Βασίλης Καρδάσης στην «Π»: «Δεν ήθελαν ένα πολύ μεγάλο ΕΑΠ…»
Η πρώτη μεγάλη συνέντευξη του Βασίλη Καρδάση,
μετά την ακαδημαϊκή «αποστρατεία» του.
Συνταξιούχος πλέον, εδώ και είκοσι μέρες, ο Βασίλης Καρδάσης. Την 1η Μαρτίου υπέβαλε αίτηση συνταξιοδότησης μετά από 35 σχεδόν χρόνια ενεργού παρουσίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (Τμήμα Οικονομικών Επιστημών), όπου διετέλεσε και αναπληρωτής πρύτανη, και με ένα «διάλειμμα» 4 ετών ως πρόεδρος του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, οπότε και έγινε κάτοικος Πατρών. Γεννημένος την Πρωτομαγιά του 1956, ετοιμάζεται για τον τρίτο γύρο της ζωής του!
Στην εφημερίδα «Πελοπόννησος της Κυριακής», ο κ. Καρδάσης παραχώρησε την πρώτη του συνέντευξη-εξομολόγηση ως απλός πολίτης πια!
Πώς νιώθετε ως συνταξιούχος;
Πολύ δραστήριος. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα δεν παύουν, είναι νέα γνώση και άρα πηγή ζωής. Οσης μου απέμεινε…
Τι θα σας λείψει πιο πολύ απ’ την πανεπιστημιακή σας καθημερινότητα;
Οι διαλέξεις των μαθημάτων είναι μια θεατρική παράσταση για να παρασύρεις το κοινό στη δεξίωση της γνώσης. Τα σεμινάρια είναι μια αλληλεπιδραστική μέθοδος διερεύνησης απαντήσεων σε αδιάκοπα ερωτήματα. Η επικοινωνία με τους φοιτητές, με συγκινούσαν οι αγωνίες τους.
Εχετε σκεφτεί με τι θ’ ασχολείστε πλέον;
Μάλλον με την έρευνα. Εξακολουθεί και με συναρπάζει η ιστορία των ανθρώπων.
Υπάρχει για σας κάτι που, λόγω υποχρεώσεων, αφήσατε ανεκπλήρωτο εδώ και χρόνια;
Τα ταξίδια. Η «έφεσις του ειδέναι», κατά Κ.Θ. Δημαρά, η τάση να μαθαίνεις, το πώς και γιατί των ανθρώπων και των τόπων τους. Ξέγνοιαστα, χωρίς υποχρεώσεις για επίσημες συναντήσεις και γεύματα.
Τι έμεινε στο μυαλό σας και την καρδιά σας απ’ τα 4 χρόνια στο ΕΑΠ;
Στο μυαλό μου, ότι τολμήσαμε την ακαδημαϊκή ανανέωση και αναβάθμιση μέσα σε περιβάλλον έντονων αντιθέσεων, όσων αντιδρούσαν στις αλλαγές και άλλων τινών που μας στήριξαν λιγότερο απ’ ό,τι αναμέναμε. Στην καρδιά μου, οι άνθρωποι που συνεργάστηκα και πρόσφεραν ανιδιοτελώς πολύ έργο. Καθηγητές και φοιτητές που συνάντησα, που εξέφρασαν μ’ ένα καλό λόγο την αναγνώρισή τους σε όσα έγιναν.
Τρία «πράγματα» που θεωρείτε πως αφήσατε παρακαταθήκη;
Μόνο τρία ήταν; Εστω, τα σημαντικότερα: Τα νέα προγράμματα σπουδών που αποτέλεσαν διεθνές πρότυπο ως προς τις μεθόδους που υιοθετήσαμε. Οτι διατηρήσαμε όλο το προσωπικό κόντρα σε θεούς και δαίμονες. Οτι αναβαθμίσαμε πρωτόγνωρα τις κτιριακές εγκαταστάσεις σε όλη την Ελλάδα.
