9 στους 10 Έλληνες θεωρούν τους άλλους κακούς οδηγούς!
Η έλλειψη προσοχής αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των σύγχρονων ευρωπαίων οδηγών
Το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα του 12ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση. Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι.
Παράλληλα, καθιστά εφικτή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για αποτελεσματικότερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης στις ευρωπαϊκές χώρες.
Η έλλειψη προσοχής αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των σύγχρονων ευρωπαίων οδηγών η οποία προκαλείται από τηλεφωνικές συνομιλίες, αφηρημάδα («mind-wandering»/ «πνευματική περιπλάνηση»), βλέμμα στραμμένο εκτός δρόμου με αποτέλεσμα οι αιτίες να πολλαπλασιάζονται οι αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν την απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου.
Ειδικά το 91% των Ελλήνων οδηγών πιστεύει ότι για τα πάντα φταίνε οι άλλοι οδηγοί και μάλιστα τους θεωρούν ανεύθυνους σε ποσοστό 49%, επιθετικούς σε ποσοστό 40% και αγχωμένους κατά 38%.
Επίσης το 67% των Ελλήνων οδηγών αναγνωρίζουν ότι εξυβρίζουν τους άλλους οδηγούς, το 63% κορνάρει άσκοπα σε εκείνους που τους εκνευρίζουν, το 50% κολλάνε εσκεμμένα στο αυτοκίνητο του οδηγού που τους εκνευρίζει και το 29% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό…
Σε γενικές γραμμές, οι οδηγοί έχουν συναίσθηση των κινδύνων της έλλειψης προσοχής:
Το 51% των Ευρωπαίων (-3, 53% των Ελλήνων) αναγνωρίζει ότι αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων γενικά στους δρόμους και 40% ειδικότερα στους αυτοκινητόδρομους (34%). Εξάλλου το 12% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι (16%).
Παρόλα αυτά, όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι οδηγοί υιοθετούν συμπεριφορές που αποσπούν την προσοχή στο τιμόνι:
- Το 82% παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (78%), που αντιστοιχεί δηλαδή, με 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά»,
- Το 53% αναγνωρίζουν αφηρημάδα ή στιγμές που ταξιδεύει το μυαλό («mind wandering») όταν οδηγούν (54%),
- Το 66% δηλώνει ότι τηλεφωνεί όταν είναι στο βολάν (εκ των οποίων 42% συχνά), δηλαδή 5 μονάδες περισσότερες σε 5 χρόνια (77% -εκ των οποίων 44% συχνά-),
- Το 55% με σύστημα συνομιλίας Bluetooth με ενσωματωμένο μεγάφωνο (+2 σε έναν χρόνο και +10 σε 5 χρόνια, 60%) – πρακτική που θεωρείται το ίδιο επικίνδυνη σε σχέση με την επίδρασή της στην προσοχή, όσο και οι υπόλοιποι τρόποι τηλεφωνικής συνομιλίας ,
- Το 32% τηλεφωνεί οδηγώντας με ακουστικά (50 %),
- Το 25% κρατώντας το κινητό στο χέρι(+2, 41 %),
- Το 46% ρυθμίζει το GPS οδηγώντας (+3 σε έναν χρόνο και +10 σε 5 χρόνια, 46%),
- Το 25% στέλνουν και/ή διαβάζουν SMS ή e-mails (+3 σε 1 χρόνο και +1 σε 5 χρόνια, 27 %) εκ των οποίων το 44% κάτω των 35 ετών (40%),
- Το 22% αναφέρει συμβάντα στους άλλους οδηγούς μέσω εφαρμογής (+1 σε έναν χρόνο και +6 σε 5 χρόνια, 30%),
- Το 15% συμμετέχει σε επαγγελματικές συσκέψεις (19%), εκ των οποίων το 21% εργαζόμενοι (27%), ποσοστό που ανέρχεται σε 29% σε «ανώτερο» κοινωνικο-επαγγελματικό status (32%),
- Το 9% βλέπει μια ταινία ή ένα βίντεο (+2, 9%) εκ των οποίων το 20% κάτω των 35 ετών (18%),
Συνολικά, το 75% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το κινητό τους στο τιμόνι, συμπεριλαμβάνονται όλες οι χρήσεις και το GPS (83%).
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News