Πάτρα: Ο ΟΛΠΑ ζητά διευθετήσεις, ο Δήμος συνοφρυώθηκε

Σχεδόν τρία χρόνια μετά την παραχώρηση του παραλιακού μετώπου για 99 χρόνια στο Δήμο Πατρέων ανοίγει πάλι απρόσμενα συζήτηση στην πόλη περί πιθανής επιστροφής τμημάτων του στον ΟΛΠΑ.
Το θέμα παρουσιάζεται από την διοίκηση του οργανισμού ως «τεχνικές διευθετήσεις», όμως, ο ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας που ανέδειξε προχθές το ζήτημα με ανακοίνωσή του, το θέτει κάτω από την σκιά της προωθούμενης ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, και μιλάει σαφώς για προσπάθεια επιστροφής τμημάτων του παραλιακού μετώπου.
Η δημοτική αρχή που μέχρι χθες δεν είχε πει τίποτα για το θέμα, ενώ είχε συνάντηση προ ημερών με τον ΟΛΠΑ, κρατάει αποστάσεις και τώρα στελέχη της, όπως ο Χρήστος Κορδάς, υπογραμμίζουν ότι ο δήμος δεν έχει πρόθεση να επιστρέψει κάτι για το οποίο αγωνίστηκε για χρόνια.
Εκ πρώτης όψεως, τα αιτήματα που έθεσε ο ΟΛΠΑ στο δήμο, δείχνουν να έχουν τεχνικό χαρακτήρα και ότι δεν ανατρέπουν το καθεστώς που έχει διαμορφωθεί στο παραλιακό μέτωπο. Ωστόσο, απαιτείται τροποποίηση των ορίων της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα για την επανένταξη σε αυτή, τμημάτων από εκείνα που είχαν παραχωρηθεί στην πόλη με νόμο.
ΤΙ ΖΗΤΑ Ο ΟΛΠΑ
> Νότιο Λιμάνι:
Στην προέκταση της Ελευθερίου Βενιζέλου και πάνω από τον εγκιβωτισμένο χείμαρρο Διακονιάρη υπάρχει ένας χωματόδρομος που εφάπτεται του Νότιου Πάρκου. Ο ΟΛΠΑ ΑΕ ζητάει από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου να δημιουργήσει στην προέκταση του δρόμου έναν κυματοθραύστη για τις ανάγκες προστασίας των πλοίων που ελλιμενίζονται, καθώς παρατηρείται έντονος κυματισμός. Ο κυματοθραύστης προτείνεται να κατασκευαστεί από τον ΟΛΠΑ ΑΕ, θα φωταγωγηθεί και θα δοθεί σε ελεύθερη χρήση στους πολίτες, δηλαδή θα είναι επισκέψιμος. Η κατασκευή του κυματοθραύστη θα επιτρέψει να αγκυροβολούν εκεί τα σκάφη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, του Λιμενικού Σώματος κ.ά., τα οποία ελλιμενίζονται σήμερα στην προβλήτα της Γούναρη. Για τον ΟΛΠΑ θα ικανοποιηθεί ένα αίτημα του Δήμου Πατρέων, όμως η δημοτική Αρχή φαίνεται ότι διαφωνεί με την εικόνα των ελλιμενισμένων σκαφών, δίπλα σε έναν χώρο αναψυχής. Επιπλέον, ο δήμος φοβάται ότι σε εκείνο το σημείο, θα ελλιμενίζονται και σκάφη του εργολάβου διαχείρισης των υγρών και στερεών αποβλήτων των πλοίων.
> Βόρειο Λιμάνι:
Ο ΟΛΠΑ ΑΕ ζήτησε να του επιστραφεί χερσαία ζώνη πλάτους 3 μέτρων που συνδέει τον μόλο Αγίου Νικολάου με το θεατράκι της μαρίνας και προοριζόταν για ποδηλατόδρομος. Ο ΟΛΠΑ ζήτησε την επιστροφή του, καθώς διαπίστωσε ότι ο Δήμος Πατρέων έχει άλλα σχέδια. Ωστόσο ο κ. Τσώνης έκρινε σκόπιμο να μην προχωρήσει η συγκεκριμένη τροποποίηση-διόρθωση, προφανώς γιατί διαπίστωσε άρνηση του δήμου, που διεκδικεί και το εμπορικό τμήμα του παλιού λιμανιού, όπως είπε στην «Π» ο Χρήστος Κορδάς.
> Πορθμείο Ρίου:
1) Στην Ανατολική προβλήτα προτείνεται να υποχωρήσει το όριο της λιμενικής ζώνης προς την πλευρά της θάλασσας, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδα να προχωρήσει στη συντήρηση του οδοστρώματος που ανήκει στην αρμοδιότητά της. Επίσης, προτείνεται ο καθορισμός των θαλάσσιων ορίων δικαιοδοσίας του ΟΛΠΑ ΑΕ να είναι τα 100 μ.,
2) Στη Δυτική προβλήτα προτείνεται να τροποποιηθούν-διορθωθούν τα όρια, ώστε να βγει ο αρχαιολογικός χώρος του Κάστρου εκτός της λιμενικής ζώνης και να δημιουργηθεί δρόμος πλάτους 7,5 μ. που να οδηγεί στην παραλία που βρίσκεται πίσω από το Κάστρο. Παράλληλα, προτείνεται η διόρθωση του ορίου της λιμενικής ζώνης κάτω από την Γέφυρα για να διευκολυνθεί η κυκλοφορία των οχημάτων που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται.
