Πάτρα: Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο – Αιτήματα μη κατάργησης της Κοινωφελούς για το Καρναβάλι και Οργανισμών

Ο Δήμος Πατρέων θα καταθέσει αιτήματα στο Υπουργείο Εσωτερικών για να μην καταργηθούν τρία νομικά πρόσωπα

Πάτρα

Το δημοτικό συμβούλιο της Πάτρας συνεδριάζει το μεσημέρι της Τετάρτης με κυρίαρχα θέματα τις καταργήσεις της Κοινωφελούς Επιχείρησης Καρναβάλι Πάτρας, του Κοινωνικού και του Πολιτιστικού Οργανισμού.

Η εισήγηση του αντιδημάρχου Διοίκησης και Οικονομικών Διονύση Πλέσσα για τις καταργήσεις/συγχωνεύσεις νομικών προσώπων του Δήμου Πατρέων αναφέρει:

Μιλώντας σήμερα (Τετάρτη 8 Νοέμβρη) στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πατρέων, για τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση με τον οποίο καταργεί τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των Δήμων, ο Αντιδήμαρχος Διοίκησης, Οικονομικών, Διαχείρισης Προσόδων, Τοπικής Οικονομίας, Εξυπηρέτησης Πολιτών και Νομικής Υπηρεσίας, Διονύσης Πλέσσας, έκανε την ακόλουθη εισήγηση:

«Η κυβέρνηση, μεσούσης της προεκλογικής περιόδου για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, έφερε για συζήτηση στη Βουλή το νομοσχέδιο: «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, κατάργηση Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου Δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση ΟΤΑ…..» που τελικά ψηφίστηκε ως νόμος 5056/6-10-2023.
Δεν δόθηκε η δυνατότητα στους Δήμους, μέσα στις εκλογές και των ασφυκτικών καταληκτικών ημερομηνιών που έθετε το νομοσχέδιο, να αντικρούσουν τις διατάξεις αυτού, ενώ στην καταληκτική ημερομηνία 31/12/2023 καταργεί αυτοδικαίως τα Ν.Π.Δ.Δ. των Δήμων με μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στους οικείους Δήμους.

Έχουμε επομένως τώρα την κατάργηση των αυτόνομων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Δήμων και αν ανατρέξουμε στο πρόσφατο παρελθόν, θα δούμε πως η κυβέρνηση με το ν.4674/20 είχε φέρει την ίδρυση Ανωνύμων Εταιρειών στους ΟΤΑ με τίτλο «Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες ΟΤΑ», ως ειδικού σκοπού εταιρειών Α.Ε. για την προώθηση της επιχειρηματικής, οικονομικής και γενικότερα ανάπτυξης των Δήμων, στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδιασμού του κεφαλαίου για επιχειρηματική δραστηριότητα των Δήμων με Ανώνυμες Εταιρείες υπέρ αυτού.
Αφού έστρωσε το έδαφος για περισσότερη επιχειρηματική δραστηριότητα των Δήμων μέσω Ανωνύμων Εταιρειών έρχεται τώρα και καταργεί τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αυτών.

Ως Δημοτική Αρχή, έχοντας αντικρούσει την ίδρυση των εν λόγω εταιρειών Α.Ε. στους Δήμους, ερχόμαστε τώρα στον πρόσφατο νόμο της κατάργησης των Νομικών Προσώπων του Δήμου και τονίζουμε τα εξής:

Ο νόμος αυτός υπηρετεί ακόμα περισσότερο τις πολιτικές που είναι φιλικές στους επιχειρηματικούς ομίλους στα πλαίσια ιδιωτικοποιήσεων Υπηρεσιών σε όλους τους τομείς, δηλαδή και στις Κοινωνικές Υπηρεσίες και στις Πολιτιστικές, μέσα στη συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση και τις απαγορεύσεις προσλήψεων προσωπικού.

Για τον Πολιτιστικό Οργανισμό π.χ. από πού προκύπτει ότι εξασφαλίζεται η λειτουργία της καλλιτεχνικής παιδείας όπως Ωδείο, Δημοτική Μουσική, Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων, Εικαστικό Εργαστήρι;

Όχι μόνο δεν προκύπτει αλλά αντίθετα έρχεται σε πλήρη αρμονία με την ασκούμενη κυβερνητική πολιτική που καταργεί τα καλλιτεχνικά μαθήματα από το δημόσιο σχολείο, με τον πολιτισμό να γενικεύεται ως εμπόρευμα για λίγους, αντί για αγαθό.

Η κατάργηση των Ν.Π.Δ.Δ., με μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στους Δήμους, δεν εξασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχεια της λειτουργίας των Υπηρεσιών αυτών, όπως και τη συνέχεια εργαζομένων στις Υπηρεσίες αυτές, αφού δεν συνοδεύεται από την απαιτούμενη χρηματοδότηση και την επαρκή στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό.

