Εκτός μεγάλων έργων το τρένο και το ΄25 – Παγωμένη η υπογειοποίηση λόγω χρηματοδότησης
Δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον σιδηρόδρομο στην Πάτρα στον προγραμματισμό του Υπουργείου Υποδομών
Ετος ορόσημο θα αποτελέσει το 2025 για τα μεγάλα έργα, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα, που παρουσίασε προ ημερών το πρόγραμμα παράδοσης και εξέλιξης των νέων υποδομών.
Στα μεγάλα έργα, που θα ολοκληρωθούν το 2025, κορυφαία θέση κατέχει δικαίως ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος, όμως την ίδια στιγμή, η πλήρης απουσία πρόβλεψης για την υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το Νότιο Λιμάνι επιβεβαιώνει αυτό που επεσήμανε τους προηγούμενους μήνες η «Π», περί χρηματοδοτικού κενού.
Το τρένο της Πάτρας έχασε το 2024 το δεύτερο χρηματοδοτικό «παράθυρο» του μηχανισμού CEF II (Connecting Europe Facility II), λόγω αδυναμίας εκπλήρωσης των χρηματοοικονομικών όρων. Πρακτικά το κόστος του έργου δεν μπορεί να καλυφθεί υπό τις παρούσες συνθήκες, με αποτέλεσμα να μην έχει ένα ορατό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε στην «Πελοπόννηο» ότι το αίτημα χρηματοδότησης θα επανυποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στην ιστοσελίδα του προγράμματος τα σχετικά calls έχουν ανοίξει για υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης ύψους 1,08 δισ. ευρώ, σε θεματικές ενότητες όπως λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας, θαλάσσια λιμάνια, σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές και πολυτροπικοί τερματικοί σταθμοί εμπορευμάτων για τις οδικές, σιδηροδρομικές και ναυτιλιακές μεταφορές. Προτάσεις θα γίνονται δεκτές μέχρι τις 21 Ιανουαρίου και μένει να δούμε εάν θα υπάρξει η κατάθεση του αιτήματος από το υπουργείο Υποδομών, το οποίο σε κάθε περίπτωση δεν αναμένεται να κριθεί πριν το καλοκαίρι του 2026.
Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν σε 477 εκατ. ευρώ, ενώ κρίσιμο ζήτημα και τεχνικά αποτελεί αυτό της υπογειοποίησης σημαντικού μέρος της γραμμής εντός του αστικού ιστού της πόλης.
Πρόκειται για ένα από τα 6 έργα που προχώρησαν με μοντέλο ανταγωνιστικού διαλόγου, με στόχο να ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος έχει κολλήσει αυτή τη στιγμή στην πρόσκληση για υποβολή οικονομικής δεσμευτικής προσφοράς, η οποία όπως είναι λογικό δεν μπορεί να προχωρήσει, γιατί προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης είναι η εξασφάλιση συγχρηματοδότησης από πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που όμως, για την ώρα είναι «στον αέρα».
Ενδεχομένως, τα ανοιχτά τεχνικά θέματα, αλλά και οι ανάγκες που έχουν προκύψει στον ελληνικό σιδηρόδρομο (π.χ. έργα Θεσσαλίας άνω των 460 εκατ. ευρώ) να μην ευνοούν τις συνθήκες εξασφάλισης κεφαλαίων από την ΕΕ στην παρούσα φάση. Να σημειωθεί ότι πλέον οι Βρυξέλλες δίνουν προτεραιότητα στη χρηματοδότηση έργων που εξυπηρετούν σκοπούς για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, εν προκειμένω στην Ελλάδα για έργα στο βόρειο και ανατολικό τμήμα της χώρας, ενώ θυμίζουμε ότι η ΕΕ εστιάζει στη σχέση κόστους-οφέλους, καθώς το πρόγραμμα CEF II είναι ανταγωνιστικό. Αν αυτό σημαίνει ότι «βλέπει» προβλήματα για το έργο στην Πάτρα, θα φανεί.
Η ΕΡΓΟΣΕ, γεγονός είναι πως καιδείχνει να επανεξετάζει τα δεδομένα γι’ αυτό και δεν πρέπει να θεωρείται τυχαία η αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας Χρήστου Παληού στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών–ITC 2024 ότι «στόχος είναι το τρένο να φθάσει μέχρι το 2026 στο Ρίο. Παράλληλα, θα πρέπει όλοι μαζί να βρούμε μια βιώσιμη λύση για να φθάσει στο κέντρο της Πάτρας».
Φράγμα Πηνειού: Ακόμα υπό μελέτη η άρδευση
Οσον αφορά στην υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων, το 2025 απουσιάζει για μια ακόμα χρονιά ο προγραμματισμός ή δέσμευση πόρων για την επέκταση της διώρυγας του φράγματος Πηνειού στη Δυτική Αχαΐα.
