Πάτρα: «Κόκκινο» στις αντιδρομήσεις… ακόμα και δικαστικά! – Κριτική και αιχμές από την αντιπολίτευση

Υπό αμφισβήτηση η νομιμότητα αντιδρόμησης της Κανακάρη κι άλλων οδών

Πάτρα

Από μια κλωστή κρέμεται η τύχη του σχεδίου πεζοδρομήσεων και αντιδρομήσεων του Δήμου Πατρέων (Κορίνθου, Κανακάρη, Ζαΐμη, Αράτου, Κωνσταντινουπόλεως, πεζοδρόμηση Μαιζώνος και αμφιδρόμηση Αγίας Σοφίας), μετά την εμπλοκή που προέκυψε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Οπως αποκάλυψε αυτή την εβδομάδα η «Πελοπόννησος», οι αντιδρομήσεις απορρίφθηκαν από τη Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που βλέπει αναρμοδιότητα του Δήμου Πατρέων επί της οδού Κορίνθου, καθώς ο δρόμος ανήκει στο εθνικό οδικό δίκτυο, μαζί με την Ελευθερίου Βενιζέλου. Η Δημοτική Αρχή της Πάτρας δεν έχει τοποθετηθεί επίσημα εδώ και 15 ημέρες και αυτό ίσως να μην είναι τυχαίο.

Η αντιδήμαρχος Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού Αναστασία Τογιοπούλου, με δηλώσεις της στον «Peloponnisos FM 104,1» τόνισε ότι ο Δήμος έχει αντίθετη άποψη και γι΄αυτό επιχείρησε να υποβαθμίσει το θέμα, επικαλούμενη έργα που έγιναν κατά το παρελθόν στην περιοχή (διάνοιξη Κανακάρη, μικρή Περιμετρική, Κόμβος Κουρτέση, φωτεινοί σηματοδότες), όπου δεν υπήρξε παρόμοια εμπλοκή.

Ο διευθυντής Χωροταξίας Περιβάλλοντος Αποκεντρωμένης Διοίκησης Διονύσης Παναγιωτόπουλος, ωστόσο εμμένει στη θέση της και δηλώνει στην «Π»: «Η Υπηρεσία εξέτασε τη νομιμότητα της απόφασης του Δήμου Πατρέων, ώστε να μην υπάρχουν στο μέλλον «δυσάρεστες εκπλήξεις» από τυχόν διαφωνούντες και προσφυγές. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή του αρ. 152 θα κρίνει εάν η απορριπτική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τις αντιδρομήσεις του Δήμου Πατρέων ήταν σύννομη. Να σημειωθεί πως η επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και αποτελείται από έναν δικαστικό, έναν εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, έναν εκπρόσωπο του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας, έναν εκπρόσωπο της Ενωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι υπάρχουν αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών που χρονολογούνται από τη δεκαετία του ΄50, με τις οποίες η οδός Κορίνθου ανήκει στο εθνικό οδικό δίκτυο και δεν έχουν αλλάξει από τότε.

Είναι ενδεικτικό ότι στον ΚΟΚ αναφέρεται μεταξύ άλλων ρητώς ότι, μέτρα που αφορούν στη ρύθμιση και κατεύθυνση της κυκλοφορίας λαμβάνονται με αποφάσεις νομαρχιακών, δημοτικών ή τοπικών συμβουλίων, με εξαίρεση το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της χώρας και το βασικό οδικό δίκτυο, μεταξύ άλλων και του Δήμου Πατρέων, με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος ή της Περιφέρειας και των κατά τόπους Αστυνομικών Διευθύνσεων.

Με απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου, όπως σημείωσε, ούτε επίσης μπορεί να αλλάξει αυτό το δεδομένο, υπονοώντας εμμέσως πλην σαφώς ότι το θέμα δεν επιλύεται με πολιτικά κριτήρια, όπως υπονόησε η αντιδήμαρχος Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού Αναστασία Τογιοπούλου, ενώ άφησε να εννοηθεί πως, εάν η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης απορριφθεί, τότε το επόμενο στάδιο είναι η προσφυγή με ασφαλιστικά μέτρα στο Διοικητικό Εφετείο Πατρών, από οποιονδήποτε μπορεί να διαφωνεί με το σχέδιο αντιδρομήσεων του Δήμου Πατρέων.

Κριτική και αιχμές από σύσσωμη την αντιπολίτευση

Από χθες η δημοτική αρχή της Πάτρας δέχεται πυρά από την αντιπολίτευση για τους χειρισμούς της στο θέμα των αντιδρομήσεων.

