Νικόλαος Πήττας – Ο Πατρινός εφευρέτης που «καθαρίζει» τη ναυτιλία

Αδρανοποίησε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πολύ ρυπογόνων ορυκτών καυσίμων όπως το μαζούτ

Νικόλαος

Λύση στο μεγάλο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλεί η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, υπόσχεται να δώσει ο ερευνητής Dr. μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών, Νικόλαος Πήττας.

Ο πατρινός επιστήμονας – εφευρέτης, που βραβεύθηκε πέρυσι από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, για την δημιουργία ενός αυτόματου συστήματος αποθήκευσης αιολικής και φωτοβολταϊκής ενέργειας για αδιάκοπη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, ισχυρίζεται ότι βρήκε την λύση για την εξουδετέρωση των αερίων του θερμοκηπίου και των «βρόμικων» καταλοίπων από την καύση μαζούτ, σε πλοία και σε μεγάλες βιομηχανικές μονάδες.
Συγκεκριμένα, ανέπτυξε μια βιομηχανική διάταξη εξουδετέρωσης των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου, με ταυτόχρονη ανάκτηση ενέργειας των απαερίων που εξέρχονται από τις καμινάδες πλοίων και θερμοηλεκτρικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, τα οποία χρησιμοποιούν ως καύσιμο, βαρύ μαζούτ (IFO 380) ή οιονδήποτε άλλο ορυκτό καύσιμο.

Η καινοτομική αυτή διάταξη έχει ήδη κατοχυρωθεί με εγγεγραμμένα διπλώματα ευρεσιτεχνίας στον ΟΒΙ (Ελληνικό Οργανισμό διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας) και διεθνώς στο ΕΡΟ (Ευρωπαϊκό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας) και αποτελούν αποκλειστική πνευματική ιδιοκτησία του.
Σύμφωνα με τον κ. Πήττα, η διάταξη αυτή ουδεμία σχέση έχει με υπάρχοντα συστήματα σε όλο τον κόσμο. Διότι η μηχανολογική αρχιτεκτονική της, βασίζεται σε διαφορετική αρχή λειτουργίας.
Ως αποτέλεσμα επιτυγχάνεται η πλήρης εξουδετέρωση των αερίων του θερμοκηπίου που εξέρχονται από τις καμινάδες των πλοίων, τα οποία χρησιμοποιούν βαρύ μαζούτ ως καύσιμο για τις μηχανές πρόωσης τους.

Με την εφεύρεση του, ο κ. Πήττας τονίζει ότι αδρανοποιούνται στην πράξη οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πολύ ρυπογόνων καυσίμων, όπως το μαζούτ και τα ορυκτά καύσιμα, τα οποία μετατρέπονται σε πλήρως οικολογικά ενεργειακά καύσιμα (full green). Ετσι, δεν επιβαρύνεται το περιβάλλον, κάτι που ήταν μεγάλο ζητούμενο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία από το 2020 και μετά, καθώς καλείτο να προσαρμόσει χιλιάδες σκάφη σε όλο τον κόσμο, σε νέες τεχνολογίες και «πράσινα» καύσιμα.

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
Ο κ. Πήττας τόνισε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ότι «από επαναλαμβανόμενες μετρήσεις, τεκμηριώθηκε η αποτελεσματικότητα αυτής της καινοτόμου διάταξης, από διαπιστευμένες εταιρείες καθώς και από τη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, που έγιναν σε λειτουργούσα μονάδα πραγματικής κλίμακας, εγκατεστημένης στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος του συνεργάτη του Εμμανουήλ Μαζωνάκη, που συνέβαλε τα μέγιστα στην υλοποίηση του πρωτοποριακού αυτού έργου.

Ενσωματώνοντας τη μονάδα αυτή επάνω στα πλοία, οι πλοιοκτήτριες εταιρίες θα καταναλώνουν φτηνό ενεργειακό καύσιμο για την πρόωση των πλοίων με τη κατώτερη τιμή που υπάρχει στη παγκόσμια αγορά (IFO 380) και παράλληλα θα ανταποκρίνονται πλήρως, ουσιαστικά και τυπικά, πέρα από οιονδήποτε απαίτηση κανόνων του IMO επίκαιρων και μελλοντικών».
Σύμφωνα με τον κ. Πήττα, ουδεμία διάταξη στον κόσμο επιτυγχάνει την εξουδετέρωση των αερίων του θερμοκηπίου, όπως απεικονίζεται και στις φωτογραφίες που έστειλε στην «Π», λειτουργώντας με οποιοδήποτε ορυκτό καύσιμο.

