εργασίας.

Μεταξύ αυτών προβλέπονται καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, εμπορικά καταστήματα, γραφεία τουριστικά, ναυτιλιακών ειδών, ανταλλακτικών, τοπικών προϊόντων, μίνι μάρκετ, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, γραφεία ενοικιάσεων (οχημάτων, ποδηλάτων, σκαφών, κ.λπ.), πρακτορεία, καθαριστήρια, χώροι υγιεινής κοινού, κοινόχρηστα πλυντήρια, στεγνωτήρια, βοηθητικοί και αποθηκευτικοί χώροι, χώροι Η/Μ, κ.ά.

Επίσης, προβλέπεται να δημιουργηθούν υπαίθριοι χώροι, πεζόδρομοι, πέργκολες, καθιστικά, χώροι πρασίνου, ενώ θα γίνουν δεντροφυτεύσεις και θα τοποθετηθούν παρτέρια.

Στο ίδιο πρότζεκτ θα πρέπει να συμπεριληφθεί και ο χώρος διαχείμασης σκαφών (dryberth) που θα γίνει στο Νότιο Λιμάνι και θα αποτελέσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της πόλης στον τομέα του Θαλάσσιου Τουρισμού με 30 άμεσες και εκατοντάδες έμμεσες θέσεις εργασίας, τονώνοντας την απασχόληση και τις τοπικές επιχειρήσεις.

Σε συνδυασμό με την ανάθεση της κρουαζιέρας και τα υδροπλάνα, ο στρατηγικός σχεδιασμός του λιμανιού της Πάτρας να ανακτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον θαλάσσιο τουρισμό αρχίζει και παίρνει σάρκα και οστά!

Μελάς: Δεν θα ενδώσουμε

Πάτρα

Παναγιώτης Μελάς

«Υπάρχουν δύο απόψεις στο ζήτημα. Η δική μας και της αντιπολίτευσης. Εμείς λέμε να παραδοθεί το σύνολο του μετώπου και να φύγουν τα τοίχοι και οι φράκτες που κόβουν την πόλη. Οι κυβερνήσεις μας είχαν υποσχεθεί ότι το εμπορικό λιμάνι θα παραδοθεί στην Πάτρα.
Εμείς δεν ενοχλούμε κανέναν επενδυτή, όπως δεν ενοχλήσαμε στην ΑΒΕΞ. Αυτός ο χώρος όμως πρέπει να αποδοθεί στους Πατρινούς. Οι προτάσεις που κάνουν είναι για κλειστό χώρο για μια ελίτ. Δεν θα ενδώσουμε σε πιέσεις από συμφέροντα σε βάρος της πόλης.
Οπλο μας είναι ότι ο κόσμος καταλαβαίνει ποιο είναι το συμφέρον του. Με αυτή τη λογική έχουμε πορευτεί και θα προχωρήσουμε όπως στο παρελθόν. Και στο κάτω-κάτω τι δίνει το λιμάνι στην πόλη; Ούτε ένα ευρώ δεν δίνει στον Δήμο».

Σβόλης: Εμείς το επιθυμούμε

Πάτρα«Αν ερωτηθεί ο μέσος πολίτης αν θέλει κρουαζιέρα και μαρίνα που θα φέρνουν εύπορους και πλούσιους, θα απαντήσει βεβαίως. Εγώ λέω πως θέλω, ο δήμαρχος λέει πως δεν θέλει. Αυτή την κατάσταση ζούμε εδώ και 10 χρόνια. Με ποιον είναι τελικά ο δήμαρχος; Οταν έρχεται η ώρα να βοηθήσει τον φτωχό, δεν το κάνει. Με αυτή τη δημοτική αρχή, αυτό θα είναι το αποτέλεσμα.
Η κρουαζιέρα φέρνει μια οικονομική ανάπτυξη στον πολίτη, στον καταστηματάρχη, τον υπάλληλο κ.λπ. Εμείς το επιθυμούμε αυτό. Θέλουμε κρουαζιέρα και μαρίνα, όπου θα περπατάει και ο Πατρινός εκεί.
Ακόμα και η τουριστική προβολή που θα λάβει η πόλη θα είναι τρομερή. Μακάρι να τα έκανε ο δήμαρχος όλα αυτά και να μην είχαμε ανάγκη το ΤΑΙΠΕΔ».

Αϊβαλής: Τι έκαναν 7 χρόνια;

Πάτρα

Βασίλης Αϊβαλής

«Είναι εύκολο η δημοτική αρχή να υποδύεται την επαναστατημένη όταν έρχεται το ΤΑΙΠΕΔ να αναπτύξει τα σχέδιά του στο παλιό λιμάνι της Πάτρας. Το ερώτημα όμως είναι άλλο. Τι έκανε η δημοτική αρχή, ώστε να αποτρέψει την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας της πόλης και την εκχώρησή της σε ιδιώτες.
Για τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ που βρίσκουν πεδίο δράσης λαμπρό, υπεύθυνη είναι αποκλειστικά η δημοτική αρχή. Τι έκανε η δημοτική αρχή όλα αυτά τα χρόνια για την ανάπτυξή του; Ποιο δείγμα γραφής έδωσε στα 7 χρόνια της παραχώρησης του μετώπου; Κανένα! Απλά είναι τα πράγματα. Η αναποτελεσματικότητα της δημοτικής αρχής είναι ο κυρίαρχος υπεύθυνος. Είναι κατά το «όταν κοιμάσαι, άλλος γράφει ιστορία».