Προς το παρόν, το μόνο που υπάρχει είναι μια ανάθεση μελέτης, προκειμένου να διαπιστωθεί αν όντως μπορεί να υπάρξει η δυνατότητα επάρκειας νερού, τόσο για τους καλλιεργητές της Ηλείας όσο και της Δυτ. Αχαΐας, γεγονός που αν γίνει θα δώσει «ανάσα» για τα ακόμα πιο δύσκολα καλοκαίρια που έρχονται λόγω ξηρασίας.
Σημειώνεται, για το μεγάλο αυτό έργο στο φράγμα Πηνειού, προϋπολογισμού σχεδόν 8 εκατ. ευρώ αντικείμενο της μελέτης είναι μεταξύ άλλων:
> Η υδρολογική διερεύνηση των δυνατοτήτων του ταμιευτήρα και η διαχείριση του νερού, τα απαραίτητα έργα ενίσχυσης επίσης στον ταμιευτήρα, από γειτονικές υδρολογικές λεκάνες, η εγκατάσταση συστήματος ασφάλειας ελέγχου και παρακολούθησης του φράγματος κ.λπ.
> Επίσης, η μελέτη θα εξετάσει την περιβαλλοντική αναβάθμιση των παραλίμνιων περιοχών, όπως και την ανάδειξή τους, την αξιοποίηση της αλιείας του ταμιευτήρα με κατάλληλα αλιεύματα.
> Ακόμη, την κατασκευή νέων αρδευτικών δικτύων στην περιοχή Μανωλάδας, τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας συντήρησης με τα νέα δεδομένα, τον έλεγχο επάρκειας των έργων προσαγωγής στις αρδευόμενες περιοχές (διώρυγες), καθώς και την κατασκευή νέων έργων άρδευσης του τ. Δήμου Ωλένης με εργασίες για λιμνοδεξαμενή και φράγματος «Βλαχαίικου».
Πατρών-Πύργου: Προς παράδοση και χρήση
Η ολοκλήρωση της Πατρών–Πύργου είναι ένα πολυαναμενόμενο έργο που πέρασε από πολλές δυσκολίες. Συμβατικά προβλέπεται μέχρι τις 18 Μαρτίου να λειτουργήσει το τμήμα Κάτω Αχαΐα-Πύργος και λίγους μήνες αργότερα το υπόλοιπο τμήμα από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαΐα. Αυτό το ορόσημο, όμως, δεν μπορεί να πιαστεί, αλλά μετατίθεται για το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της προόδου η ΤΕΡΝΑ οδηγεί την κούρσα της προόδου, έχοντας φτάσει το 86% στο τμήμα Γαστούνη-Πύργος. Η AKTOR έκανε το μεγάλο rebound και πλέον το τμήμα της Καραίικα-Γαστούνη έπιασε το 64,5%, ενώ στο πρώτο τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα, που τρέχει η AVAX, η πρόοδος φτάνει το 63%. Αναφορικά με την οδοστρωσία (την προετοιμασία δηλαδή του καταστρώματος του αυτοκινητόδρομου) αυτή έχει φτάσει να έχει καλύψει πάνω από τα 50 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα, δηλαδή έχει καλύψει περίπου τα 2/3 του έργου. Από αυτό το στατιστικό υπολογίζεται πως χοντρικά στα μισά, δηλαδή περίπου στα 25 χιλιόμετρα έχουν προχωρήσει τα ασφαλτικά. Ειδικά στο τμήμα της ΤΕΡΝΑ απομένουν 3-4 χιλιόμετρα. Μέχρι το Πάσχα εκτιμάται από πηγές κοντά στο έργο ότι θα έχει πιαστεί το 85% και μετά η αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση στην κυκλοφορία θα έχει ήδη ξεκινήσει.
Αντίρριο-Άμφισσα-Μπράλος: Προχωρά ο νέος δρόμος
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται και οι εργασίες στα εργοτάξια κατασκευής του οδικού άξονα Μπράλος-Αμφισσα, ενώ όπως έκανε γνωστό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, η πορεία των εργασιών πρόκειται να επιταχυνθεί το προσεχές διάστημα. Τα έργα αφορούν σε έναν οδικό άξονα που εξυπηρετεί πλήθος διατοπικών και ευρύτερων μετακινήσεων από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικά και Νότια της χώρας, με αυξημένη οδική ασφάλεια και ταχύτητα, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθούν, το καλοκαίρι του 2027.
Σημειώνεται ότι το έργο αποτελεί το δυσκολότερο τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Κατασκευάζεται ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας και θα συνδέει τελικά τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους: την Ιόνια Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65. Με την ολοκλήρωση του θα ενώσει οδικά την ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα και τα δύο σημαντικά περιφερειακά λιμάνια της Πάτρας και του Βόλου.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News