Πάτρα – Ανάπλαση Κάτω Πόλη: Τι αλλάζει στο κέντρο – Πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και πράσινο

Μερική πεζοδρόμηση Μαιζώνος και σποραδικές ζώνες ποδηλάτου σε Αγίου Νικολάου, Υψηλάντου, Σισίνη, Κανάρη περιλαμβάνει το πρόγραμμα των αναπλάσεων της Κάτω πόλης που πρέπει να τρέξει για να μη χάσει το ΕΣΠΑ.

ανάπλαση

Κοσμογονικές αλλαγές για το κέντρο της Πάτρας αναμένεται να φέρει η ανάπλαση της Κάτω Πόλης με την πεζοδρόμηση γνωστών οδών αλλά και τη δημιουργία ποδηλατόδρομων που θα συνδέονται μεταξύ τους και με τη μεγάλη παραλιακή διαδρομή.

Τις προηγούμενες ημέρες, ο Δήμος Πατρέων ανακοίνωσε ότι επαναδημοπρατείται η ανάπλαση της Κάτω Πόλης και από αύριο έως τις 18 Μαΐου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καταθέτουν τις προσφορές τους και μία εβδομάδα αργότερα, στις 25 Μαΐου, θα γίνει η ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών για να αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου με προτιμητέα τη χαμηλότερη οικονομική προσφορά.

Η «ΠτΔ» αναζήτησε τη μελέτη του έργου και παρουσιάζει όλα όσα αναμένεται να αλλάξουν στο κέντρο της Πάτρας εντός 18 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. Ποια σημεία θα πεζοδρομηθούν, οι ποδηλατόδρομοι σε Αγίου Νικολάου, Αλ. Υψηλάντου, Κανάρη και Σισίνη και τι θα αλλάξει στις κυκλοφοριακές συνθήκες. Τα έργα θα γίνουν τμηματικά για να διαταραχθεί όσο το δυνατό λιγότερο η λειτουργία του κέντρου της Πάτρας.

Συνοπτικά, μέρος των παρεμβάσεων που κέντρισαν το ενδιαφέρον της «ΠτΔ» έχουν ως εξής:

Οδός Αγίου Νικολάου: Από Οθωνος-Αμαλίας έως Μαιζώνος θα γίνει φύτευση στον πεζόδρομο και εργασίες ηλεκτροφωτισμού στις στοές. Από Μαιζώνος έως Κορίνθου θα γίνει πεζόδρομος με λωρίδα ποδηλατόδρομου διπλή κατεύθυνσης, αλλά και φύτευση φυτών. Από Κορίνθου έως 25ης Μαρτίου θα κατασκευαστεί λωρίδα ποδηλατόδρομου διπλής κατεύθυνσης και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί χώρος πρασίνου μπροστά του ΙΝ Αγ. Νικολάου.

Οδός Γεροκωστοπούλου: Από Οθωνος- Αμαλίας έως Ρήγα Φεραίου θα τοποθετηθούν κυβόλιθοι στη θέση της ασφάλτου, θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια και θα γίνει φύτευση.

Οδός Ηφαίστου: Από Γεροκωστοπούλου έως Παντανάσσης θα γίνει φύτευση του πεζόδρομου με αναρριχώμενα φυτά και ηλεκτροφωτισμός.

Οδός Αράτου: Από Οθωνος-Αμαλίας έως Υψηλάντου θα αντικατασταθεί η άσφαλτος και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια.

Οδός Ερμού: Από Οθωνος-Αμαλίας έως 25ης Μαρτίου θα αντικατασταθεί η άσφαλτος, θα αντικατασταθούν τα πεζοδρόμια και θα αναδειχθούν με φωτισμό οι στοές.

Οδός Κανάρη: Από Οθωνος- Αμαλίας έως Αθανασίου Διάκου θα λειτουργεί ως πεζόδρομος με λωρίδα ποδηλατόδρομου και θα γίνει φύτευση.