 

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ Η ΕΦΕΥΡΕΣΗ

Από 1 Ιανουαρίου του 2020 (απόφαση που είναι γνωστή ως Κανονισμός ΙΜΟ 2020) η παγκόσμια ναυτιλία θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμο πετρελαίου με περιεκτικότητα σε θείο, πέντε φορές χαμηλότερη από τα σημερινά επίπεδα.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τον νέο Κανονισμό και να προβούν σε αλλαγές, έχοντας τις κάτωθι επιλογές:
>Χρήση καυσίμου με περιεκτικότητα σε θείο μικρότερης ή ίσης του 0,50 % m/m.
>Χρήση Marine gas oil, καυσίμου από αποστάγματα αργού πετρελαίου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο.
> Τοποθέτηση scrubber στα πλοία, δηλαδή εγκατάσταση συστήματος καθαρισμού καυσαερίου.
> Χρήση εναλλακτικών καυσίμων όπως υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ή μεθανόλης.
Η χρήση νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο σηματοδοτεί αύξηση του κόστους, ενώ δεν έχει γίνει δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες ταξιδίου και γι΄αυτό οι ελληνικές και ξένες ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα προσαρμογής στους νέους κανονισμούς.

Επίσης, τα φίλτρα scrubbers που ήδη χρησιμοποιούνται ως λύση, κατακρατούν τα λύματα σε ειδικές δεξαμενές μέσα στο πλοίο και εκφορτώνονται στα λιμάνια, ενώ στα ανοιχτού τύπου τα λύματα αποβάλλονται μέσα στη θάλασσα.
Με την λύση που προτείνει ο πατρινός εφευρέτης Νίκος Πήττας, οι ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το ίδιο καύσιμο, τοποθετώντας στις καμινάδες των πλοίων την διάταξη κατακράτησης και καθαρισμού των καυσαερίων που έχει αναπτύξει.
Σύμφωνα με τον κ. Πήττα, το πρωτότυπο κοστίζει μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε πραγματικές διαστάσεις. Το έχει ήδη παρουσιάσει σε μορφή μακέτας στην MARTECMA που είναι η ένωση των μάνατζερ της ναυτιλίας τον Οκτώβριο του 2019, όμως τώρα έχει πραγματικά δεδομένα στα χέρια του και μια κανονική.

 

Τι έδειξαν οι μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες

Προ ημερών, έγιναν και οι σχετικές μετρήσεις στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος, όπου παρευρέθηκαν και καθηγητές από τη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών.
Η εξουδετέρωση των αερίων απεικονίζεται στην φωτογραφία. Τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν από τη διαφορά της συγκέντρωσης των συνιστωσών αερίων εισόδου με εκείνα της εξόδου, όπως απεικονίζονται στις φωτογραφίες:
>Εξουδετέρωση θείου 99.9%
> Εξουδετέρωση οξειδίων του αζώτου 74%
> Εξουδετέρωση μονοξειδίου του άνθρακα 72%
> Εξουδετέρωση διοξειδίου του άνθρακα 70%
> Εξουδετέρωση της αιθάλης και λαδιού (emulsion oil) 100%
> Η παρουσία οξυγόνου στην έξοδο κυμαίνεται στα 20%.
Οι μετρήσεις έχουν διενεργηθεί από την διαπιστευμένη εταιρία ENCO ΕΠΕ.

Μετρήσεις αερίων πριν την εξουδετέρωση και δεξιά μετά την εξουδετέρωση

Σύμφωνα με τον κ. Πήττα, σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας ενός πλοίου (δηλαδή χρησιμοποιώντας μεγαλύτερης δυναμικότητας επεξεργαστές αερίων ρύπων από την υπάρχουσα) αυξάνεται κατά πολύ ο βαθμός εξουδετέρωσης των αερίων ρύπων κατά περίπου 10-12%.
Η λειτουργικές παράμετροι του συστήματος είναι διαχρονικές. Έχει δε υψηλή αξιοπιστία και χαμηλό κόστος συντήρησης. Ο χώρος που καταλαμβάνει είναι ελάχιστος σε σύγκριση με οποιοδήποτε σύστημα που υπάρχει στην αγορά.

Να σημειωθεί ότι η εγκύκλιος του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας ΙΜΟ, υπαγορεύει τη κατακρήμνιση του θείου να επιτυγχάνεται μέχρι 99%. Και τα πλοία που δεν επιτυγχάνουν αυτόν το βαθμό κατακρήμνισης δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στα λιμάνια ECAs (Ελεγχόμενες Περιοχές Εκπομπών Καυσαερίων) για τη φόρτωση/εκφόρτωση εμπορευμάτων.