Σχέδιο υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα: Πολλαπλάσιο το κόστος του έργου

Έχουν ξεπεραστεί προ πολλού τα οικονομικά δεδομένα, τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης

 

υπογειοποίησης

 

Άπιαστο όνειρο φαντάζει, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια, το σχέδιο υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα. Η άρνηση της ΕΕ να χρηματοδοτήσει το έργο είναι πλέον ξεκάθαρη, καθώς το κόστος έχει εκτιναχθεί τρεις φορές πάνω από τους αρχικούς υπολογισμούς του ΟΣΕ, από τα 500 εκατ. ευρώ στο 1,5 δισ. ευρώ.

Το νούμερο αυτό είναι εκτίμηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη, ο οποίος παρουσίασε χθες μέσω αποκλειστικής συνέντευξής του στην «Π» ένα σχέδιο ριζικής αναβάθμισης του Προαστιακού της Πάτρας, ως εναλλακτική λύση στην υπογειοποίηση της γραμμής.

Ο κ. Τερεζάκης δηλώνει ότι επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διάκειται αρνητικά στο σχέδιο υπογειοποίησης, ο ίδιος οφείλει να παρουσιάσει στους τοπικούς φορείς μία εναλλακτική λύση, που θα εξυπηρετεί την τοπική επιβατική κίνηση.

Το σχέδιο είναι της τάξεως των 300–350 εκατ. ευρώ και εκτός από κανονικοποίηση της γραμμής, περιλαμβάνει την κατασκευή επιβατικού σταθμού με πάρκινγκ στον Αγιο Διονύσιο και βελτίωση του σταθμού στον Αγιο Ανδρέα, με προοπτική επέκτασης από την Κάτω Αχαΐα μέχρι το Αίγιο και αργότερα μέχρι και τον Πύργο.

Ο κ. Τερεζάκης τονίζει ότι το κόστος των 500 εκατ. ευρώ για την υπογειοποίηση της γραμμής έχει ξεπεραστεί προ πολλού από τις εξελίξεις και μέχρι η κυβέρνηση να βρει χρηματοδοτική λύση στο θέμα της υπογειοποίησης, το οποίο προφανώς και δεν φαίνεται στο ορατό μέλλον, ο ίδιος είναι υποχρεωμένος να παρουσιάσει μια υλοποιήσιμη πρόταση που θα καλύπτει τις ανάγκες της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχές από την Κάτω Αχαϊα μέχρι το Αίγιο. Συγκεκριμένα, αναφέρεται σε έναν τύπο τρένου, ενδιάμεσο του Τραμ και του Προαστιακού που λέγεται LRT (Light Rail Train), χωρίς ηχοπετάσματα και ορύγματα, πιο σύγχρονο και με μεγαλύτερη χωρητικότητα, με νέες αποβάθρες και σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που θα φτάνει μέχρι το Αίγιο.

ΧΑΜΕΝΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Αχαΐας, σε ανακοίνωσή του αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι ένα έργο πνοής για την πόλη και εμβληματικό για την ανάπτυξή της, φαίνεται ότι χάνεται. Η πολιτική ηγεσία το εγκαταλείπει και προτείνει ένα «εναλλακτικό» σχέδιο ριζικής αναβάθμισης και επέκτασης του υπάρχοντος Προαστιακού. Με άλλα λόγια σας δίνουμε έναν καλύτερο προαστιακό και ξεχάστε το τρένο.
Από τα γεγονότα που μέχρι τώρα έχουν γίνει γνωστά, εγείρονται τουλάχιστον τρία ερωτήματα, που οφείλει η πολιτική ηγεσία να απαντήσει:
-Ποιοι είναι οι λόγοι που δύο φορές είχαμε άρνηση από την ΕΕ για την χρηματοδότηση του έργου;
-Που πήγε η διαβεβαίωση του πρωθυπουργού ότι θα αναλάβει προσωπικά το θέμα της υπογειοποίησης και θα δώσει λύση;
– Γιατί δεν υποβλήθηκε ξανά το 2025 αναθεωρημένος φάκελος με αίτημα χρηματοδότησης;
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ είναι απολύτως αντίθετος σε αυτή τη δυσμενή για την Πάτρα εξέλιξη.

