Πάτρα: «Καμπανάκι» κινδύνου για επένδυση στο λιμάνι – Στην «κόψη του ξυραφιού» η βάση εξορύξεων υδρογονανθράκων

Χωρίς εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης Λιμένα, η Πάτρα κινδυνεύει να «χάσει» την προϋπόθεση για μια μεγάλη επένδυση. Σοβαρός προβληματισμός, έναντι του Αστακού, για την εξυπηρέτηση εταιρειών στις θαλάσσιες έρευνες του Ιονίου. Σχολιάζουν και εξηγούν στην «Π», ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παν. Αναστασόπουλος και ο εκπρόσωπος της «Logicon Hellas» Ανδ. Πατούχας.

Πάτρα Το νέο masterplan προβλέπει τη χρήση του λιμένα ως βάση υποστήριξης της έρευνας υδρογονανθράκων

Στις 20 Οκτωβρίου του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ, ως μοναδικός μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, έβγαζε σε δημόσια διαβούλευση τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (masterplan) του λιμανιού, καλώντας κάθε ενδιαφερόμενο να λάβει γνώση και να καταθέσει τις απόψεις του. Σήμερα, έναν χρόνο μετά, το επικαιροποιημένο masterplan -που αποτελεί «πυξίδα» και απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε στρατηγική επένδυση- αγνοείται την ώρα που το περιβάλλον γύρω από υποδομές υποστήριξης των ερευνών υδρογονανθράκων στο Ιόνιο βρίσκεται σε φάση λήψης οριστικών αποφάσεων.

Υπάρχει σοβαρός προβληματισμός για την επιλογή ενός λιμανιού, που να βρίσκεται σε κομβικό σημείο για όλες τις περιοχές εξερεύνησης υδρογονανθράκων, οι οποίες εκτείνονται μέχρι την Κέρκυρα και στη μέση όλης αυτής της μεγάλης θαλάσσιας έκτασης βρίσκονται οι λιμένες του Αστακού και της Πάτρας, με την απόφαση επιλογής εξυπηρέτησης να λαμβάνουν οι εταιρείες Exxon Mobil, Hellenic Energy και Energean.

Το ενδιαφέρον παραμένει για το λιμάνι Πατρών, καθώς έχει προοπτικές -σε βάθος χρόνου- και συνεπώς μπορεί να υποστηρίξει υπεράκτιες εργασίες υδρογονανθράκων. Το -σε εκκρεμότητα- νέο masterplan προβλέπει άλλωστε τη χρήση του λιμανιού ως βάση υποστήριξης της έρευνας και εξόρυξης.

Οπως πληροφορείται η «Πελοπόννηπος», με ευθύνη των αρμόδιων αρχών ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού-Ανάπτυξης Λιμένων) και ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων) η μελέτη δεν έχει ακόμα εγκριθεί, με αποτέλεσμα η θέση του λιμένα Πατρών να υπονομεύεται έναντι του βασικού ανταγωνιστή λιμένα Αστακού Αιτωλοακαρνανίας, ο οποίος διαθέτει ήδη ανάλογη αδειοδότηση.

Πάτρα

Ανδρέας Πατούχας

Ο εκπρόσωπος της «Logicon Hellas» στην Πάτρα Ανδρέας Πατούχας, που δραστηριοποιείται στον τομέα της υποστήριξης των ερευνητικών και εξορυκτικών εργασιών υδρογονανθράκων στην Κύπρο, από το λιμάνι της Λεμεσού, δήλωσε στην «Π» πως, αν επιλεγεί το λιμάνι της Πάτρας για υποστήριξη αυτών των εργασιών στον Ενεργειακό Τομέα της χώρας, θα είναι μια σημαντική ενίσχυση της οικονομίας στη Δυτική Ελλάδα. «Το λιμάνι της Πάτρας έχει πλεονεκτήματα, γιατί διαθέτει υποδομές και απαραίτητους χώρους, που μπορούν να εξυπηρετήσουν δραστηριότητες μεγάλης κλίμακας, ενώ είναι συνδεδεμένο με το βασικό οδικό δίκτυο. Η εξυπηρέτηση των εργασιών έρευνας και εξόρυξης, δεν υπονομεύει άλλες λειτουργίες του λιμένα Πατρών. Στην ουσία, θα απαιτηθεί ένας ανοικτός αποθηκευτικός χώρος κι ένας κλειστός, για την εναπόθεση εφοδίων και υλικών, που θα μεταφέρονται με πλωτά μέσα στις γεωτρήσεις. Τέτοιοι χώροι υπάρχουν, όπως και θέσεις για τα σκάφη υποστήριξης. Τα δε οφέλη για την τοπική οικονομία θα είναι σημαντικά κι ενα απτό παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι της Λεμεσού Κύπρου» τόνισε ο κ. Πατούχας, ο οποίος επισήμανε ότι, ενδιαφέρον θα είχε να διατυπωθεί και η θέση των τοπικών αρχών, ειδικά του Δήμου Πατρέων, που στο παρελθόν είχε αρνητική στάση απέναντι στο θέμα του Σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Πάτρα

Παναγιώτης Αναστασόπουλος

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος, ανέφερε στην «Π», πως από την πλευρά του Οργανισμού όλες οι διαδικασίες σύνταξης της μελέτης έχουν ολοκληρωθεί και το masterplan έχει ήδη παραδοθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. «Το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί τη μελέτη για τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα στο 2024. Η έγκριση του επικαιροποιημένου masterplan είναι μια περίπλοκη και χρονοβόρος διαδικασία, που όμως, δεν υπονομεύει το λιμάνι της Πάτρας στην κούρσα διεκδίκησης των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων για τις έρευνες υδρογονανθράκων. Και στο ισχύον masterplan υπάρχουν αυτοί οι χώροι, απλά, στο επικαιροποιημένο σχέδιο προβλέπεται η επέκτασή τους και η διαλειτουργικότητα μεταξύ παλιού και νέου λιμένα» επεσήμανε ο επικεφαλής του ΟΛΠΑ, που τελεί σε αναμονή των εγκρίσεων, ελπίζοντας στην επιλογή του λιμένα Πατρών από τις εταιρείες εξόρυξης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.