Οι προκλήσεις στον αγροδιατροφικό κλάδο και ο ρόλος του branding

Οι αλλεπάλληλες κρίσεις, με σοβαρότερη την κλιματική, διαμορφώνουν μια δύσκολη συνθήκη για τον επαγγελματία αγρότη και κτηνοτρόφο.

branding

Του Θεοφάνη Ζαχαράτου

Διδακτορικός Ερευνητής, Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, Παν. Πατρών Επιστημονικός Συνεργάτης, Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

 

Ο αγροδιατροφικός κλάδος είναι γνωστό ότι αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Οι αλλεπάλληλες κρίσεις, με σοβαρότερη την κλιματική, διαμορφώνουν μια δύσκολη συνθήκη για τον επαγγελματία αγρότη και κτηνοτρόφο. Σύμφωνα με διεθνείς αναλύσεις, διαφορετικού τύπου κρίσεις θα κάνουν συχνότερη αλλά και εντονότερη την παρουσία τους στο άμεσο μέλλον, ασκώντας πιέσεις στα αγροδιατροφικά συστήματα.

Η επένδυση στην ανθεκτικότητα του κλάδου είναι αναγκαία και προκύπτει επιτακτικά. Η ενίσχυση των αγροδιατροφικών συστημάτων αλλά και της ίδιας της παραγωγικής διαδικασίας προϋποθέτει την εμπλοκή τόσο των παραγωγών όσο και της πολιτείας.

Σε επίπεδο παραγωγού, οι απαιτήσεις είναι πολλές. Ο εκσυγχρονισμός των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, η υιοθέτηση καινοτομιών, η αλλαγή της παραγωγικής και επιχειρηματικής κουλτούρας, η εκπαίδευση και η εφαρμογή κανόνων του Marketing αποτελούν τη βάση για το νέο αγροτικό επιχειρείν.

Η πολιτεία, εκτός από τα μέτρα προστατευτισμού που οφείλει να αναπτύσσει σε περιόδους κρίσεων, καλείται να δώσει οικονομικά κίνητρα και να διαμορφώσει το κατάλληλο περιβάλλον για νέες επενδύσεις αλλά και για τη δημιουργία του σύγχρονου επαγγελματία αγρότη/κτηνοτρόφου, εξοικειωμένου με τα ψηφιακά εργαλεία-τεχνολογίες και τις νέες παραγωγικές διαδικασίες.

Και αν το κράτος μοιάζει να είναι -κάπως- μακριά από τις ανάγκες του αγρότη-κτηνοτρόφου, η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι δίπλα του. Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, μπορούν να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο για τη νέα κουλτούρα που απαιτεί ο πρωτογενής τομέας.  Με την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων, τόσο για την οικονομική στήριξη των παραγωγών όσο και για την αύξηση της εξωστρέφειας και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του κλάδου.

Στα παραπάνω οφείλουμε να συμπεριλάβουμε και την ανάγκη μιας ισχυρής εμπορικής ταυτότητα για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της περιοχής μας. Με μια γρήγορη αναζήτηση στα ισχυρότερα “brand names” παρατηρούμε πως  η πλειοψηφία των “leaders” έχουν επενδύσει σε ένα «ισχυρό αφήγημα» που διακρίνει τα προϊόντα τους από τον ανταγωνισμό και προσφέρει το απαραίτητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Για την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το brand name «Ολυμπιακή Γη» αποτελεί αναμφίβολα ευκαιρία. Από σκοπιάς Μάρκετινγκ, είναι πρόδηλο πως η αξιοποίηση αυτού του διεθνώς αναγνωρίσιμου ονόματος μέσα από την ιστορία, τον πολιτισμό, τις παραδόσεις, τις γεύσεις και τις εικόνες χιλιετιών προσδίδει προστιθέμενη αξία.

Είναι καιρός να αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα. Η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και του εισοδήματος των εμπλεκομένων στην αλυσίδα αξίας του αγροδιατροφικού κλάδου, απαιτεί πολυδιάστατες προσεγγίσεις. Δε χρειάζεται βέβαια να ανακαλύψουμε και τον τροχό (!), αρκεί να έχουμε ευήκοα ώτα και να είμαστε έτοιμοι για τις αλλαγές που απαιτεί το σήμερα.

 

 

branding