Κώστας Σβόλης

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα Ενωμένη» Κώστας Σβόλης δήλωσε στην «Πελοπόννησο» ότι, από την πρώτη στιγμή, είχε αντιρρήσεις για το σχέδιο αντιδρομήσεων της δημοτικής αρχής, γι΄αυτό και ψήφισε «λευκό» στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Ο κ. Σβόλης εκτιμά ότι το σχέδιο αντιδρομήσεων δεν θα ωφελήσει την πόλη, αντιθέτως, θα προκαλέσει πολύ μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Μάλιστα, σημείωσε ότι καμία επίσημη αναφορά υπηρεσίας δεν υπάρχει που να τεκμηριώνει ότι δεν θα προκύψει κυκλοφοριακό έμφραγμα στην Πάτρα μετά τις αντιδρομήσεις. «Πάμε να κάνουμε κάτι σε πειραματικό επίπεδο και επειδή οι παρεμβάσεις αυτές είναι μεγάλης κλίμακας, εάν κάτι δεν πάει καλά, θα είναι πολύ δύσκολο να επανέλθει η κυκλοφορία στην πρότερη κατάσταση» είπε ο κ. Σβόλης.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα σπουδαία και πάλι», Βασίλης Αϊβαλής, τόνισε στην «Π» ότι έχει πάρει θετική θέση απέναντι στο θέμα της αντιδρόμησης, καθώς θεωρεί ότι αυτές οι ρυθμίσεις της κυκλοφορίας πρέπει να συνδυαστούν με το έργο της πεζοδρόμησης της Μαιζώνος. Ωστόσο, διαφωνεί με τον τρόπο που επέλεξε η δημοτική αρχή να διαχειριστεί την εμπλοκή που πρόβαλε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Ο Βασίλης Αϊβαλής διακρίνει εμμονική στάση της αντιδημάρχου αντιδημάρχου Αναστασίας Τογιοπούλου, που προέκρινε ως λύση την προσφυγή σε υπηρεσιακές επιτροπές για να κριθεί σε ποια υπηρεσία είναι αρμοδιότητα η οδός Κορίνθου. «Πιστεύω ότι θα έπρεπε να εμπιστευθούμε την πολιτική κρίση του περιφερειακού συμβουλίου» είπε ο Βασίλης Αϊβαλής, που θεωρεί ότι το πρόβλημα μπορεί να ξεπεραστεί με πολιτικά κριτήρια, από τη στιγμή που το σχέδιο των αντιδρομήσεων έχει την πολιτική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Ο επικεφαλής του «σπιράλ» Πέτρος Ψωμάς σημείωσε στην «Π» ότι οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Πάτρα έπρεπε να έχουν δρομολογηθεί εδώ και χρόνια. «Αν η γνωμοδότηση της Αποκεντρωμένης αποτελέσει εμπόδιο, σημαίνει πως ξοδευτήκαμε άδικα όλα αυτά τα χρόνια με την προετοιμασία των αντιδρομήσεων. Τι έφταιξε; Η ολιγωρία της δημοτικής αρχής. Στον βαθμό που η απόφαση ανατρέπει τον συνολικό σχεδιασμό της πόλης, η ευθύνη βαραίνει και πάλι τη δημοτική αρχή. Κάτι λάθος ή ελλιπές ή πρόχειρο συνέβη κατά την προετοιμασία. Οι βασικές ελλείψεις όμως παραμένουν σε επίπεδο προεργασίας ώστε η Πάτρα και οι Πατρινοί να υποστούν τις λιγότερες δυνατές συνέπειες από τις επερχόμενες αλλαγές.

Τι χρειαζόταν να γίνει και δεν έγινε; Πολλά. Ιδού ολίγα, ενδεικτικά: εξασφάλιση νέων θέσεων στάθμευσης, πύκνωση των αστικών δρομολογίων, ποδηλατόδρομοι παντού, ενθάρρυνση της μετακίνησης με εναλλακτικούς τρόπους, τραμ στην πόλη, διευκόλυνση ποικιλότροπη από την παρουσία Δημοτικής Αστυνομίας. Τίνος ευθύνη είναι το ότι όλα αυτά δεν προωθήθηκαν ως λύσεις; Ρητορικό το ερώτημα. Η δημοτική αρχή είναι στα πράγματα 10 χρόνια, έχει το γενικό πρόσταγμα των πρωτοβουλιών και -δυστυχώς για την πόλη και την καθημερινότητά μας- τα έχει θαλασσώσει».