Βραζιλία: Το δύσκολο έργο της αναγνώρισης των θυμάτων μετά το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα

Αμφιβολίες για το αν φταίει μόνο ο πάγος για το δυστύχημα

Βραζιλία

Οι αρχές της Βραζιλίας, ανέκτησαν χθες Σάββατο τα πτώματα των 62 θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας κοντά στο Σαν Πάουλο, στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας, ενώ ταυτόχρονα άρχισαν την ανάλυση του περιεχομένου των λεγόμενων μαύρων κουτιών του αεροσκάφους για να εξακριβωθούν τα αίτια.

Συντριβή αεροπλάνου – Βραζιλία: «Αγκάλιασα τον υπάλληλο που δε με άφησε να επιβιβαστώ» – Συγκλονίζει επιβάτης
Το αεροσκάφος συνετρίβη προχθές Παρασκευή στη Βινιέντου, πόλη περίπου 80 χιλιόμετρα βορειοδυτικά από το Σαν Πάουλο, την οικονομική πρωτεύουσα της Βραζιλίας.

Μετά την απότομη απώλεια ύψους και την ανεξέλεγκτη περιδίνησή του που κατέγραψαν σε βίντεο κάτοικοι, το αεροσκάφος συνετρίβη σε χώρο με βλάστηση, στο εξωτερικό συγκροτήματος κατοικιών.

«Συνολικά, 62 πτώματα (34 ανδρών και 28 γυναικών) ανακτήθηκαν και διακομίστηκαν στο νεκροτομείο ενόψει της αναγνώρισής τους και της παράδοσής τους στις οικογένειές τους», ενημέρωσε η πολιτειακή κυβέρνηση.

Δύο από τα πτώματα, αυτά του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη, αναγνωρίστηκαν ήδη, σύμφωνα με τον δήμαρχο της Βινιέντου, τον Ντάριου Πασέκου.

Το κέντρο ερευνών και πρόληψης αεροναυτικών ατυχημάτων της Βραζιλίας (CENIPA) διενεργεί έρευνα και πλέον οι ειδικοί του άρχισαν να αναλύουν το περιεχόμενο των δυο μαύρων κουτιών (του καταγραφέα δεδομένων πτήσεις και του αποτυπωτή συνομιλιών πιλοτηρίου).

Αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα «εντός εκτιμώμενης προθεσμίας 30 ημερών προκαταρκτικό πόρισμα» για τα αίτια του δυστυχήματος, ανακοίνωσε η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία.

Δεκάδες πυροσβέστες, διασώστες και αστυνομικοί εργάστηκαν χθες στο πεδίο για να ανασύρουν τα θύματα.

Αν και δεν τραυματίστηκε ουδείς στο συγκρότημα κατοικιών Recanto Florido, όπου κατέπεσε το αεροσκάφος, το σοκ είναι τεράστιο.

Το δυστύχημα προκάλεσε «πανικό», το αίσθημα στους ενοίκους πως ήταν «ανίσχυροι», ήταν «πολύ λυπηρό», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο η Χομπέρτα Ενρίκε, πρόεδρος της ένωσης των ενοίκων.

Οι ένοικοι «τρομοκρατήθηκαν, υπέστησαν ψυχολογικό τραύμα», πρόσθεσε.

Ο βραζιλιάνος πρόεδρος Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος μετά το «τραγικό δυστύχημα».

Το αεροσκάφος, που είχε κατασκευάσει η γαλλοϊταλική ATR, μετέφερε 58 επιβάτες και είχε τετραμελές πλήρωμα, σύμφωνα με τον αερομεταφορέα Voepass.

Σχεδόν όλα τα θύματα έφεραν έγγραφα ταυτότητας που έχουν εκδοθεί στη Βραζιλία, πάντα σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία, ωστόσο ανάμεσά τους υπήρχαν γυναίκα με διπλή υπηκοότητα, βραζιλιάνικη και πορτογαλική, και οικογένεια τριών υπηκόων της Βενεζουέλας.

Εκτελούσε πτήση από την Κασκαβέλ, στην πολιτεία Παρανά (νότια) προς το διεθνές αεροδρόμιο Γκουαρούλιους, στη Σαν Πάουλο. Συνετρίβη στις 13:25 (τοπική ώρα· 19:25 ώρα Ελλάδας) στη Βινιέντου.