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΠΕΛΕΤΙΔΗ

Ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, ερωτήθηκε από την «Π» να σχολιάσει τη συνέντευξη του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη. Αντ΄αυτού σχολίασε το κύριο άρθρο της με τα εξής:
«90 λέξεις στη γραμμή του συμβιβασμού, με αφορμή τη διέλευση του τρένου! Τόσες λέξεις χρειάστηκε η εφημερίδα «Πελοπόννησος» για να χαράξει τη γραμμή συμβιβασμού, εις βάρος του πατραϊκού λαού, που φυσικά δεν αφορά μόνο το θέμα της διέλευσης του τρένου, αλλά συνολικά τη ζωή και τη στάση των πατρινών και των φορέων της πόλης μας. Λέξεις βαρύγδουπες που με στόμφο θέλουν να υποβαθμίσουν τις διεκδικήσεις και τους αγώνες που συνολικά δίνονται από τους εργαζόμενους, τους φορείς και το λαό της Πάτρας, μαζί με τη Δημοτική Αρχή», αναφέρει μεταξύ άλλων το σχόλιο και συνεχίζει:
«Ο πατραϊκός λαός δεν θα επιτρέψει να καταστραφεί η πόλη του. Με τους αγώνες του, όπως έκανε μέχρι σήμερα, θα υπερασπιστεί το δίκιο του, και όσοι θέλουν να κάνουν μπίζνες με τις πλάτες της κυβέρνησης και των στηριγμάτων τους (οικονομικών, πολιτικών και επικοινωνιακών), θα μείνουν στο περιθώριο. Η Πάτρα δεν συμβιβάζεται με τη διχοτόμηση της, με ηχοπετάσματα και τείχη. Δεν προσκυνά την ασχήμια των «ρεαλιστών», που στηρίζει την πολεμική βιομηχανία με ζεστό χρήμα, και εξασφαλίζει άμεσα και γρήγορα τις υποδομές και μεταφορές σε Ορμένιο, Προμαχώνα, Πύθιο, αλλά στην Πάτρα τρένο «όπως λάχει».
Η κυβέρνηση της ΝΔ δεσμεύτηκε για το έργο της υπογειοποίησης, τον προαστιακό και το γραμμικό πάρκο. Ο πατραϊκός λαός δεν κάνει πίσω. Το δίκιο θα νικήσει.
Η απάντηση της «Π»:
Ζητήσαμε από την Δημοτική αρχή να σχολιάσει την συνέντευξη του Διευθύνοντα Συμβούλου του ΟΣΕ, και αυτή επέλεξε να τα βάλει μαζί μας. Δημοσιεύουμε την ανακοίνωση και αφήνουμε στους αναγνώστες να κρίνουν. Δεν είναι δουλειά μας να «τα βάλουμε με την δημοτική αρχή», ούτε πρόκειται βέβαια να σταματήσουμε να κάνουμε ρεπορτάζ και να συνάγουμε συμπεράσματα. Η πραγματικότητα είναι «αμείλικτη» και δεν αλλάζει με ανακοινώσεις και αυτή είναι ότι το κόστος της υπογειοποίησης ήταν πολύ υψηλό και έγινε υψηλότερο. Ούτε η κυβέρνηση ούτε η ΕΕ δεσμεύουν ποσό μεγαλύτερο από δύο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας για την υπογειοποιηση της γραμμή της Πάτρας. Οπως πραγματικότητα είναι ότι οι Πατρινοί ήταν φτωχοί, τα τελευταία χρόνια έγιναν φτωχότεροι και το μέλλον προβλέπεται χειρότερο.

