Μίμης Πλέσσας: «Πλήρωσα που δεν κομματικοποιήθηκα!», Οι μεγάλες εξομολογήσεις του αείμνηστου μαέστρου στην «Π»

Μίμης Πλέσσας: «Ο σπουδαίος Αλέκος Σακελλάριος, έπαιρνε, όπως ακριβώς και εγώ, σύνταξη… ανειδικεύτου εργάτη!»

Πλέσσας

Με ένα μακρόσυρτο απόκοσμο μινόρε σαλπίζουν πένθιμα από το Σάββατο 5/10/2024 οι μαυροντυμένες νότες του πενταγράμμου, για να τιμήσουν ευλαβικά με το υποβλητικό ρέκβιέμ τους, τον πρωτομάστορα της Τέχνης, τον πιονέρο της ελληνικής μουσικής, που ανηφόρισε μετά από έναν αιώνα ζωής, για το Πάνθεον του ελληνικού Πολιτισμού.

Ο Μίμης Πλέσσας εγκατέλειψε μόνο του το πιάνο στη σκηνή, αλλά το απέθαντο έργο του θα ηχεί για πάντα στις καρδιές και στο συλλογικό υποσυνείδητο των Ελλήνων.

Μίμης Πλέσσας: Αύριο Τετάρτη το τελευταίο αντίο

Η Πάτρα είχε διασταυρωθεί πολλές φορές με τις καλλιτεχνικές ατραπούς του: Στις 19 Απριλίου 2010, είχε αναγορευθεί σε επίτιμο διδάκτορα Χημείας από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ενώ για την προσφορά του, είχε τιμηθεί από τον Δήμο Πατρέων, τον Δήμο Ρίου, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και άλλους φορείς.

Είχε συνεργαστεί με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων «Θανάσης Τσιπινάκης», την Πολυφωνική Χορωδία, την Πατραϊκή Μαντολινάτα κ.ά.
Ενώ ως χημικός, μετά από προσκλήσεις του φίλου του καθηγητή Γιάννη Ματσούκα, παρίστατο ως τιμώμενο πρόσωπο από το 2008 στα Συνέδρια του Προγράμματος Ιατρική Χημεία στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Μίμης Πλέσσας - Θανάσης Τσιπινάκης

Νοέμβριος 2009: Με τον αείμνηστο μαέστρο Θανάση Τσιπινάκη, στη συναυλία που είχε δώσει στο Συνεδριακό του Πανεπιστημίου, με την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων

Παράλληλα, είχε λαμπρύνει αρκετές φορές τις σελίδες της εφημερίδας «Πελοπόννησος» με αποκλειστικές συνεντεύξεις- εξομολογήσεις του.

Σε μία από αυτές, μιλώντας στον υπογράφοντα, ο Μίμης Πλέσσας είχε αποκαλύψει το προσωπικό και καλλιτεχνικό κόστος που πλήρωσε από την κομματοκρατία, την αγνωμοσύνη όσων τραγουδιστών ευεργέτησε, την αδιαφορία της Πολιτείας απέναντι στο έργο του, αλλά και τη σύνταξη… ανειδίκευτου εργάτη που ο ίδιος ελάμβανε!

Ας θυμηθούμε κάποιες από τις απαντήσεις του, σε συνέντευξη που είχε δώσει στην «Π», στις 19 Οκτωβρίου 2004:

Μίμης Πλέσσας

Ο αείμνηστος μαέστρος Μίμης Πλέσσας

-Αρνηθήκατε πεισματικά και δεν προσδεθήκατε σε κάποιο κομματικό άρμα. Ηταν μια επιλογή, που σας στοίχισε καλλιτεχνικά;

Στην πορεία μου στοίχισε πανάκριβα! Γιατί κανείς ποτέ δεν αναφερόταν στην παρουσία ή στα έργα μου, μια και δεν είχα ιδιαίτερο συμβόλαιο με καμία εταιρεία. Ετσι τα τραγούδια μου ήταν γνωστά μέχρι και πρότινος, αλλά σαν τραγούδια των Μούσχουρη, Βάνου, Πουλόπουλου, Βογιατζή, Κουρούκλη, Μαρινέλλας, Κουμιώτη, Βοσκόπουλου, Διονυσίου, για να πω μερικά μόνο από τα «Πλεσσόπουλα» που είχα την τύχη να συμπορευτώ. Αυτό όμως εμένα δεν με ένοιαζε, γιατί το τραγούδι δεν το γράφουμε για να ξέρουν ότι το τραγούδι είναι δικό μας και αν χρησιμοποιούμε αυτά τα θαυμάσια «εργαλεία», που είναι οι τραγουδιστές και οι ηθοποιοί, που μεταλαμπαδεύουν αυτή την ευαισθησία μας, είναι γιατί έτσι μπορούμε με τον καλύτερο τρόπο να φθάσουμε στις καρδιές των ανθρώπων και να τις ευφράνει, ή να φωτίσει το μυαλό τους.

