Πάτρα – Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: Ο Δήμος έφτιαξε «σύνταγμα» και καλεί σε διαβούλευση

Ο Δήμος Πατρέων ολοκλήρωσε την πρώτη φάση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο θα αποτελεί βασική προϋπόθεση για την άντληση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων στο άμεσο μέλλον. Τα έργα θα πρέπει να «κουμπώνουν» μεταξύ τους. Τι είπε ο Κ. Πελετίδης για το τρένο, τη Μαιζώνος και την Κανακάρη.

Πάτρα

«Το αύριο της Πάτρας», «το σύνταγμα των μετακινήσεων», «το υποχρεωτικό κλειδί για χρηματοδοτήσεις» είναι τρεις από τις φράσεις που χρησιμοποιήθηκαν χθες κατά τη διάρκεια της συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, η αντιδήμαρχος Πολεοδομικού – Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού και Δόμησης, Αναστασία Τογιοπούλου και ο πολιτικός μηχανικός, υπεύθυνος του τμήματος Κυκλοφοριακού Δημήτρης Τριανταφύλλου με θέμα την εξέλιξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Ανέλυσαν πολλά και περιέγραψαν τι είναι το ΣΒΑΚ, γιατί πρέπει να αρχίσει να αντιλαμβάνεται ο κόσμος τι διακυβεύεται για το μέλλον της πόλης, αλλά και ότι θα πρέπει να πάρει μέρος στη διαβούλευση της β’ φάσης του σχεδίου που ξεκινά την ερχόμενη εβδομάδα.

 

Πάτρα

Αναστασία Τογιοπούλου, Κώστας Πελετίδης και Δημήτρης Τριανταφύλλου κατά την διάρκεια της συνέντευξης Τύπου

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ;

Πρόκειται για μία κανονικιστική διαδικασία που έχει ως στόχο να καταστήσει την πόλη βιώσιμη και λειτουργική στις σύγχρονες ανάγκες. «Το σχέδιο που υλοποιείται είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα για να αποφασίσουμε πώς θέλουμε την πόλη» τόνισε ο Κ. Πελετίδης που ζήτησε τη μαζική συμμετοχή του κόσμου, καθώς στο ΣΒΑΚ θα περιγράφονται μια σειρά από έργα και παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία του Δήμου σε θέματα μετακινήσεων. Η συμμετοχή των φορέων και των πολιτών είναι χρήσιμη για δύο λόγους:

-Πρώτον, επειδή το ΣΒΑΚ θα είναι αναγκαίο για την κατάθεση αιτημάτων χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Ενωση, ώστε να λειτουργεί ως εργαλείο ελέγχου για το αν τα έργα που προτείνονται συνδέονται μεταξύ τους και
-Δεύτερον, «για να μην μπορεί να πει κανείς “δεν ήξερα”, όταν θα πλησιάζει σε ολοκλήρωση μια μελέτη ή θα αρχίζει ένα έργο. Τώρα που σχεδιάζεται το ΣΒΑΚ πρέπει να συμμετέχουν όλοι» εξήγησε ο δήμαρχος.

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ Η ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΚΑΙ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Στη συνέντευξη Τύπου της Δευτέρας, ο Κ. Πελετίδης και η Αναστασία Τογιοπούλου ενημέρωσαν ότι η πρώτη φάση συγγραφής του ΣΒΑΚ ολοκληρώθηκε, από την ερχόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση. Εκεί, σε συνεργασία με τον μελετητή θα ξεκινήσει μια διαδικασία διαβούλευσης με τεχνικούς φορείς της πόλης, όπως το Τεχνικό Επιμελητήριο, αρχιτέκτονες και συλλόγους και στη συνέχεια των πολιτών, ώστε να καταγραφούν αντιδράσεις τεκμηριωμένες για το αρχικό σχέδιο. Οι προτάσεις των φορέων θα «κουμπώσουν» με το υπάρχον υλικό και θα είναι έτοιμες για εφαρμογή.

«Κάνουμε ένα σχέδιο που θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή και με βάση αυτό, θα έρχονται χρηματοδοτήσεις για έργα στην πόλη. Εχουμε συμπεριλάβει μέσα το γραμμικό πάρκο με τον ποδηλατόδρομο. Οσα θα κατασκευάζουμε τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να υπάρχουν στο σχέδιο. Εμείς λέμε πως πρέπει να ενταχθεί το Γραμμικό Πάρκο στο σχέδιο, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα μετά να κάνουμε παρεμβάσεις και όταν το θέσαμε στον υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο, το κατάλαβε και είχε θετική στάση. Ο,τι συμπεριλαμβάνουμε στο σχέδιο, πρέπει να “κουμπώνει” με όλη τη λειτουργία της πόλης. Με αυτό το σχέδιο θα προχωράμε και μετά την εφαρμογή του θα μπορούμε να το αναθεωρούμε. Αλλωστε, πώς να απορρίψουμε κάτι, χωρίς καν να το έχουμε δει σε λειτουργία;» είπε ο κ. Πελετίδης περιγράφοντας τι περιλαμβάνει το ΣΒΑΚ ως τώρα.