ΚΑΡΑΧΑΛΙΟΣ: ΖΗΤΑΜΕ ΤΟΝ ΦΑΚΕΛΟ 

«Εμείς έχουμε δύο παρατηρήσεις σχετικά με όσα ανέφερε ο κ. Τερεζάκης» είπε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Ευάγγελος Καραχάλιος:
«Πρώτον: Για εμάς αποτελεί δέσμευση η εξαγγελία του πρωθυπουργού και των υπουργών για την υπογειοποίηση της γραμμής. Δεν μπορώ να σκεφτώ, πώς ένας πρόεδρος του ΟΣΕ αναιρεί τον σχεδιασμό που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση, οι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών και ο πρωθυπουργός.
Δεύτερον: Ως ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, είμαστε ο μόνος φορέας που τον Ιούλιο του 2024, όταν κόπηκε για δεύτερη φορά το αίτημα χρηματοδότησης της υπογειοποίησης από την ΕΕ, στείλαμε στον τότε υπουργό Υποδομών επιστολή, ζητώντας τον πλήρη φάκελο του έργου και όλη την αλληλογραφία, για να αξιολογήσουμε πού κολλάει το θέμα. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, με νέα επιστολή μας στον πρωθυπουργό ζητήσαμε το ίδιο, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση. Αυτά είναι προαπαιτούμενα, για να συζητήσουμε σοβαρά και όσοι δεν μας τα παρέχουν, δεν μπορούν να θεωρηθούν συνεπείς και αξιόπιστοι συνομιλητές, αλλά ότι κάτι μας κρύβουν».

ΜΠΟΝΑΝΟΣ: ΑΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΛΙΓΗ ΥΠΟΜΟΝΗ

Ο αναπληρωτής περιφερειάρχης Χαράλαμπος Μπονάνος κρατάει αποστάσεις και αναμονή, μέχρι να τοποθετηθεί επισήμως ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας. Είπε στην «Π» τα εξής: «Ο κ. Τερεζάκης ξεκαθάρισε ότι η υπογειοποίηση της γραμμής είναι θέμα της κεντρικής κυβέρνησης. Περιμένουμε την αντίδραση στο αίτημα της πόλης από τον νέο υπουργό Υποδομών κ. Δήμα. Εκεί είναι τα κέντρα των αποφάσεων και όχι στον ΟΣΕ. Στην τελευταία επίσκεψη του κ. Δήμα, σε ερώτηση του κ. Παπανδρέου, ήμουν παρών και είπε ότι θα ξεκαθαρίσει την στάση του, στο προσεχές χρονικό διάστημα. Ας κάνουμε λίγη υπομονή».

ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΕΛΚΥΣΤΙΚΗ ΩΣ ΙΔΕΑ

Ο αντιδήμαρχος Εργων και Προγραμματισμού του Δήμου Αιγιάλειας, Βασίλης Χριστόπουλος, σε ερώτηση της «Π» για την άτυπη -για την ώρα- εξαγγελία του κ. Τερεζάκη για επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Πάτρας, μέχρι και το Αίγιο, απάντησε: «Ακούγεται πολύ ενδιαφέρον. Υπάρχουν πολλοί Πατρινοί, που εργάζονται στην Αιγιάλεια και πολλοί Αιγιαλείς, που εργάζονται στην Πάτρα. Και φυσικά, πολλοί που έρχονται είτε στο Αίγιο είτε στην Πάτρα για βόλτα, για μπάνιο, για οτιδήποτε… Αρα, φαίνεται ελκυστική ως ιδέα. Με την προοπτική, επιπρόσθετα, ότι θα φτιαχτούν και οι υποδομές για την πρόσβαση στον σιδηροδρομικό σταθμό του Αιγίου».

Διαβάστε επίσης

Πάσχα με… άνοιξη! Υψηλές θερμοκρασίες μέχρι το Μεγάλο Σάββατο, με τι καιρό θα ψήσουμε τον οβελία

Πάτρα: ΕΔΕ για τις συνθήκες τραυματισμού του – Εκτός νοσοκομείου ο 13χρονος

Πάτρα: Ξανασκάβεται ο πεζόδρομος της Αγίου Νικολάου

Πάτρα: Διαγραφές 21,5 εκατ. ευρώ, τεράστιο το ύφος του ποσού που χάνει το Ταμείο του Δήμου

Ο Τραμπ τα έβαλε ξανά με το CNN – «Είστε κανάλι με χαμηλά νούμερα»

Χωρίς ταξί σήμερα η Αθήνα λόγω απεργίας – «Δεν έχουμε άλλη επιλογή»

Εξάρχεια: «Ντου» της ΕΛΑΣ για εκκένωση κτηρίου υπό κατάληψη