-Τόσες και τόσες επίσημες εκδηλώσεις γίνονται συνεχώς από την Πολιτεία. Δεν έχω δει ποτέ να σας καλέσουν ή να σας τιμήσουν. Γιατί;

Υπάρχουν μεγάλες εκδηλώσεις, στημένες πάνω σε… ξυλοπόδαρα! Υπάρχουν προπαγανδισμένες εκδηλώσεις που είναι σαφώς αποτελέσματα κομματοκρατίας, ή παλαιοκρατίας. Ενδεχομένως θα έχουν κάποια λάμψη τη στιγμή που γίνονται. Δεν είναι όμως οι εκδηλώσεις που θα κρίνουν την αξία ενός έργου, αλλά ο πανδαμάτωρ χρόνος, που είναι αδέκαστος. Αν λοιπόν εγώ, μετά από 40 χρόνια, έχω καταφέρει να απασχολώ το 60% του παιζομένου ρεπερτορίου, απανταχού της χώρας, νομίζω ότι είναι μια δικαίωση. Η οποία με κάνει να ξεχνώ την πικρία, που μου δίνει το γεγονός ότι χρειάζεται κάθε φορά να αποδεικνύω την τιμιότητά μου, για να μπορώ έτσι να έχω μια από τις μεγάλες αίθουσες, ή έναν από τους μεγάλους χώρους για να παίξω κάτι καινούργιο μου. Οταν κανείς στα 22 έως τα 25 χρόνια του, έχει διευθύνει τις μεγαλύτερες ορχήστρες του κόσμου, όντας αυτοδίδακτος, το μόνο που δεν ζηλεύει είναι αυτόν που σήμερα διευθύνει μια από τις εθνικές ορχήστρες και που ενδεχομένως φοβάται ότι αν καλέσει τον Πλέσσα θα τον «κουκουλώσει». Δεν υπήρξε φορά που να πάω στο εξωτερικό και να μην γυρίσω με το πρώτο βραβείο.

-Ακόμα και σε δύο μεγάλες επίσης εκδηλώσεις που έγιναν για τον ελληνικό κινηματογράφο, στο Μέγαρο Μουσικής και στο Ηρώδειο, δεν σας κάλεσαν…

Ναι, είναι αλήθεια. Δεν είχα καμία ανάμιξη, καμία θέση. Μάλιστα, η τελευταία πρότασή μου να κάνω με συμφωνική όλα μου τα κινηματογραφικά έργα, κάπου χάθηκε. Εχετε ακουστά για το «Τρίγωνο των Βερμούδων»; Εδώ υπάρχει το «Τρίγωνο των καρεκλοκενταύρων»! Μέσα σε αυτό το τρίγωνο, εξαφανίζονται πολλές φορές προτάσεις, που έχουν υποβληθεί με τη μεγαλύτερη σαφήνεια και με σωστές ημερομηνίες.

Μίμης Πλέσσας - Παναγιώτης Ρηγόπουλος

Με τον υπογράφοντα και κρατώντας την «Π»στα χέρια του

-Στην Ελλάδα οι δημιουργοί είναι υποβαθμισμένοι έναντι των τραγουδιστών, οι οποίοι και πιστώνονται εν πολλοίς, την επιτυχία ενός τραγουδιού. Γιατί;

Η ευγένειά σας που ρωτάτε αυτό το θέμα. Πρώτον, γιατί όλοι οι δημιουργοί, όταν συνταξιοδοτούνται, έχουν τη σύνταξη του ανειδικεύτου εργάτη! Ο σπουδαίος Αλέκος Σακελλάριος έπαιρνε, όπως ακριβώς παίρνω και εγώ, σύνταξη ανειδικεύτου εργάτη! Εστω και αν εργάζομαι ακόμα και προσφέρω στο συνταξιοδοτικό μου ίδρυμα, δεν μπορώ ποτέ να υπερβώ την 12η κλάση, γιατί δεν κάνει να γίνω ποτέ κάτι παραπάνω, από… ανειδίκευτος εργάτης!

-Υπήρξαν τραγουδιστές που εσείς τους χαρίσατε διαχρονικές επιτυχίες, άρα και διαχρονικά νυχτοκάματα, και αυτοί σας «ξεπλήρωσαν» με αχαριστία;

Μα νομίζω ότι δεν είμαι εγώ αυτός που είπε το σοφό «φοβού τους ευεργετηθέντες.

-Εχετε πικρία για αυτή την συμπεριφορά προς το πρόσωπό σας;

Οχι βέβαια, γιατί εγώ δεν το έκανα για να μου χρωστάνε έστω και ένα τηλεφώνημα για «χρόνια πολλά» στη γιορτή μου. Εγώ το έκανα για να δυναμώσω τα φτερά ενός ταλέντου που διέκρινα και να τους κάνω να είναι το καμάρι στο ελληνικό πεντάγραμμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κυψέλη: ΒΙΝΤΕΟ ντοκουμέντο από τη στιγμή δολοφονίας του 28χρονου από τα ανήλικα ξαδέλφια του

Καιρός: Επιμένουν οι καλοκαιρινές …διαθέσεις, τι είναι το «ινδικό καλοκαίρι» που διανύουμε, η πρόγνωση για την Πάτρα

Μισθοί δημόσιο: Ποιες αυξήσεις προβλέπονται από τον Ιανουάριο του 2025, ποιες άλλες παρεμβάσεις προβλέπει ο προϋπολογισμός

Ξυλοδαρμός 4χρονου με αυτισμό: «Του έσπασαν τα δόντια και το σχολείο έλεγε ότι σκόνταψε»

Πάτρα: Σήμερα η κηδεία της Αρετής Καραμπίνα, θύμα τροχαίου

Λεπενού: Νομικά κινείται η οικογένεια του 54χρονου που παρασύρθηκε από χείμαρρο, τα ερωτήματα που εγείρονται

Πάτρα: Προφυλακίστηκαν δύο ανήλικοι – μέλη εγκληματικής οργάνωσης

Πάτρα: Η απάτη και τα «ραδιενεργά» κοσμήματα

Ερευνα της «Π»: Οι Αχαιοί πληρώνουν 1,2 εκ. € για την ασφάλεια των Αθηναίων