 

Ψωμάς: Στάση ζωής η μιζέρια

Πάτρα«Μας έχει παραχωρηθεί εδώ και 8 χρόνια το μέτωπο, αλλά ακόμα δεν έχουμε δει ούτε μια βίδα. Μέχρι το τέλος της θητείας της δημοτικής αρχής δεν πρόκειται να δούμε τίποτα.
Το πρώην λιμάνι δεν ανήκει καν στο Δήμο. Οποιος οραματίζεται μια πόλη επισκέψιμη, σύγχρονη που θα ακτινοβολεί, δεν μπορεί να μη θέλει την κρουαζιέρα.
Εχουμε ένα λιμάνι, που μπορεί να υποδεχτεί κρουαζιερόπλοια, και ένα καρναβάλι. Πρέπει να τα αξιοποιήσουμε. Θα έρχονται στην πόλη, θα διασκεδάζουν και θα μας διαφημίζουν. Εμείς θα κερδίζουμε που θα εργάζεται κόσμος.
Είναι στάση ζωής η μιζέρια και η αντίδραση της δημοτικής αρχής. Πότε εξουσιοδοτήσαμε τον δήμαρχο να έχει άποψη για την κρουαζιέρα; Δεν είναι αρμοδιότητά του. Δεν τέθηκαν στον προεκλογικό διάλογο αυτά τα θέματα».

Αναστασόπουλος: Μεταμόρφωση του λιμανιού

Πάτρα

Παναγιώτης Αναστασόπουλος

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Γ. Αναστασόπουλος δήλωσε: «Η έγκριση της χρηματοδότησης για την «Patradise Mega Yacht Marina» αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη μεταμόρφωση του λιμανιού της Πάτρας σε έναν κόμβο υψηλού επιπέδου θαλάσσιου τουρισμού στην Ανατολική Μεσόγειο. Είμαστε περήφανοι που επενδύουμε στην ανάπτυξη της τοπικής και εθνικής οικονομίας, προσελκύοντας ποιοτικό τουρισμό και ενισχύοντας την εξωστρέφεια της Πάτρας. Συνυπολογιζόμενου και του dry berth που σύντομα θα ξεκινήσει η κατασκευή του στο Νότιο Λιμάνι, η Πάτρα πλέον θα αποτελεί μια πολύ ελκυστική καθετοποιημένη βάση για το yachting».

 

Καραχάλιος: Να συνεννοηθούμε 

Πάτρα

Βαγγέλης Καραχάλιος

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Ευάγγελος Καραχάλιος δήλωσε στον Peloponnisos FM 104,1 ότι η αξιοποίηση της λιμενικής ζώνης δεν πρέπει να μας φέρνει θέση ανταγωνισμού και μάχης, αλλά να μας ενώνει μέσα από έναν συνδυασμό και σύνθεση απόψεων. «Να κάτσουμε σε ένα τραπέζι να δούμε τα όρια καθενός, να δούμε ποιες είναι αυτές οι χρήσεις (της λιμενικής ζώνης) και με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει η ανάπτυξη, η οποία δεν είναι μονοσήμαντη. Και εμείς ως πόλη και κοινωνία οφείλουμε να έχουμε προετοιμαστεί για όλα αυτά τα ενδεχόμενα (διαγωνισμός ΤΑΙΠΕΔ, μαρίνα ΟΛΠΑ) και να μην βγαίνουμε με στείρα αντιπολίτευση, ούτε βάζοντας κόκκινες γραμμές εκεί που δεν θα έπρεπε να υπάρχουν. Η κοινωνία εξελίσσεται, βλέπουμε τι γίνεται γύρω μας. Εμείς δεν είμαστε υπέρ κανενός ξεπουλήματος, θέλουμε οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική ευημερία» είπε ο Ευάγγελος Καραχάλιος.

Κουνάβης: Αλμα εμπρός

ΠάτραΟ πρόεδρος της ΔΕΕΠ Αχαΐας της ΝΔ, αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας και επιχειρηματικός παράγοντας του λιμανιού της Πάτρας, Αντώνης Κουνάβης, τόνισε στην «Π» ότι θεωρεί την προοπτική της κρουαζιέρας και του γιότινγκ κάτι το εξαιρετικό για την Πάτρα και συνολικά για την τοπική οικονομία. Ως εκ τούτου, είναι υπέρμαχος και μπροστάρης σε αυτή την προσπάθεια. «Το έχουμε δηλώσει εδώ και μήνες ότι θα βάλουμε όλες μας τις δυνάμεις, σε συνεργασία με όλους τους φορείς, για να πετύχουμε, επιτέλους, τον στόχο της κρουαζιέρας στο λιμάνι μας. Από εκεί και πέρα, η κοινωνία είναι που θα χαράξει την πορεία της Πάτρας και της Αχαΐας και είμαι πεπεισμένος ότι θα κάνει το άλμα προς τα εμπρός. Παράλληλα όμως, λυπάμαι για την αντίδραση της δημοτικής αρχής που, όμως, θεωρώ ότι θα καμφθεί από την ίδια την κοινωνία και τον επιχειρηματικό κόσμο της Αχαΐας» δήλωσε ο Αντώνης Κουνάβης.