Απάτη με μηνύματα δήθεν από gov.gr – Οδηγίες από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την απάτη, αποστέλλονται ψεύτικα μηνύματα, τα οποία παραπέμπουν δήθεν στην ιστοσελίδα gov.gr και καλούν τους πολίτες να δουν έγγραφο σχετικά με επιστροφές φόρου ή χορήγηση επιδομάτων που έχει αναρτηθεί στην προσωπική τους θυρίδα.

Απάτη

Επιτήδειοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν ανυποψίαστους πολίτες, καθώς αυξάνονται οι αναφορές για απάτες με παραπλανητικά μηνύματα τύπου phishing, από λογαριασμούς που προσομοιώνουν το gov.gr.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την απάτη, αποστέλλονται ψεύτικα μηνύματα, τα οποία παραπέμπουν δήθεν στην ιστοσελίδα gov.gr και καλούν τους πολίτες να δουν έγγραφο σχετικά με επιστροφές φόρου ή χορήγηση επιδομάτων που έχει αναρτηθεί στην προσωπική τους θυρίδα.

Τα μηνύματα καλούσαν τον παραλήπτη να ακολουθήσει κάποιον ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) ή και να παραχωρήσει προσωπικά δεδομένα του, όπως κωδικούς, στοιχεία ταυτότητας ή διαβατηρίου, τραπεζικό λογαριασμό, τραπεζική κάρτα και άλλα.

Με αφορμή τη νέα απάτη η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας υπενθυμίζει χρήσιμες οδηγίες για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ιδιωτικότητας των πολιτών.

Καλούνται οι πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, όσο αληθοφανής φαίνεται ο αποστολέας ή και τα μηνύματα που λαμβάνουν, ώστε να μην πέσουν θύματα επιτήδειων που δρουν με αυτόν τον τρόπο. Ακολουθούν κάποιες πρακτικές συμβουλές για την προστασία από τις επιθέσεις αυτού του τύπου (phishing attacks).

Δεν θα πρέπει ποτέ να δίνετε τα προσωπικά στοιχεία (π.χ. κωδικούς e-Βanking, αριθμούς/PIN καρτών, κωδικούς πρόσβασης, όνομα χρήστη) σε υποτιθέμενους διαμεσολαβητές, νομικά γραφεία, λογιστές, ή άλλους επιτήδειους για δήθεν εξυπηρέτηση (π.χ. σε θέματα κρατικής επιδότησης, Power/Fuel/Τουρισμός για όλους ή άλλες περιπτώσεις όπως ενοικίαση δωματίων κλπ).
Θα πρέπει να πραγματοποιείτε πρόσβαση μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του φορέα, του οργανισμού ή της τράπεζας ή μέσω της εφαρμογής στο κινητό σας (app) και όχι μέσω συνδέσμων από κάποιο μήνυμα ή email που λάβατε, μηχανές αναζήτησης ή άλλες ιστοσελίδες.

Αν λάβατε κάποιο ύποπτο email, προτού ενεργήσετε θα πρέπει να επικοινωνήσετε με τους συνεργάτες σας ή με τον υποτιθέμενο αποστολέα για να ελέγξετε την αυθεντικότητα του.

  • Θα πρέπει να ελέγχετε προσεκτικά τη διεύθυνση του αποστολέα. Τα μηνύματα τύπου phishing έχουν συχνά διευθύνσεις αποστολέα που δεν έχουν σχέση με αυτόν που υποτίθεται ότι τα στέλνει.
  • Θα πρέπει να εξετάζετε το είδος των πληροφοριών που σας ζητούνται. Ακόμα και αν το μήνυμα που λάβατε φαίνεται αυθεντικό, είναι απίθανο κάποιος φορέας, τράπεζα ή εταιρία να επικοινωνήσει μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να σας ζητήσει προσωπικά στοιχεία, στοιχεία τραπεζικής ή πιστωτικής κάρτας, ή άλλα προσωπικά ή ευαίσθητα δεδομένα.
  • Θα πρέπει να είστε επιφυλακτικοί εάν το μήνυμα δημιουργεί μια αίσθηση επείγοντος. Οι επιτιθέμενοι προσπαθούν συχνά να ασκήσουν πίεση χρησιμοποιώντας αυτήν την τακτική.
  • Θα πρέπει επίσης να είστε επιφυλακτικοί με μηνύματα επιστροφής φόρου ή χορήγησης επιδομάτων.
    Είναι αποτελεσματικός ένας ενδελεχής έλεγχος γραμματικής και ορθογραφίας καθώς τα τυπογραφικά λάθη και η κακή γραμματική είναι συχνά χαρακτηριστικά των μηνυμάτων τύπου phishing.

Υπάρχουν αρκετές λύσεις ασφάλειας και αντιμετώπισης κακόβουλου λογισμικού (antispamming) που περιλαμβάνουν λειτουργίες αναγνώρισης και απόρριψης κακόβουλων μηνυμάτων.