Ο Δήμος Πατρέων απάντησε στον Φωτήλα: «Παρουσιάζεται ως σωτήρας των έργων του Πολιτισμού»

Χωρίς πολλούς χαρακτηρισμούς και με στοιχεία για την κάθε υπόθεση ξεχωριστά απάντησε ο Δήμος στον Υφυπουργό Πολιτισμού

Ο Δήμος Πατρέων απάντησε στον Φωτήλα: «Παρουσιάζεται ως σωτήρας των έργων του Πολιτισμού»

Στον Αχαιό υφυπουργό Πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα απάντησε ο Δήμος Πατρέων, ο οποίος την περασμένη Παρασκευή άσκησε έντονη κριτική στη δημοτική Αρχή και τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη σχετικά με τους χειρισμούς του για χρηματοδοτήσεις του Πατρινού Καρναβαλιού και τα έργα αποκατάστασης του Δημοτικού Θεάτρου “Απόλλων” αλλά και των σιντριβανιών της πλατείας Γεωργίου και της πλατείας Εθνικής Αντίστασης.

Φωτήλας από Πάτρα: 16 εκατ. για το Θέατρο «Απόλλων» – Αιχμές κατά Πελετίδη για σιντριβάνια και Καρναβάλι

Η ανακοίνωση του Δήμου Πατρέων αναφέρει:

Πιθανολογούμε πως ο Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Ιάσωνας Φωτήλας μάλλον κάτι μπέρδεψε στη συζήτηση μεταξύ ούζου και μεζέ, μιλώντας για τα ζητήματα του Πολιτισμού και τον Δήμο Πατρέων και πιθανά θεωρεί πως όλα ξεκίνησαν στην πόλη -αλλά και την κυβέρνηση- μόλις εκείνος ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο του τον Ιούνιο του 2024. Η ευφορία της στιγμής μάλλον τον έκανε αμετροεπή, λίγο εμπαθή και κάπου εκεί χάθηκε και η επαφή με την πραγματικότητα, αλλά και την ιστορία των ζητημάτων για τα οποία προσπάθησε να τοποθετηθεί.

Αρχικά το Καρναβάλι εντάχθηκε στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά πριν αναλάβει ο κ. Φωτήλας και η ένταξή του ήταν αποτέλεσμα πολύχρονης προσπάθειας του Δήμου Πατρέων, της ΚΕΔΗΠ Καρναβάλι Πάτρας και των εργαζομένων της.

Η Δημοτική Αρχή παρέλαβε στον χώρο των Παλαιών Σφαγείων έναν κατεστραμμένο τόπο και ένα Νομικό Πρόσωπο καταχρεωμένο (έχουμε αναφερθεί εκτενώς, αν και κάποιοι επιμένουν να ξεχνούν) και με τον εκάστοτε πρόεδρο της ΚΕΔΗΠ, όλα αυτά τα χρόνια κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια, μαζί με τους εργαζόμενους για να μπορέσει το Καρναβάλι να είναι αντάξιο της ιστορίας του, κομμάτι της πόλης και του λαού της, και χωρίς χρέη.

Ο χώρος των Σφαγείων, αποτελεί έναν χώρο που φιλοξενεί πλήθος δραστηριοτήτων που προβάλλουν το Καρναβάλι μας και αξιοποιείται από μία σειρά φορείς, αφού σε αυτούς ανήκει. Η μέχρι σήμερα διαμόρφωση και λειτουργία του, έχει αναγνωριστεί όχι μόνο από τον πατρινούς, αλλά και από τους προκατόχους του υφυπουργού, ενώ η ένταξη του έργου «Κόμβος Εκπαίδευσης για τον Πολιτισμό και τη Δημιουργική Βιομηχανία» προς χρηματοδότηση και η υλοποίησή του, αποτελεί μια ομαδική προσπάθεια στην οποία εργαζόμενοι, όλων των φορέων, συνέβαλλαν ώστε να υλοποιηθεί και δεν αποτελεί ατομική υπόθεση κανενός.

