Οι διορισμοί εκπαιδευτικών πλουτίζουν την εκπαίδευση

«Ο πλούτος μιας χώρας είναι οι άνθρωποί της» έγραφε στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 ο Ξενοφών Ζολώτας, πρωθυπουργός της ελληνικής οικουμενικής κυβέρνησης, που σχηματίστηκε στις 23 Νοεμβρίου 1989 στον τόπο μας.

Η αρχή του νέου σχολικού έτους σε λίγες εβδομάδες θα βρει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και την παρεχόμενη παιδεία με περισσότερο πλούτο. Ο διορισμός 11.700 εκπαιδευτικών σε μόνιμες θέσεις τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, που ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας την περασμένη εβδομάδα, πλουτίζει την εκπαίδευση και δημιουργεί συνθήκες αισιοδοξίας και ανακούφισης.

Μετά από δώδεκα στείρα χρόνια θα διοριστούν για πρώτη φορά μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα σχολεία της γενικής παιδείας και θα συμπληρώσουν ένα νέο και πιο ποιοτικό τοπίο, που άρχισε να διαμορφώνεται στην εκπαίδευση έναν χρόνο πριν με τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών στα σχολεία ειδικής αγωγής και στα τμήματα ένταξης.

Το αίτημα των μόνιμων διορισμών αποτέλεσε τον κεντρικό πυλώνα των διεκδικήσεων του κλάδου των εκπαιδευτικών την τελευταία δεκαετία. Επ’ αυτού πολλές υποσχέσεις δόθηκαν κατά καιρούς και είναι αλήθεια πως ενίοτε είχε παγιωθεί η πεποίθηση πως άλλη μια φορά θα μείνουν ανεκπλήρωτες οι προσδοκίες και σε αναμονή οι ανάγκες που είχε πραγματικά η εκπαίδευση.

Η ανακοίνωση, ωστόσο, του μόνιμου διορισμού εκπαιδευτικών και μάλιστα σε αριθμό διπλάσιο από τους αρχικούς σχεδιασμούς, αποτελεί αναμφίβολα μια πολύ θετική εξέλιξη στον χώρο της εκπαίδευσης, που θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Τα σχολεία με αυτόν τον τρόπο αποκτούν περισσότερο σταθερό και μόνιμο προσωπικό. Έτσι, περιορίζονται οι μετακινήσεις προσωπικού και ενισχύονται ιδιαίτερα τα σχολεία της επαρχίας και των απομακρυσμένων περιοχών, που ταλαιπωρούνται πιο πολύ από τα εκπαιδευτικά κενά και τη στελέχωσή τους με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

Περιορίζεται η ομηρία χιλιάδων συναδέλφων αναπληρωτών, που κάθε τέλος Ιουνίου ετοιμάζουν τη βαλίτσα της αποχώρησης από ένα σχολείο και μια περιοχή και σχεδόν αμέσως την ετοιμάζουν για διαφορετικούς προορισμούς, προκειμένου να φανούν χρήσιμοι εκεί που τους καλούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ο θεσμός του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ενώ ξεκίνησε για να καλύπτει τις έκτακτες ανάγκες απουσίας εκπαιδευτικού προσωπικού, μετατράπηκε τα τελευταία χρόνια σε θεσμό κάλυψης ουσιαστικών και πάγιων αναγκών της εκπαίδευσης και των σχολείων, που προέκυπταν από συνταξιοδοτήσεις, μακροχρόνιες άδειες κ.λπ.

Μετά τους φετινούς διορισμούς η πολιτεία οφείλει να θεσπίσει ένα σύστημα ετήσιου διορισμού μόνιμου εκπαιδευτικού, ειδικού και βοηθητικού προσωπικού στα σχολεία, προκειμένου σταδιακά να καλυφθούν όλες οι πραγματικές ανάγκες των σχολείων μας και παράλληλα να αποτραπεί η δημιουργία δεξαμενής τεράστιων εκπαιδευτικών αναγκών, όπως έγινε την τελευταία δεκαετία με συνέπεια την υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.

Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να θωρακιστεί με μόνιμο εκπαιδευτικό, ειδικό και βοηθητικό προσωπικό για να μη στηρίζεται η εκπαίδευση των παιδιών μας σε εποχικούς υπαλλήλους, που αλλάζουν διαρκώς τόπο εργασίας. Οι φετινοί διορισμοί εκπαιδευτικών ευελπιστούμε να αποτελέσουν την απαρχή της ποιοτικής αναδόμησης της παιδείας.