Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή στην «Π»: Σε 3 μήνες 741 αναφορές μαθητικής βίας
Η Υφυπουργός μίλησε για τη συμμόρφωση των μαθητών σχετικά με τα κινητά αλλά και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Θετικό πρόσημο στην απόδοση της εφαρμογής των μέτρων για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας καθώς και της μη χρήσης των κινητών στα σχολεία βάζει η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, απαντώντας στα ερωτήματα της «Πελοποννήσου ».
Σε ό,τι αφορά δε όσους επιμένουν να αντιδρούν στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, στέλνει σαφές μήνυμα ότι είναι νόμος του κράτους και θα εφαρμοστεί πλήρως.
-Βρισκόμαστε στον τρίτο μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Ποια είναι η εικόνα που έχετε σε σχέση με τα εκπαιδευτικά κενά;
Η κάλυψη των κενών στα σχολεία είναι μια άσκηση πεδίου που γίνεται κάθε χρόνο και οι αποφάσεις προκύπτουν από τη συνεννόηση και τη συνεργασία του αρμόδιου γενικού γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής με τους περιφερειακούς διευθυντές με στόχο τον εξορθολογισμό των απαιτήσεων.
Το υπουργείο Παιδείας εργάζεται συντονισμένα, ώστε, κάθε χρόνο, να έχουμε τα λιγότερα, δυνατά, κενά και όσα προκύπτουν να τα καλύπτουμε, τάχιστα, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και την ομαλή διεξαγωγή της μαθησιακής διαδικασίας. Για τη σχολική χρονιά 2024- 2025 έχουμε προσλάβει, μέχρι σήμερα, 41.099 αναπληρωτές.
-Σε τι βαθμό έχει επιτευχθεί ο στόχος να βγάλετε τα κινητά τηλέφωνα εκτός σχολείου;
Η εκπαιδευτική κοινότητα ζητούσε, πολύ ορθά, την αυστηροποίηση στην αντιμετώπιση του φαινομένου της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στο σχολικό περιβάλλον, φαινόμενο που συνδέεται σε πολλές περιπτώσεις και με εκδηλώσεις ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, οπότε προχώρησε αμέσως στην εφαρμογή του μέτρου, το οποίο αποδίδει καθώς και οι μαθητές έχουν αντιληφθεί την αναγκαιότητά του.
Πιθανότατα, γνωρίζετε ότι προϋπήρχε μια εγκύκλιος που απαγόρευε τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία, όμως δεν προβλεπόταν ένα πλαίσιο κλιμακούμενων συνεπειών για τη χρήση τους και το ΥΠΑΙΘΑ ήρθε να καλύψει αυτό το κενό και να δώσει τα σωστά εργαλεία στους εκπαιδευτικούς για την ομαλή λειτουργία των σχολείων.
Tο μέτρο εφαρμόζεται και αποδίδει. Δεν θα σας δώσω αριθμό αποβολών για να πείσω γι’ αυτό, θα σας πω μόνο ότι αν λάβουμε υπόψη μας ότι ο μαθητικός πληθυσμός στην Ελλάδα μετρά, περίπου, 1.300.000 μαθήτριες και μαθητές, οι αποβολές που έχουν δοθεί στο πλαίσιο εφαρμογής του μέτρου είναι ελάχιστες αποδεικνύοντας ότι τα παιδιά συνεργάζονται.
-Το Ψηφιακό Φροντιστήριο τι ανταπόκριση έχει;
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο είναι η μέριμνα της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘΑ στις πραγματικές ανάγκες και αγωνίες των μαθητών και, συνεπώς, των οικογενειών τους, υποστηρίζει την προσπάθεια των παιδιών στο μαθησιακό κομμάτι, μέσω της ενισχυτικής διδασκαλίας, μειώνει τις ανισότητες, κοινωνικές, οικονομικές, γεωγραφικές, ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν δικαίωμα σε ίσες ευκαιρίες ενώ, ταυτόχρονα, απαλλάσσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό από τα κόστη για εξωσχολικά μαθήματα και φροντιστήρια.
