Ο Θοδωρής Νικολάου ερμηνεύει Παρασκευά Καρασούλο και τραγουδά για «της ομορφιάς το άγριο φιλί»

Ο πατρινός ερμηνευτής μιλά στο pelop.gr, για τη νέα του συνεργασία με οκτώ σημαντικούς συνθέτες σε στίχους του Παρασκευά Καρασούλου που κυκλοφορεί από την Μικρή Άρκτο.

Θοδωρής Ο Θοδωρής Νικολάου με τον Παρασκευά Καρασούλο

Ένα σημαντικό δισκογαφικό γεγονός υποδέχεται η Μικρή Άρκτος στον εκδοτικό της κατάλογο: την έκδοση σε βιβλίο – ψηφιακό δίσκο, του νέου κύκλου τραγουδιών του Παρασκευά Καρασούλου, με τίτλο Της ομορφιάς το άγριο φιλί.

Δεκαπέντε τραγούδια σε στίχους του Παρασκευά Καρασούλου, που μελοποιήθηκαν από οκτώ σημαντικούς έλληνες συνθέτες (Γιώργο Ανδρέου, Γκωτιέ Βελισσάρη, Χρίστο Θεοδώρου, Ελένη Καραΐνδρου, Στέφανο Κορκολή, Νίκο Κυπουργό, Χρήστο Νικολόπουλου, Θοδωρή Οικονόμου), με ερμηνευτή τον πατρινό Θοδωρή Νικολάου, αποτελούν τον κύκλο τραγουδιών Της ομορφιάς το άγριο φιλί.

Η ομορφιά, ως αίτημα, καλλιτεχνική αναζήτηση, συναισθηματική συγκίνηση αλλά και ως δημιουργικό αποτύπωμα, ως ζωή, αγωνία και μνήμη, αποτελούν τον θεματικό άξονα, αυτής της νέας στιχουργικής εργασίας του Παρασκευά Καρασούλου.
Δώδεκα καινούργια τραγούδια που μελοποίησαν πέντε από τους οκτώ συνθέτες, ζωγραφίζοντας με τα χρώματά του ο καθένας τους, τους αντίστοιχους στίχους. Και τρία τραγούδια που έρχονται από το παρελθόν, αλλά επιλέχθηκαν γιατί ανήκουν αυτονόητα και αυτοδίκαια εδώ, σ’ αυτό τον κύκλο.

Σήμερα, ο Θοδωρής Νικολάου, μιλάει στο pelop.gr, για την συνεργασία αυτή, τον συνδυασμό οκτώ συνθετών, ενός στιχουργού και ενός ερμηνευτή, τους στίχους του Παρασκευά Καρασούλου, το κομμάτι-πρόκληση του δίσκου και πολλά άλλα.

Ένας στιχουργός και οκτώ συνθέτες. Πώς θα περιγράφατε, το «νήμα» αυτό που συνδέει όλα τα κομμάτια του δίσκου;

Στις θετικές επιστήμες και συγκεκριμένα στις πράξεις των κλασμάτων, ο κοινός παρανομαστής μεταξύ των είναι απαραίτητος και συνεπάγεται την ευκολότερη επίλυση μίας εξίσωσης. Στη ζωή, αλλά και στην τέχνη, η παρουσία «κοινού παρονομαστή» ισχυροποιεί τον στόχο και μπορεί να μετατρέψει ένα κακοτράχαλο και δύσβατο μονοπάτι σε έναν δρόμο με σαφή αφετηρία και φωτεινό προορισμό. Ο κύκλος τραγουδιών «Της ομορφιάς το άγριο φιλί» στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες, εκείνο το νήμα δηλαδή, που προσδίδει στο υλικό τα χαρακτηριστικά της ομοιογένειας. «Έν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος», και έτσι η παρουσία του σπουδαίου στιχουργού και ποιητή Παρασκευά Καρασούλου (ο οποίος υπογράφει την καλλιτεχνική επιμέλεια του δίσκου, αλλά και την παραγωγή) είναι ο βασικότερος λόγος, που τα καινούρια αυτά τραγούδια συνδέονται μεταξύ τους αρμονικά. Το ζήτημα της «ομορφιάς», όχι στα στενά ετυμολογικά πλαίσια της λέξης, απασχολεί τον Παρασκευά από την αρχή της δισκογραφικής του παρουσίας στο ελληνικό τραγούδι.

Σε αυτήν την εργασία, η οποία ετοιμαζόταν εδώ και πέντε χρόνια, το όραμά του για το σύνολο του έργου ήταν συγκεκριμένο, στοχευμένο και λειτούργησε καταλυτικά ως προς το τελικό αποτέλεσμα. (Θα) τον ευχαριστώ, πάντα, για αυτό το δώρο. Τα τραγούδια – που επιλέχθηκαν – και τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, μαζί με την σημαντική συμβολή του Χρίστου Θεοδώρου, που επιμελήθηκε την ενορχήστρωση, είναι ο δεύτερος λόγος που ο δίσκος αυτός χαρακτηρίζεται ως ένας ενιαίος κύκλος τραγουδιών. Ο τρίτος λόγος είναι η παρουσία ενός ερμηνευτή. Η δική μου παρουσία, δηλαδή. Δουλέψαμε πολύ με τον Παρασκευά επάνω στις λέξεις, στους στίχους, στο κείμενο και στο νόημά τους. Η μαθητεία κοντά του και ο τρόπος με τον οποίο «έκλεβε», κάθε φορά, από μένα την ερμηνεία, ήταν εμπειρία ζωής. Εύχομαι και ελπίζω τα καινούρια μας τραγούδια να αγαπηθούν και να αντέξουν στον χρόνο.