Σε σχέση με το προσωπικό:
Στο άρθρο 27 αναφέρεται ότι το προσωπικό των Νομικών Προσώπων αυτών (για τον Δήμο Πατρέων μιλάμε για τον Κοινωνικό Οργανισμό, για τον Πολιτιστικό Οργανισμό και για την ΚΕΔΗΠ Καρναβάλι Πάτρας όπου με το άρθρο 29 καταργούνται και οι κοινωφελείς επιχειρήσεις των Δήμων), μεταφέρεται στους Δήμους σε θέσεις οργανικές ή προσωποπαγείς που συστήνονται.

Οι προσωποπαγείς θέσεις όπως γνωρίζετε είναι θέσεις που υπάρχουν μέχρι τη συνταξιοδότηση του κάθε εργαζόμενου και μετά δεν αντικαθίστανται, δεν αναπληρώνονται δηλαδή με αποτέλεσμα οι Υπηρεσίες στις οποίες εργάζονται να ξεμένουν και από αυτό το ελάχιστο προσωπικό που είχαν.
Πέραν αυτού, οι μη οργανικές θέσεις είναι περισσότερο ευάλωτες στις αντιλαϊκές μεθοδεύσεις για συρρίκνωση του δημόσιου τομέα.
Επίσης για το προσωπικό ΙΔΟΧ (ορισμένου χρόνου) που μεταφέρεται στους Δήμους δεν υπάρχει καμα πρόβλεψη για την ανανέωση των συμβάσεών τους από τους Δήμους μετά τη λήξη τους, με υφιστάμενες φυσικά τις ανάγκες του κάθε Δήμου.

Λόγω δε της απαγόρευσης των προσλήψεων σε μόνιμες θέσεις εργασίας π.χ. στον Κοινωνικό Οργανισμό και όχι μόνο έχουμε 74 εργαζόμενους με ορισμένου χρόνου σύμβαση.

Δεν είναι μόνο αυτή η κατηγορία που ως τέτοια σχέση εργασίας υπάρχει σε όλα τα Νομικά μας Πρόσωπα, αλλά σε όλα τα Νομικά μας Πρόσωπα έχουμε λόγω των απαγορεύσεων επίσης των προσλήψεων και Συμβάσεις Μίσθωσης Έργου με παροχή υπηρεσιών που και γι’ αυτές τις σχέσεις εργασίας δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στο νόμο για τη συξνέχιση μετά τη λήξη τους παρά τις υφιστάμενες ανάγκες, που έτσι και αλλιώς θα υπάρχουν και θα διογκώνονται.

Όμως δεν είναι μόνο αυτά.
Ο νόμος αυτός φέρνει επίσης και συγκεντρωτικού χαρακτήρα διοίκησης των Δήμων με καταργήσεις των Επιτροπών διοίκησης των Δήμων δηλαδή της Οικονομικής Επιτροπής, της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, της Εκτελεστικής Επιτροπής με αντικατάστασή τους από Επιτροπές υπέρ Όργανα τη Δημοτική Επιτροπή για τους Δήμους και την Περιφερειακή Επιτροπή για τις Περιφέρειες.

Η Δημοτική Επιτροπή για τον Δήμο μας που θα αντικαταστήσει την Ο.Ε. την Ε.Π.Ζ. και την Ε.Ε. προβλέπεται να είναι εννεαμελής με μόνο 3 μέλη από όλες τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης.

Δηλαδή όλο το πολυπληθές και σημαντικό έργο των Επιτροπών που αντικαθίστανται, το αναλαμβάνει η 9μελής Δημοτική Επιτροπή στην οποία πέραν των αρμοδιοτήτων των συνενούμενων Επιτροπών, προβλέπει ο νόμος και νέες αρμοδιότητες σε αυτήν που περνούσαν από το Δημοτικό Συμβούλιο απαξιώνοντάς το.

Δεν είναι μόνο αυτό αλλά και το Δημοτικό Συμβούλιο υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο στη ζωντανή του λειτουργία με την επίκληση της χρήσης της τεχνολογίας ενισχύοντας τις συνεδριάσεις με τηλεδιάσκεψη που κατά βάση δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ουσιαστική συζήτηση με φυσική παρουσία.

Υποβαθμίζεται επίσης το Δ.Σ. με τον περιορισμό της δυνατότητας των παρατάξεων να θέτουν θέματα και ψηφίσματα εκτός ημερήσιας διάταξης και ως αντιστάθμισμα αυτού προβλέπεται προσχηματικά η ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών με προϋποθέσεις.
Σημαντικό μέρος επίσης του νόμου αποτελεί το κεφάλαιο Δ΄ με τίτλο παρακολούθηση Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ουσιαστικά θα παρακολουθείται πόσο γρήγορα τρέχει κάθε Δημοτική Αρχή τους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης και των επιχειρηματικών ομίλων σε τοπικό επίπεδο, πώς θα προωθούνται οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως και πόσο θα αξιοποιούνται για επιχειρηματική χρήση δημόσιοι χώροι κ.λπ. γιατί όλα αυτά είναι το «ευαγγέλιο» του πολιτικού συστήματος με την κάθε κυβέρνησή του για την Τοπική Διοίκηση.