Οδός Υψηλάντου: Από Σατωβριάνδου έως Αγίου Νικολάου θα ανακατασκευαστεί ο δρόμος και τα πεζοδρόμια. Από Αγίου Νικολάου έως Ερμού θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος. Από Ερμού έως Βότση θα λειτουργεί ως πεζόδρομος. Από Βότση έως Κανάρη θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος. Από Κανάρη έως Τριών Ναυάρχων θα ανακατασκευαστεί δρόμος και πεζοδρόμιο.

Οδός Μαιζώνος: Από Πουκεβίλ έως Αράτου θα ανακατασκευαστεί ο δρόμος και τα πεζοδρόμια. Από Αράτου έως Γούναρη θα γίνει πεζόδρομος. Από Γούναρη έως Τριών Ναυάρχων αναμένεται ανακατασκευή του δρόμου και των πεζοδρομίων.

Πλατεία Ολγας: Η μελέτη περιλαμβάνει αποξήλωση πλακοστρώσεων εκτός του επιστρωμένου με μάρμαρο τμήματος μπροστά από το Ηρώο στην οδό Μαιζώνος που δεν είναι ρηγματωμένο και ανακατασκευή του περιμετρικού διαδρόμου.

Οδός Πουκεβίλ: Από Κορίνθου έως Κανακάρη θα φτιαχτεί ο δρόμος με κυβόλιθους. Από Μαιζώνος έως Κορίνθου αλλά με ψυχρούς τσιμεντοκυβόλιθους χρώματος ώχρα, οριζόντια-κατακόρυφη σήμανση, αστικός εξοπλισμός, φύτευση.

Οδός Ρήγα Φεραίου: Από Κολοκοτρώνη έως Τσαμαδού θα προστεθούν φυτά και ηλεκτροφωτισμός. Από Τσαμαδού έως Κοραή θα αποξηλωθεί η άσφαλτος και θα αντικατασταθεί με τσιμεντόλιθους.

Οδός Σισίνη: Από Καρατζά έως Γερμανού θα πεζοδρομηθεί με λωρίδα ποδηλατόδρομου.

Οδός Τριών Ναυάρχων: Από Οθωνος- Αμαλίας έως Αγ. Ανδρέου θα πεζοδρομηθεί. Από Αγ.Ανδρέου έως Ρήγα Φεραίου θα τοποθετηθούν κυβόλιθοι. Από Ρήγα Φεραίου έως Υψηλάντου θα αντικατασταθεί η υφιστάμενη πλακόστρωση. Από Υψηλάντου έως σκάλες θα κυκλοφορούν οχήματα και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια.

Οδός Παντανάσσης: Από Οθωνος- Αμαλίας έως Αγ. Ανδρέου Δρόμος τοπικής κυκλοφορίας με κυβόλιθους, ανακατασκευή πεζοδρομίων, αστικός εξοπλισμός, φύτευση, ηλεκτροφωτισμός.

Ο ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το μεγάλο έργο που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή στο κέντρο της Πάτρας έχει προϋπολογισμό 11.824.000 ευρώ και συνοπτικά, μεταξύ άλλων, προβλέπονται εργασίες ανακατασκευής οδών, πεζοδρομίων, πλατειών, κατασκευή διπλής λωρίδας ποδηλατόδρομου, διευκόλυνση της προσβασιμότητας ατόμων ΑΜΕΑ, αντικατάσταση σήμανσης, πινακίδες ονοματοθεσίας, αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού (καθιστικά, ζαρντινιέρες, κάδοι απορριμμάτων, απορριμματοδέκτες, σταχτοδοχεία κλπ.), εμπλουτισμό της φύτευσης και εργασίες άρδευσης, διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης, τοποθέτηση νέου φωτισμού με λαμπτήρες LED. Η μελέτη προβλέπει πως η εκτέλεση του έργου θα έχει ολοκληρωθεί 18 μήνες μετά από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο του έργου, με το ΕΣΠΑ να πιέζει για την ολοκλήρωση του έργου ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση.