Για τον τρόπο που θα γίνει η διαβούλευση με τους φορείς παρενέβη ο Γιώργος Ρώρος ζητώντας να συνεδριάσει η Επιτροπή Διαβούλευσης, αφήνοντας αιχμή πως έχει συνεδριάσει μόλις μία φορά.

«ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ»

Χρησιμοποιώντας έναν νομικό όρο η αντιδήμαρχος και δικηγόρος Αναστασία Τογιοπούλου θέλησε να δείξει πόσο μεγάλη σημασία έχει η σωστή κατάρτιση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την πόλη. «Το σχέδιο ουσιαστικά αποτελεί το Σύνταγμα των μετακινήσεων πολιτών και αγαθών για τα επόμενα χρόνια. Αρα είναι ένα έργο που θα χαράξει την ζωή της πόλης, με συντάκτες τις υπηρεσίες του Δήμου από ομάδα έργου μαζί με συμβούλους που εξειδικεύουν ζητήματα. Ηδη έχουν συγκεντρωθεί χαρακτηριστικά της πόλης και όλα τα έργα που σχεδιάζονται και αφορούν μετακινήσεις. Παράλληλα έχουν διαμορφωθεί διάφορα σενάρια, τα οποία θα εκτεθούν σε φορείς και κοινωνικές ομάδες, αφού και αυτοί ζουν στην πόλη και με τις παρατηρήσεις τους θα βελτιώσουν το σχέδιο.  Σήμερα ενημερώνουμε πως είμαστε στο δεύτερο στάδιο που ο καθένας θα βλέπει τα σενάρια και θα μπορεί να προτείνει» σημείωσε η κ. Τογιοπούλου.

Παράλληλα εξήγησε ότι θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη η συμμετοχή όλων, ώστε «από κοινού να δημιουργήσουμε την επόμενη δεκαετία της πόλης», ενώ συμπλήρωσε ότι θα είναι ωφέλιμη η συμμετοχή και των πολιτών.

Κατέληξε: «Ολοι μαζί θα συνδημιουργήσουμε το όραμα για τον χαρακτήρα που θέλουμε να έχει η πόλη. Πώς θέλουμε να μετακινούμαστε, τον ρόλο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ποιους δρόμους θα θέλουμε να διανοιχθούν. Ετσι θα διεκδικήσουμε πόρους, ώστε να γίνουν έργα».

ΕΚΤΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΩΝ ΧΩΡΙΣ ΣΒΑΚ

Σημαντική ήταν και η τοποθέτηση του τεχνοκράτη, πολιτικού μηχανικού και υπεύθυνου του τμήματος Κυκλοφοριακού του Δήμου, Δημήτρη Τριανταφύλλου, ο οποίος εξήγησε γιατί είναι υποχρεωτικό να αποκτήσει η Πάτρα ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Οπως ανέφερε, είναι υποχρεωτικό να δημιουργηθούν σενάρια με προτεραιότητες της πόλης, σημειώνοντας πως προφανώς δεν θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν όλα. «Πάνω στα σενάρια που έχουμε δημιουργήσει, θα συζητήσουμε με τους φορείς και τους πολίτες για να καταλήξουμε σε αποτέλεσμα, είτε σε ένα τελικό σενάριο είτε σε ένα μείγμα σεναρίων και τότε θα μπορούμε να θέσουμε τους στόχους του ΣΒΑΚ με συγκεκριμένους δείκτες. Σε βάθος δεκαετίας και αφού έχει εφαρμοστεί μέρος του σχεδίου, θα μπορούμε να κρίνουμε την αποτελεσματικότητα και αν έχουμε κάνει σωστή χρήση των σεναρίων. Βασικό σκέλος του ΣΒΑΚ είναι η αξιολόγηση παραμέτρων κατά τη διάρκεια της υλοποίησης αλλά και η ανατροφοδότηση με νέες κοινωνικές συνθήκες και χρηματοδοτήσεις. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι αν δεν έχουμε στρατηγικό σχέδιο για την πόλη, από την επόμενη περίοδο δεν θα μπορούμε να ζητάμε χρηματοδοτήσεις, καθώς έργα που είναι εκτός ΣΒΑΚ, δεν θα χρηματοδοτούνται» εξήγησε ο κ. Τριανταφύλλου.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ «Π» ΓΙΑ ΚΡΙΣΙΜΑ ΘΕΜΑΤΑ

Από την όλη παρουσίαση, προέκυψαν ερωτήματα και η «Π» τα κατέθεσε στον κ. Πελετίδη για να διευκρινίσει τις προθέσεις του Δήμου σχετικά με το τρένο, την επίσκεψη Μητσοτάκη τον Οκτώβριο και αν «πήρε μήνυμα» από την απάντηση που έδωσε στην «Π» στη ΔΕΘ, την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος και την αντιδρόμηση της Κανακάρη.

