Νέα Φιλαδέλφεια: Ποια είναι τα 8 μοιραία λάθη της ΕΛΑΣ που οδήγησαν στη δολοφονία του 29χρονου
Παρότι υπήρξαν απομακρύνσεις αξιωματικών από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Αθλητικής Βίας και υπηρεσίες της Τροχαίας, παραμένουν αναφορές για ελλείψεις και σφάλματα
Η αδιαφορία για την άφιξη των Κροατών χούλιγκαν, η «υποδοχή» τους στην Ελευσίνα από δύο μόνο αστυνομικούς, η μυστηριώδης «εξαφάνιση» των οπαδών της Ντιναμό Ζάγκρεμπ στην Αττική Οδό και η παντελής απουσία αστυνομικών από τη Νέα Φιλαδέλφεια συγκαταλέγονται στα οκτώ λάθη των κεντρικών υπηρεσιών και ανώτατων αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. που οδήγησαν στο μακελειό, με αποτέλεσμα τον θάνατο του 29χρονου φίλου της ΑΕΚ Μιχάλη Κατσουρή και τον τραυματισμό άλλων οκτώ ατόμων.
Παρότι υπήρξαν απομακρύνσεις αξιωματικών από την Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Αθλητικής Βίας και υπηρεσίες της Τροχαίας, παραμένουν αναφορές για ελλείψεις και σφάλματα που αγγίζουν ηγετικά υπηρεσιακά στελέχη της λεωφόρου Κατεχάκη, ενώ δεν έχουν αποκλεισθεί έκτακτες κρίσεις στην ΕΛ.ΑΣ, σύμφωνα με την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ».
Τα οκτώ λάθη των υπευθύνων της ΕΛ.ΑΣ.:
Αρχικά, υπήρχε ειδοποίηση τουλάχιστον ένα 24ωρο πριν από το μακελειό για την άφιξη του κομβόι των Κροατών χούλιγκαν από τις Αρχές της χώρας τους, του Μαυροβουνίου αλλά και της Interpol στο πλαίσιο της διεθνούς συνεργασίας. Μάλιστα, ενώ είχαν δοθεί μέχρι και οι αριθμοί κυκλοφορίας των 20 αυτοκινήτων (περιλαμβανομένων και βαν), τελικώς δεν ακολούθησε καμία αποτρεπτική ενέργεια. Και η ΠΑΕ ΑΕΚ είχε ενημερώσει την ΕΛ.ΑΣ. για την άφιξη των επικίνδυνων χούλιγκαν. Σημειώνεται ότι – όπως έχει συμβεί σε παρόμοιες απόπειρες ιδιωτικών μετακινήσεων οπαδών σε αγώνες του εγχώριου πρωταθλήματος – υπήρχαν «μπλόκα» της ΕΛ.ΑΣ. που ήλεγχαν τους οπαδούς, όμως στην περίπτωση των Κροατών δεν σταμάτησαν την πορεία τους.
Δεύτερον, η ΕΛ.ΑΣ. είχε από την προηγουμένη ενημερωθεί από την Υποδιεύθυνση Αθλητικής Βίας (ο προϊστάμενός της απομακρύνθηκε) ότι πρόκειται να αφιχθούν οι εν λόγω οπαδοί της Ντιναμό Ζάγκρεμπ και ότι θα τους παρεχόταν στέγη στο κέντρο της Αθήνας από οπαδούς ελληνικής ομάδας. Και πάλι, ωστόσο, δεν υπήρξε εποπτεία τους. Στις αστυνομικές δυνάμεις είχε δημιουργηθεί η στρεβλή εντύπωση ότι προορισμός τους θα ήταν πράγματι ο χώρος φιλοξενίας τους στο κέντρο της Αθήνας. Εντούτοις, το μεγαλύτερο τμήμα τους κατευθύνθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Επίσης, το μεσημέρι της 7ης Αυγούστου – και ενώ το κομβόι είχε εισέλθει στη χώρα – η ΕΛ.ΑΣ. εξέδωσε γενικόλογη έγγραφη εντολή με αποδέκτες μέχρι και την Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλίας, στην οποία επισύναπτε τα ενημερωτικά έγγραφα του Μαυροβουνίου, της Interpol κ.ο.κ. Στο έγγραφο αυτό που καθυστέρησε να αναγνωρισθεί ή δεν εκτιμήθηκε σωστά περιλαμβανόταν… παράκληση «για λήψη των επιβαλλόμενων μέτρων προς τον σκοπό της πρόληψης – αποτροπής κάθε έκνομης ενέργειας, στρεφόμενης κατά προσώπων και πραγμάτων». Δηλαδή, σαν το ενδιαφέρον να εστιαζόταν αποκλειστικά στην αποτροπή της πρόκλησης επεισοδίων από τους χούλιγκαν της αυτοκινητοπομπής, αλλά όχι στη διακοπή της πορείας της.
