Συρμακέσης: Η Πάτρα θα αποκτήσει 2η Πολυτεχνική Σχολή

Ο Σπύρος Συρμακέσης αναλύει την ταυτότητα, τους στόχους και τα οράματα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Συρμακέσης

Η Πάτρα εδώ και καιρό δεν έχει μόνο ένα Πανεπιστήμιο. Το παραδοσιακό της και αειθαλές Πανεπιστήμιο Πατρών έχει πλαισιωθεί από δύο άλλα ανώτατα ιδρύματα, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, δηλαδή τα τρία τμήματά του που λειτουργούν στις εγκαταστάσεις του παλαιού ΤΕΙ, στα μέρη περί την ιστορική βίλα Κόλλα στο Κουκούλι.

Ενας από τους πυλώνες του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου  είναι ο αεικίνητος Σπύρος Συρμακέσης, καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ιδρύματος, που μιλάει για τις σχολές, τη σημερινή τους δυναμική και τις προοπτικές τους, και φωτίζεται.

Συρμακέσης

Από τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της «Π»

Μιλήσαμε μαζί του την Πέμπτη που μας πέρασε και ενώ το ίδρυμα περιμένει τους νέους του φοιτητές.

– Πόση ζήτηση αναμένει;

«Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει αρκετό ενδιαφέρον. Εχουμε να κάνουμε με τρία τμήματα της σχολής Μηχανικών, δηλαδή τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Μηχανολόγων και Πολιτικών Μηχανικών, που αγγίζουν την αιχμή της τεχνολογίας. Στις εποχές που βρισκόμαστε, λόγω ενεργειακής κρίσης και αναγκών στην αγορά εργασίας, τα τμήματα των μηχανικών τείνουν να έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση, τόσο από την Πάτρα όσο και από τη Δυτική Ελλάδα».

– Σε τι πιστεύει ότι πλεονεκτούν τα τμήματα αυτά σε σχέση με άλλα ομοειδή;

«Ως προς το περιβάλλον τους, κατ’ αρχήν: Βρίσκονται σε μια περιοχή, όπως η Πάτρα, που αποτελεί κέντρο της χώρας. Είναι μια πόλη προσβάσιμη από όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Προσφέρει πολύ καλύτερη ποιότητα ζωής, σε σχέση με άλλα αστικά κέντρα, και είναι και πιο οικονομική.

Τα τρία τμήματά μας έχουν πολύ καλά προγράμματα σπουδών, με κύκλο ζωής τρία έτη. Είναι πολύ πρόσφατα. Φτιάχτηκαν με γνώμονα τις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, αλλά και τις σύγχρονες ερευνητικές τάσεις, ακουμπούν τις ανάγκες του σήμερα, αυτό που χρειάζεται η χώρα. Προσφέρουν ισχυρό εργαστηριακό εξοπλισμό και έχουν εκπαιδευτικό προσωπικό που έχει δουλέψει στη βιομηχανία, στον ιδιωτικό τομέα, με τον οποίο έχουν ισχυρούς δεσμούς με αυτόν. Προσφέρουν άρα γνώση απ’ ευθείας χρήσιμη για την αγορά και την 4η Βιομηχανική Επανάσταση».

– Το ίδιο το Πανεπιστήμιο, σαν εκπαιδευτικός και διοικητικός οργανισμός, κατορθώνει να λειτουργεί αρμονικά, παρά την παραδοξότητα της γεωγραφικής πολυδιάσπασης;

«Ναι. Ουσιαστικά το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου κτίστηκε ώστε να είναι σπαρμένο σε διαφορετικές πόλεις. Σε μας, το να κάνεις πράγματα εξ αποστάσεως είναι στο DNA της διοικητικής μας δομής. Τα συλλογικά μας όργανα συνεδριάζουν εξ αποστάσεως, κάνουμε ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, έχουμε ηλεκτρονικές υποδομές. Οι διαδικασίες αυτές είναι στη ραχοκοκαλιά μας. Αυτό σημαίνει ότι και εξυπηρετούμε καλά τους φοιτητές, αλλά και το προσωπικό μας επικοινωνεί χρησιμοποιώντας την τεχνολογία. Η διασπορά λοιπόν είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Δεν επιβλήθηκε από τον κορονοϊό. Μας είναι εύκολο, αν προκύψει αιτία, να περνάμε στην εξ αποστάσεως λειτουργία».

– Αραγε η Πάτρα θεωρεί το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου «Πανεπιστήμιό της»; Το ίδιο το Πανεπιστήμιο Πατρών, το αναγνωρίζει, έχουν σχέσεις καλές.

«Με το Πανεπιστήμιο Πατρών έχουμε άψογες σχέσεις. Εχουμε κοινές δράσεις. Πρόσφατα εγκρίθηκε κοινό Tehnology transfer office, μια γενναία πράξη του πρύτανη του Πανεπιστημίου Πατρών Χρήστου Μπούρα και του αντιπρύτανη Παναγιώτη Δημόπουλου, που μας έκανε την αντίστοιχη πρόταση. Ενώσαμε τις δράσεις μας για ένα γραφείο μεταφοράς τεχνολογίας που θα ενώσει όλη την Πελοπόννησο. Πρόσφατα ξεκινήσαμε μια δράση με ομπρέλα το όνομα Υπατία, με σκοπό να μαζέψουμε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τους ερευνητικούς φορείς της περιοχής Πάτρας, ώστε να έχουμε κοινές δράσεις απέναντι στους φοιτητές μας.

