Πάτρα: Κίνηση δρόμων και θέσεις στάθμευσης στο κινητό – Η «έξυπνη» εφαρμογή

Ενα χρήσιμο εργαλείο για την καταπολέμηση του κυκλοφοριακού, επεξεργάζεται ο Δήμος Πατρέων.

Κίνηση

Διεθνή διαγωνισμό για την ανάπτυξη «έξυπνων» εφαρμογών που σκοπεύουν να αλλάξουν την εύρυθμη κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης έχει ξεκινήσει να τρέχει ο Δήμος Πατρέων από την περασμένη εβδομάδα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Πελοπόννησος», αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η ανάπτυξη λύσεων έξυπνης πόλης για την ενημέρωση των δημοτών και των επισκεπτών του κέντρου της Πάτρας σχετικά με θέσεις στάθμευσης, κυκλοφοριακή κίνηση και έξυπνες στάσεις Μέσων ΜΜΜ.

Πλέον των παρεμβάσεων που απαιτούν την προμήθεια και εγκατάσταση δικτύου αισθητήρων και του απαραίτητου εξοπλισμού, προβλέπεται η ανάπτυξη ειδικού λογισμικού ελέγχου της στάθμευσης για τις παρόδιες θέσεις και τους υπαίθριους χώρους στάθμευσης, λογισμικού για την διαχείριση των πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων, λογισμικού για το σύστημα παρακολούθησης κυκλοφοριακών συνθηκών, ανάπτυξη διαδικτυακής διεπαφής και εφαρμογής για φορητές συσκευές (mobileapp) για την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες. Ωστόσο ακόμα δεν υπάρχει ακριβές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα βρεθεί στη διάθεση του κοινού η νέα εφαρμογή που θα σχεδιαστεί.
Γενικότερα, το έργο περιλαμβάνει έξι υποσυστήματα που θα εκτελούν διαφορετικές εργασίες και περιγράφονται ως εξής:

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Το έργο περιλαμβάνει σύστημα παρακολούθησης κυκλοφοριακών συνθηκών και υπολογισμού χρόνου ταξιδίου. Το συγκριμένο υποσύστημα θα αποτελείται από συσκευές Bluetooth οι οποίες θα τοποθετηθούν στα κατάλληλα σημεία εισόδου και εξόδου της πόλης και θα επιτρέπουν τον εντοπισμό του αριθμού των διερχομένων οχημάτων καθώς και τον χρόνο που απαιτείται – βάσει των μετρήσεων (προσεγγιστικά) για τη διέλευση ενός οχήματος από ένα σημείο της πόλης σε ένα άλλο.

ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει το υποσύστημα που αφορά την ανάπτυξη ενός δικτύου αισθητήρων στο έδαφος για τον έλεγχο διαθεσιμότητας της παρόδιας στάθμευσης, οι οποίοι θα καλύπτουν το κέντρο της πόλης όπου και παρατηρείται αυξημένη ανάγκη στάθμευσης για τα διερχόμενα οχήματα. Οι αισθητήρες, μέσω των κατάλληλων πρωτοκόλλων επικοινωνίας και διεπαφών θα πρέπει να αποστέλλουν την πληροφορία σε κεντρική πλατφόρμα διαχείρισης της στάθμευσης, η οποία θα την συλλέγει, θα την επεξεργάζεται και θα την οπτικοποιεί, ούτως ώστε να υπάρξει μέσω αυτής, πλήρης διαχείριση της παρόδιας στάθμευσης, σε πραγματικό χρόνο. Μαζί με το επόμενο υποσύστημα, θα αποτελέσουν τη βασική υποδομή μέσω της οποίας θα συλλέγονται δεδομένα για την αποτύπωση των διαθέσιμων χώρων στάθμευσης εντός του αστικού ιστού.

Το τρίτο σημείο της εφαρμογής και αφορά τις θέσεις στάθμευσης αφορά ένα σύστημα ελέγχου διαθεσιμότητας ελεύθερων θέσεων στάθμευσης σε υπαίθριους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, μέσω αισθητήρων διέλευσης στα σημεία εισόδου – εξόδου των χώρων στάθμευσης. Οι αισθητήρες θα αποστέλλουν τα δεδομένα για τη χωρητικότητα των υπαίθριων δημοτικών χώρων στάθμευσης (ακόμη και για χώρους στάθμευσης με κοινό σημείο εισόδου – εξόδου) στην πλατφόρμα διαχείρισης της στάθμευσης. Μέσω της πλατφόρμας διαχείρισης στάθμευσης, θα διατίθεται σε πραγματικό χρόνο, ο αριθμός των ελεύθερων θέσεων με βάση την διαθέσιμη γνωστή πληροφορία της χωρητικότητας των θέσεων κάθε χώρου.

ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Σημαντικό σκέλος στο διαγωνισμό θεωρείται και η ανάπτυξη ενός δικτύου πινακίδων που θα τοποθετηθούν σε στρατηγικά επιλεγμένες θέσεις του οδικού δικτύου του Δήμου και θα αποτελέσουν βασικό κανάλι ενημέρωσης των διερχομένων οχημάτων και των πολιτών για τις κυκλοφοριακές συνθήκες εντός της πόλης.

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Επιπλέον, με αυτόν τον διαγωνισμό θα γίνει προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία Έξυπνων Πινακίδων Στάσεων για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Συγκεκριμένα στα πλαίσια του συγκεκριμένου έργου θα πραγματοποιηθεί επέκταση του υπάρχοντος δικτύου πινακίδων έξυπνων στάσεων ΜΜΜ. Το υποσύστημα πρέπει να διαλειτουργήσει με το ήδη υπάρχον σύστημα Εξυπνων Στάσεων του Δήμου Πατρέων, αξιοποιώντας τον υπάρχοντα εξοπλισμό και λογισμικό. Οσον αφορά στη διαχείριση των πινακίδων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο λογισμικό ή να πραγματοποιηθεί προμήθεια/ανάπτυξη καινούργιου. Για τη παροχή της σχετικής υπηρεσίες στους πολίτες, απαιτείται η διάθεση μέσω διαδικτύου και εφαρμογής για φορητές συσκευές.

Ολα τα δεδομένα μέσα σε μία εφαρμογή που θα λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο

Όλα τα ανωτέρω δεδομένα θα μπορούν να ελέγχονται από τους πολίτες μέσω μιας ειδικής εφαρμογής. Στο επίπεδο των υπηρεσιών το οριζόντιο σύστημα πρέπει να απαρτίζεται από τις εξής επιμέρους διεπαφές:
– Διαδικτυακή Πύλη (web portal) για τους πολίτες, μέσα από την οποία θα πραγματοποιείται παρακολούθηση των κυκλοφοριακών συνθηκών, παροχή υπηρεσίας υπολογισμού χρόνου ταξιδίου καθώς και υπηρεσίας ενημέρωσης για τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης, σε πραγματικό χρόνο.

– Εφαρμογή για φορητές συσκευές (mobile app) για τους πολίτες (κατ’ ελάχιστο για λειτουργικά IOS και ANDROID), την οποία ο χρήστης θα μπορεί να κατεβάζει από τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά ‘καταστήματα’ (AppleAppStore και Google Playstore). Η εφαρμογή θα του δίνει, κατ’ ελάχιστο, τη δυνατότητα να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις κυκλοφοριακές συνθήκες και τον χρόνο ταξιδιού από ένα σημείο της πόλης σε ένα άλλο και να ενημερώνεται – πάλι σε πραγματικό χρόνο – για τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης, τόσο τις παρόδιες όσο και αυτές στα δημόσια πάρκινγκ του Δήμου.

Αυτό σημαίνει ότι όλοι μας θα έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε αν είναι «φορτωμένη» η κίνηση στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, αλλά και σε ποια σημεία υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης.

Εφαρμογή φιλική στο χρήστη

Ο γενικός στόχος του έργου είναι η προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας με εφαρμογή έξυπνων λύσεων για την συλλογή, επεξεργασία και διάθεση κυκλοφοριακών δεδομένων μέσω πολλαπλών καναλιών επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο. Ο υποψήφιος ανάδοχος πρέπει να λάβει υπόψη τα ανωτέρω έτσι ώστε τα υποσυστήματα και οι εφαρμογές να ολοκληρώνονται, κατά το δυνατό, τόσο σε επίπεδο διαχείρισης των υποδομών όσο και σε επίπεδο διάθεσης των κατάλληλων υπηρεσιών προς τους πολίτες ώστε να ικανοποιούνται οι στόχοι του έργου.

Τέλος, θα πρέπει να παρέχει ένα εξαιρετικά φιλικό περιβάλλον οπτικοποίησης και δυνατότητας απεικόνισης της πληροφορίας με διαφορετικούς τρόπους, πλήρως διαμορφούμενο από το χρήστη. Με τον ίδιο φιλικό τρόπο, ο χρήστης θα πρέπει να μπορεί να μετασχηματίσει-συσχετίσει κάθε μορφής δεδομένα, που προέρχονται από εντελώς ανομοιογενή περιβάλλοντα.

ΕΡΓΟ ΕΝΟΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥ

Η σύμβαση χρηματοδοτείται με 950.000 ευρώ με ΦΠΑ από την Ευρωπαϊκή Ενωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) και από Πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Έχει ενταχθεί στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014 – 2020» και η Διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε δώδεκα μήνες. Οι προσφορές των ενδιαφερόμενων εταιρειών θα κατατίθενται έως τις 30 Αυγούστου και θα ανοίξουν στις 5 Σεπτεμβρίου.