Παράλληλα, στις 12:00 το μεσημέρι της Δευτέρας διενεργήθηκε μικρής έκτασης τυπικός έλεγχος σε 2-3 από τα οχήματα της «φάλαγγας» στον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς. Όμως, ακολούθως η αυτοκινητοπομπή «χάθηκε», σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., σε όλο το μήκος της διαδρομής Ιωάννινα – Αντίρριο. Αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Αθλητικής Βίας φαίνεται να επικοινώνησαν τότε με τοπικούς αξιωματικούς, που επίσης δήλωναν ότι «δεν είδαν τίποτα». Οι επόμενες αναφορές για την επανεμφάνισή της έγιναν από πολίτες και ενώ είχε ήδη φτάσει στο ύψος του Κιάτου. Τα παραπάνω αποτελούν σαφές δείγμα σύγχυσης και αδιαφορίας για το τι ακριβώς συνέβαινε.
Ακόμη, κατόπιν της ενημέρωσης για διέλευση των οργανωμένων Κροατών οπαδών από το Κιάτο, αποφασίζεται να υπάρξει «υποδοχή» τους στα διόδια της Ελευσίνας. Στην επιχείρηση, ωστόσο, συμμετείχε μόλις… μία μοτοσικλέτα με δύο αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Αθλητικής Βίας. Σύμφωνα με αναφορές υψηλόβαθμων αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ., «λόγω της ασάφειας των πληροφοριών και των μικρών χρονικών επιθωρίων δεν ήταν εφικτό να σταλούν εκεί ενισχυμένες δυνάμεις που θα τους μπλόκαραν». Κάτι που αν συνέβαινε δεν θα ακολουθούσαν οι φονικές επιθέσεις στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Το έκτο λάθος, η αυτοκινητοπομπή εισήλθε στην Αττική Οδό υπό την παρακολούθηση μόνο του προαναφερθέντος διτρόχου. Και αυτό, όμως έχασε τα ίχνη της λίγα χιλιόμετρα από τη λεωφόρο Θηβών, όπου εξήλθαν ορισμένα από τα κροατικά αυτοκίνητα. Τότε δημιουργήθηκε η ψευδαίσθηση ότι οι χούλιγκαν κινούνταν προς το κέντρο της Αθήνας. Λίγη ώρα αργότερα, ωστόσο, δόθηκε η πληροφορία ότι η πλειοψηφία των επιβαινόντων συνέχισαν την πορεία τους, πάρκαραν τα οχήματά τους στην ευρύτερη περιοχή του ΟΑΚΑ και έφτασαν στον σταθμό Ειρήνη του ΗΣΑΠ, όπου προκάλεσαν τις πρώτες ζημιές. Αυτός ήταν ένας ακόμη αιφνιδιασμός της ΕΛ.ΑΣ. που τότε έχανε και πότε εντόπιζε τους 150 χούλιγκαν.
Παρότι το αρμόδιο τμήμα της ΕΛ.ΑΣ. για την αντιμετώπιση της αθλητικής βίας είχε ενημερώσει κεντρικές υπηρεσίες ότι το βράδυ της Δευτέρας θα υπήρχε και συγκέντρωση οπαδών της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια, δεν είχε σταλεί – έστω προληπτικά – στην περιοχή αστυνομική δύναμη που θα μπορούσε να σταματήσει τις αρχικές συγκρούσεις και να συγκρατήσει τους αδίστακτους χούλιγκαν, κι αυτό αποτελεί το έβδομο λάθος.
Τέλος, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, η άφιξη των ΜΑΤ στην περιοχή των επεισοδίων έγινε με μεγάλη καθυστέρηση. Αστυνομικές πηγές αποδίδουν την κατόπιν εορτής παρέμβαση στην «κακή κατανομή των διμοιριών (κυρίως σε έργα του μετρό στο κέντρο της Αθήνας) που έχει ως αποτέλεσμα μικρή διαθεσιμότητα και χαμηλή απόκρισή τους σε έκτακτα συμβάντα». Από την πλευρά τους, πάντως, ανώτατοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. υποστηρίζουν ότι «τα ΜΑΤ αφίχθησαν 8-10 λεπτά μετά την ειδοποίησή τους».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News