«Οποιος αξιολογεί, αξιολογείται»

ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΛΤΣΑ *
Τάδε έφη η υπουργός Παιδείας για την επικείμενη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Προφανώς από τη ρήση της δεν εξαιρεί τον εαυτό της. Ας δούμε, όμως, ποιος πράγματι αξιολογείται μέχρι τώρα: η κυρία υπουργός ή οι εκπαιδευτικοί;
Ο εκπαιδευτικός, προκειμένου να εργαστεί στη δημόσια εκπαίδευση, πρέπει να έχει το σχετικό προσόν, το αντίστοιχο πτυχίο. Άρα αξιολογείται πρώτα σ’ αυτή τη φάση. Στη συνέχεια, πρέπει να διαγωνιστεί στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ μεταξύ χιλιάδων άλλων συνυποψηφίων για μερικές δεκάδες θέσεων. Δεύτερη φάση της αξιολόγησης. Και οι δύο φάσεις αξιολόγησης αντικειμενικές και αδιάβλητες.
Ποια είναι, από την άλλη, η πορεία αξιολόγησης της κυρίας Κεραμέως; Με ποια κριτήρια αξιολογήθηκε για να καταλάβει αυτή τη θέση; Έχει τα προσόντα ή την εργασιακή πείρα στον χώρο της εκπαίδευσης και κρίθηκε ως η καταλληλότερη; Ποιοι ήταν οι συνυποψήφιοί της, για να δούμε αν όντως ήταν καλύτερη επιλογή από αυτούς;
Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι αξιολογήθηκε από τους ψηφοφόρους που την εξέλεξαν βουλευτή το 2019. Μόνο που ήταν ήδη βουλευτής επικρατείας από το 2015 (άγνωστο με ποια κριτήρια τής χαρίστηκε αυτή η έδρα) και στη συνέχεια, ορίστηκε ως κυβερνητική εκπρόσωπος (άλλη «αδιαφανής» διαδικασία). Συμπεριλήφθηκε στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας και αν λάβουμε υπόψη μας τις ευκαιρίες προβολής που αφειδώς τής είχαν δοθεί τα προηγούμενα χρόνια, η εκλογή της απέχει πολύ από το να θεωρηθεί αποτέλεσμα αντικειμενικής αξιολόγησης. Αλλά ακόμη κι αν αυτή η τελευταία θεωρηθεί η μόνη αντικειμενική αξιολόγηση της πολιτικής της πορείας, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί αντικειμενική η επιλογή της για τη θέση της υπουργού Παιδείας, αφού στερείται τόσο των σχετικών σπουδών όσο και οποιασδήποτε επαγγελματικής πείρας στο χώρο της εκπαίδευσης.
Κι ας πάμε στα (μη) έργα της:
-Τα διδακτικά εγχειρίδια που στέλνονται στα σχολεία συχνά δεν επαρκούν για τους διδάσκοντες. Εκπαιδευτικός χωρίς βιβλίο, στρατιώτης δίχως όπλο στον πόλεμο. Δε συζητάμε για τα βιβλία με οδηγίες διδασκαλίας που είναι ήδη εξαφανισμένα από παλιότερα.
-Οι μάσκες που μοίρασε το υπουργείο ήταν σε διαστάσεις μαξιλαροθήκης.
-Τεστ για τον κορονοϊό στα σχολεία δεν έγιναν.
-Επιμόρφωση στο webex δεν έγινε ούτε για 5 λεπτά. Μόνοι οι εκπαιδευτικοί και με αλληλοδιδακτική μέθοδο προσπαθούν να βγάλουν άκρη. Μια επιμόρφωση που ανακοινώθηκε από το υπουργείο στις αρχές Ιανουαρίου, ακόμη να αρχίσει. Ούτε και επιμόρφωση για την εξ αποστάσεως διδασκαλία γενικότερα πραγματοποιήθηκε.
-Ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, κατάλληλο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δεν εκπονήθηκε.
-Πλάτη δεν έβαλε, για να πάρουν ένα μικρό επίδομα, για αγορά τάμπλετ οι συνάδελφοι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν (όλη η τηλεκπαίδευση έχει βγει με τον δικό τους τεχνικό εξοπλισμό και τις δικές τους προσπάθειες να μάθουν την πλατφόρμα μαθημάτων).
-Προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης για τους μαθητές δεν έκανε.
Σωστά, λοιπόν, λέει, η υπουργός ότι όποιος αξιολογεί αξιολογείται. Περιμένουμε να μας πει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του δικού της έργου.

* H Eιρήνη Καλτσά είναι φιλόλογος.