Ζέττη Φίτσιου: «Έχουμε απλώς βολευτεί σε μια συνθήκη που μας “κοιμίζει”»

Χρησιμοποιώντας το αγαπημένο της όχημα του «λογικού παραλόγου», η Ζέτη Φίτσιου συνεχίζει να μας προσφέρει ένα πρόσφορο έδαφος για ενδοσκόπηση μέσα από το έργο της «Το Κουνούπι» και σήμερα μιλά στο pelop.gr.

 

Φίτσιου

«Το Κουνούπι», το θεατρικό έργο σε συγγραφή της Ζέτης Φίτσιου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις  BookLab. Πρόκειται για τη ραδιοφωνική ηχητική θεατρική παράσταση που σημείωσε μια άκρως επιτυχημένη πορεία με πρωταγωνιστές τους Μυρτώ Αλικάκη και Νίκο Ψαρρά στο www.iroes.art.

Σε ένα δωμάτιο, που έχει μείνει κλειστό εδώ και καιρό, ένα ζευγάρι κοιμάται σε έναν συνεχόμενο ύπνο. Ξαφνικά ένας παράξενος θόρυβος τους ξυπνά ταράζοντας την ησυχία τους. Τρομάζουν καθώς δεν αναγνωρίζουν τι προκαλεί τον ήχο. Μόλις όμως καταλάβουν ότι είναι απλώς ένα κουνούπι, παίρνουν το πάνω χέρι και προσπαθούν να το εξαφανίσουν. Όμως το κουνούπι αντεπιτίθεται με τον χειρότερο τρόπο, αναγκάζοντάς τους να σηκωθούν επιτέλους από το κρεβάτι και να ξυπνήσουν μια και καλή από τον αδιάκοπο ύπνο τους.

Σήμερα, η Ζέτη Φίτσιου μιλά στο pelop.gr για το «Κουνούπι», για το τι είναι αυτό που μπορεί να μας ξυπνήσει, τα «λογικά παράλογα» που αντιμετωπίζουμε καθημερινά και πολλά άλλα.

«Το Κουνούπι». Τι είναι αυτό που θα μπορούσε να μας ξυπνήσει και πόσες φορές, έστω και ασυνείδητα, προσπαθούμε εμείς αυτό το κάτι να το εξαφανίσουμε;

Είναι στη φύση μας να προσπαθούμε να βολευτούμε σε μια κατάσταση που μας δημιουργεί ασφάλεια. Όμως πολλές φορές, αυτή η ασφάλεια μπορεί να είναι εντελώς πλασματική και στην πραγματικότητα να έχουμε απλώς βολευτεί σε μια συνθήκη που μας «κοιμίζει». Οτιδήποτε λοιπόν μας ξεβολεύει από αυτό το φαινομενικά ήρεμο περιβάλλον που έχουμε δημιουργήσει, τότε γίνεται αυτομάτως εχθρός μας. Όμως, αν αφήσουμε το κουνούπι -σε συμβολικό επίπεδο- να μας ξυπνήσει, τότε ίσως καταφέρουμε να αποκτήσουμε τη συνείδηση της κατάστασης μέσα στην οποία βρισκόμαστε.

Πόσα «λογικά παράλογα» αντιμετωπίζουμε καθημερινά;

Δυστυχώς πάρα πολλά. Μια ματιά γύρω μας αρκεί. Η ανατροπή της λογικής σε πολλά επίπεδα είναι κάτι που έχει γίνει δεύτερη φύση μας. Τόσο πολύ μάλιστα που κάποιες φορές τα όρια μεταξύ λογικής και παραλόγου μπερδεύονται.

 

Φίτσιου

Από ακουστική παράσταση στο χαρτί. Πόσο αλλάζει το ίδιο έργο ανάλογα με το μέσο;

Ένα έργο αλλάζει και πρέπει να αλλάξει με βάση το μέσο. Για το ηχητικό θέατρο πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι ο ακροατής έχει ως μοναδικό μέσο τον ήχο. Άρα, το κείμενο, οι ήχοι, οι μουσικές και οι φωνές των ηθοποιών πρέπει να προσαρμόζονται και να λαμβάνουν υπόψιν αυτή την συνθήκη.

Πώς και γιατί αποφασίσατε να εκδώσετε το «Κουνούπι»; Πώς προέκυψε το συγκεκριμένο βιβλίο;

Συνηθίζεται τα θεατρικά έργα πρώτα να παρουσιάζονται και στη συνέχεια να εκδίδονται. Έτσι, αφού η παράσταση ανέβηκε τον περασμένο Μάιο, απευθύνθηκα στην Ανδρονίκη Μαστοράκη και τις εκδόσεις BookLab για να εκδώσουν το έργο. Πρόκειται για έναν νέο εκδοτικό οίκο, που στηρίζει τους θεατρικούς συγγραφείς και κάνει μια εξαιρετική και πολύ προσεγμένη δουλειά.

Στο ραδιοφωνικό θέατρο ακούμε τους ήρωες, στο βιβλίο τους δημιουργούμε εξ’ αρχής Ποιες ελευθερίες και ποιες δεσμεύσει κρύβει το κάθε μέσο;

Το βιβλίο σου δίνει την απόλυτη ελευθερία, μέσα φυσικά στα πλαίσια του ύφους του και των προθέσεών του, να δημιουργήσεις τους ήρωες με βάση τον χαρακτήρα σου και τα βιώματά σου. Ένα βήμα πιο μακριά βρίσκεται το ηχητικό θέατρο. Εδώ δίνονται πιο σαφείς κατευθύνσεις για το ύφος του έργου αλλά ταυτόχρονα ο ακροατής συνεχίζει να έχει τη δυνατότητα στο να φανταστεί την εικόνα όπως εκείνος θέλει και κατά μια έννοια να γίνει συνδημιουργός του τελικού αποτελέσματος.

Τι είναι αυτό που αγαπάτε στο ηχητικό θέατρο;

Τη δύναμή του στο να δημιουργεί εικόνες. Αυτό το μέσο έχει έναν τρόπο επιβλητικό να δρα επάνω μας που με συναρπάζει.