ΤΙ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Η κυκλοφοριακή μελέτη που συνοδεύει τον φάκελο του έργου ανάπλασης της Κάτω Πόλης και της κατασκευής ποδηλατόδρομων, περιγράφει μια σειρά αλλαγών που θα ισχύουν για την κίνηση και στάθμευση των οχημάτων στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας.

Η «ΠτΔ» συγκέντρωσε τις αλλαγές που προβλέπει η μελέτη και παρουσιάζει τα σημαντικότερα σημεία:

Οδός Μαιζώνος: Από Αράτου έως Γούναρη καθορίζεται ως πεζόδρομος. Καταργούνται όλες οι θέσεις φορτοεκφόρτωσης και οι ειδικές θέσεις στάθμευσης.  Μεταφορά των θέσεων στάθμευσης δικύκλων επί της βόρειας πλευράς της οδού Πατρέως, στο τμήμα της από Μαιζώνος έως Ρ. Φεραίου. Μεταφορά των γενικών θέσεων στάθμευσης οχημάτων ΑμεΑ. Κατάργηση φαναριών. Νέα πιάτσα ταξί επί της Ερμού. Από την Κανάρη έως την Τριών Ναυάρχων θα μειωθεί το πλάτος του δρόμου κατά 2,2 μ με τη δημιουργία προεξοχής του πεζοδρομίου επί της ανατολικής πλευράς της οδού Μαιζώνος, βορείως και νοτίως της συμβολής της με τις οδούς Μιαούλη, Τσαμαδού και Σαχτούρη.

Οδός Αράτου: Η μελέτη για την οδό Αράτου προτείνει την απαγόρευση στάθμευσης και στάσης των οχημάτων στο τμήμα της από την οδό Μαιζώνος έως την οδό Κορίνθου. Επιπλέον, μεταφέρεται η θέση φορτοεκφόρτωσης επί της οδού Αράτου, δυτικά της οδού Κανακάρη, σε νέα θέση και συγκεκριμένα 20,00 μ. δυτικά του φωτεινού σηματοδότη.

Οδός Αγίου Νικολάου: Στο τμήμα ανάμεσα από Μαιζώνος και Κορίνθου θα υλοποιηθεί πεζόδρομος με λωρίδα 2,5 μ. για την κυκλοφορία ποδηλάτων. Ανάμεσα από Κορίνθου και Ηφαίστου καθορίζεται ως ποδηλατόδρομος, με απαγόρευση στάσης και στάθμευσης παραπλεύρως του ποδηλατόδρομου. Νέα πιάτσα ταξί στην οδό Καραϊσκάκη στη συμβολή της με την Αγίου Νικολάου. Μεταφορά της στάσης αστικού λεωφορείου, σε νέα θέση επί της οδού Αγ. Γεωργίου.

Οδός Ερμού: Αναμένεται να μειωθεί το πλάτος του δρόμου κατά 2,2 και θα δημιουργηθεί προεξοχή του πεζοδρομίου.

Οδός Παντανάσσης: Προτείνεται η απαγόρευσης στάσης και στάθμευσης οχημάτων στο τμήμα της από την οδό Όθωνος Αμαλίας έως την οδό Αγ. Ανδρέου.

Οδός Υψηλάντου: Ανάμεσα σε Αγίου Νικολάου και Ερμού καθορίζεται ως ποδηλατόδρομος με μείωση του οδοστρώματος κατά 2,8 μ. Επιπλέον απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση.  Ανάμεσα σε Ερμού και Βότση καθορίζεται ως πεζόδρομος. Ανάμεσα σε Βότση έως Γούναρη και από Γούναρη έως Κανάρη, καθορίζεται ως ποδηλατόδρομος με μείωση του δρόμου κατά 2,55 μ. και θα απαγορευτεί η στάση και η στάθμευση των οχημάτων. Από Γούναρη έως Κανάρη.