Το Πανεπιστήμιο της Πάτρας έχει και το όνομα της πόλης. Είναι στην καρδιά των Πατρινών, ως δικό τους Πανεπιστήμιο. Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου είναι ένα καινούργιο Πανεπιστήμιο, με μόλις τρία χρόνια λειτουργίας, είναι κομμάτι της Πάτρας. Ολοι οι καθηγητές μας ζουν στην πόλη, το ίδιο και οι φοιτητές μας που έρχονται από διαφορετικά μέρη για να ζήσουν εδώ, καθώς μάλιστα έχουμε πολύ ισχυρή ερευνητική δραστηριότητα. Δεν έχουμε τον αριθμό των φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών, αλλά δημιουργούμε κέρδος στην πόλη. Σύντομα οι Πατρινοί θα αντιμετωπίζουν το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου σαν δικό τους. Θα πρέπει να το αγκαλιάσουν. Τους δίνει τμήματα εν δυνάμει πολυτεχνικά, είναι κάτι που δουλεύουμε, και σε λίγα χρόνια μπορεί η Πάτρα να έχει και δεύτερη πολυτεχνική σχολή. Ενα πολύ σημαντικό απόκτημα για την πόλη μας σε επίπεδο πολιτικό και κοινωνικό».

– Πώς μπορεί να επιτευχθεί η ώσμωση με την πόλη και την κοινωνία της;

«Εχουμε πολλές παράλληλες δράσεις. Συνεργαζόμαστε με μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και οργανώνουμε ιβέντ για την προώθηση του προγραμματισμού. Συμμετέχουμε στο RGC (το περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο) επί τρία χρόνια. Εχουμε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον ΣΕΒ Δ. Ελλάδας για ανταλλαγή απόψεων, τεχνογνωσίας, απασχόληση φοιτητών, μεταφορά προβλημάτων της βιομηχανίας στον ακαδημαϊκό χώρο. Συνεργαζόμαστε με εταιρείες στο Επιστημονικό Πάρκο και με μεγάλες εταιρίες που υπάρχουν στην Πάτρα. Προσπαθούμε να κρατήσουμε φοιτητές ώστε να συνεχίσουν να δουλεύουν και να μένουν στην πόλη. Δημιουργούμε τεχνολογικές λύσεις για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, συνεργαζόμενοι με εταιρείες του χώρου της υγείας. Οι δράσεις μας είναι μέσα στον κοινωνικό ιστό της πόλης και προσπαθούμε να τις ενισχύσουμε περισσότερο. Μας ενδιαφέρει οι άνθρωποι που έρχονται να σπουδάσουν στην  Πάτρα να παραμείνουν ενώ και να επανατροφοδοτήσουν το τοπικό οικοσύστημα».

– Το ίδιο το ακαδημαϊκό προσωπικό έχει ώσμωση με την πόλη;

«Στο τελευταίο Αναπτυξιακό Συνέδριο της «Π», καθηγητές μας οργάνωσαν ξεχωριστά sessions πάνω στους άξονες του Συνεδρίου. Συμμετέχουμε σε συναντήσεις του Επιμελητηρίου Αχαΐας, σε δράσεις του Εμπορικού Συλλόγου, συνεργαζόμαστε σε θεσμικό επίπεδο με τους φορείς της πόλης. Υποστηρίζουμε χορηγικά δράσεις των φοιτητών μας, έχουμε ομάδα ρομποτικής, ξεχωριστές μονάδες εκπαίδευσης εκτός του προγράμματος σπουδών, οργανώσαμε την Ημέρα Καριέρας, όπου μαθητές ήρθαν να γνωρίσουν τεχνολογίες και έχουν επαφή με καθηγητές, να δουν ενεργά συστήματα, να καταλάβουν τι κάνει το Πανεπιστήμιο σ’ αυτή την πόλη. Αυτό θα το κάνουμε κάθε χρόνο. Τα ανοιχτά εργαστήρια είναι  κομμάτι του μπίζνες πλαν του Πανεπιστημίου μας».

Αυτή τη στιγμή διαστημόπλοια φωτογραφίζουν το σύμπαν, οι τεχνολογίες έχουν απογειωθεί, η ζωή μας μεταβάλλεται με όρους γεωμετρικής προόδου. Το ελληνικό πανεπιστήμιο παρακολουθεί αυτή την εξέλιξη; Μπορεί να παντρέψει τη νεολαία και την κοινωνία με το μέλλον που είναι ήδη παρόν;

«Αυτός είναι ο στόχος, αυτή είναι η αποστολή του ελληνικού πανεπιστημίου. Αυτά βέβαια δεν είναι πολύ εύκολα σε ένα οικονομικό και γεωπολιτικό καθεστώς που αλλάζει, κάτι που επηρεάζει το πανεπιστήμιο, το οποίο είναι κομμάτι της ζωή μας, καθώς είμαστε μια μικρή κοινωνία. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, βρισκόμαστε στην αιχμή της τεχνολογίας και της ενημέρωσης, μαθαίνουμε και διαχέουμε πληροφορίες στον ερευνητικό μας ιστό και ανάλογα αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία που έρχεται από εθνικούς και διεθνείς πόρους για να αναπτύξουμε την έρευνα και νέες υπηρεσίες και προϊόντα, στο μέτρο του εφικτού, να φτιάξουμε ένα καλύτερο κλίμα για τα παιδιά μας, όσο καλύτερα μπορούμε».