Τα αντίστοιχα που αφήσατε στη μέση;
Κι εδώ μόνο τρία; Τη μη ολοκλήρωση της διαδικασίας για την απόκτηση μόνιμου προσωπικού μέσω προκήρυξης του ΑΣΕΠ, κι αυτό όχι από δική μας ευθύνη. Τη μη ανανέωση των παλαιών, των ετήσιας διάρκειας δηλαδή, προγραμμάτων σπουδών. Ηταν πρωτοφανής η αντίδραση, αλλά έπρεπε να ήμασταν περισσότερο αποφασιστικοί. Και ότι δεν κατορθώσαμε την ίδρυση της σχολής κινηματογράφου στη Δράμα, αφού δεν συμπεριλήφθηκε στο τελευταίο νσχ του υπουργείου Παιδείας. Θα ήταν η πρώτη πανεπιστημιακή σχολή δημιουργίας κινηματογραφιστών στην Ελλάδα.
Θεωρείτε πως είναι σωστό η θέση του προέδρου του ΕΑΠ να είναι πολιτική, ανάλογα με το ποιος κυβερνάει;
Οι πρόεδροι είναι ακαδημαϊκοί με διακρίσεις και εμπειρία στη διοίκηση. Σαφώς επιλέγονται με κριτήριο την πρόθεση συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για ιδιάζον ακαδημαϊκό ίδρυμα λόγω της οικονομικής συνδρομής των φοιτητών και του πολύ μικρού αριθμού μελών ΔΕΠ. Δεν νομίζω ότι θα αυτονομηθεί ποτέ, με τους όρους των άλλων ΑΕΙ της χώρας.
Πώς θα χαρακτηρίζατε τη μέχρι τώρα θητεία του διαδόχου σας;
Οπως την ανέμενα, χωρίς εκπλήξεις.
Σας καταλόγισαν, κυρίως ανεπίσημα αλλά και η διάδοχη διοίκηση, ότι η οικονομική σας διαχείριση δεν ήταν η πλέον χρηστή. Τι απαντάτε;
Οτι ήταν ανίερη η προσπάθειά τους να αμαυρώσουν το έργο μας. Σας παραπέμπω στις δημόσιες απαντήσεις μας επί του θέματος. Αναλάβαμε τη μισθοδοσία των υπαλλήλων -για πρώτη φορά -επειδή πριν αμείβονταν μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ- ύψους 14,5 εκατ. Και δημιουργήσαμε 19 νέα προγράμματα σπουδών, παραρτήματα σε μεγάλες πόλεις, που έκλεισε η σημερινή διοίκηση, εκδοτικό οίκο που επίσης κατήργησε «γιατί δεν ήταν κερδοφόρος»(!), και επιστρέψαμε στο ΕΣΠΑ 2 εκατ. ως μη πραγματοποιηθέν έργο της προηγούμενης Διοίκησης. Για όλα αυτά χρησιμοποιήσαμε μέρος του αποθεματικού ύψους 8 εκατ. Αν αυτή δεν είναι χρηστή διαχείριση, μάλλον δεν ξέρουν από διαχείριση.
Kάτι η πανδημία και κάτι η επέκταση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, και οι σπουδαστές του EAΠ δεν έρχονται πια στην πόλη. Εκτιμάτε ότι αυτό θα πλήξει, σταδιακά, τον θεσμό ή όχι;
Μαθαίνω ότι η σημερινή διοίκηση αρέσκεται στην κατάργηση των δια ζώσης συναντήσεων και μάλιστα προσανατολίζεται στο να διατηρήσει τις εξ αποστάσεως εξετάσεις. Το πρώτο θα αναιρέσει τον χαρακτήρα του ΕΑΠ και το δεύτερο, ακόμη χειρότερα, θα υποβαθμίσει την αξιοπιστία της διαγωνιστικής διαδικασίας, και πιθανά να προκαλέσει ζητήματα στην αξία των πτυχιακών σπουδών του ΕΑΠ.