Σύμφωνα με δεδομένα που συγκέντρωσε ο εξειδικευμένος ιστότοπος flightradar24, το αεροσκάφος πετούσε για σχεδόν μια ώρα σε ύψος 17.000 ποδών (5.180 μέτρων). Στις 13:21 άρχισε να χάνει ύψος και το επόμενο λεπτό έπεσε απότομα ως τα 4.100 πόδια (1.250 μέτρα).

Η βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία ανέφερε πως «η απώλεια της επαφής με τα ραντάρ διαπιστώθηκε στις 13:22», κι ότι το πλήρωμα «δεν ανέφερε πως αντιμετώπιζε κατάσταση έκτακτης ανάγκης» ούτε «δυσμενείς μετεωρολογικές συνθήκες».

Ειδικοί του CENIPA αναλύουν το περιεχόμενο των μαύρων κουτιών, με το ενδιαφέρον στραμμένο στις συνομιλίες στο πιλοτήριο και στα δεδομένα πτήσης τις στιγμές προτού το αεροσκάφος αρχίσει τη μοιραία κάθοδό του, ανέφερε ο υποπτέραρχος Μαρσέλου Μορένου, ο επικεφαλής του κέντρου.

Οι πληροφορίες αυτές αναμένεται να «μας δείξουν τι συνέβη κατά τη διάρκεια αυτού του τραγικού συμβάντος», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Βραζιλίας, το αεροσκάφος συμμορφωνόταν προς όλους τους ισχύοντες κανονισμούς.

Το ATR72-500 είχε τεθεί σε υπηρεσία αρχικά το 2010.

Είχε υποβληθεί σε εργασίες «συνηθισμένης συντήρησης» το βράδυ της Πέμπτης κι αναχώρησε από τη Χιμπεϊράου Πρέτου, πόλη της πολιτείας Σαν Πάουλο όπου βρίσκεται η έδρα της Voepass, «χωρίς κανένα τεχνικό πρόβλημα», διαβεβαίωσε ο διευθυντής επιχειρήσεων της εταιρείας, ο Μαρσέλ Μόουρα.

Ειδικοί κάνουν την υπόθεση ότι το δυστύχημα ενδέχεται να προκάλεσε ο σχηματισμός πάγου στα φτερά του δικινητήριου σκάφους turboprop.

Ο κ. Μόουρα αναγνώρισε πως το αεροσκάφος πετούσε σε ύψος όπου ο συγκεκριμένος τύπος διατρέχει αυξημένο κίνδυνο να σχηματιστεί πάγος στα φτερά. Η μετεωρολογική υπηρεσία είχε προειδοποιήσει για παγετό την Παρασκευή, πάντως σε επίπεδο «αποδεκτό για την πτήση», πρόσθεσε.

Η Voepass, που ιδρύθηκε το 1995, αρχικά με διακριτικό τίτλο Passaredo, διαθέτει στόλο 15 αεροσκαφών κι έχει το τέταρτο μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς πτήσεων εσωτερικού της Βραζιλίας, σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία.

Η κατασκευάστρια του αεροσκάφους, θυγατρική της Airbus και της ιταλικής Leonardo, διαβεβαίωσε ότι ειδικοί της θα υποστηρίξουν «την έρευνα που διενεργείται».

Αυτό ήταν το πρώτο μεγάλο αεροπορικό δυστύχημα στη Βραζιλία έπειτα από 17 χρόνια.

Το 2009, Airbus A330-230 της Air France, που εκτελούσε δρομολόγιο από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, εξαφανίστηκε πάνω από τον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες, σε περιοχή όπου καταγράφονται αναταράξεις.

Δύο χρόνια νωρίτερα, Airbus A320 του βραζιλιάνικου αερομεταφορέα TAM βγήκε από τον διάδρομο μετά την προσγείωση στο αεροδρόμιο Κονγκόνιας του Σαν Πάουλο κι έπεσε πάνω σε αποθήκη φορτίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 187 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και άλλοι 12 άνθρωποι στο έδαφος.

Πηγή: ΑΠΕ