Ακρίβεια-Σούπερ Μάρκετ: Οι μειώσεις δεν φτάνουν στον καταναλωτή, παράπονα για αυξήσεις
Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ συνεχίζει να αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για την ελληνική οικονομία –
Οι καταναλωτές συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τις συνέπειες της ακρίβειας, καθώς οι τιμές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ παραμένουν υψηλές, παρά τις προσπάθειες για μείωση τους.
Αξιοσημείωτο είναι πως πολλά προϊόντα, αν και εμφανίζονται με ταμπέλες «μείωσης τιμής», στην πραγματικότητα καταγράφουν αυξήσεις. Για παράδειγμα, ο χυμός μήλου αυξήθηκε κατά 0,50€ και τα μακαρόνια κατά 0,23€ μέσα σε μία μέρα.
Η πρωτοβουλία για μείωση τιμών έχει υποστηριχθεί από πολλές εταιρείες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ωστόσο, παρατηρείται μια αντιφατική εικόνα λόγω του έντονου ανταγωνισμού, που συχνά οδηγεί σε μεγαλύτερες μειώσεις τιμών, προκαλώντας σύγχυση στους καταναλωτές. Παρά την επιθυμία για διαρκή μειώσεις, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας τονίζει ότι η αγορά τροφίμων εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από αποπληθωριστικές τάσεις.
Εν τω μεταξύ, οι μεγάλες εμπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν στρατηγικές για να αυξήσουν τα κέρδη τους, όπως η δημιουργία Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών (ΙΚΕ) που αγοράζουν προϊόντα σε υψηλότερες τιμές από τις μητρικές εταιρείες και τα μεταπωλούν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής είναι συνήθως μεγαλύτερη, ενώ η συμμετοχή του λιανεμπορίου στο κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλή, με το 45% να αντιστοιχεί στην τιμή που παίρνει ο παραγωγός και το 18% στους φόρους.
Ερευνα της Τράπεζας της Ελλάδος
Η ακρίβεια στις τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για την ελληνική οικονομία, με τις τιμές να μην μειώνονται ικανοποιητικά παρά τις συνεχείς κυβερνητικές προσπάθειες. Παρά την ελαφρά υποχώρηση που καταγράφεται σε ορισμένα προϊόντα, η καθημερινή εμπειρία των καταναλωτών δείχνει μια διαφορετική εικόνα.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος, η χώρα παραμένει μία από τις πιο ακριβές στην Ευρωζώνη για τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ, με σημαντικές διαφορές τιμών σε προϊόντα όπως το ανθρακούχο νερό, το οποίο είναι 129% ακριβότερο στην Ελλάδα, και το γάλα UHT με διαφορά 56%.
Αντιθέτως, οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ εκφράζουν παράπονα για τον νόμο που καθορίζει πλαφόν κέρδους, ζητώντας την κατάργησή του και τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Παρά την αντίθεση τους στην απόφαση της κυβέρνησης για συνέχιση του πλαφόν κέρδους, η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος επισημαίνει ότι το μέτρο περιορίζει τον ανταγωνισμό και δεν βοηθά στην μείωση των τιμών.
Η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος αποκαλύπτει ότι η Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 10% πιο ακριβή από την Ευρωζώνη για 41 κατηγορίες επώνυμων προϊόντων, κυρίως λόγω της αυξημένης συγκέντρωσης της αγοράς και των στρεβλώσεων στον τομέα της λιανικής πώλησης. Ωστόσο, αν η αγορά υιοθετούσε μια πιο ανταγωνιστική δομή, οι τιμές θα μπορούσαν να μειωθούν σημαντικά, με τις μεγαλύτερες μειώσεις να φτάνουν έως και 30%. Παρά την πρόοδο από το 2011, οι διαφορές τιμών παραμένουν και απαιτούν περαιτέρω παρεμβάσεις για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση της εξάρτησης από πολυεθνικές εταιρείες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, εκτός από τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα, η Ελλάδα δείχνει να υπερτερεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα και οι εγχώριες υπηρεσίες, που προσφέρονται συχνά σε πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News