>Αναφορικά με το θέμα του τρένου, του οποίου οι εξελίξεις απασχολούν αρκετά σχετικά με τον τρόπο που θα περάσει από την πόλη και η διέλευση του συνδέεται άμεσα με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ο Κώστας Πελετίδης ενημέρωσε ότι:

«Εμείς λέμε ότι το αίτημα είναι δίκαιο και δεν θα κάνουμε πίσω, άρα δεν μπορούμε να θέσουμε σε διαβούλευση το θέμα της διέλευσης του τρένου. Οταν βρεθήκαμε στο υπουργείο, είδαμε αφίσα με τους στόχους της κυβέρνησης για το πως θα καταφέρει να αυξηθεί η χρήση ποδηλάτου κλπ. Άρα, ο δικός μας στόχος είναι προς διαπραγμάτευση ή για να το κάνουμε πράξη; Δεν είναι φαραωνικό το έργο της υπογειοποίησης» είπε ο δήμαρχος για το αν τα περί «διαβούλευσης» του πρωθυπουργού ήταν μήνυμα για να κάνει «πίσω» η πόλη στις απαιτήσεις υπογειοποίησης. Συνέχισε: «Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται προσπάθεια για να τοποθετηθούν λειτουργίες και εγκαταστάσεις κάτω από το έδαφος για εξοικονόμηση χώρου και απόδοσή του στους πολίτες. Γι’ αυτό εμείς θέλουμε να δημιουργήσουμε το Γραμμικό Πάρκο μήκους 10 χιλιομέτρων. Ο κόσμος βλέπει ήδη τα οφέλη του Νότιου Πάρκου. Στο Γραμμικό Πάρκο θέλουμε να δημιουργηθεί ο ασφαλέστερος ποδηλατόδρομος της χώρας. Εμείς και μέσα από το ΣΒΑΚ λέμε ποια πόλη θέλουμε και αυτό το σχέδιο θα είναι προϋπόθεση για να ζητάμε χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γι’ αυτό το ΣΒΑΚ πρέπει να είναι πλήρες. Σχεδιάζουμε την Πάτρα του μέλλοντος και με βάση αυτό το σχέδιο θα πορευόμαστε».

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΜΑΙΖΩΝΟΣ ΚΑΙ ΚΑΝΑΚΑΡΗ

>Ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την αστική κινητικότητα και έχουν σχέση με την καθημερινή λειτουργία της πόλης είναι ο χρόνος εκτέλεσης της πεζοδρόμησης της Μαιζώνος και της αντιδρόμησης της Κανακάρη. Απάντησε ο Δήμαρχος:

«Θα προηγηθεί η ανάπλαση της αντιδρόμησης. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια καθυστέρηση για την ανάπλαση της Κάτω Πόλης όπου περιλαμβάνεται η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος. Οταν πάρουμε την τελική έγκριση, θα υπογραφεί η σύμβαση κα θα αρχίσουν τα έργα» είπε ο δήμαρχος εκτιμώντας πως θα ξεκινήσουν λίγο πριν ή λίγο μετά την αρχή του 2023 και συνέχισε:

 

Πάτρα

Η ανάπλαση της Κάτω Πόλης δεν θα ξεκινήσει με την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος

«Οταν θα ξεκινήσουν, θα πρέπει να έχουμε υπομονή γιατί η πόλη που χτίζουμε θα φέρει μακροπρόθεσμα οφέλη. Και η Κανακάρη θα γίνει και η Κωνσταντινουπόλεως. Για να φτάσουμε όμως στην ολοκλήρωση των έργων, πρέπει να υπολογίσουμε πολλούς παράγοντες. Γι’ αυτό πρέπει να έχει μεγάλη συμμετοχή του κόσμου και των φορέων στη διαβούλευση του ΣΒΑΚ. Η ανάπλαση της Κάτω Πόλης θα γίνει, αλλά δεν θα ξεκινήσουμε από την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος. Κάθε εργασία θα γίνεται με εκτιμήσεις πολλών παραγόντων και πάντα σε συνεργασία με τον εργολάβο για να μην κολλάει το έργο και διαταράσσεται περισσότερο η λειτουργία του κέντρου. Πιστεύουμε ότι η πόλη θα γίνει καλύτερη».