Τι λέει ο Πελετίδης
Ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, επιβεβαίωσε στην «Π» ότι ο Δήμος έχει γίνει αποδέκτης του αιτήματος του ΟΛΠΑ και τόνισε πως θα απαντήσει αφού το μελετήσει. Ωστόσο, έσπευσε να επισημάνει ότι, ο δήμος έχει δώσει μάχες για να πάρει το θαλάσσιο μέτωπο, στέλνοντας εμμέσως μήνυμα πως δεν θα λάβει εύκολα αποφάσεις.
Ο αντιδήμαρχος Χρήστος Κορδάς όμως, ήταν πιο ξεκάθαρος. Τόνισε ότι, όπως έγινε η αρχική παραχώρηση του παραλιακού μετώπου στο δήμο για 99 χρόνια με νομοθετική ρύθμιση, πάλι με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε ο ΟΛΠΑ να πάρει τα τμήματα που ζητά πίσω. Με άλλα λόγια, υπονόησε ότι ο δήμος δεν προτίθεται να εγκρίνει τα τεχνικά αιτήματα που υποβλήθηκαν.
ΟΛΠΑ: Να βάλουμε τάξη θέλουμε
Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε, ο ΟΛΠΑ φρόντισε χθες να διευκρινίσει ότι οι τροποποιήσεις που αιτείται, βάζουν τάξη σε μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούσαν.
Στο πλαίσιο αυτό συντάχθηκε εισήγηση από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του οργανισμού, την οποία υιοθέτησε ο διευθύνων σύμβουλος Παναγιώτης Τσώνης, και προτάθηκαν συγκεκριμένες τροποποιήσεις-διορθώσεις σε ορισμένα σημεία της λιμενικής ζώνης του Νότιου και του Βόρειου Λιμένα, καθώς και στο Ρίο.
Ο κ. Τσώνης πρότεινε στη Δημοτική Αρχή της Πάτρας και τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων να γίνει κοινή ενημέρωση για όλα τα θέματα μέσω τηλεδιάσκεψης.
Τελικά, επιλέχθηκε να γίνει δια ζώσης ενημέρωση στον δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη (παρέστησαν ακόμα στη συνάντηση ο αντιδήμαρχος Χρήστος Κορδάς και ο διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών του ΟΛΠΑ ΑΕ, Φώτης Σμυρνής). Ο κ. Τσώνης θεώρησε για λόγους ηθικής τάξης να ακολουθήσουν κατ’ ιδίαν ενημερωτικές συναντήσεις του με τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οπως και έγινε.
Ο οργανισμός τονίζει ότι, για όλα τα παραπάνω δεν ήταν απαραίτητο από την κείμενη νομοθεσία να ληφθεί απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Παρόλα αυτά, ο ΟΛΠΑ ΑΕ και ο κ. Τσώνης προσωπικά ως Πατρινός, θεώρησαν ότι είναι ηθικά υποχρεωμένοι να ενημερώσουν την Δημοτική Αρχή και τις παρατάξεις για τις προτεινόμενες τροποποιήσεις-διορθώσεις, καθώς αποτελεί αδιαπραγμάτευτη αρχή της Διοίκησης του Οργανισμού να συζητούνται όλα τα θέματα πάνω από το τραπέζι και να μην υπάρχει «κρυφή ατζέντα». Η πάγια και αδιαπραγμάτευτη θέση του ΟΛΠΑ ΑΕ είναι: Λιμάνι ανοικτό στην πόλη και τους πολίτες.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ
Σχετικά με τις εκτιμήσεις που εξέφρασε ο ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας περί επικείμενης ιδιωτικοποίησης του Λιμένα είναι γνωστό πως οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται από την Κυβέρνηση, τονίζει ο οργανισμός.
Στα ζητήματα που άπτονται της αρμοδιότητάς του επισημαίνει ότι:
> Παρά το γεγονός ότι έχει δοθεί παράταση μέχρι το τέλος του 2021 για τις μελέτες του προγράμματος POSEIDON MED II και την χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο, ο ΟΛΠΑ ΑΕ έχει ήδη υποβάλει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
> Επικαιροποιήθηκαν οι μελέτες για το Εμπορικό Τμήμα και κατατέθηκαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να εξευρεθεί χρηματοδοτικό εργαλείο.
> Συντάχθηκαν μελέτες για την κατασκευή υποδομών που θα επιτρέψουν στο Λιμάνι να υποδέχεται κρουαζιερόπλοια από χώρες εκτός της Συνθήκης Σένγκεν και υποβλήθηκε αίτημα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την χρηματοδότησή τους.
Του ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News