Θοδωρής

Ποια ήταν η πρώτη σας αντίδραση όταν ακούσατε τους στίχους του Παρασκευά Καρασούλου;

Το έργο του Παρασκευά στην ελληνική δισκογραφία το γνώριζα – και το γνωρίζω – πολύ καλά. Με μία σύντομη πρόταση θα το χαρακτήριζα υψηλής αισθητικής και αξίας. Η μικρή εμπειρία μου στην δισκογραφία, αλλά και το γεγονός ότι συνέχισα να ακούω καινούριες δουλειές, αγοράζοντας πολλές φορές τον εκάστοτε δίσκο, μου επέτρεψαν να μπορώ να συμπεράνω το εξής: μία σπουδαία καλλιτεχνική πορεία χρόνων δεν εγγυάται την παρουσία (με τις ίδιες αξιώσεις) ενός δημιουργού στο παρόν. Αυτό όμως δεν συνέβη στην περίπτωση του Παρασκευά. Χάρηκα και συγκινήθηκα πάρα πολύ, από την πρώτη ανάγνωση των στίχων του, τους οποίους βρήκα συγκλονιστικούς, αλλά και από το γεγονός ότι ένας τόσο σημαντικός (και…χορτασμένος με τεράστιες επιτυχίες) στιχουργός είχε – και έχει – ισχυρό κίνητρο, ασίγαστη φλόγα και πάθος να συνεχίσει να δημιουργεί, αφουγκραζόμενος συγχρόνως την σημερινή πραγματικότητα στην κοινωνία, στον κόσμο, στο τραγούδι.

Πώς προσεγγίζεται ερμηνευτικά τις δημιουργίες τόσων διαφορετικών δημιουργών;

Είναι αυτό, που σας είπα και παραπάνω. Ο λόγος – κυρίως – με/μας οδήγησε. Με πολλή δουλειά, συζήτηση για το κάθε τραγούδι, ώρες ανάλυσης και φυσικά, σκεπτόμενοι και με μουσικά κριτήρια (αναλόγως, δηλαδή, με το είδος της μουσικής και τον ρυθμό, η προσέγγιση της ερμηνείας ήταν διαφορετική).

Υπάρχει κάποιο κομμάτι που ξεχωρίζετε;

Τα αγαπώ όλα πολύ και φυσικά, είμαι πολύ περήφανος και ευγνώμων, που (εκτός του Παρασκευά) είχα την τιμή να ερμηνεύσω τραγούδια τόσο και τόσων σημαντικών συνθετών. Τους ευχαριστώ, και αυτούς, από την καρδιά μου και ελπίζω να έχω σταθεί ερμηνευτικά αντάξιος της ιστορίας τους στο ελληνικό τραγούδι.

Ποιο από τα κομμάτια του δίσκου σας «δυσκόλεψε» περισσότερο και γιατί;

Έχω την αίσθηση ότι τόσο για τον συνθέτη, όσο και για τον ερμηνευτή το τραγούδι «Τα μάτια του ποιητή» ήταν μία πρόκληση. Το πέρασμα από το πρώτο πρόσωπο του αφηγητή στα κουπλέ, στο τρίτο του ρεφραίν, η αναφορά στο παίδεμα του βλέμματος του ποιητή, καθώς μπορεί να διασχίζει τα ανθρώπινα έργα και την Ιστορία, πώς αποδίδεται ερμηνευτικά και μάλιστα σε πρώτο πρόσωπο; Πώς μιλάει ο Ποιητής εδώ; Θυμωμένα; Εσωτερικά; Με απόσταση; Με το συναίσθημα της ματαίωσης, που υπονοεί ο στίχος; Θυμάμαι πόσο πολύ συζητήσαμε με τον Παρασκευά για αυτό το τραγούδι, πόσο δουλέψαμε κάθε στίχο, κάθε σημείο στίξης. Το βλέμμα του Ποιητή πώς διασχίζει τους αιώνες τραγουδώντας;

Σε αυτόν τον δίσκο έχετε την ευκαιρία να συνεργάζεστε με σημαντικούς δημιουργούς. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;

Μοναδική εμπειρία. Νιώθω, ειλικρινώς, ευλογημένος. Τα τραγούδια αυτής της δουλειάς, με τις τόσο «βαριές» υπογραφές, είναι το παράσημό μου. Βέβαια, το βάρος της ευθύνης είναι μεγάλο για μένα και από εδώ και πέρα, σε κάθε επόμενο βήμα μου, θα λογοδοτώ σε αυτό το υλικό. Νιώθω όμως ασφαλής. Η οικογένεια της Μικρής Άρκτου είναι δίπλα μου σε κάθε βήμα και τους ευχαριστώ όλους πολύ. Ονειρευόμαστε ακόμη, σε ένα κόσμο και μία εποχή, που δεν είναι τίποτε (ούτε τα όνειρα) δεδομένο.

Ινφο

Ταυτότητα δίσκου

“Της ομορφιάς το άγριο φιλί”

Στίχοι: Παρασκευάς Καρασούλος
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου, Γκωτιέ Βελισσάρης, Χρίστος Θεοδώρου, Ελένη Καραΐνδρου, Στέφανος Κορκολής, Νίκος Κυπουργός, Χρήστος Νικολόπουλος, Θοδωρής Οικονόμου.

Ερμηνευτής: Θοδωρής Νικολάου

Ενορχηστρώσεις: Χρίστος Θεοδώρου, Απόστολος Κίτσος, Γιώργος Ανδρέου, Θάνος Καλέας, Θοδωρής Νικολάου.