Το έργο  προχωρά κανονικά, παρά τις πολλαπλές διοικητικές και τεχνικές δυσκολίες (εθνικές εκλογές και αδυναμία υπογραφής προγραμματικών συμβάσεων, αναστολή των διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω δημοτικών εκλογών, υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, άγονοι διαγωνισμοί, εξειδικευμένες μελέτες, υποχρεωτική υποβολή των τευχών διακήρυξης σε δημόσια διαβούλευση κ.α.),  καθώς και τις καταργήσεις των Νομικών Προσώπων δημοσίου δικαίου και δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων ΟΤΑ (με την ΚΕΔΗΠ να εξαιρείται στις 30.11.2023), οι οποίες οδήγησαν σε καθυστερήσεις σε επιμέρους στάδια, χωρίς ωστόσο να θέτουν σε αμφισβήτηση τη συνολική πορεία του Έργου.

Παραθέτουμε ένα χρονοδιάγραμμα για υπενθύμιση:

  • Αρχική ένταξη 16.05.2023 και υπογραφή Υπουργού Πολιτισμού την 01.08.2023.
  • Ενημέρωση για μεταφορά του Έργου σε άλλη Δράση του Ταμείου στις 30.11.2023
  • Εκ νέου υποβολή Τεχνικού Δελτίου Πράξης στις 23.01.2024 και υπογραφή Υπουργού Πολιτισμού στις 29.05.2024.
  • Στις 11.04.2025 παρόντος του Υφυπουργού, το Υπουργείο ζητά επιτακτικά από την ΚΕΔΗΠ τη μείωση του προϋπολογισμού του έργου κατά 1.100.000 ευρώ, θέτοντας το ως υποχρεωτικό όρο για την απρόσκοπτη συνέχιση του έργου.

Όσο για τη μείωση του προϋπολογισμού που αναγκαστικά αιτήθηκε η ΚΕΔΗΠ στις 28.05.2025 ανέρχεται σε 795.261,58 ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται και οι εκπτώσεις που πέτυχε η ΚΕΔΗΠ από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, ποσά από άγονους διαγωνισμούς κ.λπ., ενώ τμήμα αυτών προέρχεται από τη μείωση της περιόδου απασχόλησης του προσωπικού μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ και όχι σε έργα επιλεγμένα με κομματικά κριτήρια όπως -ως κοινός συκοφάντης- λέει ο Υφυπουργός.

 Για το θέμα τον σιντριβανιών ο Δήμος Πατρέων απευθύνθηκε  στην αρμόδια  Διεύθυνση  Συντήρησης  Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού ζητώντας τη σύνταξη της αναγκαίας μελέτης προκειμένου να προχωρήσει στη δημοπράτηση του έργου αποκατάστασης. Στη μελέτη που τελικά κατατέθηκε δεν περιλαμβάνονταν τα στοιχεία εκείνα που θα επέτρεπαν τη δημοπράτηση του έργου (στατική μελέτη, ηλεκτρομηχανολογική μελέτη, οικονομοτεχνική μελέτη), και η ολοκλήρωσή της απαιτεί πιστοποιημένο από το Υπουργείο Συντηρητή Έργων Τέχνης.

Το θέμα τέθηκε στον υφυπουργό τηλεφωνικά, σε επίσκεψη δια ζώσης, αλλά και με επιστολή του Δημάρχου στις 14/3/2025 προς τον Υφυπουργό και προς το Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση του έργου, με τον Δήμο Πατρέων να αναλαμβάνει με ιδίους πόρους την ανάθεση σε πιστοποιημένο συντηρητή την ολοκλήρωση της μελέτης, όπως και έγινε. Τα τεύχη δημοπράτησης θα παραδοθούν και θα τεθούν προς έγκριση στο Υπουργείο. Για την πραγματοποίηση των προβλεπόμενων στη μελέτη εργασιών θα πραγματοποιηθεί διαγωνιστική διαδικασία, με το κόστος να εκτιμάται στα 250.000 ευρώ.