Είναι δηλαδή παρακολούθηση των επιδόσεων που αφορούν την πολιτική κόστους οφέλους.
Γιατί οι επιδόσεις δεν αφορούν ελάφρυνση από δημοτικά τέλη, δεν αφορούν αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής και αντισεισμικής θωράκισης όπως και αντιπυρικής προστασίας, που ελλείψει αυτών πνίγεται και καίγεται ο λαός και η λαϊκή περιουσία, ενώ σαν στόχο έχουν και την περικοπή ακόμη περισσότερο των ΚΑΠ με εφαρμογή «Point System» στις επιδόσεις που θέλουν για τους Δήμους στην πολιτική κόστους οφέλους, με παρακολούθηση των επιδόσεων αυτών από τους Δήμους.

Γενικότερα ο νόμος αυτός όχι μόνο δεν απαντά στα δύο κυρίαρχα προβλήματα για τους Δήμους που είναι η υποχρηματοδότηση και οι ελλείψεις προσωπικού, αλλά τα επιδεινώνει με την κατάργηση/συγχώνευση των Ν.Π.Δ.Δ., αλλά και διαμορφώνει επενδυτικό κλίμα ακόμα περισσότερο στους Δήμους σε συνδυασμό με τη θεσμοθέτηση των αναπτυξιακών ανώνυμων εταιρειών με τον νόμο του 2020 που ψήφισε η κυβέρνηση στα πλαίσια των αντιλαϊκών Ευρωενωσιακών και επιχειρηματικών σχεδιασμών και του τελευταίου υπ΄όψη νόμου για την παρακολούθηση των επιδόσεων της Τοπικής Διοίκησης.

Ως Δημοτική Αρχή διεκδικούμε την κατάργηση των διατάξεων του ν.5056/2023 για τους λόγους που περιληπτικά αναφέρουμε, όπως αποτέλεσε και θέση μας στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα της παραγράφου 1 του άρθρου 52 αυτού, φέρουμε σήμερα 3 εισηγήσεις ως 1ο ,2ο και 3ο θέμα στη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την εξαίρεση από την κατάργηση/συγχώνευση του Ν.Π.Δ.Δ. «Κοινωνικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων», του Ν.Π.Δ.Δ. «Δημοτική Βιβλιοθήκη –Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Πατρέων» και της «Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης Δήμου Πατρέων Καρναβάλι Πάτρας».

Εισηγούμαστε τη διατήρησή τους και την εξαίρεση αυτών από τα άρθρα 27 και 29 του ν.5056/23 στα πλαίσια της παραγράφου 1 του άρθρου 52 του υπ΄όψη νόμου και με απόφασή μας να υποβληθεί αίτηση εξαίρεσης των προς το Υπουργείο Εσωτερικών όπως προβλέπεται μέχρι 15/11/23, συνοδευόμενη από τεκμηριωμένη αιτιολόγηση με ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία, για κάθε Νομικό Πρόσωπο.

Η τεκμηριωμένη προβλεπόμενη αιτιολόγηση με τα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία, έχει γίνει από το κάθε Νομικό Πρόσωπο του Δήμου για το οποίο ζητούμε την εξαίρεσή του από τη συγχώνευση στο Δήμο, με το διαβιβαστικό που μας έχει αποστείλει το καθένα από τα αναφερόμενα Νομικά Πρόσωπα και το οποίο αποτελεί μέρος της εισήγησης, στα οποία διαβιβαστικά τεκμηριώνεται η δραστηριότητα ενός εκάστου Νομικού Προσώπου από πλευράς εξειδικευμένου αντικειμένου, απόδοσης έργου και ευρύτερης αναγνώρισης, δικαιολογώντας την εξαίρεση αυτών.

Αναφέρουμε πως το ΔΗΠΕΘΕ , η ΔΕΥΑΠ εξαιρούνται των συγχωνεύσεων αυτών, όπως και τα Ιδρύματα δηλαδή το Δημοτικό Βρεφοκομείο, ενώ καταργούνται από 30/06/2024 τα Ν.Π.Δ.Δ. «Σχολικές Επιτροπές» οι αρμοδιότητες των οποίων θα ασκούνται από τους οικείους Δήμους και δίνεται η δυνατότητα εξαίρεσης αυτών μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που λαμβάνεται μέχρι τις 31/3/2024 καθώς και με διαπιστωτική πράξη στη συνέχεια του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μόνο όμως για Σχολικές Επιτροπές σε Δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από 100 σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ζήτημα για το οποίο θα επανέλθουμε».