Αν ήσασταν σήμερα στη Διοίκηση, τι θα σπεύδατε να βελτιώσετε άμεσα;
Την ακαδημαϊκή εικόνα του ΕΑΠ. Να θεραπεύσουμε θεσμικές λειτουργίες που καταστρατηγήθηκαν, τα παραρτήματα που έκλεισαν, να αυξήσουμε τις υποτροφίες που μειώθηκαν. Τα χρήματα των φοιτητών πρέπει να επιστρέφουν σ’ αυτούς με παροχές διαφόρων μορφών.
Το πιο μεγάλο λάθος, ή αστοχία, κατά τη διάρκεια της θητείας σας;
Λάθη έγιναν πολλά. Η πιο μεγάλη αστοχία, από την πλευρά του αντίκτυπου που είχε, ήταν η απόκτηση μιας εκπαιδευτικής πλατφόρμας που θα μας εξασφάλιζε την ταυτόχρονη on line παρακολούθηση των μαθημάτων από χιλιάδες φοιτητές. Οταν επιχειρήσαμε την εφαρμογή της, το σύστημα κατέρρευσε, καθότι η πλατφόρμα δεν μπόρεσε να υποστηρίξει όσα απαιτούσαμε. Η εταιρεία αποδείχτηκε ανακόλουθη στις τεχνικές προδιαγραφές που ορίσαμε.
Τελικά, για ποιο λόγο να σπουδάσει κάποιος σήμερα στο ΕΑΠ όταν τα μεταπτυχιακά έχουν αυξηθεί σημαντικά και όταν πολλά από αυτά είναι είτε εν μέρει είτε εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως;
Το ΕΑΠ πρωτοπορεί στις μεθόδους και στις τεχνικές. Θα αργήσουν πολύ τα ανταγωνιστικά ιδρύματα να το φτάσουν. Οφείλει βέβαια να επιβεβαιώνει καθημερινά ότι δεν είναι ένα ίδρυμα ευκαιρίας, αλλά ένα όπως τα άλλα ΑΕΙ, με προτεραιότητα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Η γνώμη σας για τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών, κ. Μπούρα;
Τον γνώρισα λίγο σε διάφορες συναντήσεις. Είναι ένας πολύ ευγενικός συνάδελφος με μεγάλη διοικητική εμπειρία. Του εύχομαι καλή επιτυχία.
Είστε ευχαριστημένος από το επίπεδο, ακαδημαϊκά, των Ελλήνων καθηγητών Πανεπιστημίου; Απαντήστε μου ειλικρινά, όχι συντεχνιακά…
Οι Ελληνες ακαδημαϊκοί προσφέρουν σημαντικό έργο μέσα σε πρωτόγνωρα αντίξοες συνθήκες, που δεν έχουν σχέση με τις αντίστοιχες συνθήκες σε πολλά ξένα πανεπιστήμια. Το να κάνεις μαθήματα σε όρθιους φοιτητές γεμάτων αιθουσών, ή να κάνεις έρευνα και να μη διαθέτεις φωτοτυπικό χαρτί, μάλλον είναι άθλος.
Αγαπημένο σας στέκι στην Πάτρα;
Η ταβέρνα «Τ’ αστέρια». Ιδανική για παρέα φίλων, σε περιβάλλον που μου θύμιζε παλιότερες εποχές με τα τραπέζια δίπλα στη θάλασσα.
Η πιο μεγάλη βεντέτα που ανοίξατε;
Η πρότασή μας για τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας προκάλεσε θύελλες. Κι όμως ήταν μοναδική ευκαιρία. Ας λένε ό,τι θέλουν. Γνωρίζω σήμερα ποιοι την πολέμησαν και για ποιους λόγους την υπονόμευσαν. Και δεν ήταν οι πανεπιστημιακοί του ΕΑΠ, μην απλουστεύουμε τα πράγματα. Ηταν όσοι φοβόντουσαν ένα μεγάλο, πολύ μεγάλο ΕΑΠ, σύγχρονο και με ισχυρή ακαδημαϊκή δομή στην περιοχή της Πάτρας.
