Ενδόραμα 2024: Όταν η αρρώστια μας διδάσκει
Γιάννης Σπηλιώτης και Μυρσίνη Συριοπούλου με τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής Νεοκλή Γεωργόπουλο, Κώστα Μάρκου και Μαρίνα Μιχαλάκη
Ολες οι εξελίξεις σε διαγνωστικό και θεραπευτικό επίπεδο οι οποίες αφορούν στις νόσους του ενδοκρινικού συστήματος ξεκίνησαν να παρουσιάζονται από την Παρασκευή στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, στο πλαίσιο των εργασιών του Πανελλήνιου Ενδοκρινολογικού Συνεδρίου «ΕΝΔΟΡΑΜΑ ’24».
Περισσότεροι από 400 σύνεδροι και σημαντικοί ομιλητές από όλη την Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό, συζητούν τα τελευταία ερευνητικά αποτελέσματα, ιδέες, εξελίξεις και εφαρμογές της ενδοκρινολογίας.
Η πρώτη ημέρα του συνεδρίου χαρακτηρίστηκε από την ενότητα του «Πολιτιστικού Ενδοράματος». Ο πατρινός χειρουργός-ογκολόγος Γιάννης Σπηλιώτης επιφύλαξε στους συνέδρους ένα εξαιρετικό ταξίδι στον χώρο των θρησκειών και στον τρόπο με τον οποίο η κάθε μία προσεγγίζει την ασθένεια. Η ομιλία του κ. Σπηλιώτη διανθιζόταν από μουσικά κομμάτια των διαφόρων θρησκειών, τα οποία παρουσίασε με εξαιρετικό τρόπο η 4ετής φοιτήτρια του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών και διπλωματούχος βιολονίστρια Μυρσίνη Συριοπούλου.
Ο κ. Σπηλιώτης ανέφερε αρχικά ότι «οι προσπάθειες αντιμετώπισης της αρρώστιας και του πόνου είναι τόσο παλιές όσο και ο άνθρωπος.
Στη διαδρομή της ιστορίας αυτές οι προσπάθειες καθορίστηκαν από πολιτιστικούς και θρησκευτικούς παράγοντες».
Παρουσιάζοντας στη συνέχεια την προσέγγιση της κάθε θρησκείας στην ασθένεια ανέφερε ότι «Σύμφωνα με τον Χριστιανισμό, στη θεραπεία κάποιας αρρώστιας συμμετέχει ο μοναδικός Ιατρός των ψυχών και των σωμάτων που είναι ο Χριστός. Υπάρχει έντονη η πίστη στο θαύμα. Η Σοφία Σειράχ σημειώνει: ’’Να τιμάς τον γιατρό όπως αρμόζει ’’διότι ο Κύριος τον έκανε γιατρό και βέβαιο η θεραπεία προέρχεται από τον ύψιστο Θεό».
Στο Ισλάμ, όπως ανέλυσε ο κ. Σπηλιώτης «Καταπληκτικά, στο κείμενο του Κορανίου υφίσταται μόνο μία αναφορά σε θεραπεία ασθενών ή αναπήρων, ενώ εμφανίζεται πληθώρα αρνητικών και υποτιμητικών χαρακτηρισμών θέσεων για τα άτομα με σοβαρές ασθένειες και αναπηρίες. Η αρρώστια είναι στο περιθώριο. Το Ισλάμ βλέπει την αναπηρία ως πρόκληση που θέτει ο Αλλάχ. Το κοράνι προτρέπει τους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν τα άτομα με νοητική αναπηρία με καλοσύνη και να προστατεύουν τα άτομα με αναπηρίες. Ο Μωάμεθ φαίνεται να αντιμετωπίζει τα άτομα με αναπηρία με σεβασμό.
Για το Ισλάμ η ασθένεια και ο πόνος είναι μια υπενθύμιση για τους ανθρώπους που δεν εκτιμούν οι ευλογίες που τους δίνονται από τον Θεό. Εχει την έννοια λοιπόν της τιμωρίας και του σωφρονισμού για να γίνει αντιληπτή η αμαρτία και να έρθει μετά της μετάνοιας ή φιλανθρωπία ή Θεία συγχώρεση».
Αντίστοιχα, όπως ανέφερε ο κ. Σπηλιώτης, στον Βουδισμό η αρρώστια δεν έχει την έννοια της τιμωρίας ή του συγχρονισμού, αλλά είναι συνυφασμένη με τη ζωή και στον Ινδουισμό για όλα είναι το ΚΑΡΜΑ.
Καταλήγοντας, ο κ. Σπηλιώτης υπογράμμισε ότι η ασθένεια διδάσκει.
- Διδάσκει τον ασθενή. Ξαναπλάθει τον εαυτό. Ξεδιπλώνει τη ζωή του. Δοκιμάζει τα θεμέλια. Ωθεί στα όρια. Δεδομένα κλονίζονται και άδηλα αποκαλύπτονται. Το μάταιο γιγαντώνεται. Ο θάνατος γίνεται συνομιλητής. Η πίστη δοκιμάζεται. Η λύτρωση -βιολογική και υπαρξιακή- αναζητιέται αδυσώπητα.
- Διδάσκει την οικογένεια, το στενό περιβάλλον. Συναισθήματα ποικιλία πλημμυρίζουν. Αισθήματα επαναδιαπραγματεύονται. Ανάσες πλησιάζουν. Σχέσεις αναδιαρθρώνονται. Πολλά αποκαθίστανται. Αλλα αποκαθηλώνονται.
- Διδάσκει τον γιατρό. Δοκιμάζει τη συμπόνια. Ερευνά την υπομονή. Διεγείρει την περιέργεια για την άγνωστη φύση, τα μυστικά μονοπάτια της. Προκαλεί το ρίσκο. Ωριμάζει την αυτοπεποίθηση. Η αποτυχία ταπεινώνει. Η επιτυχία συγχαίρει.
- Διδάσκει την κοινωνία. Εξαναγκάζει τον σεβασμό. Ζητεί τη διακριτικότητα. Στέλνει μηνύματα για την οργάνωση. Αποκαλύπτει την ανεπάρκεια ή την επάρκεια των συστημάτων υγείας. Δοκιμάζει τον πολιτισμό».
Και κατέληξε τονίζοντας ότι «όλα αυτά, βέβαια, όταν η αρρώστια είναι υπόθεση ιερή. Οταν είναι δρόμος προσωπικός, κάτι σαν σταυρός ή θυσία. Αλλιώς, η αρρώστα μεταλλάσσεται. Παίρνει άλλο πρόσωπο, πιο σκληρό. Μπορεί να γίνει ενοχή ή απόγνωση για τον άρρωστο, συγχωρητέο. Μπορεί να γίνει στόχος εκμετάλλευσης για περιβάλλον και γιατρούς, βάρβαρο. Μπορεί να γίνει αυστηρός τιμητής του πολιτισμού μιας κοινωνίας, αλλοίμονο».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News