Το «ζωντανό» ψηφιακό φροντιστήριο απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Λυκείου ΓΕΛ και ΕΠΑΛ και, σε πρώτη φάση, προσφέρει ενισχυτική διδασκαλία σε 24 πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και σε 9 ειδικά μαθήματα, όπως ξένες γλώσσες, σχέδιο και μουσικά μαθήματα.
Οι καθημερινές συνεδρίες έχουν σταθερή συμμετοχή, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας, με, περίπου, 4.000 ταυτόχρονες συνδέσεις ενώ η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη στα παιδιά με προβλήματα ακοής και θα μπει και υποτιτλισμός.
Σε δεύτερο χρόνο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ Λυκείου θα αξιοποιήσουν το ζωντανό φροντιστήριο με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων στους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία στα 45 μαθήματα, 19 μαθήματα των ΓΕΛ και 26 των ΕΠΑΛ, που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων.
Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι και οι απόφοιτοι ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΕΝΕΕΓΥΛ μπορούν να συνδέονται στην πλατφόρμα, ώστε να έχουν δυνατότητα παρακολούθησης των μαθημάτων του Ψηφιακού Φροντιστηρίου.
Παράλληλα, το Ψηφιακό Φροντιστήριο παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές των τάξεων από Ε’ Δημοτικού έως και Β’ Λυκείου να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή.
-Σχετικά με τις σχολικές εκδρομές, πώς σκοπεύετε να ελέγξετε τις συνθήκες διενέργειάς τους;
Για τις σχολικές εκδρομές το μόνο που μπορώ να σας πω αυτή την στιγμή είναι ότι βρισκόμαστε στη φάση της διαβούλευσης με τους εκπαιδευτικούς ώστε να καταλήξουμε στο τελικό πλαίσιο. Ο όλος σχεδιασμός θα είναι ένα εργαλείο στη διάθεση των εκπαιδευτικών, για να διαχειριστούν περιστατικά μαθητών στις σχολικές εκδρομές, ένα πλαίσιο που θα ορίζει την ευθύνη των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών και γονέων και κηδεμόνων απέναντι στο θεσμό των σχολικών εκδρομών και στην ομαλή πραγματοποίησή τους, ώστε όλοι οι συμμετέχοντες να απολαμβάνουν τα οφέλη των εκπαιδευτικών εκδρομών και να μένουν σε όλους οι καλύτερες αναμνήσεις από ένα τόσο σημαντικό κεφάλαιο της σχολικής ζωής.
-Τα μέτρα που εφαρμόσατε για την ενδοσχολική βία σε τι βαθμό έχουν αποδώσει;
Η ένταση και η συχνότητα των περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού μάς προβληματίζει ουν και μας οδηγεί στη λήψη μέτρων που διασφαλίζουν ότι το σχολικό περιβάλλον θα παραμείνει ένα φιλόξενο και ασφαλές περιβάλλον μάθησης, κοινωνικοποίησης, καλλιέργειας δεξιοτήτων, αρχών και αξιών για όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές.
Η δική μας δραστική παρέμβαση στο ανησυχητικό φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και της εξάπλωσής του είναι πολυεπίπεδη. Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr για την καταγραφή καταγγελιών από γονείς και μαθητές, οι 4.800 διορισμοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, η θεσμοθέτηση του συμβούλου σχολικής ζωής, οι 150.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η ένταξη αρχών και αξιών στη διδασκαλία των παιδιών μας, όπως ο σεβασμός, η ανεκτικότητα, η διαφορετικότητα κ.ά. μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, την υλοποίηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και τις δράσεις Ενεργού Πολίτη, είναι τα δικά μας μέσα για να προλάβουμε και να αντιμετωπίσουμε το bullying.
H πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την καταγραφή και αντιμετώπιση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον.