Πάτρα ή Ρέθυμνο;
Καμία σχέση. Ρέθυμνο. Η παλιά πόλη, οι ταβέρνες, τα μπαρ, η θάλασσα, η τσικουδιά.
Η άποψή σας για την κ. Κεραμέως;
Υπέρ το δέον συντηρητική, διευθύνει τα της παιδείας με αρκετή αυθαιρεσία και αυταρχισμό. Υπολείπεται σοβαρά σε όραμα, θα ήταν και δύσκολο να διαθέτει. Αριστεία για τα πανηγύρια…
Το μεγαλύτερο σφάλμα της;
Νομίζω η εγκατάσταση της αστυνομίας στα πανεπιστήμια και η αστυνόμευση ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων. Συνιστά παραβίαση αρχών με μακραίωνη ευρωπαϊκή παράδοση, που διέπουν την ακαδημαϊκή λειτουργία.
Μια φράση για το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με την ΕΒΕ;
Είχαν ως αναμενόταν κωμικοτραγικά αποτελέσματα. Αντέδρασαν όλα τα ΑΕΙ, η σύνοδος, οι πανεπιστημιακοί. Ετσι γίνεται όταν παρεμβαίνεις με αυταρχική λογική.
Τελειώνει το Λύκειο ένα παιδί. Τι θα το συμβουλεύατε (εάν έχει και τη δυνατότητα): Να πάει στο εξωτερικό να σπουδάσει ή να μείνει στην Ελλάδα;
Εξαρτάται από το αντικείμενο και πού θέλει να σπουδάσει. Υπάρχουν τμήματα των ελληνικών ΑΕΙ με λαμπρό έργο στην εκπαιδευτική διαδικασία και άριστο διδακτικό προσωπικό. Υπάρχουν και άλλα, που σαφώς υπολείπονται. Αυτό είναι το κριτήριο: Το πανεπιστήμιο και οι διδάσκοντες.
Εστω ότι σπουδάζει εδώ. Μόλις τελειώσει;
Οταν π.χ. κάτοχοι διδακτορικού εργάζονται σήμερα σε ελληνικά ΑΕΙ με μισθό 200-300 ευρώ για τρεις μήνες, σε πιάνει μελαγχολία. Είναι ντροπή να υιοθετούν ακαδημαϊκά όργανα συνθήκες εξαθλιωμένης εργασίας. Οπου μπορεί να βρει τον επαγγελματικό δρόμο του, είναι η απάντηση.
«Δεν έχει τέτοιο πολιτικό ανάστημα…»
-Στις επικείμενες εκλογές, να υποθέσω πως, θα ψηφίσετε ΣΥΡΙΖΑ;
Ανήκω πολιτικά και ιδεολογικά στον χώρο της ανανεωτικής αριστεράς. Προκύπτει συνεπώς αβίαστα το τι θα ψηφίσω, παρά επί μέρους διαφωνίες.
-Ενδεχόμενο επανεκλογής του Κ. Μητσοτάκη το αποκλείετε;
Τίποτα δεν αποκλείεται, παρόλο που το κυβερνητικό κόμμα περνάει φάση έντονης αποσυσπείρωσης. Θα παίξει ρόλο η εκλογική συμπεριφορά ενός κρίσιμου εκλογικού σώματος που μετακινείται συνήθως ανάμεσα στα μεγάλα πολιτικά κόμματα που διεκδικούν την κυβερνητική εξουσία. Προσωπικά, με ενόχλησε η πολιτική εκμετάλλευση του Μακεδονικού και της καταστροφής στο Μάτι.
-Μπορεί ο κ. Ανδρουλάκης να αναστήσει το ΠΑΣΟΚ;
Με όλο τον σεβασμό στην προσπάθειά του, δεν έχει τέτοιο πολιτικό ανάστημα. Οριακά μπορεί να βελτιώσει το εκλογικό αποτέλεσμα.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News