Αχαΐα: Σε παγίδα χρεών ο κλάδος της εστίασης – Τι λέει ο Τάσος Γιατράς
Σοβαρές οι επιπτώσεις της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης – Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις έχουν πολλαπλές καθυστερημένες οφειλές
Νέα έρευνα του ινστιτούτου μελετών της ΓΣΕΒΕΕ αναδεικνύει σοβαρές επιπτώσεις εξαιτίας της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της εστίασης, ενώ ταυτόχρονα αποτυπώνεται πως η πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου, βρίσκεται σε παγίδα χρέους.
Σύμφωνα με την έρευνα ο κλάδος της εστίασης συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που επλήγησαν δυσανάλογα από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης. Από τη μια μεριά, κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 οι επιχειρήσεις του κλάδου τελούσαν υπό καθεστώς αναστολής της λειτουργίας τους για τουλάχιστον 9 μήνες ενώ ακόμη και κατά τα διαστήματα που είχε αρθεί το καθεστώς αναστολής λειτουργούσαν με προϋποθέσεις οι οποίες περιόριζαν σημαντικά τη δραστηριότητα τους.
Από την άλλη μεριά, τα μέτρα επιβίωσης της κυβέρνησης, βασίστηκαν στην προσδοκία της δυναμικής ανάκαμψης όταν οι οικονομίες θα επέστρεφαν σε συνθήκες κανονικότητας. Η εμφάνιση του πληθωρισμού, που από τα μέσα του 2021 και μετά καλπάζει – κυρίως λόγω της υπέρμετρης αύξησης των διεθνών τιμών ενέργειας και της διατάραξης των εφοδιαστικών αλυσίδων κατά τη διάρκεια της πανδημίας- εντάθηκε περαιτέρω λόγω των δυσμενών γεωπολιτικών εξελίξεων εξουδετερώνοντας την προοπτική μίας δυναμικής ανάκαμψης.
Επιπλέον, το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων αυξήθηκε σημαντικά, ενώ όπως είναι επόμενο ο υψηλός πληθωρισμός απομείωσε τα πραγματικά εισοδήματα και κατ’ επέκταση την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Μέσα σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον τα προβλήματα που είχαν συσσωρεύσει οι επιχειρήσεις εστίασης κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης φαίνεται ότι εντάθηκαν, με κυριότερο εκείνο της εξυπηρέτησης των υποχρεώσεων τους.
ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΟΙ
Για το 83,2% των επιχειρήσεων αυτών οι οφειλές δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ειδικότερα από το σύνολο των επιχειρήσεων εστίασης του δείγματος:
>Το 46,6% έχει καθυστερημένες οφειλές προς τον πρώην ΟΑΕΕ,
> Το 46,6% έχει καθυστερημένες οφειλές σε λογαριασμούς ενέργειας
> Το 43,2% έχει καθυστερημένες οφειλές προς το πρώην ΙΚΑ,
> Το 35,9% έχει καθυστερημένες οφειλές προς την εφορία,
> Το 30,6% έχει καθυστερημένες οφειλές προς προμηθευτές,
> Το 22,8% έχει καθυστερημένες οφειλές σε λοιπούς λογαριασμούς (τηλέφωνο,
ύδρευση κ.α.),
> Το 18,4% έχει καθυστερημένες οφειλές ενοικίου,
> Το 16% έχει καθυστερημένες οφειλές προς τις τράπεζες.
Από την ανάλυση των παραπάνω στοιχείων προέκυψε ότι το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων εστίασης βρίσκεται σε κατάσταση υπερχρέωσης. Συγκεκριμένα, περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις του δείγματος έχουν καθυστερημένες οφειλές σε τουλάχιστον 3 από τις ως άνω κατηγορίες υποχρεώσεων. Επιπλέον, 4 στις 10 επιχειρήσεις του δείγματος έχουν παράλληλα ληξιπρόθεσμες οφειλές τόσο προς την εφορία όσο και προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΤΑΣΟΣ ΓΙΑΤΡΑΣ
Ο πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ Τάσος Γιατράς, σε σχόλιό του στην «Π» για τα συμπεράσματα της έρενας, σημειώνει τα εξής: «Η έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) στις επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης περιγράφει την ζοφερή πραγματικότητα στον κλάδο.
Η ανάλυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της έρευνας αποκρυσταλλώνει τις πτυχές του προβλήματος για την συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου. Υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, χωρίς πρόσβαση στην χρηματοδότηση, εξαρτώμενες σε μεγάλο ποσοστό απ’ τις online υπηρεσίες, με ανύπαρκτη ρευστότητα και με την ενεργειακή κρίση να δίνει την χαριστική βολή. Ο κλάδος απαιτεί ένα συνεκτικό σχέδιο εξορθολογισμού, ώστε να μπορέσει να παραμείνει σε ένα πλαίσιο πραγματικής βιωσιμότητας».
Ακολουθήστε μας για όλες τις ειδήσεις στο Bing News και το Google News