Μαρία Πρωτόπαππα: «Η Φιλία είναι δύσκολη υπόθεση, χτίζεται, δεν είναι αυτονόητη»
«Ο από μηχανής θεός, είναι η άλλη σκέψη μέσα μας, η άλλη εκδοχή των πραγμάτων, ο εναλλακτικός δρόμος», σημειώνει μεταξύ άλλων η Μαρία Πρωτόπαππα μιλώντας σήμερα στο pelop.gr
Για δύο βράδια, την Τετάρτη 20 και την Πέμπτη 21 Ιουλίου στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Δήμου Πατρέων στις 9.30 το βράδυ, θα παρουσιαστεί η τραγωδία του Σοφοκλή «Φιλοκτήτης» από τα Θεατρικά Δρώμενα «Ίασμος».
Εκεί ως Οδυσσέα συναντάμε την αγαπητή ηθοποιό Μαρία Πρωτόπαππα. «Δεν αντιμετώπισα δυσκολίες στο να παίξω έναν άντρα, διότι το έργο δεν ασχολείται με την αρρενωπότητα του Οδυσσέα, αλλά με την σκέψη του, με την μέθοδό του» αναφέρει χαρακτηριστικά μιλώντας στο pelop.gr όταν ερωτάται για το αν αντιμετώπισε κάποια δυσκολία καθώς καλείται να ερμηνεύσει έναν ανδρικό ρόλο.
Με λόγο ξεκάθαρο, η Μαρία Πρωτόπαππα μιλά για την φιλία, την προδοσία, τον σεβασμό, τον έρωτα και πολλά άλλα.
Καλείστε στην παράσταση να ενσαρκώσετε τον πολυμήχανο Οδυσσέα. Πώς είναι να υποδύεστε έναν άνδρα; Ποιες οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε, αν αντιμετωπίσατε;
Δεν αντιμετώπισα δυσκολίες στο να παίξω έναν άντρα, διότι το έργο δεν ασχολείται με την αρρενωπότητα του Οδυσσέα, αλλά με την σκέψη του, με την μέθοδό του. Υπάρχουν κρυμμένα αισθήματα, κρυμμένη φιλία, ενοχές αλλά και αναγκαιότητες πολέμου, που καλύπτονται από ψυχραιμία, υπολογισμό, σύνθετη σκέψη και μυστήριο. Παίρνονται ρίσκα, γίνονται ακραίοι, επικίνδυνοι χειρισμοί, το πλαίσιο είναι ένας κουρασμένος πόλεμος ( χιλιάδες θύματα) που πρέπει να τελειώσει… Το έργο μοιάζει απλό και καθαρό αλλά δεν είναι. Λίγο ενδιαφέρει εάν ο ένας ηθοποιός είναι γυναίκα. Εγώ έτσι το παίρνω. Η σκηνοθέτις το διάλεξε για άλλους λόγους, με πολύ καλή σκέψη κατά την γνώμη μου.
«Έτσι έχω γεννηθεί, τη νίκη πάντοτε να θέλω» λέει κάποια στιγμή ο Οδυσσέας. Εσείς πώς αντιμετωπίζετε αυτά τα λόγια; Πόσο κοντά ή πόσο μακριά είναι από εσάς;
Στην δική μας μετάφραση η φράση είναι «είμαι γεννημένος να επιβάλλομαι» κι εγώ το ερμηνεύω ως κάτι αναπόφευκτο, διότι είναι φύση -φυσικό, δεν επιδιώκεται αυτή η υπεροχή. Δεν νομίζω πως κάποιος επιζητά την ήττα, εκτός εάν έχει τέτοιο στόχο, οπότε η ήττα πάλι νίκη θα είναι. Εκτός εάν κάποιος είναι πραγματικά ελεύθερος από στόχους και ζει αφήνοντας το ποτάμι της ζωής να τον παρασέρνει.
Στον Φιλοκτήτη βλέπουμε να αντιτίθεται άνθρωποι και άνθρωποι αλλά και δύο ηθικές: αυτή του δόλου και αυτή της ευθύτητας. Εσείς από ποια πλευρά βρίσκεστε και πώς έχετε «πληρώσει» τις επιλογές σας;
Μοιάζει σα να μου υποβάλλετε την απάντηση, με τα εισαγωγικά… Είναι κάπως υποκριτικό να πει κανείς τη σήμερον πως μιλάει και φέρεται αποκλειστικά «ευθέως». Δεν θα του μίλαγε άνθρωπος. Η διπλωματία έχει θέση στην κοινωνική ζωή μας και την διαφυλάσσει. Ο δόλος σημαίνει την παγίδευση με απάτη, του άλλου. Εκεί μπαίνει η ηθική και ο σεβασμός στην ελεύθερη βούληση του ανθρώπου.
