Η δημοσιογραφία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Αφορμή για το άρθρο αυτό, στάθηκε το τελευταίο περιστατικό με τον «θάνατο» του Γιώργου Μάγγα. Μία είδηση που μέσα σε λίγα λεπτά κατέκλυσε το διαδίκτυο, για να διαψευστεί λίγο αργότερα και μάλιστα από την οικογένεια του «θανόντος». Έγινε γνωστή μέσα από το Facebook από ανάρτηση του Σπύρου Μπιμπίλα, διαψεύστηκε και πάλι μέσα από το Facebook με ανάρτηση του γιου του Γιώργου Μάγγα.
Βέβαια, οι σκέψεις για το συγκεκριμένο άρθρο είχαν μπει λίγο καιρό νωρίτερα. Με τις φωτογραφίες που είχαν δημοσιευθεί από τις διακοπές του Γκίκα Μαγιορκίνη, τις selfies, που φυσικά είχαν αλιευθεί από την προσωπική του σελίδα στο Faacebook. Δεν ξέρω τι είδους είδηση θα μπορούσε να αποτελέσει η selfie ενός καθηγητή Επιδημιολογίας, αλλά έγινε είδηση στις στήλες των «κοσμικών». Και δεν θα πω ψέματα, την είχα σχολιάσει κιόλας.
Όμως σκέφτηκα πως ο καθένας μας έχει το δικαίωμα να ανεβάζει προσωπικές του στιγμές στις προσωπικές του σελίδες, χωρίς να «φοβάται» μήπως κάποιος τις πάρει και τις αναπαράγει με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Και χθες το βράδυ, έρχεται το δεύτερο χτύπημα, με τον θάνατο του Γιώργου Μάγγα. Μια είδηση που όλοι αμέσως, με την εμφάνιση της ανάρτησης του Σπύρου Μπιμπίλα αναπαρήγαγαν. Ναι, μας είχαν μάθει στις σχολές ότι πρώτα διασταυρώνεις μια είδηση και μετά την δημοσιεύεις. Και ναι, αυτό δεν έγινε. Στα site άλλωστε δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου και έστω και ένα λεπτό καθυστέρηση, αποτελεί και χάσιμο «κλικς», το ηλεκτρονικό τους τιράζ.
Σήμερα, η ΕΣΗΕΑ έβγαλε ανακοίνωση υπενθυμίζοντας τις υποχρεώσεις των επαγγελματιών δημοσιογράφων. «Η αναπαραγωγή δημοσιεύσεων ιδιωτών χωρίς έλεγχο ευτελίζει την ποιότητα της ενημέρωσης» καταλήγει η ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ, σημειώνοντας παράλληλα πως η έγκυρη πληροφόρηση πλήττεται από ανάλογες πρακτικές. Και ως εδώ καλά. Και δίκαια. Όμως, όταν το ΑΠΕ, το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, είναι από τα πρώτα μέσα που δημοσιεύει την συγκεκριμένη «είδηση», τι γίνεται;
Τα περιφερειακά – ιδιαίτερα – Μέσα, είναι αυτά που στηρίζονται στο ΑΠΕ για ειδήσεις, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Και ξαφνικά βλέπουν πως το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, δημοσιεύει την συγκεκριμένη είδηση. Δεν θα την αναπαράγουν;
Δεν προσπαθώ ούτε να δικαιολογήσω, ούτε να καταδικάσω κανέναν. Δυστυχώς σήμερα, έτσι έχουν τα πράγματα. Fast food και copy paste παντού. Αισιόδοξο; Καθόλου. Πραγματικότητα; Δυστυχώς.
Το Facebook πλέον αποτελεί μέσο ενημέρωσης για ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Όχι οι εφημερίδες – δυστυχώς – ούτε καν τα site, αλλά το Facebook. Και όσο συνεχίζει αυτή η νοοτροπία, θα δούμε ανάλογα περιστατικά. Στο χέρι των δημοσιογράφων είναι το πώς θα το χειριστούν. Τι «ειδήσεις» θα παρουσιάζουν και πώς θα τις παρουσιάζουν.
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News