Για το Θέατρο Απόλλων και το Μέγαρο Λόγου και Τέχνης ο Δήμος Πατρέων έχει παραδώσει όλα όσα απαιτούνται από την πλευρά του στους Φορείς που εμπλέκονται, τα οποία αφορούν τόσο τη μελέτη στατικής επάρκειας, όσο και τη μελέτη εφαρμογής, για να προχωρήσει η διαδικασία αποκατάστασης στο Θέατρο Απόλλων. Ελπίζουμε ότι τα επιπλέον χρήματα που έχουν προκύψει, λόγω της αύξησης του προϋπολογισμού για την αποκατάσταση του Θεάτρου να εξασφαλιστούν για την υλοποίηση του έργου.

Καλά θα κάνει ο Υφυπουργός να βλέπει και πέρα από το χαρτοφυλάκιό του… τα πεπραγμένα της κυβέρνησής του, που στο δρόμο που έστρωσαν διαχρονικά όλες οι προηγούμενες, έχει κάνει τους Δήμους όλης της χώρας να παρακαλάνε για προσωπικό και χρηματοδότηση, αλλά και για να τους αποδοθούν όσα δικαιούνται. Την ίδια ώρα που φόρτωσαν στις πλάτες των δημοτών (γιατί ο λαός πληρώνει) και των Δήμων μια σειρά αρμοδιότητες που το κράτος πέταξε στην Τοπική Διοίκηση για να τις ξεφορτωθεί και να τις ξεπουλήσει.

Αυτά όμως ο κ. Υφυπουργός δεν τα θεωρεί πρόβλημα για τη λειτουργία ενός Δήμου, κλείνοντας παράλληλα τα μάτια στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και έχει κάνει τον Πολιτισμό χρυσοπληρωμένο εμπόρευμα για το λαό και τη νεολαία μας.

Οφείλουμε επίσης να του υπενθυμίσουμε ότι όλα όσα υλοποιούνται στην πόλη, αλλά και στη χώρα, είναι έργα που ο καθένας από εμάς τα έχει πληρώσει από τη φορολογία του, όπως επίσης ότι αποτελούν δουλειά δεκάδων ανθρώπων όχι μόνο στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου (που δεν τους έχει εμπιστοσύνη ο Υφυπουργός), αλλά όλων των υπηρεσιών (Υπουργείου, Εφορείας Νεοτέρων, κ.λπ.) που κάθε μέρα είναι λιγότεροι και δίνουν τη μάχη σε δύσκολες συνθήκες και σφιχτά χρονοδιαγράμματα, και μετά κατηγορούνται και για «κωλυσιεργία».

Επειδή όμως όλοι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος…

Ζητήθηκε ενίσχυση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ., για θεατρική σκηνή και δεν έδωσε τίποτα…

Ζητήθηκε να ενισχυθεί οικονομικά το Καρναβάλι και έδωσε ψίχουλα… όπως ψίχουλα έδωσε για τις δράσεις του Δήμου για τον Πολιτισμό.

Ο Δήμος Πατρέων θα επανέλθει, περιμένοντας έργα και όχι λόγια σε συζητήσεις καφενείου.

Και τέλος ένα σχόλιο επειδή παρουσιάζεται ως σωτήρας των έργων του Πολιτισμού μιλώντας για τα «πάρτι που τελείωσαν», αφού οι επιχορηγήσεις θα γίνονται μόνο με αξιολόγηση χρησιμοποιώντας τον όρο «the party is over» στο RGC 2025, δεν ξέρουμε τι εννοεί, ας το ψάξουν μεταξύ τους τα στελέχη της κυβέρνησης.