Ένα έργο για την φιλία και την προδοσία. Εσείς έχετε βιώσει την προδοσία από φίλους; Είναι πιο «πικρή» από την προδοσία από αγνώστους;
Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να σκέφτεται έτσι απλοϊκά. Αυτό που λέμε προδοσία, έχει από πίσω χιλιάδες πράγματα κι αιτίες, ποτέ δεν έχει ευθύνη ας πούμε μόνο ο ένας… Για την πικρή προδοσία που λέτε… Ένας άγνωστος πώς μπορεί να σε προδώσει; Η Φιλία είναι δύσκολη υπόθεση, χτίζεται, δεν είναι αυτονόητη.
Ζούμε σε μια εποχή της εικόνας και της αναγνωρισιμότητας. Πόσο δύσκολο είναι κάποιος να κάνει το σωστό γυρνώντας την πλάτη στη δόξα;
Δόξα σημαίνει να νομίζουν οι άλλοι κάτι για εσένα. Η φήμη είναι το όνομα ή οι πράξεις σου να είναι ευρέως γνωστές και να συζητιούνται. Εάν ζούσαμε σε μικρότερες ομάδες θα ξέραμε πολλά ο ένας για τον άλλον, καθώς και για την γενιά του ολόκληρη. Άλλη είναι η αναγνωρισιμότητα, άλλο η φήμη και άλλο η δόξα που παίρνει ένας ολυμπιονίκης, ας πούμε, για ένα επίτευγμα. Είναι πολύπλοκο το πράγμα. Ποιος σε ξέρει, για ποιόν λόγο, τι προσφέρεις, για πόσο, κλπ. Φήμη χτίζεται και στα κουτσομπολιά. Όλα είναι κοινωνικά φαινόμενα, άλλοτε ωφελούν, άλλοτε βλάπτουν.
Στον Φιλοκτήτη, ο από μηχανής Θεός είναι ο Ηρακλής. Σήμερα υπάρχει από μηχανής Θεός και αν ναι ποιος είναι;
Ο από μηχανής θεός, είναι η άλλη σκέψη μέσα μας, η άλλη εκδοχή των πραγμάτων, ο εναλλακτικός δρόμος. Ως τέχνασμα βοηθά να δούμε πέρα από το αδιέξοδο μας, να φανταστούμε μια νέα εκδοχή της ζωής.
Αν θέλουμε να κάνουμε αναγωγές μεταξύ του τότε και του σήμερα, αναγωγές σε καταστάσεις και σε πρόσωπα, ποιες θα ήταν αυτές;
Δεν έχω σκεφτεί, δεν γνωρίζω.
Ταξιδεύετε με δύο από τους συμπρωταγωνιστές σας από την τηλεοπτική σειρά «Σασμός». Πόσο επηρέασε η τηλεοπτική σας συνύπαρξη στη δημιουργία αυτής της παράστασης;
Φαντάζομαι αυτή την ερώτηση θα πρέπει να την κάνετε στην παραγωγή. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω κατά πόσο σκέφτηκε κάποιος να κάνει καστ από ένα σήριαλ, που δεν το αποκλείω, ή εάν είπε, μια που γνωριστήκαμε και ταιριάζουμε, ας κάνουμε κάτι μαζί. Τεράστια διαφορά ανάμεσα στα δύο. Θα προτιμούσα το δεύτερο, χωρίς να απορρίπτω το πρώτο, εφόσον τα περισσότερα πράγματα πλέον λειτουργούν ως συνταγή για το κυνήγι του κέρδους και όχι για το κυνήγι της τέχνης.
Στην τηλεόραση ζείτε έναν μεγάλο έρωτα. Μπορεί κάποιος να την συναντήσει στην πραγματική ζωή;
Γιατί όχι; Δεν υπάρχουν μεγάλες αγάπες πιστεύετε; Απλά, στην τηλεόραση παρουσιάζονται ωραιοποιημένα και κάπως υπερβολικά. Σχεδόν σχηματικά, θα έλεγα.
Η ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας. Σκηνοθεσία: Μαρλέν Καμίνσκυ. Σκηνογράφος: Γιώργος Γεωργίου. Ενδυματολόγος: Γιάννης Μετζικώφ. Πρωτότυπη μουσική χορικών και διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά. Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis. Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen. Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου.
Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας (Φιλοκτήτης), Μαρία Πρωτόπαππα (Οδυσσέας), Γιώργος Αμούτζας (Νεοπτόλεμος)
ΧΟΡΟΣ: Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος του Χορού). Παντελής Αρουσαλίδης. Μάρκος Γέττος. Βαγγέλης Κρανιώτης. Βαγγέλης Μάγειρος. Τάσος Θεοφιλάτος (Έμπορος).
Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα-Ίασμος. Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will.
Προπώληση: viva.gr https://bit.ly/3wyrNNe
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News