Μέχρι τις 26 Νοεμβρίου είχαν δημιουργηθεί στον ψηφιακό τόπο για την καταγγελία περιστατικών εκφοβισμού από γονείς μαθητών Δημοτικού αλλά και από γονείς και μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, 2.369 προφίλ από γονείς και κηδεμόνες και 262 προφίλ από μαθήτριες και μαθητές ενώ είχαν υποβληθεί 681 αναφορές από γονείς και 60 από μαθητές από τις οποίες οι 386 αφορούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και οι 355 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
-Πρόσφατα στην Αχαΐα έγινε αντικατάσταση δύο διευθυντών σχολικών μονάδων, οι οποίοι εμπόδισαν την αξιολόγηση. Οι αντιδράσεις εκπαιδευτικών συνεχίζονται. Είστε αποφασισμένοι να στηρίξετε μέχρι τέλους τον σχετικό νόμο;
Η χώρα μας εντάχθηκε στην πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης που εφαρμόζουν την αξιολόγηση και η πορεία δείχνει ότι η κουλτούρα της αξιολόγησης αρχίζει και εμπεδώνεται στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ταυτόχρονα, βέβαια, έχουμε και κάποιες αντιδράσεις, πολύ περιορισμένες, στελεχών της εκπαίδευσης που κρατούν επιφυλακτική στάση ως προς το καθήκον τους.
Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος υλοποιείται σύμφωνα με τις προεκλογικές κυβερνητικές δεσμεύσεις και είναι νόμος του κράτους, όπως πολύ σωστά είπατε και σεις. Εννοείται ότι επιμένουμε στην πλήρη εφαρμογή του πλαισίου που έχει ψηφιστεί, ενώ, όπου εντοπίζουμε κενά ή γραφειοκρατικά εμπόδια, τότε θα παρεμβαίνουμε με καλή πίστη και με πνεύμα συνεργασίας με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, όπως έχει επαναλάβει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης. Μάλιστα έχει χαρακτηριστικά αναφέρει «Με πρώτο εμένα ως υπουργό, όλοι στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αξιολογούμαστε. Και το ίδιο το πλαίσιο της αξιολόγησης θα αξιολογηθεί, αφού πρώτα εφαρμοστεί και δοκιμαστεί στην πράξη».
-Διευθυντές και εκπαιδευτικοί σχολικών μονάδων διαμαρτύρονται για ατελείωτη γραφειοκρατία, η οποία βάζει φραγμό πολλές φορές και στο παιδαγωγικό τους έργο. Είναι έτσι;
Προσπαθούμε να ελαχιστοποιήσουμε τη γραφειοκρατία και για αυτό άλλωστε το υπουργείο Παιδείας και σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει υλοποιήσει σημαντικές ψηφιακές καινοτομίες για τη διευκόλυνση της λειτουργίας και της οργάνωσης της εκπαίδευσης (ηλεκτρονικές εγγραφές, ψηφιακά αποσπάσματα απολυτηρίων, ψηφιοποιημένες διαδικασίες τοποθέτησης αναπληρωτών, κ.ά.).
Προχωράμε με γοργά βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οργάνωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και της λειτουργίας των σχολείων και στόχος μας είναι να εξοπλίζουμε τους εκπαιδευτικούς με τα κατάλληλα εργαλεία και ψηφιακά προγράμματα που διευκολύνουν τη διαχείριση των διαδικαστικών απαιτήσεων.
Το ΥΠΑΙΘΑ είναι ίσως ο μεγαλύτερος οργανισμός στη χώρα σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού. Και πάλι δανείζομαι λόγια του Κυριάκου Πιερρακάκη «Το θέμα είναι να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις την τεχνολογία αλλάζοντας τον τρόπο διοίκησης, απλουστεύοντας, δηλαδή, όχι μόνο ψηφιοποιώντας. Η τεχνολογία έρχεται να υπηρετήσει μια φιλοσοφία διοίκησης που λέει κάνω τα πράγματα απλά».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News