Πάτρα: Μαθητές δημιούργησαν επιτραπέζιο παιχνίδι στην ελληνική γραφή Braille

Ολοι έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι. Γι’ αυτό, μια ομάδα μαθητών της Πάτρας επινόησε ένα επιτραπέζιο για παίκτες με πρόβλημα όρασης

μαθητές

Παιχνιδίζοντας πάνω στο θρυλικό ρητό του Ντεκάρτ, αποφαίνονται: Παίζω, άρα υπάρχω. Και με το σκεπτικό αυτό σαν κινητήρια δύναμη, μαθητές και μαθήτριες του Προτύπου ΓΕΛ Πατρών (Λάγγουρα) σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα επιτραπέζιο εκπαιδευτικό παιχνίδι λέξεων για τυφλά άτομα ή για άτομα με περιορισμένη όραση, ειδικά τυπωμένο στην ελληνική γραφή Braille.

Το παιχνίδι κατασκευάστηκε στο πλαίσιο δραστηριότητας του Ομίλου Αριστείας, Δημιουργικότητας και Καινοτομίας ‘Ludo ergo sum / Παίζω άρα υπάρχω’ στο Πρότυπο ΓΕΛ Πατρών με υπεύθυνο εκπαιδευτικό τον Γεώργιο Αρλαπάνο, βιολόγο Med.

μαθητές

 

Η ΔΟΚΙΜΗ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το παιχνίδι μοιάζει με το γνωστό ταμπού και έχει τίτλο «Δες το αλλιώς – Πες το αλλιώς». Όπως ανέφερε στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» ο κ. Αρλαπάνος, έγινε ήδη η δοκιμή και η αξιολόγηση από τους ανθρώπους στους οποίους απευθύνεται.

Συγκεκριμένα, το Σάββατο 30 Μαΐου πραγματοποιήθηκε συνάντηση μελών της Περιφερειακής Ενωσης Τυφλών Δυτικής Ελλάδος και άλλων μη βλεπόντων ατόμων στον χώρο του Σχολείου με τη μαθητική ομάδα, με σκοπό την παρουσίαση του παιχνιδιού και την αξιολόγησή του. Στη συνάντηση αυτή και στη δομική του παιχνιδιού συμμετείχαν εκ μέρους του Συλλόγου Τυφλών, ο μαθητής Κωνσταντίνος Μαρκόπουλος, η πρόεδρος του Συλλόγου Φένια Χόρμπα και τα μέλη Εύα Γκρίτζαλη, Ελσα Αντωνίου, Μαρία Μαστή.

Όλοι οι συμμετέχοντες απόλαυσαν το κοινό τους παιχνίδι και απέκτησαν μία σημαντική εμπειρία.

«Η συνάντηση εξελίχθηκε σε μια ευχάριστη ευκαιρία ‘να παίξουμε παρέα’ επιτραπέζια παιχνίδια και χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από όλους», μας περιγράφει ο κ. Αρλαπάνος προσθέτοντας ότι:

«Ταυτόχρονα εκφράστηκαν απόψεις σχετικά με την ανάγκη κατασκευής και διάθεσης παρόμοιων επιτραπέζιων παιχνιδιών για όλες τις ηλικίες, αφού κάτι τέτοιο εξυπηρετεί την αντικειμενική ψυχοκοινωνική ανάγκη των ανθρώπων να παίζουν παιχνίδια».

 

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Το έργο των μαθητών έχει ήδη σταλεί σε πανελλήνιο διαγωνισμό και αναμένονται τα σχετικά αποτελέσματα το επόμενο χρονικό διάστημα.

Στο ερώτημά μας, εάν υπάρχει σκέψη και ενδεχόμενο το παιχνίδι αυτό να περάσει σε μαζική παραγωγή, από τη στιγμή μάλιστα που αξιολογήθηκε θετικά από τους ανθρώπους, «Εχουμε προσδοκίες για πολλά πράγματα, όπως και αυτής της μαζικής παραγωγής, τα οποία όμως θα εξετάσουμε στην πορεία. Φυσικά πρόκειται για μία σχολική παραγωγή, δεν είναι εμπορική. Αν εξασφαλιστούν χρήματα μπορούμε να δημιουργήσουμε κάποια κομμάτια και να τα διαθέσουμε είτε σε σχολεία, είτε σε συλλόγους τυφλών κ.ά. Αυτά όλα όμως θα εξεταστούν στην πορεία και στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας», μας απάντησε ο κ. Αρλαπάνος.

Ο ίδιος μας ανέφερε ότι η προσπάθειά τους δεν θα σταματήσει σε αυτό το παιχνίδι, αλλά «θα συνεχίσουμε αυτό το πρόγραμμα και την επόμενη σχολική χρονιά ώστε να φτιάξουμε κι άλλα παρόμοια παιχνίδια τα οποία θα απευθύνονται σε μη βλέποντες».

 

Η ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ

Την ομάδα των δημιουργών του συγκεκριμένου παιχνιδιού, η οποία εργάστηκε υπό την επίβλεψη του κ. Αρλαπάνου, αποτελούν οι μαθητές και μαθήτριες της Α’ και Β’ τάξης του Σχολείου: Αποστολοπούλου Βασιλική, Δούκουρη Ιωάννα, Ζωχιός Ανδρέας-Παναγιώτης, Κρέμης Ορέστης, Λαζανά Ιωάννα-Μαρία, Παπαβασιλείου Βασιλική, Τζιβιέρης Ηλίας, και Χαντζή Διονυσία.

 

ΟΙ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΕΣ

Σε αυτό το σχολικό εγχείρημα υπήρξαν σύμμαχοι που διευκόλυναν το έργο της εκπαιδευτικής ομάδας. «Ευχαριστούμε θερμά την Coffee Island για την κάλυψη των εξόδων των ειδικών εκτυπώσεων στη γραφή Braille καθώς και την Κάισσα Πάτρας για την δωρεά ειδικού τρισδιάστατα εκτυπωμένου ζαριού για μη βλέποντα άτομα», αναφέρεται εκ μέρους της ομάδας.

Με δεδομένο ότι «προσδοκία μας είναι η συνέχιση των προσπαθειών για σχεδιασμό και κλιμάκωση της παραγωγής ανάλογων παιχνιδιών διότι… Παίζω, άρα υπάρχω!», όπως επισημαίνει ο κ. Αρλαπάνος σίγουρα θα χρειαστούν σύμμαχοι. Κι αυτό αποτελεί μία πρόκληση για τον τοπικό επιχειρηματικό κόσμο όταν προκύψει ανάγκη να ανταποκριθεί στο αίτημα της σχολικής ομάδας και να εξασφαλίσει τα μέσα για την υλοποίηση της προσδοκίας τους.